رواية جايده وشريف الفصل التاسع 9 بقلم نور رأفت
رواية جايده وشريف الجزء التاسع
رواية جايده وشريف البارت التاسع
رواية جايده وشريف الحلقة التاسعة
“شكل الموضوع فيه إنّ وانا مش مرتاح للي هيحصل! ”
قال كدا وهوا بيشوف اشكال المتهمين و الزعيم بتاعهم
،اتنهد بضيق وهوا بيفكر هيعمل ايه في جايده ،هيخاف ياخدها مكان المهمه دي ممكن تروح فيها لو شافت الحجات اللي بيعملوها
وهوا قاعد بيفكر كدا جه في باله ام ناهد ،بس المشكله هل جايده هتقدر تقعد معاهم اسبوع كامل
حجات كتير اتغيرت في الاسبوعين اللي فاتو بسببها !
هيا مهمته وهوا عمره ما فشل في ادأء مهمه
اتنفس بتعب وهوا بيقفل مخطط الاقتحام بتاع عصابه المخدرات اللي رايح في مهمه عشانهم اسبوع وهوا بيتوعد ليهم
قفل الملف و قام يشوف النعناع اللي علي النار واللي كان باظ وحط غيره لجايده
خبط علي الباب و دخل لقيها بتاكل في الشكولاته بطريقه مفجه
=اشربي دا حاجه سخنه ،ثم استني ايه دا يا جايده حد بياكل الشكولاته كدا يا بابا بهدلتي وشك
ضحك و هوا بيبص علي وشها اللي مليان شكولاته اللي وصلت لرموشها
_بجد !
=بجد ايه انتي الشكولاته لزقت في رموشك براحه
أداها منديل تمسح الهبل اللي في وشها
مسحت وشها و مسكت الكبايه تشربها وهيا دافيه
_شكرا يا شريف أنا عارفه اني تعبتك معايا بس شكرا
اتكلمت وعيونها بتشكره رغم كلامها ،حس ب المسؤوليه تجاهها بعيداً عن المهمه
=أنا معملتش حاجه دا واجبي احميكي و اوفرلك الراحه لحد متقبي ب امان
ابتسامه بشكر و شربت النعناع
قعد علي الكنبه قصاد السرير و قرد نفسه و نام ،هيا ملطبتش بس هوا عارفه انها بتخاف من ساعه الحادثه ،لسا متخطتش !
أما هيا بصتله وهوا نايم بشكر علي كل حاجه عملها و علي أنه متكلمش في الموضوع تاني و على كل حاجه تاني ،هوا دوره بينتهي عند بقاءها علي قيد الحياه كلت مكلتش مرتاحه مش مرتاحه مش مهمته ،بس هوا بيعمل كلو دا لأنها صعبانه عليه ،هيا عارفه كدا ودا الحاجه الوحيده اللي مستنيه المهمه تخلص عشانها هيا مش ضعيفه هيا بس خايفه من كل حاجه بتحصل لأنها جديده عليها ،حياه جديده مكان جديد ناس جديده وغريبه ،وضع غير الطبيعي اللي عاشت فيه معظم عمرها، بتتمني كل حاجه ترجع لطبيعتها و ترجع ل حياتها سواء هنا او في امريكا
نامت وهيا بتفكر في حالها و حال شريف لحد الصبح
صحي شريف و راح يستحمي ،خلص رجع لقي جايده قاعده قدام التليفزيون و عمال تعيط و تأكل شيكولاته بنهم
=فيه ايه يا جايده مالك
_البطل مات يا شريف صعب عليا
مسحت دموعها و هيا عمال تأكل وتعيط تاني
قرب منها رمي عليها الفوطه اللي كان بينشف بيها شعره و بعد عنها الشيكولاته اللي كانت رصاها قدامها
=قومي افطري الاول يا جايده الشيكولاتة الصبح وحشه اوي و بطلي عياط بقي
بعدت الفوطه و مسحت فيها منخيرها
=الله يقرفك يا جايده دي فوطي
_ايه منفش يعني ابربر
“كلو من قعده ناهد امال لما تقعدي معاها اسبوع هتيجلي عامله ازاي ”
=لا متبربريش
قالها بسرخيه وهوا سائقها مموته نفسها عياط عشان فيلم
=قومي افطري
_ينفع أكل نودلز
=افطري الاول
_طب حته شكولاته بس
=جايده!
_يلا نفطر أنا اصلا جعانه
قعدو يفطروا ،خلصو و قعدو في الصاله يشربو الشاي بلبن
فا اتلكم شريف بهدوء
=عندي مهمه اسبوع بعيد ،هتقعدي عند ام ناهد لحد اخر الاسبوع دا بس
سابت الكبايه و بصتله ب اهتمام فكمل
=مش هطول بس خدي حذرك و متخليش حد يعرف انتي مين ،تجنبي تشوفي اي حد و أنا مش موجود ،حطي حدود بينك و بين اي حد حتي البنات
_طب و هتقعد اسبوع كامل يعني مش اقل
=لا اسبوع ،هخلص و هاجي
_هتمشي امتا !
=كمان شويه
_طب و افرض أنا كنت محتاجه اكلمك ،اكلمك ازاي
=مش هعرف اكلمك في المهمه خالص
_طب و افرض حصلي حاجه و كنت محتاجاك
عيونها اتملت دموع خلت التاني يفكر ميرحش ،بس بس لو مرحش فيه خطر علي فريقه
متقلقيش يا جايده مش هتحتاجيني
اتكلم ب حده عشان يعرفها أن الموضوع مفيهوش نقاش وهيا سكتت
قعدت تشرب وهيا سرحانه لحد و هيا بتشرب الشاي وقع منها المچ فا شويه سخنين جم علي أيدها
_اووه
قام بسرعه من مكانه يشوف اتاذن ولا لاء
=ايه دا مش تحاسبي يا جايده
جات تتحرك وقفها
=الأرض فيها زجاج خليكي لحظه
قرب عليها و شالها براحه بعيد عن الزجاج و خد أيدها حطها تحت المياه و هيا فجأه قعدت تعيط
=بتوجعك ،معلش هتبرد دلوقتي
قعد ينفخ فيها براحه لحد ما الاحمرار خف لكنها مبطلتش عياط
=بتعيطي عليه دلوقتي هيا مش صعبه للدرجادي
_ع…عشان انت زعقتلي و قلتلي مش تحاسبي يا جايده بصوت عالي
كملت عياط و شريف مش عارفه يعملها ايه دي بتعيط جامد
=خلاص يا جايده حق عليا مش هزعق تاني ،متعيطيش بقي يووه
_شفت اديك بتقول يووه بقي، انت زعقت فيا عشان بطلت تهتم بيا و عاوز تخلص مني
قالت دا و كملت عياط و شحتفه
طبطب علي شعرها براحه و اتكلم بنبره هادئه “أنا مكنش قصدي ازعق فيكي أنا بس بنبهك تاخدي بالك ،ينفع كدا كنتِ هتتعوري في أيدك و رجلك ،خدي بالك و متتهوريش فكري قبل ما تعملي اي حاجه ،و حقك عليا يا ستي لو كنت زعلتك”
خلص كلامه و هوا بيبعتلها بسمه مطمئنه و هيا بطلت عياط ووسط شهقاتها قالت بنبره مترجيه”من هتطول صح ،انا معرفش حد غيرك ،حتي لو البنات هنا أنا أخاف وجودي يكون خطر عليهم مطولش ماشي”
=حاضر يا جايده متقلقيش مش هطول
_و هتجبلي حاجه حلوه معاك
=هجبلك حاضر
_شكولاته
=حاضر
_ماتمتش هناك بقي
=حاضر
_ماشي روح
__________________
طبعاً البارت مش كبير اوي دا ل سبب والله
لسا عامله حادثه النهردا موتاسكل خبطني و الدنيا معايا خربانه والله 😂
بس الحمد لله أنا تمام بس حبيت ابرر موقف التأخير و عشان تدعولي بقي غلاسه وكدا 😂
المهم بجد أنا بدل ما كان الاسبوع دا هيكون جامد الدنيا باظت و رجعت بيتنا تاني بعد ما سافرت اصل الحادثه حصلت الصبح بعد ما وصل ب ساعه بالضبط 😂
كوميديا مؤلمه
يتبع…..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية جايده وشريف)