رواية تملك عاشق الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم مي السوهاجي
رواية تملك عاشق الجزء الثالث والعشرون
رواية تملك عاشق البارت الثالث والعشرون
رواية تملك عاشق الحلقة الثالثة والعشرون
يوم جديد
حافل بتحضيرات لزفاف مي والذي اكتشف زياد ولأول مره انها خريجه هندسه كانت تنظم ديكور السرايااا بأكملها للفرح وقررت هي وزياد ان يكون في الجنينه بدلا من قاعه
كانت مي تجلس تحاكي المصممه الخاصه بتنفيذ فستان زفافها
مي:لالالالا….انا متعودتش علي كده الفستان هيتبعت يوم الاربعاء يعني هيتبعت يوم الاربعاء…..مينفعش انتي بتتكلمي فيه بقولك الفرح يوم الخميس….(لتتفاجأ بزياد يحتضنها من الخلف)طيب سلام دلوقتي
زياد وهو يقبل احدي وجنتيها:هتبعته يوم الاربعاء
مي:عنيده مصممه تجيب الماس حر وتحطه في الفستان
زياد:الماس دا انتي غاليه عندها اووي بقاا
مي:هي قالت ان دي هديه الفرح…بس انا مش عايزه
زياد:ليه كده
مي:هي مجرد المصممه بتاعتي ليه اقبل منها حاجه زي كده
زياد:ابقي رديهالها
مي:مش عايزه اقبله اصلااا
زياد:ليه بس ياهندسه
مي بتزمر من اللقب الذي لقبها به منذ معرفته بأسمها: وبعدين معاك
زياد:مالك بس ياهندسه
مي بعصبيه:بس يابتاع السن
زياد:مالهم بتوع السن بقااا ياختي
مي وهو تخرج من احضانه:انت ازاي دخلت السن مش فاهمه
زياد:انتي ليه مقتنعه اني خريج اعداديه والله كلنا هنا متعلمين وفي كليات خاصه ياماما انتي بتتكلمي في ايه
مي:صلاه النبي….اومال مامي كانت بتقول عليكم لوكل ليه
زياد:احنا الي لوكل بزمتك….امك دي عايزه قطع لسانها
مي:بس ياض متتكلمش علي امي كده…..تفتكر هتيجي الفرح
زياد:يهمك في ايه المهم اننا مع بعض ولا ايه
مي:فعلا المهم اننا مع بعض….صحيح انا كل ما افتكر اقولك انسي هو الفستان راح فين
زياد:فستان ايه
مي:فستان ايه….طيب قميص النوم الي كنت لابساه
زياد:قلعتهولك
نظرت له بصدمه
مي:انت بتكدب صح
زياد:لاا مش بكدب في المستشفي جبتلك هدوم وغيرتلك هدومك اومال انتي فاكره اني هروحك البلد كده دا احنا خدنا عبايه جدو حطناها عليكي لحد ما وصلنا للمستشفي عايزانا كمان نروح بيكي كده اتجننتي
مي:بتغير عليا
زياد:مش حكايه بغير عليكي…بس انتي مراتي وبنت عمي يعني شرفي واسمي وسمعتي وكرامتي لما حاجه من جسمك تبان يبقا ايه
مي:يبقا ايه….(ثم اكملت بصراخ)بس انت ازاي تغيرلي هدومي انت اتجننت مش من حقك اصلاا تشوف جسمي تشوف بتاع ايه…ازاي جدو سابك
زياد وهو يضع يده في خصره:ليه بقا ان شاء الله انا جوزك يعني من حقي اعمل اي حاجه
مي:لااا طبعاا
زياد بصوت منخفض وهو يمصمص شفتيه:ياحسره اومال لو عرفتي الي هيحصل بعد الجواز
مي:تبقول ايه
زياد:وانتي مالك….علي فكره بقاا انا ينفع اغيرلك هدومك عادي اطفي النور واغيرلك (تنهدت مي برتياح)بس دا مش معناه اني عملت كده
فتحت عيناها بقدر اتساعهما لتجري وراءه وهو يجري هو الاخر ويضحك علي افعال تلك المجنونه
زياد:يا مجنونه برستيجي يابنتي لو حد شافك بتجري ورايا
مي وهي تحاول اللحاق به:هيقولو بتاخد حقها منه….ياقليل الادب
لتجد فجأه نوار يتوسطهم الاثنان
زياد وهو يختبئ وراءه:الحقني يابابا…عايزه تضربني
نوار:احييه علياا انتم بجد بتهزرو انتم صغيرين للدرجه دي…..عايزه تضربي جوزك يامي
مي:انا ولله ابدا…انا بضرب حد يا عمو انا مؤدبه
زياد:كدااابه
مي:لااا انت الي كداب ياقليل الادب يامتوحش
نوار:بس…عملك ايه
مي:هااا
زياد بضحك:ايووه قولي عملتلك ايه
مي:معمليش حاجه….صحيح ياعمو هو ايه معني احيه دي
نوار بخجل:بنت عيب
مي:طب طلما عيب بتقولها ليه
نوار:يووووه انا ماشي
وتركهم وذهب لتكمل مي جري وراء زياد والسرايا بأكملها تضحك عليهم
&&&&&&
فاقت اخيرااا انغام من نومها الذي طال
ايمن:أنغام انتي كويسه….فتحي عينك انا جمبك
وامسك يدها لتبعدها عنها بحزن
ايمن:انغام….انا اسف ولله…..
انغام بتعب:هششششش….معدش له لازمه
ايمن:انغام……
انغام:خلاص كل حاجه راحت ياايمن…..اذا كنت انا دمرت نفسي…..انت كملت علي الي فاضل مني…..انقذتني ليه
ايمن:بس ياانغام كله هيبقا تمام
ليدلف الطبيب المختص بحالتها
الطبيب:حمد الله على سلامه حضرتك…..انتي اتكتبلك عمر جديد
ابتسمت انغام ابتسامه باهته ليكمل الطبيب
الطبيب:دكتور خالد هو الدكتور النفسي الي هيكون مع حضرتك….وانا هشرف علي الموضوع بنفسي
انغام:انا مش عايزه دكتور
ايمن:هششش دا عشانك…..(واتجهه الي الدكتور)المهم تقدر تبدء جلسه علاجها امتا
الطبيب:يعني بعد نص ساعه هبقا شخصت الحاله كويس وكمان اكون غيرتلها علي الجرح بنفسي….ممكن تتفضل
خرج ايمن ليتابع الطبيب عمله وانغام صامته تماما
&&&&&&
علي الغذاء
تغير النظام علي غير العاده فزياد بدل مكانه وجلس بجانب مي وطوال الغذاء يتسامرون بخفوت ويضحكون وفهد يراقبهم وابتسامه تزين شفتيه ونورا ونوار تدعي لهم بدوام السعاده بينهم
ليدلف البواب ومعه عمر صديقه نهض زياد من مجلسه وصافح عمر بحفاوه
عمر:انا جبت الحاجات الي انت طلبتها
زياد:بجد طب كويس….اقعد اتغدا
عمر:لا سبقتك…..تعالا عشان تشوفها
ذهب زياد مع عمر
فهد:عزيزه عايزه تيجي هنا عشان يوم الاربعاء وتبات معانا لحد الفرح
فايزه:تلاقي سي توفيق مغضبها
فهد:انتي سألتيها…..من ساعت ما اتجوزت اصلاا فكرتي تسأليها عامله ايه ولا بتعمل ايه ولا بتتتصرف ازاي ولا جوزها بيعاملها ازاي ولا اهله كويسين ولا لا…..مسألتيش يبقا تخرسي وتحطي جزمه في بوقكك عشان انا مش طايقكك اصلااا…..فريده اظن انتي خدتي فرصتك انك تجاوبي علي سؤالي انا كنت هكتب كتابك في يوميها بس وائل قال هي مكلمتنيش غير مره مرتين سيبوها تاخد وتدي مع نفسها
فريده بالتسامه باهته:موافقه ياجدوو الي انت شايفه في مصلحتي اعمله
مي بمرح:لو مش موافقه قوليله دلوقتي….لو بيعض انا همسكه
فريده:هههههه
فهد:طب بس بدل ما اعضك انتي
مي وهي ترفع يدها بأستسلام:خلاص هسكت
جاء زياد
زياد وهو يمسك يد مي:تعالي معايا
مي بدهشه:في ايه
زياد وهو يجرها وراءه:تعالي بس انتي عنيده ليه
مي:مش اعرف هروح فين
وذهبوا الاثنان
فهد:ربنا يسعدكم يارب
اما مي فشهقت بفرح مما رأت
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تملك عاشق)