روايات

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الفصل الرابع والعشرون 24 بقلم ميمو مصطفى

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الجزء الرابع والعشرون

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني البارت الرابع والعشرون

رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني الحلقة الرابعة والعشرون

زياد نظر لها بغل : انتي تخرسي خالص مش عايز اسمع صوتك انتي ليا ومش هتبقي لغيري و صوتك ميعلاش هنا وملكيش رائ
وعد بغضب : يا سلام دا علي اساس اني جارية هنا ولا ايه
زين بعصبية : في ايه منك ليها فضحتونا ايه مش عملين حساب ليا ولا لابوك
كريم : هو في مشكلة يا زين باشا
زين باحراج : لا يا ولدي دا سؤء تفاهم
شاكر والد كريم : في ايه يا زين انت مقولتش ان بتك مخطوبة
زياد : واديني انا بقولكم انها مخطوبة ها خير في حاجة تاني
شاكر قام من مكانه بغضب : قوم يا بني بلاش مهزله ( ومشي وابنه وراء )
زين بغضب : انت ايه اللي هببتو دا يا زياد
زياد : هببت ايه يا عمي انا بدافع عن حبي انا بحب وعد وعايزها
فهد : ومرتك يا ولدي انت متجوز ايه العك دا
زياد : اني طلقت لوجي امبارح
فهد : ايه طلقتها كيف وكيف مخبرتناش
زياد : مجتش فرصة
(((في غرفة لوجي )))
سمية : انتي هتفضلي حابسة نفسك كدا
لوجي ببكاء : اه هفضل كدا اعمل ايه يعني
سمية : تعالي ننزل في عريس جاي لوعد
لوجي بعصبية : يجلها عريس ولا زفت انا مالي خطافة الرجالة دي
سمية : ليه حصل ايه
لوجي : البيه شكله بيحبها عشان كدا طلقني
سمية : ممكن بس وايه المشكلة ماحنا كنا عارفين انها جوازه موقتا
لوجي بدموع : بس انا حبيته يا ماما اوووي وكان نفسي يبقي جوزي بجد
(((في مكان في ثروت يجلس علي كرسي بغرور وبجواره امير وامامه محمد مربوط ومرمي علي الارض )))
ثروت بغرور حاطط رجل علي رجل : بقي انت يا حشرة انت عايز تقتلتني هههه اقتلني
محمد بعصبية : هقتلك لو بعد مية سنه يا ثروت يا حبشي هقتلك وانت يا امير هوريك بس فكوني وخلينا رجل لرجل
ثروت بضحكة عاليه : ههههه رجل رجل اوووي هو في رجل يجيب بنت خاله لواحد
محمد : هروح استسمحهوم وهيقغو جنبي وهنقتلك وهنخلص من شرك
ثروت نظر لامير وفضل يضحك : الحق دا مفكر نفسه هيمشي من هنا سليم ( ثم قام من مكانه شاور لامير ) اقتلو
محمد بيحاول يفك نفسه : فكوني يا ولاد الكلب ( ثم اسكته عددت رصاصات )
(((في منزل السيوفي )))
في غرفة زياد دخل عليه زين : ايه اللي انت عملتو انهاردة دا يا زياد
زياد : عملت اللي كان لازم يتعمل من زمان خلاص بقي انا تعبت من الظلم اللي انا في كفايه
زين بابتسامة : واني موافق علي جوازك من وعد
زياد بسعادة : بجد يا عمي
زين : بجد يا ولدي بس عمك مالك هيزعل
زياد : يزعل انا عملت كل اللي ربنا قدرني عليه وعملت معا الصح للاخر
زين : طيب واحنا هنعمل ايه مع محمد دا خلاص كدا هننسي
زياد بغضب : لا طبعا طلاقي للوجي ملوش علاقة باني لازم اجيب حقها من محمد دا بس الاقي
(((في منزل عبير )))
عبير قاعدة هتتجنن علي محمد : ياتري روحت فين يا ولدي ليه يارب ابتلاتني فيهم الاتنين مرة واحدة يارب رجعو ليا بسلامه يارب يا تري انت فين يارب يكون بخير يارب
(((في منزل مازن )))
رعد : عمي زين عرف
مازن : بجد وبعدين
رعد : بس انا واثق في جدااا اني بحبة اكتر من ابويا كل اسراري كانت معا
مازن : كلمت اللواء
رعد : اه لسه قافل معا عايز تليفونك اكلم فرحة اشوفهم عملو ايه في عريس وعد
مازن بابتسامة : اتفضل يا صديقي
رعد مسك الهاتف و اتصل علي فرحة : الو ايه يا حياتي وحشتيني
فرحة بلهفة : وانت كمان يا حبيبي كنت هتصل بيك بس اتكسفت من مازن متجبلك تليفون بقي عشون اقدر اكلمك براحتي وحشني صوتك وحشني همستك لمستك كل حاجة منك
رعد : وحشني كل تفاصيلك وحشني نظرت عنيكي
فرحة برجاء : ارجع بقي يا رعد ارجوك خلاص الهروب مبقاش ليه لازمه
رعد : نفسي ارجع ارجع في امان للكل نفسي اخلص من ثروت الحبشي ومحمد وكل الناس الشر دي
فرحة : طيب انا بتعذب في بعدك حرام عليك
رعد : متعذبنيش يا فرحة ارجوكي شجعيني عشان انا مقدرش اشوفك بتتعذبي
فرحة بتنهيدة : كان نفسي تبقي معايا لحظة بلحظة وابنك بيكبر في بطني
رعد : ومين قالك انا هجيلك و هروح معاكي عند الدكتور من غير ما حد يشوفني
فرحة بضحك : هتلبس طاقية خافية يعني
رعد : لا هتروحي انتي لوحدك وانا هقبلك
فرحة : يا سلام وهما هنا هيسبوني اروح لوحدي عند دكتور
رعد :خلاص صح عمي زين عرف هو اللي يجي معاكي كل مرة
فرحة : وانت كل مره هتيجي من مصر عشان تيجي معايا
رعد : وايه يعني كله فداكي يا عمري
(((في غرفة مالك و سمية ))
مالك بغضب : يسيب بتي اني و يطلقها اكدي بكل سهولة
سمية : مهو دا اللي كان متوقع يا مالك في ايه ماحنا عارفين انه مش جوازه مستمرة دي موقتا
مالك : بس ملحقش يعني الناس تتكلم
سمية : اهي اسمها اتجوزت بدل ما كنا اتفضحنا
لوجي ببكاء : ماما اسكتي انتي مش فاهمة حاجة بابا انا لازم حقي يرجع
سمية بغضب : اسكت ايه ومش فاهمة ايه وحق ايه اللي عايزه
في غرفة فرحة دخل عليها زين : بتحدتي مع مين دلوقت يا فرحة
فرحة بابتسامة وبهمس : رعد
زين قفل الباب وراءه ودخل شاور بايده ياخد الهاتف وفضل حاطط السماعة علي ودنه بدون اي همس ورعد عمال يحب في فرحة : ايه يا عمري يعني بزمتك موحشكيش شقاوتي لو انتي موحشكيش شقاوتي فانا وحشني دلعك ها
امتي بقي نخلط الشقاوة مع الدلع ونعمل احلي ماتش
ثم فجاوة زين بصوته الرجولي : اه ميتا بقي يا ولد خوي خبرني
رعد وكان لقمة وقفت في زوره وبداء يتنحنح : احم احم مين عمي زين
زين : ايوا عمك زين عايز تتشقي يا رعد (((وفرحة عمالة تضحك ))) نفسي اعرف ميتا ادلعتو واتشقيتو ميتا
رعد : خلاص بقي يا عمي متحرجناش
زين : دا انتو مكملتوش تقريبا اسبوع او عشر ايام
رعد بحب : بس كانو احلي اسبوع او عشر ايام والله يا عمي انا حاسس اني معشتش لا قبلهم ولا بعدهم
زين : ربنا يسعدكم يا ولدي ويهدي سركم بس هتفضل لميتا مختفي امك مسكتاش واصل
رعد : ليه
زين : عشان فرحة قلعت الاسود و بتقول الحياة بقي لونها بمبي
رعد بضحك : كان لازم تقلع الاسود تخليها بمبي
فرحة من جانب والدها : اه وطول مانت جنبي الحياة بمبي
رعد : يا عمري انا
زين ماسك التليفون وعمال يسمع منه شوية ومنها شوية ثم مرة واحدة زعق : ايه اني بقيت قرطاس ولا في وسطيكم متحترمو نفسكم شوية
فرحه حطيت ايديها علي بوقها باحراج : انا اسفة
رعد : زعقلي انا يا عمي هيا لا لو سمحت
زين مسك التليفون بكتفه وضرب كف علي كف : يا نهاري علي سهوكة
رعد : يعني دلعنا وحبنا لبعض يجي ايه جنب دلعك لمرت عمي وحبك ليها
زين بفخر ظبط جلبابه : اني ومرت عمك اساطير يا ولدي حب اسطوري مفيش حد في الزمن دا يقدر يحب حبنا
فرحة : ربنا يخليكم لبعض ونقدر نحب بعض ربع حبكم دا
رعد بهزار : لا يا عمي مسمحش انا تعديت حبك من زمان قوي
زين : انت فعلا بتفكرني بحالي وانا صغير وكانت مرت عمك صغيرة وعدت علينا محن ومصايب كتير وكنا متمسكين ببعض لنهاية
(((في غرفة منار عمالة تعيط )))
فهد : في ايه يا بت الناس
منار ببكاء : ابني راح هدر اكدي ومرته نسيتو واحنا نسينا حقه و حتي معرفناش فين طريقة نروح نقراءه علي قبره الفاتحة
فهد بحزن : متقلبيش علينا المواجع يا ام رعد
منار : اه يا ولدي يا خسارة شبابك اللي راح هدر يا ولدي يا خسارة
فهد : متعذبهوش بقي حرام غليكي حرام
منار : هو اكيد متعذب عشان حقة المهدور دا ومرته شكلها هتتجوز
فهد : اني هشوف الحوار دا مع زين
منار بتهتك : زين ما سحبتة من ايده معرفش قالت ليه ايه وفي الاخر نزل للعريس اللي جاي لبته ولا اكني في حاجة وقال ايه ولدك عايز ياخد اختها كمان هيا ناقصة دول مش ولد اصول واصل
فهد : يعني زين دريان بكل حاجة
منار : اه دريان بكل حاجة
فهد بعصبية : طيب اني قايم له
(((في غرفة زين وليلي )))
زين بضحك : ايوا ارجعي اكدي اضحكي
ليلي في حضن زين : وحشني حضنك قوي يا زيني
زين بيمشي كفة ايده علي دراعها بحنان : ووحشني حضنك انتي كمان بقالك فتره بعيدة عن حضني
ليلي : ربنا ميحرمني منك ولا من حضنك ابداا
((( ثم خبط الباب بطريقة هستيريا )))
زين باستغراب : دا مين اللي بيخبط بطريقة دي
ليلي بقلق : مش عارفة خير يا رب خير
زين : مين
فهد بعصبية : اني يا زين افتح المخروب دا
زين بغضب قام فتح الباب بعصيية : في ايه يا فهد مالك
فهد : مالي هقولك اني مالي اني محروق علي موت ولدي في عز شبابة ملحقش يفرح بجوازه ملحقش يفرح بي حمل مرته وفي الاخر بكل سهولة مرته محزنتش عليه رغم الحب اللي كان بناتهم حتي شهر بتك مش بت اصول يا ولد بوي
زين بعصبية : فهد مسمخلكش تقول اكدي علي بتي احترم نفسك
فهد : خلي بتك تحترم نفسها وتصون جوزها بعد موته
زين :- يا مثبت العقل والدين ثبتني
فهد : هتعمل ايه يعني
زين بغضب : اني مش هتحدت دلوقت معاك عشان مقدر ظروفك بس بعد اكدي هتشوف مني وش تاني
فهد : اني عايز اشوفه دلوقتي
زين : اغزي الشيطان يا فهد ومتخلي الشيطان يلعب في دماغنا
ليلي : استهدو بالله مينفعش اكدي
منار : لا ينفع اكدي ونص حرام عليكم احنا اللي محروقين انتو بنتكم في حضنكم احنا لا
ليلي : استغفر الله والعظيم يا بتي هو احنا اللي موتنا ولدك ماكلنا حزنا عليه وبتي اكتر واحدة حزينة عليه هيا اللي اترملت في عز شبابها هيا اللي هتربي عيل من غير ابوه
منار : بس احنا اللي ربنا وكبرنا وضاع في لحظة منينا
زياد : في ايه ايه اللي بيحصل
زين دخل غرفته : اني مخبرش مالك امك وابوكي مخبرش مالهم علي اخر الليل
زياد : في اي يا بوي في اي ياما مالكم بعمي زين
فهد : مليكش صالح انت
زياد : ازاي ماليش صالح هو في يا جماعة
منار : اه طبعا من حقك مهما هياخدوك انت كمان لصالحهم
زياد بيضرب كف علي كف : لاحول ولا قوة الا بالله انا مش فاهم حاجة
(((زين دخل غرفة هو وليلي وقفل الباب في وش الجميع ))
منار : بصي قفل في وشنا الباب ازاي
زياد : بيقصر الشر ياما
منار بغيظ : افضل دافع انت عنه اكدي عشان المحروسة
زياد : محروسة مين دي
منار : اللي عملت عشانها قيس و هيا ليلي
زياد : انتو عارفين اني انا و رعد من صغرنا بنعتبر عمي زين ابونا التاني مش عشان حد
فهد : يالا يا منار مفيش فايدة في الحديت معا تعالي
((فرحة سامعة كل حاجة من غرفتها بس مرضيتش تخرج منها ابدا )))
((في منزل عبير ))
الباب خبط جامد قامت تجري علي اساس انه محمد جريت
علي الباب مسرعأ وكاد انت تنصدم بجثة محمد علي باب منزلها تبداء بصريخ علي عمرها اللي راح : يا ولددددي يا كسرتي عليك يا ولددددي يا عمري يا حبيبي قوم قوم يا روح امك قوم قوم واعمل اللي انت عايزو فيا يا حبيبي ( تجمع الناس حولها بصدمه من تلك المنظر البشع )
شخص : يا حول الله يارب الاتنين وراء بعض اكدي يا ساتر يارب استرها يارب
شخص اخر : دا ابتلاء ارضي بلمكتوب
شخص اخر : دول رمو يا عيني قدام الباب وجريو
عبير مصدومة لا تتحدث عمالة تنظر لناس فقط بدون كلام ثم قالت : هو فين محمد ( وبداءت تضحك بهستيريا ) قوم يا ولدي يالا تعالي نروح للعروسة
شخص : لا اله الا الله قومي يا حاجة ربنا يصبرك حد يتصل بلحكومة
((( تاني يوم في منزل السيوفي )))
زين : يعني ايه مش هينزله يفطرو
ليلي : براحتهم هنعمل ليهم ايه احنا عملنا اللي علينا
فرحة : وبعدين يا بابا
زين : كل شي هيبان انهاردة
فرحة : هتعمل ايه يا بابا اوعي يكون اللي في بالي
زين : اه هو يا بتي
فرحة بخوف : بس مش هيبقي خطر عليه
زين : الخطر خلاص مبقاش في بس هو عايز يثبت حاجة في دماغة
ليلي مش فاهمة حاجة : هو ايه اللي هيثبته انهاردة بتتحدته بالغاز ليه اكدي
زين : هتفهمي كل شي شويه اكدي
(((في الاعلي كانت تخرج وعد من غرفتها قبلت زياد امامها )))
زياد : وعد
وعد بخنقة : نعم
زياد : صباح الجمال علي عيونك الجميلة
وعد : نعم مش وقته الكلام دا خالص بتنادي عليا ليه
زياد بغزل : بصبح علي عيونك الحلوة في مانع
وعد : ودا بقمارت ايه ان شاء الله
زياد بابتسامة جذابة : بقمارت انك خطيبتي حبيبتي ونور عيني وقلبي من جوه
وعد : لا والله دا من امتي
زياد : من يوم ما شوفتك
وعد : خليني انزل يا زياد انا مش كوبري ولا انا مجرد شبها
زياد باستغراب : قصدك ايه
وعد : ولا حاجة وخليك فاكر انا مش كوبري وكل واحد فينا يشوف طريقه عشان احنا طريقنا مش زي بعض
الشغالة : زياد بيه فهد بيه عايزك
زياد بغضب : ماشي ( ثم نظر لوعد ) هنكمل كلامنا دا بعدين
(((دخل زياد في غرفة فهد )))
زياد : صباح الخير يا بويا
فهد ومنار : صباح الخير يا ولدي
زياد : الشغالة قالت انك عايزني
فهد : اه اقعد يا ولدي واسمعني زين
زياد : خير يا بوي سمعك قول
فهد : طبعا بعد موت خوك مرت خوك صغيرة ومينفعش تقعد اكدي من غير جواز واديك شايف الايام دي رجعت تلون واكني مفيش شي حوصل وشكله اكدي حد في دماغها
زياد بعصبية : حد في دماغها ايه يا بوي هيا بتخرج ولا بتروح ولا بتيحي بلاش الكلام دا عيب
فهد : انت هتعلمني الادب ولا ايه يا ولد
زياد : مقصدش يا بوي بس مش فرحة اللي يتقال عليها اكدي
فهد : المهم انت لازم تتجوز فرحة وتربي ولد اخوك احسن ما غيرنا يربي ويبعد عنينا وانت في الاول كنت ريدها صوخ
زياد : انت هتقول ايه يا بوي اني بحب وعد و هتجوزها خلاص
فهد : واني قولت هتتجوز فرحة لما اكدي لما ولا انت ولدي ولا اعرفك
(((في الاسفل )))
يدق باب المنزل لتفتح الشغالة وتنادي بصريخ : الحق يا زين بيه الحق
ليجري زين الي البوابه وينصدم من تلك المنظر
يا تري ايه اللي هيحصل
ومين اللي جي وليه الشغالة بتصرخ
ويا تري هيحصل ايه مع زياد وفهد
ووعد قصدها ايه،،،

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جبروت ذئاب الصعيد الجزء الثاني)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى