رواية تلميذ الشيطان الفصل السادس 6 بقلم منة محمد
رواية تلميذ الشيطان الجزء السادس
رواية تلميذ الشيطان البارت السادس
رواية تلميذ الشيطان الحلقة السادسة
قاسم ركن العربيه ونزل لحد بيت اروي لقاه اتنين واقفين قدام الباب
قاسم: السلام عليكم
جار1: وعليكم السلام مين انت؟
قاسم: عايز اقابل شوقي بنته بتشتغل عندنا في الشركه
جار2: اه يعني انت جاي من شغل اروي
قاسم بضيق: ايوه لو خلصتوا معايا تحقيق , تسمحولي قابل شوقي ابوها
الجار1: متتحمقش اوي طبيعي نسأل , بما اننا اول مره نشوفك في الحاره , ولان البيت مفهوش غير الستات دلوقت , عشان كده هما بقوا مسؤليتنا
قاسم بعد فهم: عفوا انا مش فاهم الي تقصده
الجار: اصل ابوها اتـ وفي امبارح اتعرض لذبحه صدريه
قاسم: ايه
الجار: ايه مش فاهم بنقولك مـ ات
قاسم بحزن شديد: البقاء لله عن اذنكم
الجيران: اذنك معاك
قاسم فتح العربيه وطلع ع فيلا هشام لقاه قاعد ع البار
قسم قرب منه : روحت لبيت اروي
هشام: هايل بلغتها الي ممكن اعمله فيها لو رفضت تيجي
قاسم مكشر بحزن كبير: لاء يا باشا انا مقبلتهاش
هشام لف وبصله: امال كنت بتعمل ايه هناك
قاسم: كنت بعمل الي طلبته حضرتك مني لكن لما روحت الجيران قالولي ان ابوها مـ ات
ليله امبارح
هشام بغيظ: يعني العجوز ده مخترش الا اليوم ويمـ وت فيه تمام سيبها تحزن ع وفاه ابوها يومين وبعدها نشوف بس متسبهاش وقت طويل لازم ترجع لحد ما نخلص شغلنا عرفت سبب وفاته
قاسم: لانه راجل شريف اظن مقدرش يتحمل يشوف بنته في الحاله دي
هشام بعصبيه: هو انت جرالك حاجه هناك انت متأثر
قاسم: لاء يا بيه
هشام: امال شكلك ليه واضح انه مقهور من قلبه طبيعتك واحساسك يعرضوا بعض لاقي حاجه تانيه
قاسم: امرك يا بيه
هشام: ركز ع شغلك الي بتاخد مرتبة منه امشي ونتقابل بكره
قاسم بطاعه: امرك
…………قصص منه محمد كاتب……………
في غرفه اروي الي منهاره وحاضنه هدوم ابوها وحاسه انها السبب في وفاته
وفاء: اروي انتي مكلتيش حاجه من الصبح اجبلك لقمه تاكليها
اروي بعيون متورمه: مش جعانه
وفاء: الي بتعمليه في نفسك يعذب روح ابوكي كفايه عذابه الي اتكتب عليه
اروي بقهر: ماما هو بابا مات بسببي
وفاء: لاء يا اروي لاء متفكريش كده ده عمره مقدر ومكتوب
اروي بعياط هستيري: انا عايزه اروح له لان بابا مش هيرجع ابدا
وفاء ضمتها: حبيبتي لما تعملي كده ده هيحزن روح ابوكي
اروي: ابويا خلاص مات وسبنا
اروي: اهدء يابنتي قومي صلي ركعتين وادعيله
اروي قامت اتوضأت ولبست الاسدال ووقفت تناجي ربها وختمت وقعدت جنب امها يتكلموا و
اثناء كلامهم الباب خبط اروي قامت وفتحت الباب وبرقت: ليه جيت هنا
قاسم مسك منها الباب : زعلت عشان وفاه ابوكي وهشام بيه جه وعايز يقدم واجب العزاء في ابوكي
اروي مسكت الباب:روح قوله مفيش داعي يقدم واجب _ اغلقت الباب في وشه وصرخت_امشي من هنا
وفاء قربت بسؤال: مين يا اروي
اروي جسمها كله بينتفض : امي جه يا امي لحد البيت مش همشي معاه عايز ياخدني معاه وانا مش رايحه معاه
وفاء: انا جنبك متخافيش
الباب خبط تلات خبطات وهي رعشت وتضم امها في جنون: هو عاوزني يا ماما اوعي تفتحي الباب هو عايز ياخدني
وفاء: مش هفتح متخافيش
الصوت: معايا حاجات للبيع
وفاء بزعيق: مش عايزين
اروي بخوف: ده هو يا ماما هو عايز ياخدني وانا مش هروح
اما عند هشام لما سمع الي حصل منها في قاسم بنرفزه وغضب: هي ازاي تجرؤا وتقفل الباب في وش هشام الشرقاوي مش هسيبها مفكره نفسها مين
قاسم نبره قهر: هي بتحملنا مسؤليه موت ابوها يا بيه
هشام: انا اتحملت فاتوره عمليه ابوها
قاسم: الي عملناه معاها خلاها كده ما تسيبها في حالها وتحاول تنقي للوزير بنت تانيه
هشام بحده : انتبه بتفكيرك يا قاسم, ولا لازم اعرفك انت مين, وبعدين انا ليه شايف انك بدئت تتعاطف مع البنت دي ضدي
قاسم حرك دماغه بنفي: لاء مش كدا يا هشام بيه انا غلطت يا ريس
هشام: ولا يمكن الغلطه تكررمره تانيه
قاسم: تمام يا سعاده البيه
…………..قصص منه محمد كاتب…………..
في غرفه اروي
وفاء بصتلها: هايدي كانت عارف حقيقته الي لو كنا شوفنها كان زمان ابوكي معانا قد ايه كان فرحان بنجاح العمليه مكنتش اعرف ان راجل ذئـ ب زي ده ينقذ حياه ابوكي وهو بنفسه الي يجيبله الموت لحد بيته ده انا اتحملت عبئ تقيل عشان انقذه ويعيش بأي طريقه
اروي بدموع : فراقه صعب اوي علينا يا ماما صعب
وفاء: اسمعي انتي دلوقت تسيبي الشغل عند الراجل ده احنا نجوع ونعيش بأي طريقه لكن لايمكن تروحي للذئب ده تاني لاء انا مستحيل اسيبك تروحي ابدا
اثناء كلامهم الباب خبط ووفاء قفلت الباب ع اروي وراحت فتحت
وفاء بعصبيه: عايز ايه تاني
قاسم بهدوء: هشام بيه عايز اروي في مكتبه
وفاء بصرامه وقوه: روح قوله هي خلاص مش راجعه الشركه سابت شغلها امشي
…………….قصص منه محمد كاتب……………
يوم جديد في مكتب هشام
هشام اتك ع اسنانه: وبعدين في البت دي انا سبتها تحزن ع ابوها تقوم تسيب الوظيفه
قاسم : ده الي قالتهولي امها
هشام: اوكيه نصحح مفهومها روح لها تاني وقولها ابشع الكلام ولازم تيجي بأرادتها والا هتيجي غصب عنها
قاسم: امرك يا بيه
هشام: استني انا هروحلهم بنفسي اتكلم معاهم
قاسم: معقول يا بيه هتنزل نفسك وتدخل عندهم
هشام: ليه عندك اعتراض
قاسم: اطلاقا يا بيه
هشام: يبقي تخرس خالص وخرج العربيه يله
قاسم: امرك
وبالفعل هشام وصل وخبط ع الباب ووفاء دارت اروي عنه ودخلتله
هشام: البقاء لله معقول اجي بنفسي اقدم واجب العزاء ترفضوني بعد كل الي عملته
وفاء بمغزي للكلام: وانا بعترف انك عملت معانا كتير لكن احنا مش هنقدر نردلك الجميل احنا ناس غلابه ع قد حالنا محلتناش اي حاجه غير السيره الطيبه وكرامتنا عشان كدا اتوسل اليك سيبنا في حالنا
هشام :بتقولي ايه بس قاصده تكسفيني خايفه لسيرتكم تتلوث اوعدك محدش هيعرف خالص بالموضوع
وفاء بنفعال: انت مفكر نفسك مين شرفنا وكرامتنا دول راس مالنا دي حاجه ميعرفهاش واحد زيك عديم الشرف وفاسد
هشام قام بعصبيه: انتبهي للي بتقوليه يا وليه ياعجوزه نسيتي حجمك_ اخد نفس طويل وبعدها قال_ اوكيه انتي عايزها تسيب الشغل موافق تسيبه دي ارادتها وانا معنديش مانع وانا مش همنعها لكن قبل ما تسيبه فيه مسأله لازم تنهيها الاول
وفاء: ايه هي
هشام قعد ع الكرسي: اخدت مني سلفه عشان تعالج جوزك وطبيعي ترجع الفلوس قبل ما تسيب الشغل كان المبلغ كام يا قاسم
قاسم: اتنين مليون جنيه
هشام: اه بنتك اخدت مني اتنين مليون
وفاء: لاء بنتي اخدت 150 الف بس
هشام ضحك: لاء انا اعتبرته قرض وعايزه بالفايده ولازم تسدده
اروي خرجت بغضب: انت كداب انا مخدتش 2 مليون هما 400 الف ورجعتلك 250 الف
هشام: كدابه انتي كدابه انتي فعلا صادقه
اروي: ايوه
هشام: وانا مش بنسي وافتكرت اه العقد شوفيه اهو 2 مليون بصي هنا
وفاء مدت ايدها تشد الورقه: لاء دي خدعه
هشام سحبه: اه خدعه انا خدعتها ازاي هتسدد ده عشان كدا عندها اختيارين يئما تنزل شغلها عندي تاني وبنتك هتكسب فلوس تكفيها وتعيشها مرتاحه والا لو سابت الشغل ممكن ارفع عليها قضيه نصب وتتسجن وسمعتها تبوظ وده يعمل مشكله للبنات امثالها
وفاء بتوتر وخوف: انا
هشام قطعها بحزم شديد: لا تعتذري ولا تتوسلي
اروي نزلت دموعها بنكسار وقالت: هشام بيه سامحني ارجوك وارحمني
هشام بصلها وابتسم: اسامحك ! اسامحك ع ايه انا جيت بنفسي لحد باب بيتك اعزيكي في وفاه ابوكي مستحيل اسامح المتسبب في اهانتي الحساب هتسدديه اكيد ومش هسيبك ابدا ومتقلقيش اطلاقا عندك فرصه يا امها بنتك ترجع شغلها في اقرب وقت والا انا عندي اصحاب في الشرطه وهيقوموا معاها بالواجب _قام من مكانه وبص لـ اروي وغمز واخد بعضه هو وقاسم وخرجوا
اروي بنهيار: انا معملتش ده يا ماما هو كداب انا مأخدتش الفلوس دي كلها
وفاء: اروي الراجل ده شـ يطان لا عنده دين , ولا شرف , ولا كرامه , حاجه ميعرفهاش قبل كده
اروي: انا مش راجعه الشغل عنده يا ماما ده فاسد وبيبص ع اني شمال انا كل ما افتكر الي حصل بحس ان قلبي هيقف وروحي هتتسحب مني بحس اني مـ يته, اياك تصدقي كلامه وترجعيني عنده اتقذيني منهم يا ماما اعملي اي حاجه وانقذيني
وفاء: انتي مش هتروحي الشغل ابدا لاء يا حبيتي مش هيحصل
اروي: ماما
وفاء مسحت ع شعرها: نعم
اروي: هشام هيرفع دعوي ضدي بسبب السلفه
وفاء: مش هيحصل حاجه حطي ثقتك في الله وكل حاجه هتبقي كويسه
اروي: هنجيب كل الفلوس دي منين الي بسببها هيرجعلنا مره تانيه
وفاء: انا واثقه في ربنا وبصلي وبدعيله دايما هتشوفي هيساعدنا ومستحيل يسبنا
اروي: يارب
وفاء بتردد: بقولك ايه ياروي ايه رايك لو تتجوزي وتبقي في حمايه راجل
اروي: معقول اتجوز ودلوقت هو انتي بتنقذي شرفي ولا انا بقيت حمل تقيل , انتي مش عارفه انهم هيطاردوني
وفاء: متقلقيش ربنا مستحيل يسيبنا احنا في محنه وان شاء الله بعون الله هنعدي منها وبعدين ربنا قال في كتابه ان خلقنا الانسان في كبد والدنيا لازم تقفل علينا باب السعاده مره وباب الحزن مره والاتنين قدرنا و عارفه ان الطلب صعب تنفذيه لكن حاولي يا حبيتي تنسي كل الي حصل ارجعي اروي من اول وجديد
اروي عيطت بجنون: انسي الي حصل ازاي يا ماما لايمكن انساه كل لحظه وكل ليله عيوني فيها بتغمض بشوفهم قدامي وحوش انا مبقتش قادره انام كل ما عيوني تغمض بحس انهم هيجوا ياخدةوني مره تانيه انا مخترتش الي بشوفه بس ماليش اي حيله فيه ومش قادره انسي حاجه
الباب خبط بطريقه جنونيه وفاء نطت بفزع: استر يارب
اروي بقت تجري في كل مكان بخوف وهلع : قولتلك هيجوا ياخدوني هما جاين ياخدوني
وفاء بتحاول تهدي فيها: اهدئي هروح اشوف مين
اروي بتشد فيها بقوه وجسمها بيرعش : اوعي تفتحي الباب خليهم يمشوا
وفاء ضمتها لصدرها : هشوف مين
اروي: لاء متفتحيش هما هياخدوني بابا ماما خليكي والنبي معايا متفتحيش الباب
وفاء من قوه الخبط صرخت فيهم: خلاص انا جايه
الظابط : فين بنتك اروي
وفاء: ليه يا بيه عملت ايه
الظابط بأمر للقوه: ادخلوا دوره عليها
وفاء: ايوه بنتي عملت ايه
الظابط: بنتك نصبت ع هشام الشرقاوي وسرقت منه اتنين مليون جنيه
اروي بتصرخ وهما مكلبشنها وسحبنها ع البوكس: لا محصلش سبوني اما معملتش حاجه
وفاء: سيبها بنتي بريئه
………………………….
هشام ضحك: مش عارف بجد هي مفكره نفسها مين بتتحداني وقفلت الباب في وشي مش هسيبها هتفضل متعذبه تطلب السماح وانا ارفض اسامحها
قاسم: ابوها لسه متوفي يا بيه وكانت موجوعه عليه ومقهوره
هشام: هو انا الي قتـ لت ابوها هو مـ ات وانا قدمت التعازي_بصله وضحك_ قاسم انت جرالك ايه قولي انت ليه زعلان ع البت دي كتير قصدي احنا عملنا كتير في بنات قبلها متوجعتش كده اشمعني دي عايزها لنفسك
قاسم: لا يا سعاده البيه
هشام: ليه كل الخوف ده انت من رجاله هشام الشرقاوي هتاخد فرصتك معاها اطمن بس الشغل له قواعد دورك هتاخده بعد معالي الوزير مش اليوم
قاسم: امرك
………………………….
في القسم
وفاء بدموع: بنتي بريئه وقعوها والله ما اخدت الملغ الكبير ده
الظابط: بنتك موقعه بنفسها ع ورقه ومكتوب انها اخدت اتنين مليون
وفاء حركت دماغها بنفي: محصلش يا بيه
الظابط: احنا قدمنا مستند وهشام بيه رفع دعوه ضدها بنفسه وسواء بنتك بريئه ولا مذنبه المحمكه هي الي هتقرر مش احنا
هشام هنا دخل بكل غطرسه وبصلها بستعلاء ووفاء دارت وشها وحبست دموعها!
الظابط قام بترحاب شديد: اهلا يا هشام بيه كنت هتصل بحضرتك
هشام ابتسم: دول ضيوفي اللاعزاء لازم اجي اهتم بيهم مقدرش اسيبهم بدون اهتمام قاسم شوف الباشا
قاسم بضيق: امرك يا بيه
……………..قصص منه محمد كاتب………………
يوم جديد اروي خرجت من القسم بأمر من هشام واضطرت ترجع الشغل
هشام دخل ولقاها ابتسم وقرب عليها: صباح الخير جيتي ترجعي الفلوس
اروي وقفت: ماما هترجعها
هشام ابتسم بستهزاء : امك هترجعها تمام هنشوف امك العزيزه
دقايق واروي دخت لمكتب هشام لما طلبها وبحده: امال امك مجاتش لحد دلوقت ليه اظن المسكينه اتأخرت في الزحمه وهي بتجيب الفلوس سيبك من العند واقبلي كلامي لحد امتي هستنا
اروي: بلاش تظلمني كده وسامحني
هشام: قولتي ايه اسامح, السماح كلمه مش موجوده في قاموس هشام الشرقاوي, اتصلي بيها وقوللها ترجع الفلوس
اروي :هتجيب منين كل الفلوس دي
هشام بعصبيه: وانا مالي تجبيهم منين , قوللها ترجع فلوسي وبس
اروي برجاء: سبني يومين وهرجعلك الفلوس
هشام نقر ع سطح المكتب وكشر : يومين تمام هديكي يومين (ضحك بستفزاز) بس منين هتجيبي كل المبلغ ده في يومين , ده تعيشي عمرك كله تشتغلي ليل ونهار ومش هتقدريه تجمعيه , نصيحه لو المبلغ موصلنيش في اليوم الثالث وبعد يومين فرض عليكي تروحي لحد الوزير انا راجل اعمال ودي المره الاولي الي اخسر فيها صفقه بسبب غـ باوتك , يومين امشي يله من هنا
……………….قصص منه محمد كاتب……………..
في بيت قاسم الي تقريبا مبقاش ينام من تأنيب ضميره ع اروي وامها
فوقيه مراته: حصل ايه مش قادر تنام
قاسم اتنهد : مفيش حاجه نامي انتي
فوقيه: انت ليه متسبش الشغل عند الي اسمه هشام ده ده شغله كله شمال والصح انك ترفض الوضع ده لان عندك بنت
قاسم بصلها : بس شغله اي ان كان ايه بيسهل علينا العيشه وهو راجل مليونير
فوقيه: وقصاد تسهيل العيشه كام بنت سرقتوا منها شرفها
قاسم بصلها :: كلهم بموافقتهم ورغبتهم هشام بيه مش بيرغمهم ع حاجه
فوقيه: لاء هما بيجوا عنده بضعفهم وظروفهم الصعبه وهو بيستفيد منهم لما يبعهم لرجاله الدوله وهو بيشتري منهم فقرهم وضعفهم واحتياجهم ومن وراهم يحقق مكاسب بالملايين انت عندك بنت
قاسم بصراخ : كفاااايه مش عايز اسمع كلمه تانيه اقفلي بؤك
فوقيه: ليه اقفل بؤي عشان بنور بصيرتك وبنبهك لو بنت حست بشغلك هتتقهر
قاسم :وانتي فاهمه حقيقه الوضع ولا انتي عايزه الرد الي يريحك انتي وبس, انا مش بحب كل الي بعمله وعندي استعداد اتجوز ست تانيه تبقي ام لبنتي وترضا بوضعي. وبعدين ايه الغلط اني افكر في تامين ومستقبل بنتي الفلوس كل حاجه ومن غيرها احنا ولا حاجه رغم كل الي بيحصل
فوقيه انا بقيت محتاره من كل كلمه بتقولها تدمر حياه بنات غلابه وتستفيد منهم عشان تامن مستقبل بنتك انت لازم تسيب الشغل مع الراجل ده وتختار انا او الفلوس في البيت هنا
قاسك بصلها بغضب: انتي بتهـ دديني
فوقيه: انا بقولك قراري لان انا وشغلك الحرام منقدرش نعيش سوي انا ماشيه
قاسم قام وراها وخطف منها البنت و بيزقها ع بره
فوقيه زعقت فيه: اديني البنت
قاسم: لو عايزه تمشي امشي لوحدك بنتي هتفضل معايا هنا
فوقيه: هي مش بنتك لوحدك ومش هسيبها تعيش معاك هنا سيبها
قاسم زقها بأي حق تاخدي بنتي مني هي مش هتمشي مهتفضل معايا هنا
فوقيه: بنتي مش هتعيش من غيري وهاخدها منك بالقانون يا قاسم
قاسم: غوري من هنا يله غوري
فوقيه: فوق ما اخدته شرف البنات بتفصل بنت عن حضن امها منك لله
قاسم زقها وقفل الباب في وشها وللاسف فوقيه ماشيه تبكي في الشارع وجات عربيه بكل سرعتها وشالتها من ع الطريق نزلت مـ يته في الحال !
………………قصص منه محمد كاتب…………….
في المتب تحديدا ع التلفون
هشام: حاول تفهم كلامي انا عايز كل حاجه مستورده من الخارج الديكور والاضائه متقلقش بخصوص الفلوس جيب كل الي طلبته منك وبلغ الكل ان اخت هشام الشرقاوي هتتخطب ثانكيو
هشام قفل السكه ورفع عينه وبصله: وبعدين معاك يا قاسم خليك راجل هي مشت بارادتها اسمعني كويس بعد يومين بالكتر اتجوز بنت صغيره وانا بنفسي هجبهالك
قاسم بقهر: هي مشت غضبانه مني يا بيه
هشام بسخريه: وهي الستات وظيفتهم ايه غير تمشي غضبانه
اروي خبطت وفتحت الباب وبصتله وفضلت واقفه مكانها متردده بخوف!
هشام بصلها وابتسم: انسه اروي اتفضلي كنت مستنيكي ها جبتي الفلوس قاسم خد منها الفلوس الي جابتها, جبتيهم مش كده
اروي: هشام بيه اديني يومين كمان
هشام حط ايده تحت دقنه بتريقه: ليه هي السماء هتمطر فلوس عشانك انا عطيتك الوقت ودلوقت تاخدي بعضك وتروحي بنفسك لحد الوزير
اروي هزت دماغها برفض ودموعها بتصرخ برفض
هشام: هو انا كل شويه هكرر الامر ولا ايه هتروحي لحد بيت الوزير الليله واتمني متخافيش المره دي
اروي بقوه: لاء مش هروح
هشام: مش هتروحي اتس اوكيه هتصل بالبوليس واخليهم يضموا امك كمان في النصب
اروي: ارحمنا ربنا يرحمك
هشام: انا حرفيا اتخنقت من الدراما دي
اروي: ارجوك يا بيه ارجوك
هشام: ده معناه انك رافضه حتي تفكري
اروي: ربنا مطلع وهيحمينا برحمته ارجوك ارحمنا انت كمان يا بيه
هشام شبك ايده تحت دقنه: طب اعمل ايه انا مش راجل رحيم سوري مقدرش اساعدك في ده الساعه اربعه يكون وقتك انتهي معني كده قدامك بالظبط خمس دقايق فكري كويسه ناويه تروحي فين لمزرعه الوزير ولا لـ امك الوقت ضيق فكري بس بسرعه, اصل الوقت شئ ثمين والي بيعدي منه مش بيرجع مش كدا يا قاسم
قاسم ع مضض منه: كده يا سعاده البيه
هشام اخد نفس بعمق وقالها: يله قرري بسرعه عشان متتأخريش
اروي بدموع: هشام بيه
هشام شخط فيها بعنف : امشي من هنا يله واياك تهربي , وفكري قبل ما تهربي, راقبها يا قاسم كويس
قاسم: تمام معاد طيارتك الساعه عشره يادوب تستعد وتجهز
هشام خرج لقاها قاعده تعيط قرب منها ومال عليها وقالها: يله يابنتي المهله خلاص انتهت ها اتصل بدينا عشان تجهزك ولا اتصل بالبوليس
اروي بصوت مخنوق : لاء يا بيه
هشام: قاسم سمعت ان سكوت البنت يعني رضاها اتصل بلطيف وبلغه انها رايحه للوزير الليله _بصلها ورمالها بوسه _حاجه كمان لو حاولتي المماطله معايا مره تانيه هتهمك انك حاولتي تـ قتلي معالي الوزير احذري, قاسم ودي اروي لدينا تجملها وبعدها سلمها للوزير بقت مسؤليتك انت
قاسم: اطمن يا بيه كل الامور هتكون زي ما حضرتك عايز واحسن
هشام وهوخارج لبره: خليك معاها وتعلمها كويس لايمكن اسيب المناقصه العظيمه دي تفلت من ايدي بأي تمن
قاسم: متقلقش يا بيه
………………………..
الساعه واحده بعد نص الليل الباب خبط ووفاء فتحت لقته قاسم
وفاء: بحق الله متاخد بنتي ابوس ايدك خارف ربنا هو المنتقم ابوس رجلك متخدش بنتي
قاسم نزلت دموعه: انا مش هاخدها في حته انا راجل كلي ذنوب دمرت حياه بنات كتير عشان اساعد هشام الشرقاوي لكن لحد هنا وكفايه
وفاء: معقول نثق فيك ونصدقك ليه
قاسم بكاء بنحيب: الاول مكنش عندي الشجاعه بس خلاص مراتي ماتـ ت واهلها رفضوا اني احضر الدفنه ولا حتي اخد العزاء فيها وبالتالي بنتي لما عرفت تعبت جدا جدا لانها طفله عندها عشر سنين فقدت حنان امها!! قوليلي فيه تاني اخاف عليه حياتي انتهت متخافوش مني
وفاء: ومش خايف من ولي نعمتك
قاسم: لاء انا مش خايف من رده فعله عليا لما يعرف انا هساعدكم تخلصوا منه
وفاء: اتفضل ادخل وقلنا ازاي نخلص منه
قاسم: انا عارف طريقه اخد بيها الورقه دي هشام بيه عنده نقط ضعف هي كرامته واسمه واسم عايلته الي عايشين في اسكندريه هما ميعرفوش عنه اي حاجه ومفكرينه الملاك وعشان خطوبه اخته الوحيده هيكون هناك روحوله لحد هناك وقوللهم كل الحقيقه يمكن ده يخليه يسيبكم
وفاء بقلق: بس افرض عملنا كده وفينا اعدائه اكتر
قاسم: لاء هو هيبقي عايز يجمل صورته قدامهم , وانتم هتنتقموا منه بمساعدتي انا هساعدكم لحد ما يمسح اسم اروي من حياته ومن النهارده اروي هتكون اختي
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلميذ الشيطان)