روايات

رواية جحيم الايسر الفصل السابع 7 بقلم آية عامر

رواية جحيم الايسر الفصل السابع 7 بقلم آية عامر

رواية جحيم الايسر الجزء السابع

رواية جحيم الايسر البارت السابع

رواية جحيم الايسر الحلقة السابعة

في صباح شمس يوم جديد
استيقظ اليسار وتوجهت الي الحمام واددت فريضها وقرأت الوتر اليومي في تشعر ب سعاده واحه عن صلاتها
*الصلاه حلوه؟*
_*طبعا الصلاه حلوه ، بتهون عليك الحُزْن والتعب النفسي اللي انت مش قادر تتغلب عليه ؛ الصلاه بتشيل تعب الجسم وتخليك إنسان تاني ؛ إنسان نضيف ؛ الصلاه بتريح القلب والبال وبتخلي حياتك كويسه ؛ الصلاه هي أول طريق لگل حاجه أنت عايزها أول طريق ل راحه قلبك وبالك أول طريق ل حلمك اللي بقالك سنين مش عارف تحققه ؛ الصلاه خير لگل حاجه وأول حاجه قلوبنا لما تكون زعلان قوم صلي وأمسكي المصحف كلم ربنا وشوف بعدها هتگوني حاسس ب أي أو عامل ازاي لو حالك وقف ومش لاقي شغل قول ” اللهم قدر لي الخير حيث كان” الصلاه حلوه وقرب ربنا ديما جميل قربوا من ربنا ي جماعه عشان ربنا يصلح حالكم ل حال كويس ؛ ربنا فعلا جميل*
وارتدي ملابسها واستعدت للذهاب لعملها نزلت الدرج ووجدت من يعترض طريقها گ صباح كل يوم
اليسار بغضب : أستغفر الله العلي العظيم علي الصبح
حسن : ي صباح العسل ي ست البنات عامله ايه مش ناويه تحني بقا
اليسار بغضب شديد : أحن ليه ايه ده في أحلامك انه اتجوزك
حسن بخبث : مهو انتى بتاعتي براضكي او غصب عنك وافتكري الكلام ده لانه مش هسيبك
اليسار : أعلي ما في خيلك اعملو انا مش بخاف والله العظيم لو ما بعدت عني لا أبلغ عنك في القسم
راجل ناقص وزباله اتفوووو😮‍💨😮‍💨

 

 

 

مني دي 😂
…..^……^…..^……^…..^……^…..^
ýöķà
تيجو نروح مكان كده
متخافش ي بابي ايسر خاتم في أيدي والكل عارف انه خطيبي
….. : بس مفيش حاجه رسمي ده كلام بس
اصبر بس وهيبقا رسمي والكل هيعرف انه حرم ايسر المحمدي وحش الاقتصاد
….. : ده لو حصل ي سلمي هنتنقل نقله تانيه خالص
سلمي : هيحصل ي بابي مش تقلق ايسر ده بتاعي لوحدي
نتعرف بقا 😏😏
سلمي المصري : تتميز ب الشعر الأشقر ( مصبوغ طبعا 😏😌)
والعيون البني تبلغ من العمر 26 سنه
تسعي للحصول علي ايسر ب أي ثمن تدعي أمام الجميع انها خطيبته …
“”””””””،،،،،،،،””””””””،،،،،،،،،

 

 

بعد مرور وقت
وصلت اليسار الي قصر المحمدي
وقفت امام بوابه القصر
ففتحت لها صفاء
اليسار : السلام عليكم ورحمه الله تعالي وبركاته
صفاء : وعليكم السلام ورحمة الله تعالي ي بنتي اتفضلي
اليسار : تسلمي ي رب انا الممرضه الخاص ب مدام ماجده
صفاء : اه ي حبيبتي عارف اتفضلي مدام ماجده لسه مش صحيت لانه لسه بدري علي معادها
اليسار : انا هطلع لها ولو ممكن تحضري لها الفطار معلش بقا هنتعبك معنا
اليسار : تعبك راحه ي بنتي والله العظيم انا حبيتك وتخلتي قلبي
اليسار : تسلم ي رب انا هطلع لها
وصعدت الي الدرج
صفاء : بسم الله مشاء الله ربنا يحميكي ي بنتي صحيح
(🌹اجعل من يراگ يدعو لمن رباگ 🌹)

 

 

ربنا يبارك في أهلك
صعدت اليسار الدرج ووجدت عند صعودها هاتفها يرن ب اسم صديقتها المقربة جنه
ف أجابت عليه
اليسار : السلام عليكم ورحمه الله
جنه : وعليكم السلام وحشتني اوووي ي ايسوو
كده هقعد انا 5 شهور من غيرك ازي ولا بتهربي منه’ عشان انا بدبسك
اليسار بضحك : وانتي اكتر ي جنتي والله العظيم لا والله مش عشان تدبسني ب هي مدام ماجده شوفت نظره في عنيها وهي بطلب مني اني أشرف انا علي حالتها هي اللي خالني أوقف حاسيتها زي امي ومعرفتش أرفض واكسر ب خاطرها
جنه : أنا عارفه قلب الطيب ده هيودكي لوره وبعدين ي قادرررة تتحدي ايسر المحمدي وحش الاقتصاد ده انتي اتكتبلك عمر جديد
اليسار : انا مش عرفه ليه انتم محسسني انه بتكلم عن رئيس الجمهوريه ده واحد مغرور وشايف نفسو
جنه : ده أمر من رئيس الجمهوريه ي بنتي ده أصغر مليونير
نسبهم يرغووو ونروح نشوف ايسر
كان في غرفه الرياضه يلعب رياضه الضغط كان يرتدي شورت قصير ويجلس عاري الصدر كان يلعب بجديه كأنه في سباق كان يتذكراليسار طريقه كلامها و تحديها كبريائها وكل شئ فيها ولكن قطع تفكيره صوت هاتفه ف قام وذهب لرد
…………………………………..

 

 

عند الرغيين 😂😂
اليسار : مش عرفه اعمل ايه والله بفكر اعمل له محضر في القسم
جنه : ده احسن لكي عشان يبطل يتعرض لكي
اليسار : هشوف ي جنه يلا هقفل انا بقا وأما أخلص هكلمك
جنه : تمام ي عمري في رعايه الله
………..نتعرف بقا علي جنتي
جنه حميد : تتميز ب الشعر الأسود والعيون البني والبشرة البيضاء
حوريه من الجنه
ويزيد جمالها هو نقابها لا يظهر غير عيونها ولكن من يرهم يسحر بهم
تبلغ من العمر 22 سنه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
بينما كانت تصعد اليسار الي غرفه ماجده
كانت تضع الهاتف في الشنطه ووقت خروج ايسر ومشيت وفجأ خبط في شئ ضخم
اليسار بتعب : اه ايه ده
ايسر : مش تفتحي
اليسار وهي ترفع وجها فوجده عاري الصدر نظرت خلفها مسرعه
ايه اللي حضرتك عامله ده

 

 

ايسر : وأنا عملت ايه انا اللي ماشي مش شايف وبعدين بصي ليه وانتي بتتكلم
اليسار : حضرتك مش شايف انك غلطان انت ازي تخرج عريان من أوضتك ب المنظر ده
ايسر : والله انا في بيتي واعمل اللي انا عايزه
اليسار : لا مش تعمل اللي انتي عايزه كده حرام لانه في خدام في القصر وممكن أي حد منهم يشوفك ب المنظر ده
ايسر بخبث : والله انا شايف انه هما بيقعدو يتأملو فيه ب الساعات ويتمنو راضي
اليسار : لو حضرتك عارف كتاب ربنا كويس كنت سمعت عن الآيه اللي بتقول
_ربنا قال “وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ
يعني زي ما رسولنا الكريم علمنا انه لازم غض البصر سوء رجل او ست يعني مش ينفع واحده تكون ماشيه في الشارع او قاعده في حته وفي شب معدي تقعد تتأمل وتعاكس فيه لانه حرام هو مش حلالك عشان تعملي كده
“” دي كانت وجه نظري “”
كان ينظر لها ب انبهار واعجآب شديدة
الي متي …
الي متي …

 

 

الي متي ستظل هذه الفتاه الي كشف مميزاتها ف هي مثل حبل النجاه من الموت
مرت من جواره ولا ترفع بصرها تجهو وذهبت الي غرفه ماجده
كان أيسر سرحان في هذه الفتاه التي دخلت الي حياته
هو رأي نساء لا تعد وكتير منهم حاولوا التقرب منه
أما هي لا ترفع بصرها تجهو ابد ف هي تحافظ علي تعليم دينها
اه منك سوف أفقد عقلي علي يدك نظر بحيره وغادر الي غرفته
……. في غرفه ماجده …….
اليسار : ي صباح السعاده والفرح علي قلبك
ماجده : صباح الورد علي عيونك ده احلي صباح ليه النهارده
اليسار : حبيبتي
ماجده : مالك ي بنتي لو هتزعلي من كلمه بنتي انا اسفه بي انا بعتبرك كده حساكي فيكي حاجة
اليسار : وانا بعتبرك امي وربنا يعلم مش تقلي انا كويسه يلا عشان تفطري وتأخدي العلاج
ماجده : بس بعد ده هتكلم احكي لحد يمكن تروحي
وذهبو الي المائده وتناولو الإفطار
ولكن رن هاتف اليسار فذهب لكي ترن
اليسار في الهاتف : كل شيء تمام والأمور كويس
ايوه ما انا هعمل كده وأغلقت الهاتف وجاءت لتذهب فوجدت 😳😳

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيم الايسر)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى