رواية جبروت ذئاب الصعيد الفصل الخامس عشر 15 بقلم ميمو مصطفى
رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الخامس عشر
رواية جبروت ذئاب الصعيد البارت الخامس عشر
رواية جبروت ذئاب الصعيد الحلقة الخامسة عشر
((( عند الدكتورة )))
ليلي بعد الكشف : ها يا ست الحكيمة
الدكتورة : هو لحد الان كل شي بخير الحمدلله
ليلي فرحت من جواها لكن في شي مناعها من الفرحة دي : طيب وازاي منزلش
الدكتورة بعصبية : امر ربنا هنعترض عايزة تعملي ايه تاني حرام عليكي لو حاولتي تعملي اي حاجة تاني هبلغ اهل جوزك لانك ملكيش الحق في دا
ليلي بدموع : غصب عني انا كان نفسي في جدااا بس هو جي فظروف صعبه جدا او وقت غلط جي في اكتر وقت كنت لازم ابعد نهائي لكن هيقربنا تاني للاسف
(((عند زين وريتاج )))
زين : اني معرفش كيف كنت غافل عنيكي اكدا كنت اعمي
ريتاج بدلع :- بجد تعرف
زين : امم
ريتاج : انا طول عمري بحبك بس انت مكنتش واخد بالك مني نهائي حاولت قربلك بس مفيش فايدة
زين : كلة باوانه واوانة جي اهو
ريتاج قربت منه تبوسة : شفايفك تجنن علي فكرة
زين ابتسم وافتكر انه هو اللي كان بيقول كدا لليلي :- شفايفي الحلوة دي هتقطع دلوقتي شفايفك الحلوة دي بس قومي الاول هتلنا حاجة نشربها كدا عشان نتصتل او هتيلي البتاع اللي خلاني مكنتش في وعي دا عايز مبقاش في وعي
ريتاج ضحكت بصوت عالي بدلع : دا انت نصيبة حاضر
زين ينظر لها بخبث : هوريكي انتي وبوكي فعلا اني نصيبة كيف هوريكم مين زين السيوفي علي حق
ريتاج جت بشي يشربه يجعلهم يسكرون : اتفضل يا قلبي دا هيخلي مزاجك عالي اوي اوي
زين : شغللنا حاجة ورقصيلي عليها يالا عايزك تجننيني
ريتاج بدلع : حاضر بس كدا هدلعك وهشخلعك وعمل كل حاجة عشان خطرك ( ذهبت هيا تشغل بعض اغاني رقص حط لها زين شي في مشروبها )
ريتاج شغلت اغنية وبحب الناس الرايقة وابتدا زين يمثل كنه مبهورة بها ويرقص معاها ثم جاب الكاسان واعطي لها كاسها : اشربي في صحتك ( وبلفعل شربت ريتاج وبداءت تخترف بكل شي حصل )
زين : ابتدا يا سالها انا ازاي اتجوزتك
ريتاج سكرانة : اممم المحامي بتاع بابا جوزنا
زين : وليه
ريتاج : عشان انا بحبك وعايزاك وبابا لازم يجبلي اي حاجة انا عايزاها ومكنش ينفع اعمل معاك حاجة غير واحنا متجوزين وانت كنت رافض دا
زين : ومين اللي كلمني اليوم دا
ريتاج : اخوك فهد عايز يفرقك عن مراتك هو واختك اللي اتفقو معا بابي علي كل حاجة
زين بصدمة : كيف بس لما جيت كان واحد غريب في الشقة وليه عايز يفرقني عن مرتي
(((ريتاج بدلع بتحاول تبوس زين وتقلعه ملابسة )))
زين بنرفزه مكتومة : اصبري طيب خلينا نتكلم شوية مين اللي كان في الشقة دا
ريتاج بتطوح : دا كان المحامي
زين : امممم يعني اني اتجوزتك غصب ومكنتش في وعي صوح
ريتاج : صح المحامي حطيلك حاجة بتخلي الواحد مش بيبقي دريان بيعمل ايه
زين قام وقف : حلو قوي الكلام دا
ريتاج : قومت جنبي ليه تعالي
زين : تخيلي بقي لو قدمت التسجيل دا في شغل ابوكي معالي الوزير المحترم هيبقي ايه شكلة قوليلي
ريتاج مش فايقة : تسجيل ايه دا يا روحي تعالي بس جنبي
زين جاتله فكرة انها هيا لسه مش فايقة استعيبها بس اضطر يعمل كدا : ريتاج
زين بيبلع ريقة ومش عايز يعمل كدا بس هما اللي اضطره : عايز ترقصي تاني ليا وانتي بترقصي تقلعيلي حته حته
ريتاج ابتسمت : اه منك انت طلعة قليلي الادب اوي
زين غمزلها بوقاحة : قوي قوي ولسه هتشوفه مني قلة ادب علي حق
((ريتاج عملت كما قال لها زين بظبط جت تشد زين عليها : يالا تعالي بقي
زين زقها بعيد عنه : هوسسسس اجي فين يا بنت الكلب انتي اني المس واحدة غير ليلي اتفو عليكي وعلي اللي رباكي مهو مش رجل عشان سايبك تمشي علي حل شعرك اكدي
ريتاج مصدومة : حصل ايه انا زعلتك
زين بثقة وصوت جهوري : معاش ولا كان اللي يزعل زين السيوفي اني ازعل بلد بحالها ومحدش يقدر يزعلني
ريتاج بتبلع ريقها بصعوبة وخوف : طيب في ايه
زين : في انك تقولي لبوكي اني عرفت كل حاجة عملتوها معايا وصورة بته صاحبة الصون العفاف ملط هههه ولو ملمش نفسه ولمك كل زملائتة هيبقو عندهم الفيديو دا مع ان مش من اخلاقنا نعمل اكدي بس اللي زي بوكي دا يتعمل معا اكتر من اكدي والتسجيل دا هيبقي معي محدش هيلمحو حتي طول ما بوكي وانتي بعيد عني وعن مرتي غيب اكدي قد اعذر من انذر تمام ولو فعلا اني اتجوزت واني مغيب فانتي طالق بثلاثة طاااااالق
ريتاج مصدومة مش عارفة تعمل ايه نظرت لمنظرها بعد ماهو مشي بداءت تصوت بغل وتكسر في كل شي في الشقة : برضو مش هسيبك تتهني بيها يا ابن الكلبببب
(((في منزل العمروسي )))
ذهب زين الي ليلي فتحت له شقيقتة اسماء : ايه اللي جابك يا خوي امشي بلاش مشاكل
زين : صدقيني انا مش جاي عشان مشاكل اني جاي اتحدت مع ليلي كلمتين وهمشي علي طول
اسد سمع وجاي عليهم : كلمتين ايه دول ان شاء الله اللي جاي تقولهم بسهولة اكدي وتمشي
زين : كلمتين بيني و بين مرتي اني سبتها الفترة دي عشان لما اجي اقولهم اقولهم واني عندي حق مجيش ابقي مركوب علي حق اني احب اتكلم واني ليا حق
اسد : وانت جاي انهاردة وانت ليك حق
اسماء : خلي يكلمها يالله عليك يا ابو ثابت عشان خاطري
اسد : معلش يا مرت خوي خاطرك علي عيني وراسي بس اطلغي انتي
من الموضوع دا
ثابت جي : خلي يكلمها يا اسد عشان نبقو عملنا اللي علينا معا للاخر يا ولدي بس بشرط اتحدت قدامنا
اسد : تحت امرك يا بوي
زين : معا اني مكنتش احب اتحدت قدم حد بس عادي مش مشكلة ممكن حد ينادي عليها
اسد : اسماء اطلعي نادي لي ليلي
اسماء : حاضر ( بلفل طلعة اسماء وخبط علي غرفة ليلي ودخلت ) انتي صاحية
ليلي : ايوا في حاجة
اسماء بابتسامة : اه بوكي عايزك تحت
ليلي : في ايه
اسماء : شكلة في عريس
ليلي بتوتر : عريس ايه دا بطلي هزار بقي في ايه بجد
اسماء : والله بوكي عايزك تحت قومي البسي وانزلي يالا وانا مستنياكي ( ارتداءت ليلي ملابسه ونزلت الي الاسفل شافت زين قلبها بدا يدق ويدق كتير جدا لدرجة حسيت انه مش قادرة تتلم علي اعصابها لما شافته وحشها مقهورة منه موجوعه اكن حبها ليه مسيطر علي كل شبر فيها ثم نظرت لاسماء بزعل : مقولتليش ليه
اسماء : مكنتيش هتنزلي وهو جاي في حاجة مهما هيقولها ويمشي
ليلي قربت من ثابت : نعم يا بوي خير
ثابت : شوفي زين عايزك في ايه
ليلي نظرت لزين بخنقة : نعم حضرتك عايزني في ايه لو جاي عشان ترجعني ولا تقول الكلام بتاع المرة اللي فاتت فانسي اني مقرر الطلاق
زين موجع من كلمها بس عذرها برضو وبيعشقها كمان : لا متقلقيش اني مش جاي اقول اني جاي اثبت بس قبل ما اوريكي الاثبات عايز اقول كلمتين
ليلي : قول
زين بحب : انتي عارفة اني كنت كيف بحبك يا بت الناس اني بعشق تراب رجليكي وانتي خابره اكدي زين مش سهل اقول الكلام دا قدام اي حد بس لازم اقولة لانه حقيقي ومش عيب المهم اني اكتشفت انك مش بتحبيني ولا بهمك الكلام دا من قبل حتي اللي حوصل وكنت بفوت واقول عيلة مكسوفة لستها مني جوازنا جي بسرعة شكيتي فيا وانتي متؤكدة اني عمري ما اعمل اكدي فضحتني عند اهلك كل دا واني لستي بحبك وجيت وراءكي اتحايل عليكي واتمني تسمعيني لكن للاسف انتي قفلتي في وشي الببان كلتها
اسماء لسه هتنطق : بس يا خوي هيا غص ( اسكتها زين )
زين : اسماء متحدتيش خليني اكمل حديتي
اسماء : كمل يا خوي
زين : المهم اني طبعا مجيتش تاني من ساعتها مش عدم حب ليكي ولا عدم اهتمام ولا انتي مش فارقة معايا لا اني قولت مهرجعش ولا اطلب منيكي نتحدت تاني غير لما اثبت براءتي وبعدها هسيب ليكي الاختيار يا ست الناس
ليلي : وجيبت الاثبات بقي
زين : اه قولتلك قولت مهجيش تاني غير واني معاي الاثبات
ليلي :هو فين
زين : اهو دا تسجيل اسمعي براحتك وبعد ما تسمعي حددي انتي واهلك معاد الطلاق براحتكم عن اذنكم معلش اني طولت
ليلي اخدت منه وهيا مصدومة من كلمة حدده الطلاق في بالها : هيطلقني معقول
(((في منزل السيوفي )))
زين دخل بصوت جهوري : انتي يازفته ياللي اسمك عبير وانت يا زفت ياللي اسمك فهد تعالو اهني
فهد طلع من مكتبه ببرود : في ايه صوتك عالي ليه وبتغلط ليه
زين بغصب : دا اني هغلط ولستي هغلط بس لما تيجي الزفتة التانية
عبير : في ايه مالك متزربن علينا اكدي ليه متهدي اكدي علي نفسك
رعد : حوصل ايه يا ولدي حسك عالي ليه
زين : هتعرف كل حاجة دلوقتي يا بوي
فهد بعصبية : متقول انت هتنقطنا
زين شغل النسخة التانية من تسجيل ريتاج وسماعهم والكل كان في حالة زهول لما عرفه ان اللي مشترك مع ريتاج و وابوها هي عبير و فهد )))
فهد : البت دي بتقول اي كلام محصولش طبعا احنا هنعمل اكدي ليه يعني
زين : انت عايز تفرقني عن مرتي مخبرش ليه وهيا متحبش مرتي عشان معتقدة ان اهلها هما اللي قتلة جوزها ( ثم بعصبية ) متعرفش ان اللي قتل جوزها هو ( اسكت زين صوت والده العالي )
رعد بتوسل : خلاص يا ولدي
عبير ببرود : ومال مين اللي قتل جوزي هو في غيرهم هو عشان مرتك دلوقتي هتقول انهم مش هما
زين : اني متحدتش كتير عشان بوي بس حبيت اعرفكم اني كل شي هعرفة وهعرف برضو مين اللي كان وراء قتلي واكدا مش هتبقي بعيدا عنيك يا فهد بس اتؤكد بس وبعد اكدي اللي يقدرني عليه ربنا هعملو معاكم وموضوع ريتاج دا اني برضو مخلصتوش ولستي معايا معاكم حديت بس الصبر طيب يا ولاد السيوفي
رعد : حقك وحق مرتك هتاخده يا ولدي متقلقش
منار من الاعلي بتبكي من اللي بتسمعه : للدرجة دي بتحبها بدرجة دي حتي خوك عايز تضحي بيه عشان واحدة ست اااه منك يا فهد اه منك بقي ليك مني عيلين ولسه مش قادر تحبني وبتحبها هيا ( ثم اتنهدت ) اخرت اللي بتعمله دا ايه
(((في منزل الوزير ))
الوزير بغضب وعمال يكسر في حاجات حوالية : انتي ايه اللي هببتي دا هتودينا في داهية بسبب دماغك دي خلتي يسجلك وكمان صورك وانتي عريانة انتي ازاي وثقتي فيه بكل سهولة كدا انتي مش عارفة ان زين مكار ازاي تثقي في بطريقة دي
ريتاج ببكاء : معرفش ازاي انا قولت فعلا اتغير ومتخيلتش انه هيعمل كدا وانا لما قولت كل حاجة مكنتش فايقة انا بعد ما فوت تماما شوفت الشرايط اللي هو سبهالي دي وسابلي مع الورقة اللي حضرتك قراءتها بس
الوزير : وحياة امه لاندمه علي كل حاجة يهددني انا ولا عاش ولا كان
(((في منزل العمروسي )))
كانت تجلس ليلي وهيا تبكي بحرقة
وبجانبها اسماء تواءسيها : انا كان غصب عني يا اسماء والله انتي لو كنتي مكاني كنتي عملتي كدا اي حد كان هيبقي مكاني كان هيعمل كدا وممكن كمان كان قتلهم
اسماء : عارفة طبعا
ثابت : الحمدلله ان الحقيقة ظهرت
اسد : ويمكن متفبرك
ثابت : لا طبعا مفيش الكلام دا زين رجل فعلا ومتهيقالي انت اكتر واحد عارفة
اسد : عارف يا بوي اني بس بفكر بحس عالي
ليلي : طيب هنعمل ايه هو كدا اثبت براءته وكدا عايزنا نحدد الطلاق ( ثم بكت ) زين عايز يطلقني يا اسماء
اسماء حزينة عليها : متقلقيش يا عمري مفيش طلاق دا زين اديكي شوفتي اهو بيعشقك بس هو عايزك انتي تبقي مرتاحة وفكر انك بي كدا هتبقي مرتاحة
ليلي : هنعمل ايه طيب
اسماء : الحل الوحيد انا تقوليله انك حبلة
ليلي بصدمة : انتي عرفتي
اسماء بكسوف : بصدفة والله مكنش قصدي
ثابت : ايه دا انتي حبلة يا ليلي كيف مقولتيش شي كيف اكدي انتي اتجنيتي ولا ايه
ليلي بدموع : مكنتش عايزة يا بوي ومكنتش حابة اقول لحد
نظر ثابت لزوجتة : انتي كنتي خابرة بلحديت دا يا ام اسد
ام اسد بخوف من زوجها : اه يا حج كنت خابره
اسد : وكنتي خابرة كمان انها عايزة تسقطه
ام اسد : اه يا ولدي
ثابت : اني بقيت طرطور في الدار دي ولا ايه ( ثم سابهم وذهب الي غرفتة بغضب)
اسماء : انا متاسفة علي المشكلة اللي حوصلت بسببي مكنش قصدي وفكرت كله عارف معادا اني
ليلي : مش مشكلة مسير الكل كان هيعرف بس ابوس يدك معايزاش زين يعرف اني حبلة غير لما ارجعله معايزاش احس انه رجعلي بسبب اللي في بطني بس مش عشاني
اسماء بتنهيدة : صعب بس براحتك لانك عنديكي حق
ليلي : ربنا يخليكي ليا يارب
اسماء : واني هتصل بزين هشوف هيعمل ايه
(((في منزل السيوفي رن هاتف زين )))
زين : الو كيفك يا سوما
اسماء : بخير يا خوي
زين : متصلة في حاجة
اسماء : لا يا خوي كنت عايزة اعرف هتعمل ايه مع ليلي البناية عرفت كل شي وندمانة هتعمل ايه انت بقي مش اثبت حقك
زين : مستني منيهم معاد عشان اطلق كيف ماهيا رايدة
اسماء :ايه اللي هتقولة دا هطلق ليلي دانت بتعشقها
زين : بعشقها واكتر كمان من اكدي بس اني مهجيش علي كرامتي اكتر مهمت كان حبي ليها ايه اسماء : خوي فكر متتسرعش متخسرش ليلي لو خسرتها هتندم
زين : ربنا يساهل يا خيتي بس اني عايزها تقعد فترة عند دار بوها لحد ما الحال يتعدل علي الاخر
(((وفعلا عدي 3 شهور علي ما هما فيه كل واحد منهم في منزلة كل واحد في حزنة كل واحد مشتاق لتاني زين هيموت علي ليلي لكنه بيكابر )))
((في غرفة ليلي ))
دخلت اسماء : حبيبتي عاملة ايه
ليلي : الحمدلله ابن خيك مجنني كل شوية يضرب في عقبالك يا رب يا قلبي
اسماء : يارب يارب تعرفي زين كان هيفرح قوي في اللحظات دي
ليلي بحزن : كان نفسي يبقي معايا قوي بس ربنا يجمعنا مع بعض علي خير
اسماء : اقولك علي حاجة سر بنتنا
ليلي : قولي
اسماء : زين
يا تري ايه اللي هيحصل
وهل رد فعل زين طبيعي ولا لا
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جبروت ذئاب الصعيد)