رواية جحيم العز الفصل الأول 1 بقلم سمية فرج
رواية جحيم العز الجزء الأول
رواية جحيم العز البارت الأول
رواية جحيم العز الحلقة الأولى
عز الدين المنشاوي: صاحب اكبر شركات تصدير ف الشرق الاوسـط ، شخصيه غامضه، عصبي جداً، هادئ، لا يهتم بإحد الا يزن ، عينان خضراء، شعر بني، يبلغ من العمر 30 سنه، يتيم الاب والام، حياته منظمه جداً، اقل تصرف من اي شخص بيكون نهايتو ع ايد عز، حياته عباره عن الشركات ويزن واريان وسيـلا
حور القاسم: تعمل كـ مهندسه ف شركه معماريـه، شخصيه لطيفه، تبكي من اقل كلمه، مرحه، تهتم بجميع من حولها، عينان خضراء، شعر بني طويل ، تبلغ من العمر 25 سنه، يتيمه الاب والام، والدها كانت يمتلك شركه القاسم للمعماريات ولكن عند وفاته لم تستطيع حور اخد حقها من عمها، عايش ف بيت خالتها اسوء معامله حرفيـاً
مراد الشريف: صاحب عز منذ الطفوله يمتلك مصانع للحديد وشركات تركها له والده قبل وفاته، شخصيه مرحه وهادئ، لا يبالي لشئ، عينان سوداء، شعر اسود، يبلغ من العمر 30 سنه، حياه هادئه روتينيه
سيلا المنشاوي: اخت عز تعمل كمديره الموظفين ف الشركه الرئسيه لمجموعات العز ، شخصيه قويه، عصبيه و تخاف جداً من عز، حياه منظمه عكس ما تريد، عينان سوداء، شعر اسود قصير، تبلغ من العمر 24 سنه
اريان المنشاوي: اخو عز الاوسط يمتلك شركات معماريه، شخصيه قويه ومرحه، عصبي جداً، يهتم بالعائله، حنون مع من يحب، صعب فهم شخصيته، عينان عسليه، شعر بني، يبلغ من العمر 25 سنه
نور الجارحي: صاحبه حور منذ الطفوله، دكتوره جراحة مخ واعصاب، تعمل ف مستشفي والدها، شخصيه كوكتيل كده، كئيبه، يتعرف تواسي اللي قدامها، هاديه وقت زعلاها، عصبيه فوق ما تتصوروا، بتقدر تحبس دموعها، مرحه، عينان بني غامق، وشعر اسود كيرلي، تبلغ من العمر 25 سنه
يزن: ابن اخت عز المتوفيه، بيقول لـ عز ي بابا بيحب عز اوي، عز رغم انو قوي وعصبي بيبقي حنين اوي مع يزن بالذات، عينان زرقاء، شعر بني، عندو 5 سنين
شخصيات اخري
منار: ابنه خالة حور لا تحب حور لانها متفوقه ف عملها وجميله
سعاد: خالة حور مش من الام تبقي هي وام حور اخوات من الاب، لا تحب حور
معتصم: ابن عم عز اكبر منافس ليه
معاذ: اكبر عدو لـ عز وهنعرف الاسباب ف احداث الروايه
———-
: عز انا بحبك
– بس…. انتي زي اختي
: بدموع… يعني انت مش بتحبني ي عز
– انتي اختي والله
ومشيت الفتاه منهاره من العياط
بعد 13 سنه
عز: اه ي مراد عرفت حاجه عن معاذ
مراد: لا ي عز بس احنا قالبين الدنيا عليه
عز بغضب: لينـااا ست سنين بندددوور… مال غا”رر فين
مراد: متنساش ي عز انو هارب… ومعاه 20 مليون دولار مش مبلغ قليل ده برضو ده مبلغ كبير
عز: مصيرروا يجي تحت رجلي واليوم ده هيكون دمار ع الكل
مراد: هنجيبو ي عز
اريان دخل
اريان: اي مالك صوت زعيقك واصل لاخر الشارع ف اي
مراد: معاذ
اريان بزعيق: لسه ملقتوش ابن ال**** ده
مراد: اهااا… لسـه
اريان: لما نشوف اخترتها
عز: بره انتو الاتنين
اريان بضحك: ماشين يعم يعني دخلنا عليك الحمام
مراد: هيموتك اجري
… وطلعو وعز فتح الابتوب وبدأ يشتغل
.. واريان ومراد مشيو
.. في احد الحارات الشعبيه
منار بزعيق: انتتي ي حوور الز”فت رتبتي اوضتي
حور: ايوه رتبتها
منار: اعمليلي قهوه يلاا وغو”ري ع شغلك علشان تعملي بعيشك هناا
حور بكسره: ماشي
.. حور عملت فنجان القهوه وادتو لـ منار
.. وخبط الباب
نور: ي حوور
حور: اديني ي نور يلا بينا
نور: يلا اوصلك
.. ونزلو ركبو العربيه
نور بضيق: انا بكره بنت خالتك دي س’م بنت ملزقه كده اي القرف ده
حور بدموع: منك لله ي عمي اخدت كل الاملاك وسبتني
نور: فكك ي صحبي من الاحزان دي اشغلك اغنيه
حور بضحك: شغلي يختي
نور بصوت عالي: وووسط دمووع وجرراح وخرراب… جيتي ساعدتك كملتيهاا…. قلتي احسن خليني صحاااب… وجروحي طبعاً زوتيهاا… عاادي مش فاارقه…
حور بصوت عالي: مااا كلووو بااع قصه ممله انتي قفلتيهااا
نور: انااا انسان كررهتوو دنيتوو… سررقت منو جميع املاكوو…. كل الصحبه قووام نسيتو ويقولهم انا كنت معاكوو
حور: حتي فلوسو.. كمان فرقتو مبقاش حتي ف جيبو البااكوو
نور: يسلاام عليكي ي بت ايوه كده فكي
حور: بحبهاا اوي الاغنيه دي
نور: وانا كمان
… و نور وصلت حور ومشيت
عند حور ف المكتب
المدير: انسه حور انت هتبدأي تشتغلي ف شركه المنشاوي لـ معمارات
حور: بس لي النقل ده
المدير: انتي من اشطر المهندسين اللي عندنا وشركه المنشاوي عاوزه مهندسين شطار فملقتش غيرك.. ودي هتكون نقله ليكي ف مجال المعماريات
حور بفرحه: شكرآ ي بشمهندس
.. وكانت فرحانه لانها هتبدأ تشتغل ف شركه كبيره زي دي ومكنتش عارفه اي اللي مستنيهاا….
ف بيت عز المنشاوي
سيلا: عز
عز: اي
سيلا: ممكن اطلع اسهر مع صحابي انهارده
عز: لا
اريان: ما تخليها تروح
عز: ملكش دخل ي اريان
اريان: ازاي مليش دخل مش هي اختي زيك
عز بزعيق: بطل التحكم بتاعك ده ي تسكت ي تغو”ر اوضتك
اريان اتعصب وقعد ويزن نزل من فوق
يزن: بابي عز وحشتني
عز بفرحه: وحشتيني اوي ي يووزي
.. يزن باسو من خدو
.. وسيلا ركبت اوضتها و وراح وراها اريان
اريان: فكك منو
سيلا: عادي… انت مالك لسه فاكر
اريان بحزن: ولا في عمري ما هنسي ضيعتها بايدي وكنت انا السبب والمي عليها ده انا اكبر واحد كنت سبب فيه
سيلا: هي قلبها ابيض وهتسامحك
اريان بحزن: هتسمحني… هتسمحني ع اي… ع دموعها اللي كانت كل يوم بتنزل بسببي… وكل حاجه هتمحني ع اي بس
سيلا حضنتو
سيلا بدموع: خلاص يحبيبي هترجعو لبعض والله انا واثقه…. هي متقدرش تبعد عنك
اريان ببكاء: بعد كل اللي حصل تقدر
عند عز ف الاوضه
.. كان قاعد وحدو وبص ف المرايا وقال
: انا اسف لنفسي… لكل حاجه
وبعدين ناام
.. واريان خبط
عز بنعس: ادخل
اريان: ممكن تروح الشركه مكاني بكره تستقبل العملا الجداد علشان تعبان اوي ومش قادر اروح
عز: ماشي ي اريان اي تاعبك تروح لدكتور
اريان: لا ي عز انا كويس..
عز: اريان.. هتنساها صدقني
اريان: مش قادر
.. بعدين طلع وراح اوضتو
ف بيت حور
.. كانت حور بتكلم نور
حور: هشتغل ف شركه كبيره
نور: يسلام شركه مين دي
حور: شركه المنشاوي للمعماريات
نور بفرحه: ياااه يحبيبتي الف مبروك هتكون نقله كبيره ليكي ان شاء الله
حور: ان شاء الله واعرف ارجع حقي ي رب
نور: ي رب…. هتبدأي امتي
حور: بكره اول يوم
نور: ع خير يروحي
حور: ان شاء الله
.. وقفلت معاها ونامت
.. تاني يوم الصبح صحيت ع جردل ميه بيتكب عليهاا
حورر بخضه: يلهووي ف اي
سعاد: قومي ي موكوسه حضري الفطاارر بدل نومتك دي
حور: قايمه اهو
.. وحضرت الفطار وفطرت وشالت الاكل وغسلت المواعين وبعدين لبست وراحت
.. ف الشركه
.. كان فيه مهندسين كتير وحور قعدت ف مكان وبعدين ندهو ع اسمها ودخلت مكتب اريان اللي موجود فيه عز
عز: اتفضلي
… دخلت حور وعز كانت الصدمه ع وشوو
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيم العز)