روايات

رواية تلميذ الشيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية تلميذ الشيطان الفصل السادس عشر 16 بقلم منة محمد

رواية تلميذ الشيطان الجزء السادس عشر

رواية تلميذ الشيطان البارت السادس عشر

تلميذ الشيطان
تلميذ الشيطان

رواية تلميذ الشيطان الحلقة السادسة عشر

وقفنا لحد ما النور قطع في الفيلا تقي نزلت بالشمعدان ع السلم وهي ميته من الخوف
تقي برعب: حسنيه ,حسنيه انتي فييييين
حسنيه جات بتمد: نعم يا ست تقي
تقي: هو ليه المولد مشتغلش لما الكهرباء قطعت
حسنيه: اصل السولار خلص بعت البواب يشتري
تقي: طيب فين ماما وابيه هشام
حسنيه: الست هانم والبيه راحو يزوره خالتك عشان تعبانه شويه
تقي: خلاص ماشي روحي شوفي البواب جاب السولار وخاليه بسرعه يشغل النور
حسنيه: حاضر
تقي بتلف تطلع سمعت خطوات بتقرب منها بصت لقته مصطفي بيقرب عليها بخطوات بطيئه اتجمدت مكانها وكتمت شهقتها المرعوبه
تقي بكاها علا في الجو برعب: اقف مكانك اياك تقرب الله يخليك
مصطفي بيقرب عليها صرخت عليه: بقولك خليك مكانك انا مش بنت ساقطه ارجوك اقف مكانك
مصطفي: اهدي واسمعيني مره واحده ارجوكي اسمعي والله ما هعملك حاجه وحشه اسمعيني لو مره انا عانيت كتير بسببك
تقي رجعت ع وري برعب وقلبها طلع من مكانه ولزقت في الجدار
مصطفي: بقيتي تكرهيني وخايفه احبسك مره تانيه , بس والله ما كنت هؤذيكي ابدا , انا بس خفت تروحي مني انا حبيتك اكتر من نفسي
تقي: لاء انت هتبعني مره تانيه
مصطفي: لاء يا تقي انا مبعتكيش صدقيني انتي حبيبتي انا حاسس ان قلبي وقف اما بتخيل بعدك عني ازاي اسلمك لمجرم بأيدي وابيعك
تقي بصوت عالي: حسنيييييه
مصطفي ببكاء: اسمعيني الي حصل معاكي مكنش ذنبي ده من حظي الاسود اني مقدرتش احميكي هو اخدك ومشي والله حاولت ارجعك منه كتير وطيت تحت رجله وبكيت قدامه بس رجع في كلامه ارجوكي سامحيني انا اذيتك بسبب فقري وضعفي واذيتك بسبب تهوري لما جبتك البيت وحصلك الي حصل ارجوكي سامحيني تعرفي من يوم ما بعدتي عني وانا بفكر ليه افضل عايش طالما بقيتي بعيد عنك
تقي إتملت عيونها دموع لما افتكرت الي حصلها
مصطفي :جايز القدر اراد اننا نتقابل ابوس ايدك سامحيني من ساعه ما مشيتي وانا انسان ميت ارجوكي ارجعيلي وخليكي معايا , والله ما هسيئ ليكي بأي شكل ارجوكي وافقي اننا نتجوز وهشيل عنك الوجع والالم وهبدلهم بسعاده ( قرب ومسك كف ايدها وبرجاء) ارجوكي وافقي تكوني من نصيبي وسامحيني ارجوكي
تقي استكانت وهديت ومرت لحظات وعيونهم معلقه في بعض لحد ما دخل هشام وعفاف ومصطفي خاف وبسرعه ساب ايد تقي
………………قصص منه محمد كاتب……………….
ياسين طلع من المدرسه غير هدومه واخد بوكيه ورد انيق وركب عربيته رايح لـ اروي يطلب ايدها بالحلال لكن فوجئ بيها قاعده ع الاسفلت وبتصرخ بيهستريا
اروي منهاره في العياط : بوسي حصلك ايه ردي علييييا بوووسي
ياسين نزل بسرعه من العربيه وشدها: قومي قومي
اروي قلبها طلع من مكانه من الخوف : بوسي حصلك ايه ردي عليا والنبي
ياسين شال بوسي وطلع يجري بيها: اهدي هنطلع ع المستشفي
اروي ركبت العربيه وانفاسها سريعه : بسرعه عشان نلحقها
ياسين ساق بأقصي سرعه وطلع ع المستشفي ودخل بيصرخ: خدوها مني بسرعه
االممرضه:حصلها ايه؟!
ياسين: خبطتها عربيه ارجوكي بسرعه
الممرضه: دي حادثه وطالما البوليس مجاش منقدرش نعمل اي حاجه للحاله , دي قضيه يا فندم
ياسين بغضب اعمي: ايه الكلام الفاضي ده قضيه ايه البنت بتنزف
مدير المستشفي طالع من مكتبه: في ايه هنا (شافه سلم عليه بكل احترام) ياسين بيه خير
ياسين: الطفله خبطتها عربيه وبتنزف وبقولها تاخدها تقولي لاء اصلها تتحول لقضيه ارجوك انقذها بسرعه
المدير: اهدء انت وانا ههتم بالحاله خدوها
ياسين: بسرعه رجاء
اروي مشت وري الترولي تعيط بجنون: بوسي بوسي
ياسين: هتبقي كويسه ادعلها
اروي: يارب
بعد عده ساعات من القلق والخوف والدعاء دخلوا مكتب المدير
اروي: طمني عن حاله بوسي
المدير: اطمنوا وقفوا النزيف وده معناه ان الطفله خارج مرحله الخطر
اروي: حصلها ايه
المدير: دماغها اتخبطت نتجت عنها جلطه , ولو منقلناهاش دم هتدخل في عيبوبه
اروي وسعت عيونها بصدمة: غيبوبه
المدير: ايوه غيبوبه
ياسين : coma .وحضرتك مستني ايه ما تنقلها حالا دم
المدير: حضرتك عارف يا ياسين بيه احنا بلد صغيره معندناش اي حاجه وللاسف معندناش فصيله دمها
ياسين: فصلتها ايه
المدير: 0+
ياسين قام من مكانه: اتس اوكيه دي نفس فصيله دمي خد مني
المدير قام وخرج من مكتبه: تمام اتفضل معايا
ياسين بص لـ اروي: انا راجع
اروي طلعت للجنيه تستني ياسين لحد ما طلع وأأعد جنبها لقاها ضامه نفسها وبتترعش خلع الجاكت وحطه عليها
اروي لفت بعصبيه: انت بتعمل ايه
ياسين: انتي بردانه وبتترعشي
اروري: ولو
ياسين: تفضلي لابسه الجاكت يدفيكي
اروي: لاء شكرا انا مش بلبس هدوم غيري
ياسين بقهره: انا نفسي افهم ليه طول الوقت شيفاني مش محترم قدامك
اروي: افندم
ياسين: الجو بارد وانتي هتجمدي
اروي: وانت مش حاسس بالبرد
ياسين: انا راجل اقدر اتحمل
اروي: متشكره كفايه الي قدمته من عطف واحسان مش هقدر اتحمل خدمات اكتر من كده
ياسين طبق الجاكت وبصلها: هو انتي ليه دايما بتظني اني عايز اقدملك خدمات انا بني ادم بتصرف بافعال ادميه
اروي: وانا عرفت الجميع في كل خدمه والي ممكن يعملوه ،هما بيبددلوا نواياهم زي ما بيغيروا هدومهم
ياسين: انا مش عارف ليه بتفكري بالطريقه دي بس ربنا وحده الاعلم بالنوايا , والطالح والصالح في كل مكان ولو مكنش كده ليه ربنا خلق الجنه والنار بلاش تعتقدي ان كل الناس زي بعض وجود انسان فاسد مش معناه ان كل الناس فسده اوكيه انتي لسه بتترعشي من البرد هحاول اجبلك حاجه تتدفي بيها
اروي: مفيش لزوم شكرا
ياسين حرك دماغه بيأس وراح لممرضه استلف منها شالها ورجعلها: اتفضلي
اروي: بس
ياسين قطعها: ده مش خاص بيا , اخدته من مرضه في المستشفي عشان ادهولك , ارجوكي حطيه عليكي
اروي اخدته: شكرا
ياسين اتنهد وبصلها: اذا سمحتي ممكن اقعد هنا شويه
اروي بصتله بتكشيره ولفت وشها وهو ابتسم وقعد
اروي: اقدر اسألك عن حاجه
ياسين: اتفضلي اسألي
اروي : ليه بتعمل معايا كده
ياسين ضم حواجبه: مش فاهم عملت معاكي ايه
اروي: كل الخدمات دي رجعتني الشغل, وجبتني المستشفي, , واتبرعت بدمك لبوسي , عايز ايه من ده كله
ياسين رفع كتافه لفوق : مش عايز حاجه, دي طبيبعتي انسان ولو واحده تانيه نفس مكانك كنت هعمل كده بالظبط , ممكن اسألك سؤال
اروي بهدوء: اسأل
ياسين: رغم ده مش الوقت المناسب للسؤال لكن بسبب صبرك وهدوئك هيكون ده الوقت المناسب اتكلم معاكي انا معجب بيكي, فكري وردي عليا وبلغيني لو موافقهاجيب امي واخويا الكبير ونطلب ايدك للجواز
اروي وقفت بغضب :انت بتقول ايه
ياسين وقف قصادها: بقول اني بحبك وعايز اتجوزك ,وتبقي شريكه حياتي, ياتري تقبلي تكوني في حياتي
اروي : هو انت في وعيك بقي ده وقت مناسب للكلام ده
ياسين بزهق: اعمل ايه انتي دايما متوتره بمجرد ما تشوفيني, وع طول ثايره وعصبيه بداعي وبدون داعي , وانا كنت جايلك اطلب ايدك لكن لقيتك زي ما يكون ربنا رايد اننا نتقابل
اروي: لاء ده مش ممكن
ياسين: ليه مش ممكن يااروي ,ليه ايه الوحش فيا, انا متعلم ومحترم واعرف ازاي احترم المراه وابويا وامي ربوني احسن تربيه
اروي: شوف ممكن تكون كويس في كل حاجه , لكن مقدرش اتجوزك
ياسين: افهم ليه مش ممكن تتجوزيني انا عايز حالا اجابه ع السؤال
اروي: وانا مش ملزمه ارد ع اسئلتك
ياسين مسك ايدها برجاء: ارجوكي يا اروي
اروي بشخط: سيب ايدي
ياسين لسه ماسكها وقربها منه بقهر: ارجوكي
اروي اتغلت منه : انت مثلت الدور عليا عشان تقولي الكلام ده شدت ايدها منه سيب ايدي
……………..قصص منه محمد كاتب…………….
في منزل عماد ياسين راح خبط عليه
عماد فتح وفرك عنيه الي كلها نوم وقال: خير ليه صاحي من الفجر
ياسين سابه ودخل بعصبيه ع جوه وعماد سأله: هو فيه ايه؟!
ياسين حط ايده ع وشه و شوي ويبكي قهر
عماد: ايه يابني كل الهم ده قولي فيه ايه؟!
ياسين: انا اختارت الوقت الغلط ورفضتني
عماد: وانا بقول ليه صاحي بدري تشرب شاي
ياسين:اشرب انت الشاي
عماد رفع حاجب : وانا ذنبي ايه انها رفضتك
ياسين اتغاظ منه : يا سلام هو وجعي ينفصل عن وجعك
عماد: يا حبيبي دول ستات كلهم كده يرفضوك من بره وهما موافقين من جوه
ياسين بغيظ: بجد رد مريح يا عماد انا مش شايف اي امل
عماد: اصبر يا صاحبي هتلاقي بنت تانيه , ما انت مش هتفضل طول الوقت عامل كده زي العاشق المجنون , وبعدين احسن انها رفضتك وبعدين انت روحتلها امتي
ياسين: قابلتها ع الطريق بنت اخوها خبطتها عربيه ليله امبارح ,ونقلناها المستشفي وكنت معاهم طول الليل وطلبت ايدها هناك وكان الرد اسرع مما تخيلت , ولقيت نفسي جايلك ع هنا
عماد: طيب قوم غير وافرد جسمك ع ما احضر الفطار
ياسين دمعت عيونه : بجد رفضها ليا عدي عليا في منتهي الصعوبه هو انا غلطت انا عايزها تبقي شريكه حياتي
عماد: ده وضع مؤقت وكل الامور هتكون سهله بالتدريج
ياسين: ده رايك انت مش فاهم الي بقوله
عماد: انا فاهم لكن متقلقش اهدء وهنلاقي حل تمام وبعدين انت مجنون
ياسين: عملت ايه
عماد: يعني بنت اخوها في الحاله دي وتعترف بحبك ليها
ياسين: ودي فيها ايه, وبعدين مش انت الي قولتلي روح وقولها بسرعه وانا عملت نفس ما قولتلي وقولتلها
عماد: نهار مزوحل قلت ايوه بس مقلتش تقولها في مستفي اروي رفضتك لكن لو بنت تانيه كانت لطشتك بالقلم دي كده مؤدبه في ردها
ياسين: كل الي حصل كان بسببك
عماد: بسببي ليه عملت ايه
ياسين: انت فضلت ورايا وتقولي انتهز الفرصه واطلب ايها وفضلت تلح اقولها وقولتلها
عماد: حبيبي يا عاشق مجنون ربنا عطانا عقل نفكر كان لازم تختار الوقت الصح لو عايز تقولها اختار وقت مناسب
ياسين قام لمه حاجاته من ع التربيزه
عماد بسؤال: رايح فين
ياسين: ع المستشفي
عماد عقد حواجبه: ليه
ياسين: هي لوحدها هناك الاصول بتقول ابقي جنبها دلوقت
عماد: انت فضلت معاها طول الليل افطر الاول وامشي
ياسين بصوت مخنوق: لاء مليش نفس ولا مزاج
عماد: اوكيه بس ياريت تفكر قبل ما تقولها كلمه عشان الدنيا متخربش زياده
ياسين: اتمني تلين
عماد خبطه ع كتفه: حظ موفق يا صاحبي
……………..قصص منه محمد كاتب……………………
قاعده سرحانه بتفكير ولنفسها: هي دي حقيقه ياسين …….كل الكرم ده عشان يقدر يقرب مني ……ويقدر يخدعني الشيطان واصدق انه ملاك مره تانيه ……واقع في خداع الحب الكداب وادفع كرامتي وسمعتي تمن احققله رغباته….. لكن ده لا ممكن يحصل تاني …….مش هسيبه ينفذ الي هو عايزه بأي تمن
فوقها صوت الممرضه: بوسي فاقت وبتسأل عنك روحلها بس الاول عدي ع الاستعلامات
اروي قامت: تمام
اروي داخله وراحت للاستعلامات والسكرتيره ناولتها الفاتوره
اروي فتحتها وبرقت: ليه الفاتور غاليه كده
السكرتيره: لانها مستشفي خاص الفاتوره مكتوب فيها المبلغ شوفيه
اروي: بس انا معيش كل المبلغ ده
السكرتيره: ولما معكيش ليه مدخلتهاش مستشفي حكومي , لازم تدفعي الفاتوره والا هنوقف علاج
ياسين قرب: تقدري تاخدي الحساب من الفيزا كارد
اروي بصتله بغضب وسابته وطلعت ع بره وهو دفع الفاتوره وطلع وراها
اروي: ليه جيت هنا تاني
ياسين : لانك محتاجالي حاليا
اروي اتعصبت: انا مش محتاجه لك ابدا, عشان كدا من فضلك امشي , والي المفروض اعمله هعمله بنفسي
ياسين اتنهد بضيق : ده مش وقت الغضب يا اروي
اروي: طبعا وقت تظهر فيه عواطفك عايز تبقي راجل تقي قدامي عشان تقدر توصل للي بتخططله
ياسين بهدوء عكس اللي جواه: انا اتقدمت لك بالحلال , واظن دي مش جريمه
اروي: انا مش هتجوز انا مش بثق فيكم
ياسين اتغير وشه وهو بيستوعب اللي قالته : انتي بتبالغي في كلامك
اروي: ياريت تحاول تفهم مفيش داعي تتعامل معايا خالص
ياسين: حاضر بس الاول عايز افهم هو احنا لو تجوزنا مفكره ايه همشي منك بعد الجواز, صدقيني عمري ما هبعد في مكان بعيد عنك ولا هنكر حقيقه جوازي منك
اروي: احيانا بيحصل اكتر من الي بتقوله بكتير
ياسين بشك: فيه حاجه يا اروي اتكلمي واستريحي من العبئ الي ع قلبك
اروي: انا مش بثق في اي حد
ياسين اتنهد بقهر : لكن ليه
اروي: انا حره
ياسين: بس مصمم اعرف
اروي: وانا مش هقولك
………………..قصص منه محمد كاتب………….
في منزل عماد جاب صنيه فيها كوبيتين شاي ومياه
عماد: سيبك منها ليه منفعل كده دلوقت
ياسين زعق: معرفش مالها ياعماد , مش عايزه تتكلم معايا بصراحه , اترجتها مره واحده تتكلم معايا عن الي مخوفها
عماد: اظاهر دي طبيعتها , وانت لازم تبدء تلاحظ كام مره اهانتك فيها
ياسين بخنقه: ده صلب الموضوع والي عايز ومصمم اعرف ليه بتعمل معايا كده , عملت لها ايه
عماد: ده الي نفسي اعرفه زيك لكن شايف انك تنساها
ياسين بصله بحزن: مقدرش انساها , انت عارف دي اول بنت احبها, مقدرش انساها صعب جدا يا عماد
عماد بنفعال عليه: ممكن تبطل غباء, انت منحط ووضيع في نظرها , ازاي هتحبك كده
ياسين بتصميم : لازم تتاكد من حبي , وتصدق كلامي , وانا هعمل المستحيل لحد ما تصدقني مهما كان
عماد: تقصد تقولي قررت تبقي مجنون اروي تمام اشرب شويه مياه
…………قصص منه محمد كاتب…………………..
بعد عده ايام رجع ياسين عشان فرح تقي الي قدرت ترجع لحياتها بعد دخول مصطفي فيها
ياسين: انت بتثق في مصطفي ثقه عمياء
هشام: مش فاهم
ياسين بصله: يعني وافقت تجوزه اختنا وسفرتهم شهر عسل طب افرض عمل حاجه فيها وهي لوحدها
هشام: ياسين مصطفي رجعلنا اختنا وهو شاب يتيم هو محتاج عايله وحب واحتواء وانا نظمت الاوضاع وعينت رجاله يراقبوه في باريس
ياسين بحمقه: هو كمان هيعيش في بيتنا هناك لاء كده كتير بجد
هشام: مصطفي خلاص بقي نسيبنا وجوز اختنا وبيحبها
ياسين اتعصب: واختنا وصلت للحاله ي بسبب حبه
هشام: انا فاهم غضبك بس مصطفي مكنش جزء من الي حصل هو بريئ تماما وخلاص يا ياسين اتجوزها وهو بيحبها ولو مش هنثق فيه اختنا هترجع تنتكس وقتها هنعمل ايه هتكون حياتنا صعبه ارجوك افهم وانسي المأساه وانتبه لحياتك
ياسين: اوكيه هقوم اتصل اطمن عليها عن اذنك
هشام: اتفضل
عفاف راحت له وقعدت جنبه :اخيرا اقتنع ورضخ للامر الواقع
هشام: الحمد لله
عفاف: الحمد لله اتصلت بأختك وهي مبسوطه مع مصطفي
هشام: فعلا لما كلمتها كانت فرحانه جدا
عفاف: طيب ناوي ع ايه الفتره الجايه
هشام: في ايه
عفاف بصتله بغيظ: متلفش وتدور عليا انت عارف انا بتكلم عن ايه؟!
هشام: ماما ليه رجعتي لنفس الكلام في نفس الموضوع وكأن مفيش مواضيع تانيه نتكلم فيها
عفاف: تعرف حاجه كل ام في الدنيا بتحلم بأمنيه واحده انها تشوف ابنها عريس دي امنيتي ياتري هتحققها
هشام: والي بتطلبيه مش في ايدي انا مش هتجوز واحده تانيه غير اروي لاني لو اتجوزت عشان اسعدك انتي مش هقدر ادي البنت حقها ياتري هتوافقي ادمر حياه واحده تانيه عشان احقق رغبتك لكن اوعدك في اليوم الي هلاقي اروي وتسامحني هو اليوم الي هقدملك فيه البنت الي هتكون مراتي واحقق امنيتك
عفاف: كنت متأكده هتقدم اعذار عشان تخليني ابطل اتكلم عنه
هشام: حققك تتمني يا امي لكن ده هيزيد معاناتي انا كل الي عايزه اشوفها واطمن انها سعيده وتكون داوت جروحها دي امنيتي
استوب وتعالوا لما اروي تحكي لياسين عن هشام والي عمله فيها يارتي هيكون ايه موقفه.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلميذ الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى