روايات

رواية تلميذ الشيطان الفصل السابع عشر 17 بقلم منة محمد

رواية تلميذ الشيطان الفصل السابع عشر 17 بقلم منة محمد

رواية تلميذ الشيطان الجزء السابع عشر

رواية تلميذ الشيطان البارت السابع عشر

تلميذ الشيطان
تلميذ الشيطان

رواية تلميذ الشيطان الحلقة السابعة عشر

فاتح الموبيل ع صوره فرحهم وبينه وبين نفسه: مكنتش اعرف يا اروي اني هحبك بجد….. امر غريب دعيتي عليا حياتي تـ دمر بس انا اكتشفت اني بحبك …..في الوقت الي اكيد قلبك مفهوش اي ذره حب ناحيتي ……مستحيل تغفريلي ولا يمكن تسامحيني ابدآ ……لاء اروي لا يمكن تكون قاسيه كده لما تشوف حالتي واللهفه الي بكنهالها ….وتشوف حبي ليها هتسامحني اكيد
عفاف راحت قعدت جنبه وحطت ايدها ع كتفه: هشام
هشام التفت وبصلها: نعم
عفاف: بتفكر في ايه يابني
هشام بمراره: قد ايه تعست نفسي بايدي الانسان بيفضل في احتياج لحب الناس طول العمر وانا ضيعت حبي وخلقت نموذج فريد للحقد والكره مش كان اهون لو كنت حبيت اروي وهي جانبي اما دلوقت
عفاف: يابني الاحساس الي حسه انه حب ده مجرد احساس بالذنب انت عارف انك غلطت في حقها وعقلك ترجم الاحساس ده بطريقه تانيه
هشام : انا عارف اسائت لـ اروي كتير ودمرت كل الي حواليها لكن دي الحقيقه انا بحب اروي حب غير عادي
عفاف: وافتكر انك طلقتها
هشام بحزن: وده الاصعب اني مقدرتهاش وهي ع ذمتي مكنتش دلوقت حاسه بناحيتي بالكره ومستحيل ترجع تحبني وذنبها هيبقي ملازمني طول حياتي ومش هبقي سعيد في حياتي عشان ظلمتها
عفاف: يابني مستحيل كده تفتح صفحه جديده في حياتك , لازم تمحي اخطاء الماضي عشان كده بقولك انساها ياهشام , واقبل انها مش هتكون ليك ابدآ , ولمصحلتك اقفل قلبك ناحيتها وحاول تبدلها ببنت تانيه وقلبك هيطمن , وهتشوف بعد فتره هتختفي اروي من عقلك كئنها مكنتش موجوده قبل كده
هشام: والي عملته فيها ازاي هيروح عن بالي اعمل ايه في ده يا امي
عفاف :انت عشان معتبر نفسك مذنب لما تسامحك اروي كل ده هيختفي خالص عن بالك
هشام: صعب
عفاف :مش صعب لو عملت نفس ما بقولك هترتاح حتي نفسيتك هترتاح والايام خير دليل
………………..قصص منه محمد كاتب……………
في المستشفي
اروي: عايزه ادفع الفاتوره لو سمحتي
السكرتيره: الدكتور اذن بخروج الحاله
اروي ببتسامه: ايوه
السكرتيره:دقيقه واحده اسم المريضه
اروي :بوسي قاسم
السكرتيره بصتلها: الحساب اندفع بالكامل يافندم
اروي اختفت الابتسامه وقالت:بس انا مدفعتش اي فلوس
السكرتيره: قدامي الفاتوره اندفعت بالكامل
اروي افتكرت لما ياسين جه وحب يدفع الفاتوره اتغاظت منه جدا وبسرعه اتصلت بيه
اروي بعصبيه: الو
ياسين بهدوء: انتي عندك حق في تفكيرك يا اروي انا الي دفعت فاتوره المستشفي
اروي قالت بحده قويه : ممكن اعرف ليه بتعمل كل ده معايا
ياسين اتنهد: اظن سبق وقولتلك وجاوبتك ع نفس السؤال لحقتي تنسي بس هرجع افكرك انا عملت ده عشان بوسي
اروي: ليه انت ايه علاقتك ببوسي
ياسين :مش ضروري تبقي العلاقات بالدم يا اروي فيه علاقات انسانيه كمان ودي علاقتي ببوسي
اروي: وليه بتقولي كل ده
ياسين: عشان لسه بتفكري فيا بنفس الطريقة لكن افتكري امر واحد هيجي يوم وتغيري تفكيرك وحاولي تصححيه من دلوقت لان اؤكدلك اني بحبك حب صادق , وحقيقي, و تأكدي عمري ما بصتلك بنظره سيئه قبل كده , ومفيش في نيتي اي حاجه وحشه ناحيتك
……………قصص منه محمد كاتب……………..
في كافيه
اروي دخلت: السلامو عليكم
ياسين وقف والإبتسامه ماليه وشه : وعليكم السلام _قدملها بوكيه ورد) ده ليكي اقعدي
اروي حطت البوكيه ع كرسي جنبها وأأعدت عيونها مركزه ع التربيزه بتحاول متبصش لياسين اللي من ساعه ما قعد ما نزلش عينه من عليها
ياسين: تشربي عصير ولا قهوه
اروي بدون نفس: ولا اي حاجه
ياسين: القهوه هنا لذيذه وانا بحبها كتير
اروي: شكرا
ياسين: بوسي عامله ايه
اروي رفعت عيونها وقالت : الحمد لله اتحسنت عن الاول
ياسين: الحمد لله المديره بلغتني انك عايزه تقابليني
اروي: ايوه انا بلغتها لما بعت كراتين موارد غذائيه لبوسي وبصراحه قررت اقابلك لـ امر معين مش يخصني ده يخصك انت
ياسين: لاء مش فاهم
اروي: شوف يا ياسين بيه انت راجل محترم جدا بالتالي الي هقلهولك مش هتحرج منه
ياسين: اوكيه قولي براحتك بس قبله مش من حق اي انسان يحكم ع غيره بسرعه
اروي: رغم اعترافي بكل مميزاتك اني مقدرتش ارتبط بيك واتجوزك
ياسين: ليه ايه الغلط في شخصي
اروي: مفيش فيك غلطه , بالعكس انت اي بنت تفرح لما تتقدملها وترتبط بيها
ياسين: وليه انتي رافضه ترتبطي بيا
اروي قالت بصرامه : لاني مش عايزه اتجوز, لازم سبب غير اني مش عايزه ده , مش سبب كافي
ياسين اتعصب: لاء مش كافي , ولا يكفيني , انا عايز اعرف سبب الرفض
اروي بصوت حاد وغاضب : متحاولش تعرف لاني مش هقدر اقولك عليه
ياسين بغيظ: اوكيه بس لازم تتأكدي من حاجه , طالما مقولتيش السبب الحقيقي للرفض مش هسيبك في حالك
اروي بصتله بغضب وقالت بعصبيه: تمام لو مصمم يبقي اسمع الطريق الي بتطلبني له مشيت فيه قبل سابق مع راجل زيك , والسكه طالت لدرجه جرحت رجلي جروح لايمكن الزمن يمحيها( غرقت عيونها بدموع وقالت بصوت مخنوق) خدعني بالشرف, والحب الكداب, وقالي انه بيحبني وفي يوم فرحنا اتهمني قدام الناس ان سمعتي بطاله وطلقني في نفس اللحظه, وكمل ع الي كان فيا ومن اليوم ده بقيت حياتي مـ دمره , لما امي مـ اتت قدامي بقيت اصرخ زي المجنونه وبعد مـ وتها بقت كلمه الكره كلمه قليله ع شعوري من ناحيه الشيطان ده قفل بؤي وبؤء اخويا قدام المجتمع, اخويا هو الوحيد الي دعمني وشد حيلي , وقتها الشيطان قرر ياخده مني ورفع عليه قضيه مزوره وسجن اخويا عارف ايه جريمه اخويا انه ساعدني ضد الظالم وبوسي هي بتدفع التمن في الي حصل لحد دلوقت محرومه من ابوها برغم انه عايش , اظن القرار مش سهل لما تسأل نفسك هو الصح اتجوز البنت دي ولا لاء
ياسين بص في عيونها الدامعه و شرد وكلامها نزل عليه زي الصـ اعقه ووشه جاب الف لون واتمني ربنا يقبـ ض روحه كان اهون
اروي مسحت دموعها وقالت وهي بتقوم : الرد الي توقعته انا اخدته
…………………….قصص منه محمد كاتب………………
يوم جديد في منزل اروي
بوسي: عمتي هو امتي هروح المدرسه
اروي مشت ايدها ع شعرها بحنان: لما تخفي خالص تقدري
بوسي: اكيد الجرح خف فات اسبوع
اروي: تمام نروح النهارده للدكتور ونعمل زي ما يقول ماشي
بوسي: ماشي يظهر الباب بيخبط
اروي قامت من جنبها : لما اروح اشوف مين ده
اروي فتحت لقته واقف قدامها اتفاجأت وقالت له: انت جيت لحد هنا
ياسين: هو رجعلك مره تانيه اه ولا لاء
اروي: لاء
ياسين: مش هتقوليلي ادخل
اروي بعد تردد: اتفضل
ياسين دخل: ثانكيو
اروي: ايه غرضك تشرفني لحد البيت
ياسين: جيت اقولك مكنش سبب سكوتي في اللحظه دي اني اتراجعت عن رغبتي فيكي بس كلامك هزني عمالي حاله ثوره عارمه جوايا وقلت ازاي يتم الاذي والظلم من انسان بالاتقان ده كله ده كئنه تلميذ الشيطان لكن ارجوكي ثقي فيا انا هديكي مستقبل سعيد يخليكي تنسي كل مساوء الماضي وده هيبان في كل افعالي
اروي: بتقول ايه
ياسين: بقول الحقيقه انا ماليش دعوه بماضيكي بالعكس صدقك ووضوحك خلاه حبك في قلبي يزيد عن الاول وفي اقرب وقت هجيب امي واخويا يقابلوكي لاني عايزك شريكه حياتي
اروي : بس انا مـطلقه واكيد عايلتك مـ
ياسين قطعها: وده ولا يمثل ليا اي فرق اطلاقا بجد وبعدين انتي متعرفيش امي ست بسيطه وطيبه جدا انا هقولها وافهمها الظلم الي وقع عليكي
اروي: وهي هتتقبل حقيقه وضعي
ياسين ابتسملها: هتقبل بالتأكيد طب تعرفي كانت بتحققلي كل الي بتمناه عمرها ما رفضتلي اي حاجه انا عايزها بتحبني كتير
ارويك فيه فرق كبير بين تحقق امانيك وانها توافق ع واحده مطلقه
ياسين: هو انتي ليه بتلقبي نفسك بمطلقه كده
اروي: لان دي حقيقتي وحقيقه مقدرش انساها مهما حبيت انساها
ياسين: يااروي لما ربنا عز وجل كتب ع الانسان قدره مفيش حاجه من الي كتبها ضد مصلحه الانسان, هو بيكتب القدر في منتهي الحكمه عارف كتب عليكي صعوبات كتير , عارفه كنت دايما اسأل نفسي ليه بنيت مدرسه هنا في قريه بسيطه وانا قادر ابنيها في اي بلد انا عايزها وده شئ في منتهي السهوله من غير ما اوجهه اي مشكله , لكن ليه جيت هنا بالذات عشان قدري جابني هنا , وانتي ليه سبتي اسكتدريه وجيتي البلد تشتغلي في مدرستي , لانه قدرك هو الي جابك هنا , والقدر كتب نتقابل , عشان كده بلاش تعارض قدره كل مره , وشكرا جزيلا انك حطيتي ثقتك فيا وسمحت لي ادخل بيتك, وسمحت لي اتكلم كده قدامك, وده معناه انك صدقتيني عن اذنك
اروي وقفت تفكر شعور جميل ان يكون فيه شخص متمسك بيها وهي في اقسي مراحل حزنها الي خسرت فيها كل الي حواليها وتبص تلاقي شخص واحد بس لسه بيحبها رغم كل الفوضي الي ماليها وعنده امل يرجعلها شغف الحياه تاني لازم تتمسك بيه ده عوض ربنا ليها
…………..قصص منه محمد كاتب………….
عماد: حسب الله ونعم الوكيل في كل شخص يستغل البنات اسوء استغلال
ياسين دمرها وشوه سمعتها ابليس نفسه مايعملش كده بجد منتهي الظلم
عماد : هو يعني ر بنا هيسيبه كل ساق سيسقي بما سقي , وهيشرب من نفس الكاس وهي ربنا عوضها بيك يا ياسين هتصونها وتحترمها وتخاف عليها
ياسين: سبحان الله كنت بتقولي ابعد عنها وادعي ربنا ينزع حبها من قلبك حاول تحب نفسك شويه حب ذاتك وحافظ ع كرامتك انت بتحب تعذب نفسك جمد قلبك وسيبها
عماد: كلامي لاني شوفتك انكـ سرت من رفضها ليك لكن دلوقت بقولك اوعي تسيبها
ياسين: استحاله محدش بيسيب روحه
عماد بصله: بس ليه قالب خلقتك كده ما وافقت انت ليه قلقان
ياسين: اه وافقت لكن لسه حاسس بالقلق
عماد ضم حواجبه بستفسار: وايه سبب القلق
ياسين: بفكر ازاي هقول لـعايلتي عنها
عماد: يابني ايه القلق في ده مش فاهم , روح لطنط امك وقولها خبط لزق انا حبيت
ياسين: الموضوع مش سهل زي ما تظن انا الابن التاني في البيت , واخويا الكبير متجوزش لحد دلوقت
عماد: وفيها ايه
ياسين: ازاي اتجوز واخويا الكبير متجوزش
عماد: انت عايش في انهي مده زمنيه , انا متاكد ان طنط عفاف مش بتفكر كده ان لازم هشام يتجوز وبعده انت, انت اسمع مني وروح كلمها امشي وري نصيحتي متقولهاش حاليا عن حكايه اروي والي حصلها , لان مهما تكون طنط بتحبك , ع ما اظن مش هتتحمل تتجوز واحده مطلقه , الاول خليها تقابلها وتحبها, وبعدين قولها كل حاجه في الوقت المناسب ياتري فهمت الي قولته
ياسين: يظهر عندك حق
عماد طبطب ع صدره بهزار: الحمد لله بقيت عاقل عن الاول كتير, قبلت كلامي هتنجح في الي هتعمله
………………….قصص منه محمد كاتب…………….
ياسين بخبث: قوليلي يا ماما ليه اخويا متجوزش لحد دلوقت يعني فات فتره طويله ع خطوبته الي انتهت
عفاف: انا نفسي اجوزه بس هو رافض الفكره
ياسين هرش في دماغه: انا بقول لو مش موافق ع بنت من اختيارك خلاص جوزيه البنت الي يخترها
عفاف: اكيد
هشام قرب عليهم بضحكه وأعد: دلوقت شاغل بالك بجواز اخوك
ياسين: ده طبيعي انا اخوك الصغير لو اتجوزت هتشيل عبئ كبير من عليا
هشام بنص عين :والله
ياسين قلده:والله
هشام :بس انا حاسس بحاجه تانيه
ياسين :حاسس بايه
هشام شده من ودانه: حاسس انك عايز تتجوز عشان كدا عاوزني اتجوز انا الاول عشان تاخد دورك
ياسين مسك ودنه وضحك: لاء مش كده لو عايز اتجوز هتجوز
عفاف لفت وشه ليها: بجد يا ياسين
ياسين باس ايدها: بجد يا ام ياسين
هشام بخبث: ومين بقي البنت
ياسين: اي بنت
هشام ابتسم ع شكله: البنت الي عايز تجوزها
عفاف ضربت ياسين ع كتفه بغيظ: هو فيه بنت ومقولتليش يا ياسين مين دي ي هشام
هشام: اهو قاعد قدامك اساليه
عفاف بغيظ: ما تتكلم
ياسين : مفيش يا ماما انتي عارفه هشام هو دايما يعمل معايا كده
هشام زي ما تحب_ إبتسم وغمز لعفاف_ فاكره يا ماما لما قولتيلي عن بنت عجبتك اوي
عفاف: اه فاكره انها عجبتني اوي
هشام: حتي قولتيلي دي لياسين
ياسين بصدمه: واحده ليا انا
عفاف بابتسامه : اه دي بنت جميله جدا
هشام : بصراحه فيها منك يا ياسين بجد مناسبه ليك , وقررنا تروح تشوفها ولو عجبتك نخطبهالك
ياسين ارتبك : لاء اوعوا تعملوا كده يا ماما
عفاف: ليه
هشام : ايوه ايه مش عايز تتجوزها وتفرح امك
ياسين :لاء
هشام : ليه
ياسين: لاني بحب واحده
هشام: ياسين انت بتهزر صح
ياسين : انا مش بهزر انا بتكلم بجد انا بحب بنت وعايز اتجوزها
عفاف بفرحه مش مصدقه إن ابنها حبيبها هيتجوز وقالت بحماس: مين دي يا ياسين
هشام قام : انا عملت نص الشغل , كملي انتي التحقيق, وانا رايح الشركه وشوفي بنفسك اختياراته
ياسين رفع دماغه وبصله: تقصد ايه
هشام ضرب دقنه بمزح :قصدي الي فهمته يا سونسن ,انت اعترفت بنفسك بكل حاجه
ياسين اتك ع شفنته بغيظ: انا مغفل وكريت كله زي الشريط, وانت دايما توقعني كده بس سيبك في يوم هخليك تبوح بكل حاجه جواك
هشام ابتسم : هنشوف يله انا ماشي
عفاف ضربته ع دماغه بخفه : معقول مخبي عني كل ده وعايز تتجوز بتحبها
ياسين :بحبها اوي يا ماما
عفاف بزعل: يعني كل ده ومتقوليش عنها لحد دلوقت
ياسين : مكنتش قادر اقنعها فأزاي هكلمك عنها
عفاف بلهفه: هي مين ومن عايله مين؟؟!!
ياسين افتكر نصيحه عماد الاول خليها تقابلها وتحبها, وبعدين قولها كل حاجه في الوقت المناسب
عفاف حركت ايدها قدام عيونه: يابني بتكلم معاك
ياسين انتبه: عن ايه
عفاف: كنت بسألك عن عايله البنت
ياسين: اه بصي انتي قابليها في الاول , ولو عجبتك اسألي عن اهلهازي ما تحبي
عفاف: اوكيه منا لازم اقابلها كتير
ياسين : هتروحلها امتي؟
عفاف: وقت ما تحب
ياسين: انا كنت بفكر
عفاف: دلوقت
ياسين ضحك: اه ياريت دلوقت
عفاف بموافقه: تمام
ياسين ضمها وابتسم بفرحه:امي انا بحبك اوي
عفاف باست خده : وانا بموت فيك استوب وتعالوا لما يروحوه لبيت اروي واحداث جامده نار

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلميذ الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى