روايات

رواية توبا الفصل السادس 6 بقلم آلاء عصام

رواية توبا الفصل السادس 6 بقلم آلاء عصام

رواية توبا الجزء السادس

رواية توبا البارت السادس

رواية توبا
رواية توبا

رواية توبا الحلقة السادسة

دخل إلياس شركته بخبث.. واتجه لاول مره في حياته الي كافيه الشركه وقال بصوت جهوري…. كلووو بررااا يلااااااا… وبالفعل خرج الجميع وكانت توبا من ضمنهم لاكن بدر امسك بمعصمها قالا بتهكم …. كنتيي فيننن!!!؟
اردفت توبا بقلق من نبرته…. كنت… كنت… كنت عند ماما…
بدر بغضب… انا مش قولتلك متروحيش هنااك تاااني!!
توبا بضعف… انا….. انا… قولت إنهم ممكن يحنو ليا لاكن هما طردوني وبكت توبا بانهيار….
بدر باسف.. فين توبا القويه للي هتبني مستقبالها بنفسها..
توبا بتذكر… اه صح يا بدر انا لقيت شقه ب٥٠٠جنيه ومفروشه.
بدر… ليه..

 

 

توبا.. انته نسيت ولا اي احنا اتفقنا الشهر يخلص واقبض همشي من بيتكم….
بدر…. ازاي شقه مفروشه وب٥٠٠جنيه؟؟؟؟
توبا… علشان الشقه في حاره، علي قد فلوسي بقا ولسه في مدرسه ومصاريف وكمان هاخد دروس في المواد للي انا ضعيفه فيها، علشان اكون مهندسه وكمان لسه فلوس الاكل والشرب، فعلشان كدا انا هشتغل شغلانه تانيه علشان اقدر اسد مصاريفي…
بدر بزعل وعتاب…. طيب انتي عارفه إني انا وانتي اصحاب ولو عاوزه الفلوس خوديها ومتشتغليش واقعدي زاكري..
توبا بمرح… اومال فين يا معافر.. يا بدر المشوار صعب بس انا قدها..
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهي العمل وذهبت توبا وبدر لكي يكتبو عقد الشقه…
صاحب الشقه…. يا اهلا وسهلا..
توبا… ازيك يا عم رمضان..
الرجل بوجهه بشوش… ازيك يا بنتي، اومال مين الاستاذ..
بدر… انا اخوها….
توبا… هتاخد مقدم كام يا عم رمضان؟؟….
الرجل.. هو المفروض ٥٠٠٠بس علشان خاطرك هخليهم ب٤٢٠٠..
اخرجت توبا النقود من المحفظه قالا… اتفضل يا حج رمضان…
بدر… دخلي فلوسك، خد يا عم رمضان ال٥٠٠٠بتوعك، وحافظو علي البيت انتو عارفين إن البت عازبه ودي منطقه شعبيه…
عم رمضان.. دي زيي بنتي يا ابني…
وطلعت توبا الشقه فهي سوف تسكن في الدو التالت..
بدر طلع يوصلها…
توبا… انته دفعتهم ليه، اومال انا بعت الحلق بتاعي ليهه..
بدر… انتي بعتي حلقك علشان المقدم بتاع الشقه؟؟..

 

 

اردفت توبا قالا…. انا بعتهم علشان اي ظرف يحصل… وكنت هدفعهم في المقدم بس انته دفعتهم….
بدر… توبا انا معاكي علي طول ومراقبك ولو محتاجه ايي حاجه اطلبي بس….
وفي سواق تحت هيوديكي الشغل يلا سلام….
توبا.. سلام…
♕♕♕♡♕♕♕♡♕♕♕♡♕♕♕♡.
ظلت توبا تحسب نقودها قائلا….(انا قبضت ٣٥٠٠وال٥٠٠إجار وال١٠٠٠مصاريفي ومصاريف البيت… وال٢٠٠٠هاخد بيهم دروس، وال١٠٠٠٠بتوع الحلق هسيبهم للزمن…..
توبا بتوتر … السلام عليكم يا مستر…
استاذها… وعليكم السلام، إزيك يا توبا..
توبا.. الحمد لله، انا جيت علشان اخد درس مع حضرتك، هو الدرس بكام؟؟…
استاذها… الدرس ب٤٠٠جنيه يا توبا…
توبا… انا بعتذر لحضرتك ممكن تخفض فلوس الدرس شويه، انا معايا ظروف..
الاستاذ… ظروف ايي…
وقصت توبا قصتها للاستاذ…
الاستاذ بشفقه…. يعيني عليكي يا بنتي، انتي زي بنتي، ولو عوزتي اي حاجه انا موجود…. اما الفلوس فا انا مش هاخد منك حاجه… بس متقوليش كدا لحد من صحباتك…..
توبا…. انا مش عارفه اشكر حضرتك ازاي…
استاذها… وانا عليا هكلملك باقي المدرسين يخفضولك سعر الدرس….
توبا بدموع … انته عملت معايا للي معملهوش اهلي….

 

 

استاذها بمواساه بحدود… متقوليش كدا يا بنتي افتكري إن كل حاجه ليها سبب وإن ربنا هيعوضك….
وتاني يوم كان اول يوم مدرسه… ذهبت توبا الي المدرسه وقالت للمديره انها سوف تذهب الي المدرسه في فتره الامتحانات فقط…
فوافقت المدريه بعد القليل من (الشحتفه)..
وذهبت توبا الي العمل…
وهي في طريقها الي العمل: حاااااسسسبببيييي
وكأنني لم أجد شيئا يُرهقني فأحببتك ..”

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية توبا)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى