Uncategorized

اسكريبت المجهول الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

 اسكريبت المجهول الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

اسكريبت المجهول الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

اسكريبت المجهول الفصل الأول 1 بقلم ياسمينا

 من ساره:  انا عايزه احمل من غير ماتجوز 
شيرين بصدمه: نعم 
ساره بضيق:  مش انتي مأذونه صح شوفيلي كدا واحد مناسب احمل منو من غير ماتجوزو 
شيرين لبست نضرتها بصدمه وقالت:  انتي بتقولي ايه يابنتي انتي واعيه للي بتقوليه
ساره بغضب: اه واعيه وجدا كمان جوزي الزفت ده لو مجبتلهوش الولد هيكتب مراثو لبناتو 
شيرين: اه الي هما بناتك  
ساره بسخريه:  بنات ايه حضرتك  مش باين عليا اني عندي ٢٠ سنه بس 
شيرين:  اه طفله يعني طب ياحبييتي انا مش بتاعت الكلام ده انا مأذونه بس عليا اجوزك وبس 
ساره:   بس في  رجاله بيجولك علشان تشوفلهم عرايس صح ولالا 
شيرين بضيق:  انا بوفق رصدين في الحلال مش اكتر من من كدا
ساره:  مانتي هتعملي كدا 
شيرين بغضب:  بصي بقولك ايه انتي تقومي كدا وتمشي تطلعي برا 
ساره. بشر:  يوم ٢/١ ٢٠١٩ جوزتي واحد اسمو عمار بواحده اسمها اميره طبعا حضرتك وفقتي رصدين في الحلال وتجوزو وبعد شهر من جوازهم عمار قتل اميره بسبب المشاكل الكتير الي بنهم وطلع عمار عندو حاله نفسيا
شيرين بغضب:  والله ماكنت اعرف انو مريض 
ساره:  انا عارفه بس انا ممكن اروح لي اهل اميره واكدب واقولهم انك كنتي عارفه وهما ما هيصدقو يمسكو في حد. ويفشو غلهم فيه 
شيرين بحزن:  انتي عايزه مني ايه انا من سعتها وانا حاسه بذنب رهيب رغم اني مكنتش اعرف
ساره بهدوء:  اسمي ساره عندي ٢٠ سنه متجوزه من واحد عندو ٧٠ سنه متجوز ومخلف ٣ بنات اتجوزت الراجل ده غصب عني وبعدين هو كبر وللاسف مش هعرف اخلف منو وهو نفسو في ولد وبيقول العيب مني حمار مش فاهم انو كبر المهم لو مجبتش الولد هيكتب كل فلوسو لي بناتو ف فكرت في فكره دي
شيرين بقرف:  اولا ده حرام وثانيا لو انا مثلا عملت الي انتي عايزاه هنخليكي حامل ازاي
ساره:حقن مجهري اصل انا مش زوجه خاينه متخافيش
شيرين بغضب:  وايه الي يخليني اشترك في الجريمه دي 
ساره:  الي يخليكي تشتركي في جريمه دي انك تتقي شري  صدقيني هأذيكي 
شيرين:  مبخفش علفكره 
ساره بشر:  هفتح قضيه اميره  وانا مرات راجل اعمال كبير مش اي حد يعني والف مين يتمنا انو يعملي خدمه واحده بس 
شيرين بضيق:  انتي بتهدديني
ساره:  بصي يابنت الحلال الموضوع مش كبير يعني انتي بس تشوفيلي واحد كدا يكون همو الفلوس وبس هديلو الي هو عايزو 
شيرين: سبيني افكر 
ساره قامت وقالت:  قدامك يوم واحد بكرا بليل تتصلي عليا وتقولي انك لقيتي الشخص ده يلا سلام
ساره خرجت من المكتب وشيرين قلعت النضاره بغضب وقالت  :  اوووف هعمل ايه دلوقتي 
شيرين فتحت الدرج بتاع المكتب وطلعت دفتر فيه صور لي عرسان كتير وفتحتو بهدوء  وبدات تبص علي الصور. 
_________________________________________
*في عربيه ساره *
كانت بتكلم في تلفون 
ساره:  خلاص ياماما ظبط كل حاجه 
زوزو:  كويس اوي كدا 
ساره:  وبعدين هنعمل ايه 
زوزو بشر: نقتل جوزك بس كدا وكل حاجه تبقا ملكك
ساره بضحك: ايوا وامسك كل شغلو 
زوزو:  بس لازم نخلص من بناتو ومراتو 
ساره بتفكير:  ازاي 
زوزو بشر:  سهله عربيه نقل تخبط عربيتهم وتقلبها ويموتو وابنك بقا هو الي هيورث
ساره:  الله عليكي ياماما ايه الدماغ دي 
زوزو:  انا علشان الفلوس ممكن اعمل اي حاجه 
ساره. بخبث:  ايوا مانا طلعالك المهم جبت سلسله بتاعت  شيرين دي من حسن حظي اني لقتها علي ترابيزه بس قوليلي صحيح هو انتي كني عايزه اي حاجه تخصها ليه 
زوزو بحبث:  لازم سرنا ده يدفن وشيرين دي تدفن بمعنا انها هتدخل السجن بسبب قتل جوزك 
ساره بصدمه:  مشمعنا الفه دي ياماما وبعدين ليه روحنا لشيرين دي وبعدين ايه الدافع الي هيكون  عند شيرين علشان تقتلو
زوزو:  تعاليلي  بس وانا هفهمك كل حاجه… 
ساره:  حاضر… 
_________________________________________
عند شيربن قفلت الدفتر بغضب وقالت:  مفيش حد مناسب 
فجاه سمعت صوت شخص بيقول:  لا موجود اهو 
شيرين بصت لشخص ده لقتو واقف علي باب المكتب شرين بصدمه:  انت ازاي دخلت كدا 
الشخص قرب منها ووقف قدامها وقال:  انا ادخل في اي مكان وفي الوقت الي انا عايزو كمان
شيرين بغضب:  نعم ده عند ست الولاده حضرتك مش عندي انا الكلام ده 
الشخص قعد علي كرسي  وقال:  اقعدي كدا واهدي علشان نعرف نتفاهم
شيرين في سرها:  مين ده انا لازم ابلغ عنو 
الشخص :  حافظه رقم البوليس ولا اقولك  عليه 
شيرين بصدمه:  انت عرفت ازاي اني
الشخص قطعها وقال: مش مهم خلينا نتكلم بقا في المهم انا الي هساعد ساره 
شيرين: اه انا كنت شاكه اصلا انكم بتلعبو عليا واحده تجي تقولي عايزه احمل من غير ماتجواز وواحد يجي يقولي انا الي هعمل كدا
الشخص: الواحد الي بتكلمي عليه ده اسمو عمر
شيرين بضيق: مش عايزه اعرف 
عمر: ممكن تقعدي بقا خلينا نتفاهم 
شرين قعدت وقالت: طيب نعم عايز ايه 
عمر: عايز فلوس 
شيرين بصت علي لبس عمر وقالت: مظنش ان واحد لابس لبس الغالي ده يكون عايز فلوس 
عمر بابتسامة: اوعي يخدعك المظاهر بصي بقا انتي معندكيش حل اصلا غير انك تتصلي دلوقتي بساره وتقوللها انك لقتي شخص المناسب وتتفقي معاها اني اخد مليون جنيه تمام 
شيرين بستحقار: تمام انتو حرين وبعد كدا مش عايزه اشوف وش حد فيكم
عمر:تمام 
شيرين بصت علي مكتب  كانت بدور علي تلفونها بس ملقتهوش 
عمر: هتلقيه في شنطه هاتيه
شيرين بصدمه: ها
عمر: مش انتي بدوري علي التلفون عندك في شنطه شوفيه
شيرين مسكت شنطتها وفتحتها ولقت التلفون فيها 
شيرين بصدمه.: انت ازاي عرفت انو في شنطه 
عمر بثقه: شئ ميخصكيش يلا كلميها 
شيرين بغضب: لا عايزه افهم انت ازاي عرفت 
عمر خد منها التلفون وفتح بسورد  بسهوله وكتب رقم ساره 
شيرين: مستحيل ازااي عرفت البسورد 
عمر شاولها تسكت وساره ردت وعمر اده تلفون لي شيرين 
شيرين: احم ساره 
ساره: ايوا ها عملتي ايه 
شيرين بضيق: لقيت الشخص الي انتي عايزوه وجاهز كمان
ساره بسعاده: بجد
عمر خد من شيرين التلفون وقال: اسمي عمر ومن غير كلام كتير انا هساعدك وبشرط انك تديني مليون جنيه 
ساره بثقه:  اعتبر الفلوس معاك بس انت كمان هتنسه ان ليك ابن 
عمر:  لا متخافيش دي سهله بكرا نتقابل وياريت بكرا يبفا معاد العمليه ونخلص كل حاجه بسرعه
ساره بسعاده:  ياريت ده الي انا عايزاه 
عمر:  تمام اقبلك بكرا ومعايا شيري سلام
عمر قفل التلفون وشيرين كانت واقفه مصدومه
عمر بهدوء:  اشوفك بكرا تمام 
شيربن بغضب:  استنا هنا انا مش فاهمه حاجه 
عمر قرب منها ومسك ايدها وحط التلفون في ايدها وقال:  مش مهم تفهمي يلا شاو 
عمر مشي من قدامها وشيرين جريت وراه بس لقتو اختفا وسالت السكرتيره  بتاعتها  عنو
شيرين: مها ازاي تدخلي الشخص ده عليا من غير ماتقوليلي 
مها بستغراب:  شخص ايه ياشيرين
شيرين بغضب:  عمر ده…  دا لسا طالع 
مها:  نعم لسا طالع ايه يابنتي والله ما شوفت حد 
شيرين بضيق:  يمكن خرج من غير ماتخدي بالك 
مها:  لا طبعا انا كنت قاعده اصلا ومركزه ومفيش حد دخل ولا خرج حتي 
شيرين بغضب:  قصدك  ايه يعني 
مها:  قصدي ان اخر  حد. دخلك مدام ساره بس 
شيربن بصت لي مها بصدمه وبعدين قالت:  مستحيل 
شيرين خافت وجريت علي مكتبها وخدت شنطتها ومشيت من المكتب…..  وبعدين ركبت عربيتها كانت خايفه ومتعرفش سبب خوفها وبعدين مسكت تلفونها وبصت علي قائمه الكلمات ولقت فعلا اسم ساره
شيرين بصدمه:  انا مش فاهمه حاجه بجد…  احسن حاجه اروح البيت  
شيرين اتحركت بعربيتها….. 
_________________________________________
*عند ساره كانت قاعده معا مامتها 
ساره:  خلاص ياماما خطتنا قربت تنجح
زوزو:  وانا. بكرا هجهز كل حاجه لموت بنات  جوزك 
ساره بسعاده:  الحمدالله ونخلص منو بقا هو كمان
زوزو:  وتشلها شيرين 
ساره بحماس:  وانا امسك كل فلوسو وشركاتو بجد ياماما مبسوطه اوي 
زوزو بخبث:  محدش مبسوط قدي 
ساره:  طب انا لازم امشي بقا هتجي معايا المستشفي  بكرا ولا ايه 
زوزو: ايوا اكيد هبقا معاكي
ساره:  تمام انا ماشيه 
ساره. مشيت من قدام زوزو  وزوزو ابتسمت بخبث وقالت: بكرا اخلص منهم كلهم وكل حاجه تبقا في ايدي…. 
_________________________________________
عند شيرين وصلت شقتها واول ما ودخلت الشقه حست ان قلبها مقبوض وبعدين  دخلت وقفلت الباب 
شيرين بخوف:  بسم الله الرحمان الرحيم مالك ياشيرين اهدي 
شيرين دخلت اوضتها وقعدت علي سرير وحطت ايدها علي راسها بتعب وفجاه حست ان حد بيحضنها من ضهرها راحت  لفت وبصت وراها وقالت برعب:  ايه ده في ايه 
شيرين بصت وراها ملقتش حد راحت حطت ايدها علي بوقها برعب وقربت من الدولاب وخدت لابسها ودخلت الحمام بسرعه وبصت علي نفسها في مرايا وقالت:  مفيش حاحه اكيد انا بس تعبانه 
شيرين بدات تقلع هدومها بتوتر بس حست ان فيه حد واقف جمبها بصت جمبها ملقتش حد وخوفها زاد وقرارت تطلع من الحمام بسرعه……  وبعدين دخلت اوضتها  
شيرين بدموع:  ايه الي بحس بيه ده انا هشغل قران 
شيربن شغلت التلفزيون علي القران وبعدين نامت علي سرير وغمضت عنيها وفجاه حست  ان حد حضنها من ضهرها…… شيرين صرخت بخوف وقالت:  مين.. 
بصت جمبها ملقتش حد بس كانت لسا حاسه ان حد حضنها 
شيرين بدموع:  ايه ده انا مش فاهمه حاجه 
شيرين  حطت ايدها علي وشها وبدات تعيط وبعدين حست ان حد بيوشولها وبيقول:  اهدي ومتعيطيش ولا تخافي 
شيرين بصدمه:  اعوذ بالله من الشيطان  الرجيم 
شيرين غمضت عنيها وقالت:  ده حلم اكيد وهصحه منو 
و بدات تنام  ……… 
_________________________________________
*في صباح يوم جديد *
شيرين فتحت عنيها بهدوء وبعدين بصت جمبها……  وبعدين قامت مخضوضه وقالت بصدمه:  ايه الدم ده 
شيرين قامت من علي سرير برعب وبعدين بصت في الارض لقت فيه دم كتير 
شيرين بصريخ:   ايه الي بيحصل ده وايه دم كتير ده 
شيرين خرجت من الاوضه بسرعه وبصت حواليها بخوف وقالت:  معقول  ده كلو حلم يعني ولا ايه 
فجاه باب الشقه خبط وشيرين جريت علي الباب وفتحتو ولقت عمر واقف قدامها 
عمر: ايه نسيتي ان بنا معاد 
شيرين بتوتر: ها 
عمر: مالك
شيرين بدموع: انا من امبارح بيحصلي حاجات غريبه انا مش فاهمه ايه الي بيحصل 
عمر قرب منها وحط ايدو علي كتفها وقال: اهدي اهدي علشان افهم مالك 
شيرين بدموع: مش عارفه انا مش عارفه حاجه 
شيرين بصت علي ايد عمر ونصدمت لما لقت بقعت دم عليها وبعدين رفعت راسها بخوف وقالت بشك: هو انت ازاي عرفت عنوان بيتي؟!!!…. وهنعرف بعدين 
يتبع…..
لقراءة الفصل الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية مالك القدر للكاتبة علياء عبدالله

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى