رواية جحيم الأسد والمتمردة الفصل السابع 7 بقلم ريم أبوسعدة
رواية جحيم الأسد والمتمردة البارت السابع
رواية جحيم الأسد والمتمردة الجزء السابع
رواية جحيم الأسد والمتمردة الحلقة السابعة
في غرفة جيهان
كانت تتحدث في الهاتف إلى أن وجدت أحد يدخل عليها غرفتها.
جيهان بتوتر: خلاص يا يا ملك هكلمك بعدين.
دخلت سلمي وجلست بجانب جيهان وتحدثت بابتسامة وهي تضع يدها على شعرها: أية يا حبيتي كنتي بتكلمي مين.
جيهان بحزن: ابدا كنت بكلم ملك كانت بتقولي على أن في محاضرات مهمة في الجامعة ولازم أحضرها.
سلمي:طب ما تروحي يا حبيبتي انتي هتفضلي حابسة نفسك في الغرفة كدة.
جيهان بدموع:والمفروض اعمل اية يا ماما أخرج واضحك وانبسط وكان مفيش حاجة حصلت، ثم تحدثت بحسرة كان مفروض يا ماما اكون أنا مكانها المفروض اكون أنا مراته يا ماما
ثم ارتمت في حضنها وهي تبكي: لية اختار حد تاني غيري يا ماما هو انا وحشة؟
سلمي بحزن: لا يا حبيبتي والله ده انتي ست الستات يا بت ده انتي نوارة القصر ده كله ثم اخرجتها من حضنها ونظرت في عينها: بس أسد مش ليكي ولا عمره هيكون ليكي انتي عارفة انا من زمان نفسي تتجوزي مين.
وقفت جيهان وتحدثت بغضب: تاني يا ماما انا مستحيل اجوز عمر انتي عارفة أن انا بحب أسد ازاي عايزاني احب اخوه مش فاهمة.
سلمي: يا خيبة مالة عمر ده دكتور في الجامعة ده غير أن اخو أسد التؤوام مش عاجبك في أية أنا مش فاهمة.
جيهان ببكاء: لا يا ماما انا بحب أسد ومش هسيب حد ياخده منه ابدا.
سلمي بتفكير: خلاص يبقي تنفذي اللي انا هقولك عليه دلوقت.
عند ملك وصلت قدام مستشفي ودلفت إلى داخلها مسرعة وكان كريم يمشي ورائها بسيارته ثم ركن سياراته ودخل هو أيضا المستشفي.
ملك بخوف وهي تتحدث للريسيبشن: لو سمحتي المريض فؤاد عبد الحكيم غرفة رقم كام؟
الريسيبش: ثواني كدة ثم نظرت في الكشف وتحدثت في الغرفة رقم 407.
تركتها ملك وذهبت مسرعة وكان كريم ورائها
ملك بخوف وهي تجري على والدتها: ماما طمنيني بابا عامل أية دلوقت؟
ثريا ببكاء: الدكتور بيقولي أن هو لازم يعمل عملية قلب مفتوح ضروري بس…..
ملك ببكاء: بس أية يا ماما.
ثريا: العملية هتكلف 80 الف يابنتي هنجيبهم منين بس.
ملك وهي ترجع إلى الخلف بصدمة: 80 الف مبلغ كبير اوي، طب ما ينفعش يعمل العملية وبعدين نبقي نتصرف في الفلوس.
ثريا ببكاء: لا يا بنتي الدكتور قالي الفلوس بتدفع الاول هنعمل أية بس.
جاءهم صوت من الخلف وتحدث بقوة: متقلقيش يا ملك باباكي هيعمل العملية وانهاردة كمان.
نظرت ملك بصدمة إلى مصدر الصوت لتتفاجي به يقف أمامها، ذهبت إليه وتحدثت بصدمة: كريم انت بتعمل اية هنا وعرفت مكاني ازاي.
ثريا بابتسامة: مش تعرفينا يا ملك؟
كانت ملك متوترة للغاية ولا تعرف كيف ترد على والدتها فهي لا تعرف سوي أنه ظابط شرطة واسمة كريم ولا تعرف اي شيء أخر عنه.
قاطع تفكيرها صوت كريم وهي يرد على والدتها: انا كريم المنشاوي اخو صاحبتها كانت ملك بتيجي عندنا تذاكر مع اختي واتعرفت عليها وكنت هنا في المستشفي بالصدفة بذور مريض صديقي وشفتها ولما سالت عرفت أن والدها مريض بنفس المستشفي فحبيت اساعد بس.
ثريا باحراج: كتر خيرك يا بني ملوش لازوم انا هتصرف في فلوس العملية.
كريم: معنديش مانع أن انتي لما تتصرفي فيهم في أي وقت ترجعهوملي يعني اعتبريهم دين.
ثريا وهي تبكي من الفرحة: كتر خيرك يا بني مش عارفة اشكرك ازاي ان شاء الله في أقرب وقت هرجعهوملك، ثم ذهبت مسرعة إلى الدكتور لكي تخبرة بأن الفلوس جاهزة.
ملك وهي تقترب منه: ليه كذبت؟
كريم: كنتي عايزني اقولها أية يا ملك.
ملك:طب لية مشيت ورايا؟
كريم: هتصدقيني لو قولتلك مش عارف يمكن علشان حبيت اساعدك بس.
ملك بابتسامة: بس كدة.
كريم بضحك: يخربيت ضحكتك دي ما انتي بتعرفي تضحكي اهو.
ملك ابتسمت وكانت مكسوف واحمر وجهها من الخجل، ولكن ملامحها اتغيرت لما كريم قالها: ما هتحكيلي حكايتك يا ملك.
عند أسد خلص جميع اعمالة في الشركة وكان يدبر المكايد من جديد لمصطفي وعاد إلى القصر
دلف بسيارة إلى القصر ولكن لفت انتباه جميع الحراس يتهامسون فيما بينهم.
أحد الحراس للآخر: هو في جمال كدة دي اكيد الخدامة الجديدة انا عايز اجوزها.
الحارس الآخر بهيام: دي ما ينفعش تبقي خدامة دي يتقال عليها ملاك ، قمر ، نجمة نازلة من السما، ولا لبسها اااااخ على جمالها وجمال لبسها.
هذا غير الكلام الكثير الآخر الذي كان الباقية يتحدثون به
كان أسد مستغرب كثيرا من كلام الحراس وتحدث في نفسة: هما بيكلموا على أية دول انا قولت مفيش خدم هيجوا القصر وان سارة هي اللي هتعمل كل ده مين اللي اتحداني وكسر كلمتي ثم دلف الى داخل القصر بغضب.
وجد جيهان تقف أمامه ومربعة يدها على صدرها.
أسد بتوتر: جيهان !
جيهان بسخرية: أية مكنتش متوقع تشوفني يا أسد.
أسد بحب: لا يا جيهان اسم …..
قاطعته جيهان وتحدثت بخبث: مش عايزة مبرر يا أسد انا نزلت علشان أقولك بس عيب اوي اللي مراتك بتعملة ده لو هي مش خايفة على سمعتها المفروض تخاف على سمعتك انت يا أسد بس متهيالي ان هي جاية من بيئة رخيصة مفيش حد علمها تحترم المكان اللي هي فيه.
أسد بغضب من كلام جيهان: عملت اية؟ فهميني اكتر.
جيهان بمكر وابتسامة شر: اخرج برة في الجنينة وانت تعرف بنفسك هي عملت أية .
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جحيم الأسد والمتمردة)