روايات

رواية جبر كسر قلبي الفصل الأول 1 بقلم دعاء زينة

رواية جبر كسر قلبي الفصل الأول 1 بقلم دعاء زينة

رواية جبر كسر قلبي الجزء الأول

رواية جبر كسر قلبي البارت الأول

رواية جبر كسر قلبي الحلقة الأولي

ماما أنا هتجوز

_والله طيب مُبارك ي عيون ماما

ماما أنتي بتتريقي

_وهتريقي علي ايه ي قلب أمك بس مين هيقبل بواحدة زيك نصها وشها أسو”د من ضلام الليل هااا عامل شبه تاكسي العاصمة

بدموع اتجمعت في عيونه: دايمًا تقوليلي أنك بدل أمي بس النهاردة أتأكد أنه لا أنتي ولا الدنيا كلها ممكن تكون بدل أمي عن إذنك

دعاء زينة

دخلت أوضتي انها”رت بمعني الكلمة، كان ايه ذنبي في إني اتخلق بوحمة تغطي نص وشي بسو”اد اتحكم عليا ميتمحيش العمر كله، مسحت عيوني وأنا بفتكر أمي اللي انفصلت عن أبويا من أكتر من عشر سنين ومفكرتش في مرة أني أقعد او استقر معاها يمكن علشان حنية بابا وحبي الشديد ليه، وعشان مراته بتحاول جاهدة أنها تبين ليه أنها زوجة صالحة ومفيش منها في الأول فكرتها كدا بس بعدين ومرور الوقت اكتشفت أنه وخاصة لما كل مرة تتعمد تجر”حني وتيجي بعد كدا تعتذر وتقولي أني زي بنتها وأنا عمري ما حسيت الإحساس ده معاها رغم إني حاولت جاهدة وربي يشهد بس جات النهاردة ختمتها بجر”حها ليا ومعيرتها علي حاجه لا بإيدي ولا بإيديها

بقلم دعاء زينة

مسكت الفون كلمت شريف اللي المفروض كان ييجي يتقدم واللي حبيت اشاركها فرحتي لأنها الوحيدة اللي موجوده معايا في البيت وخاصة أني ماليش صحاب

/وبصوت غلفه البرود: شريف أنا بعتذر منك بس كل شئ قسمة ونصيب ربنا يوفقك

وقفلت السكة قبل اي رد منه

 وبهدوء قامت لبست ولمت هدومها في خروجها من الأوضة قابلت باباها

فجر علي فين كدا

/هروح أقعد مع ماما فترة ي بابا بعد إذنك

من غير ما تقوليلي

/كنت هسيب لحضرتك خبر طبعًا عن إذنك

استني ي فجر فيه حد مزعلك

/بصت ل باباها وبعد ماكانت ناوية تقوله اكتفت بأنها تهز رأسها بنفي وضمته: لا بس أنا محتاجة أقعد مع ماما الفترة دي

ماشي ي حبيبتي ثواتي أغير واجي وأوصلك

/متتعبش نفسك ي بابا و

هشش انتهينا

وصلها لحد البيت وبعدين سلم عليها ومشي بعد ما طول الطريق عمال يسألها إذا كانت مراته ضايقتها في حاجه ولا لا بس مرضتيتش تزعله وخصوصًا أنها عارفة أنه بيحبها، طلعت درجات السلم بهدوء بتصا”رع مشاعرها المضطربة مش عارفة هتواجهه مامتها بإي شكل ايوه كانت بتزورها بس المرة دي غير المرة دي جاية ناوية الإقامة متعرفش لفترة هتوصل لادّ ايه رنت الجرس واللي ما الباب اتفتح وشافت مامتها اترمت في حضنها تبكي

بقلم دعاء زينة

_ي قلب أمك مالك مالك ي فجر في ايه تعالي ي حبيبتي تعالي

دخلوا وقعدوا ومازالت ماسكه في مامتها كما لو كانت هتهرب منها

_أفهم بس مالك في ايه

/مفيش ي ست الكل أنا بخير

_بخير إزاي ودموعك دي وكلمت وكأنها لسه واخدة بالها من الشنطة اللي ساحبها معاها فجر، وايه الشنطة دي

/بتوتر أصلي كنت ناوية أقعد مع حضرتك

_بفرحة أكبر ضمتها ليها ده أنتي تنوري وإن مشالتكيش الأرض أشيلك في نن عنيا ي نور عينا أنتي

=وبعدين بقي كل ده بتشوفي الباب مش ممكن

_رفعت فجر عيونها تشوف الصوت جاي من مين عشان تتفاجأ بشاب في منتصف عمره لابس مريلة المطبخ وماسك في إيديه مفرغة وفي الايد التانية غطا حلة، ورجل البنطلون واحدة مرفوعة والتانية نازلة، عشان تبص لمامتها باستغراب، بمعني مين ده

_خبطت أيدها علي وشها بقلة حيلة، وبصت لبنتها ده جابر ابن خالتك سعاد ولسه ناقل جمبي هنا عشان يكون قريب من شغله، وبعدين بصتله… هبب’ت ايه ي اخرة صبري

=متقوليش دي فجر

_ايوه ي اخويا هي

بقلم دعاء زينة

=مد ايديه بالمفرغة بغباء يسلم عليها وبعدين فاق وهي بتبعده عنها وبتقول بصوت عالي: أنتي متأكدة ي ماما أن المخت’ل ده ابن خالتو سعاد تحديدًا

_اه والله ي بنتي معرفش طالع أهب’ل كدا لمين

ردت عليها وهي في المطبخ

=وليه الغلط ده بس ي صفصف هاااا وأنتي هعديهالك عشان شامتك القمر اللي مزينة وشك دي بعد كدا أنا لا ممكن أسكت ابدًا علي تهز'”يقي

خلصت الغدا واتغدوا سوا، وبعدين استأذن جابر وهو بيقول… لينا كلام تاني ي شامة سلام

********

واقفة في البلكونة بتشرب شاي بالنعناع وسرحانة في السماء

=الجميل واقف لوحده كدا ليه

/حد يخض حد كدا ي بني آدم

=بقالي ساعة واقف جمبك وأنتي محستيش أعملك ايه

/تكح تقول دستور ته”بب اي حاجه علي دماغك

=احم دستور قال كدا وهو بيشد كوباية الشاي من إيديها بيشرب باستمتاع اممم كوباية شاي في الجون ي أم شامة تسحر أنتي

/ايه ي بني حكاية أم شامة اللي طالعلي بيها من ساعة ما شوفت خلقتي دي

=أعملك ايه شامتك او وحمتك دي ي ستي عشان متزعليش حلوة شداني ومعرفش السبب عاملة زي الهلال اللي نصه اكتسب إشاعة الشمس الكافية عشان ينور ويخطف قلب كل اللي يشوفه، ونصه التاني مكفهوش باقي الأشعة عشان يختار يظهر لينا سمراء الليل وحلاوته بشكل يخطف عين اللي يشوفه ويسأل ايه الأجمل الليل بهلاله، ولا النهار بجماله

/اوعي تكون وقعت فيا من أول نظرة ي ولااا… قالت جملتها بتريقة

=ضحك.. عارف أنك مستغربة كلامي وأنا الحقيقة مستغربة كمان بس بجد ده تفسير الوحيد للشامة لللي في وشك دي، يلا تصبحي علي خير

★*******★

=الفجر قرب يأذن ايه مقعدك في البلكونة لدلوقتي

/مش هتبطل تنتش مني الشاي بالطريقة دي بقي

=لما تبطلي قلة ذوق وتعملي حسابي معاكي ي هانم

★******★

/طالع ولا نازل

=تحبيني ايه

/احبك تخفي من وشي عشان أطلع

=قاسية اووي خدي بالك

بقلم دعاء زينة

★*****★

وتمر الأيام والمواقف عشان جابر يستحوذ علي جزء كبير من تفكيرها ومش عارفه السبب حركاتها الطفولية اللي نابعة من جواه بصدق، ولا أنه يكون موجود بغرابة في معظم الأماكن اللي بتروحها… كانت سرحانة مفقتش غير وهو بيشد منها كوباية الشاي

/ ي بني آدم كوبايتك أهي

=عجباني دي أكتر

/نينني نينيني

=تتجوزيني

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جبر كسر قلبي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى