روايات

رواية تلميذ الشيطان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية تلميذ الشيطان الفصل الثاني والعشرون 22 بقلم منة محمد

رواية تلميذ الشيطان الجزء الثاني والعشرون

رواية تلميذ الشيطان البارت الثاني والعشرون

تلميذ الشيطان
تلميذ الشيطان

رواية تلميذ الشيطان الحلقة الثانية والعشرون

في طريق القريه لـ اروي هشام اخد اخواته عشان يخطبوها لياسين لكن اتفاجئ انه نفس طريق بيت اروي
ياسين: اركن هنا يا هشام وصلنا
هشام شكله اتصدم وشد قبضة إيده ع الدريكسون بقوه وسأله : هي عايشه هنا
ياسين بحماس: ايوه اروي عايشه هنا يله
هشام بلع ريقه وقاله: استني
ياسين لف وبصله: حصل ايه يا هشام يله , انت خفت وكأنك رايح تخطبها ليكي, انا الي هخطبها
تقي نزلت بحماس: يله بقي انزلوا
ياسين نزل وسابقهم وخبط ع الباب وهي فتحت وقالت: انت
ياسين بصلها بهدوء: معايا ناس عايزين يقابلوكي
تقي اتقدمت ووقفت مصدومه مش مصدقه دي نفس البنت الي اهانت اخوها وفركشت فرحها وفرح هشام ودمرت سعادتهم
ياسين بضيق : هنقف كدا ع الباب ولا هندخل
قاسم :مين ع الباب يا اروي
اروي واقفه تبص لهشام الي بادلها نفس النظرات وشكله مصدوم وإختفت ملامحه
قاسم شافهم وبترحاب: اتفضلوا ادخلو اتفضلوا
اروي أأعدت ونظراتها الجامده ع هشام كأنها بتقوله ذنوبك هتقف قدامك في كل لحظه كأنها شبح مخيف هيكون صعب توصل لقلب اي حد وده عقاب ع وجعي ونتيجه صبري لما الدنيا تشوفك مكـ سور ذليل
قاسم: اروي قومي اعملي شاي وعصير
اروي فضلت قاعده زي ماهي ونظراتها الحاده محطوطه ع هشام الي قاعد وكأن السماء وقعت عليه
ياسين : مش ده نفس صاحبك يا هشام الي جه بيتنا
اروي رفعت حاجب بغيظ: ده اخويا الي اتسجن سنين ظلم
هشام رفع عينه وبصلها وشكله مش ع بعضه وعرق جبينه ينبض وإيده ترتعش
ياسين : هشام
هشام انتبه : نعم
ياسين : مش هتتكلم
هشام: اتكلم عن ايه
ياسين بتعجب : عن جوازي
هشام شكله مرتبك وحك رقبته بصوابع ايده ومش عارف يرد يقول ايه:أ…ايوه , بس ايه الي هتكلم عنه
ياسين: انت حصلك ايه يا هشام , مش جاي تتكلم مع اروي , واخوها موجود كمان معانا
هشام اخد نفس عميق: انا يا قاسم ( بصلها وكمل بصعوبه بالغه) انا بطلب اختك لـ اخويا
اروي نظراتها ع هشام : امر محير انك تعيد طلب الجواز رغم اني رفضته هو مقلكش
هشام: لاء قالي وانا جيت اقنعك انك تراجعي نفسك في قرار الرفض اخويا شخص كويس جدا وواثق هيخليكي سعيده فوق ما تتصوري
اروي بتحدي: وانت بقي مفكر ايه هغير رآي بسبب انك طلبت مني, اكيد لاء _ لفت لياسين بغضب_ وانت سبق وقولتلك قبل كده مش عايزه اتجوزك, ليه مش بتفهم, انا مش هتجوزك، وده قرار نهائي ممكن تمشوا حالا
تقي قامت بعصبيه: واحنا مش عايزين نرتبط بواحده زيك ،يله يا ياسين
هشام: تقي اهدي واقعدي
تقي: اهدا ماتقولي كمان ابقي لطيفه وكيوت وهي بتهين فينا
هشام: تقي قلت اقعدي
تقي بغضب اشد: البنت دي متلقكش بيك يا ياسين , بسببها خطوبتي اتفركشت والنهارده اخويا قاعد يتحايل ويتوسل مش انتي اروي اتكلمي مش انتي اروي نفسها
اروي نطقت بقوه: اه انا اروي نفسها
تقي اتعصبت وقامت: شوفت قلت لك هي اروي يله نمشي من هنا ياياسين
ياسين :استني بس يا تقي
تقي بصتلهم بغضب وطلعت تجري ع بره وهي بتغلي منها وياسين طلع يجري وراها وشكله متعصب ومتضايق
اروي لهشام : وانت كمان امشي من هنا
هشام بدموع واذلال: مبقتش عارف اطلب المغفره ع ايه ولا ايه، اكيد دي اراده الله انضف وساختي بنفسي انا دمرت حياتك ارجوكي اقبلي اخويا ع اد ما خليتك تكرهيني ده نفس المقدار الي شوفته بيحبك بيه،هو ملوش ذنب والله بيحبك كتير بلاش تعاقبيه ع غلطي انا اقبلي اخويا ولو كان الرفض بسببي انا هبعد عنكم واختفي بعد ما تتجوزه مش هتشوفي وشي في حياتك مره تانه لكن ارجوكي بلاش تحطمي قلبه البريئ الي مهوس بحبك
…………………………………
في منزل هشام
تقي بنرفزه: لو كنت مهمه عندك يا ياسين اسمع كلامي , بلاش تتجوز البت دي مش تناسبك دي فضلت تبتز اخونا لفتره طويله, بلاش تتجوزها
ياسين بنفعال: ايه الكلام الي بتقوله ده يا هشام, فهمي صح الي بتقوله , اروي ابتزتك
هشام بمراره : اروي احسن بنت في الدنيا , وشريفه , اسمعي يا تقي الي حصل زمان كان سوء تفاهم وخلص, لو ياسين عايز يتجوزها سبيه متخلقيش مشكله من الهواء
تقي بغيظ: عايز تقول ان الاتهامات الي قالت عنها كانت حقيقه
ياسين عقد حواجبه: اي اتهامات
تقي اللي بتطق من الغيظ: اساله
ياسين زعق: حد يجاوبني اي اتهامات
تقي ربعت ايدها وحركت جسمها بعصبيه وقالت:اتهامات قذره جدا لدرجه مقدرش حتي افكر فيها قوله ياهشام كانت حقيقه
هشام افتكر نصيحه عفاف=شوف ياهشام مفيش حاجه اكبر من كرامتك يابني وانت دفعت تمن افعالك ,ندم , وقهر وبكاء, فكر عروسه اخوك هتيجي البيت وهتكون انت حديث الساعه والسمعه السيئه وانا دوري كام امنعك تهلك نفسك بنفسك واسمح بأن حد يتجرء ويشاور عليك , عشان كده لازم تحترم قراري مفيش داعي تحكي لياسين او حد غيره ع حاجه يابني احنا بشر وماحدش فينا معصوم من الغلط، الناس كلها بتغلط بس العاقل الي ميفضحش نفسه بنفسه طالما ربنا ستر عليه خالي غلطتك في السر مفيش داعي نشوه سمعتنا قدام العالم لازم تسكت يابني
ياسين برجاء: قولي يا خويا انت ليه ساكت فهمني
تقي: اتكلم ولا هتفضل ساكت
هشام بغصه مريره قال: لاء دي كانت مخدوعه , حد من اعدائي شككها فيا ,وعطوها دليل مزيف عشان كدا قالت الي قالته عني , انا اخوك الكبير وواجبي انصحك لازم تتجوزها اكيد هتقدر تسعدك لانها بنت كويسه وقلبها صافي
ياسين بصوت مخنوق : مش لما توافق الاول تتجوزني
هشام : هتوافق انا اتكلمت مع قاسم وهو قالي هيكلمها وان شاء الله القرار لصالحك , تقي سيبي اخوكي يعيش سعيد متخلقيش مشاكل ع الفاضي
تقي اللي بتطق من الغيظ وبعصبيه: اسمع يا ياسين دي متلقكش بيك ارجوك اوعي تتجوزها
……………………………………
قاسم بصلها بغيظ: هو انتي ليه عنديه كدا لما ربنا حب يعوضك عن المتاعب الي شوفتيها ليه تعاندي وتعذبي نفسك كده
اروي :عايزني انسي كل الالم والوجع , واعيش معاه , وابقي مراه اخوه مقدرش
قاسم: هو قالها بنفسه هيخرج من حياتكم
اروي بدموع: ولما يعرف ياسين بالحقيقه
قاسم بهدوء: ده يخصه ويعمل الي يعمله وقتها , انتي مخبتيش عنه الي حصلك زمان , وهو عارف كل حاجه وعايزك من غير ما حتي يسالك , واي كلام هتقوليه من دلوقت مش هسمعك انا بفكر في سعادتك وعايز اشوفك مستقره في بيتك, لازم تفهمي كلامي كويس لو كنتي تكني لي لو شويه حب واحترام هتسمعي كلام اخوكي من قلبك ,ومش هترفضي انا هروح ابلغ ياسين انك موافقه
اروي: بلاش يا قاسم
قاسم: توكلي ع رب العالمين وادعي ربنا كبير وهتتعافي مع الايام والوقت كفيل يدوايكي
………………………………….
في منزل هشام اتصل بمحامي يكتب وصيته الاخيره لانه مش هيقدر يعيش والانسانه الي بيحبها زوجه لـ اخوه ده صعب جدا فوق قوه احتماله
ياسين داخل بفرحه: انت اخ هايل بتنفذ الي بتقوله
هشام بستفهام: عملت ايه
ياسين: اتصل بيا صاحبك
هشام :اي صاحب
ياسين : قاسم وبلغني ان اروي وافقت تتجوزني , اقنعها توافق, انا مش مصدق انك حققت رغبتي زي ما بتعمل دايما , ربنا ما يحرمني منك ياخويا, انا بحبك اوي
هشام اغتصب ابتسامه وقال: وانا كمان بحبك انت ابني مقدرش ابدا اسيئ لك لكن لازم تنفذ الي هطلبه منك
ياسين: اي حاجه هنفذهالك انت بس اطلب
هشام : قاسم قالي ازاي اخته عانت في حياتها واتحملت مصاعب كتير فوق احتمالها عشان كدا عايزك تحبها اوي , وتعوضها لدرجه تمحي كل احزانها الي عانت منها زمان, اوعدني انك هتحبها كتير , وتهتم بيها كتير اوعدني
ياسين استغرب رجائه شويه وبعدين قال: اوعدك ياخويا اهتم بيها واسعدها, وامحي كل الاحزان عنها
…………………قصص منه محمد كاتب…………….
يوم الفرح
قاسم بنبهار: ماشاء الله اختي زي القمر في فستانك الابيض ربنا يسعد قلبك وتعيشي مبسوطه في حياتك الجايه ويحفظك من كل سوء وشر
اروي: ليه بتعمل معايا كل ده
قاسم: عشان سعادتك
اروي بحزن: ولو قلتلك اني مش سعيده
قاسم: مش هصدقك ابدا, لاني عارف انك بتحبي ياسين انتي خايفه لانه اخو هشام ربنا قال
ولا تزر وازرة وزر أخرى لو هشام اذاكي مش معني كدا انك تحاولي تنتقمي من اخوه , هو ملوش ذنب , قوليلي انك هتعيشي وتبقي مبسوطه مع ياسين
اروي: اوعدك
قاسم : كنت عارف واتمني تبدلي الحزن للسعاده وابدئي حياه جديده كلها فرح وسعاده قولي هعمل بكلامك ياخويا
اروي نزلت دموعها ورمت نفسها جوه حضنه وهو باس دماغها وقال: يله ابتسمي يا عروسه ابتسمي
……………….قصص منه محمد كاتب…………..
هشام دخل مبتسم: ها جاهز
ياسين بيربط الجرافته: جاهز
هشام حط إيده ع كتفه وقال : اخويا طالع زي ابطال السيما
ياسين بضحكه: ماطول عمري بلبس بدل ايه التغير
هشام: التغير انك عريس ولبس البدله اليوم امر مختلف
ياسين إبتسم: عندك حق
هشام : امسك
ياسين اخد الدوسيه وسأله: ايه ده؟
هشام: دي اوراق اثبات ملكيه
ياسين: لكن ليه بتديني اوراق اثبات ملكيه دلوقت
هشام : لاني نقلت كل الاملاك بأسمك
ياسين: وليه بأسمي
هشام: يا اخي تعبت واتخنقت من تحمل كل شئ , انا هرتاح وانت اتحمل كل المسؤليات عشان امشي وانا مرتاح
ياسين: تمشي فين
هشام: انا مسافر بره البلد
ياسين: بتقول ايه يا خويا تمشي وتسبني لوحدي
هشام ضحك : انا هسيبك شويه وبعدين ليه لوحدك منا بجوزك اهوه , طيارتي بكره الصبح وانت مش هتكون وحيد
ياسين حرك دماغه بضيق: لاء ده كلام مش مقبول
هشام :شريكتك معاك وهتملا حياتك وتخليها اجمل , مفيش داعي تقلبها دراما, النهارده فرح اخويا حبيبي وعايز اشوفه بس سعيد
ياسين : مقدرش افرح من غيرك يا هشام
هشام خبطه بخفه في خده: بس بقي ابتسم ما هو لازم تعمل حاجه
ياسين بص لبعيد وكشر بزعل
هشام مسك كتفه : ياسين انا بكلمك
ياسين ابتسم غصب عنه ووهشام ابتسم له: ايوه كده يله شهل انا مستنيك
ياسن طلع وتم عقد القران في جو مبهج ولذيذ جدا لكن الخوف لسه متمكن في قلب اروي في وجود هشام الي ضم اخوه لحضنه اوي كأنه بيودعه
ياسين الإبتسامه ع وشه وهو بيقول: مبروك
اروي بخجل: الله يبارك فيك
ياسين: اخيرا بقيتي ليا بس عارفه شوفتك كذا مره وكل مره بتبقي اجمل من المره الي قبلها بس مش عارف ليه اليوم ده بالذات قلبي بيدق جامد لدرجه مش عايز ابص في وشك
اروي بصتله بستغراب: ليه
ياسين : خايف اخضع وابقي اسيرك بعد ما اثرتيني بجمالك
اروي بابتسامه جذابه: فكره انك تكون اسيري مفكرتش حتي فيها ابدا
ياسين بصلها ومسك دقنها تبصله وقال: انا بعرف اتغزل في البنات بس النهارده مش لاقي كلام اقدر اوصفك بيه , لكن متأكد من حاجه كل الشعراء الي كتبه شعر في معشوقاتهم انتي اجمل من اي حبيبه فيهم , واخيرا بقي اسمك ع اسمي وقبلتي تبقي ملكي
اروي مرتبكه وقلبها هيخرج من مكانه من سرعة دقاته لما قرب منها وقرر تبقي ملكه
…………………..
بالليل اثناء هزارهم وفرحتهم سمعوا صوت ضرب نار الكل طلع مفزوع
تقي بتجري في المكان مفزوعه:سمعت ضرب نار جاي منين
مصطفي بيشاورلها بخضه: من فوق
ياسين بخوف : تقي في ايه
تقي برتباك : معرفش
كلهم طلعوا يجروا ع غرفه هشام حتي اروي ودخلوا لقوه مرمي ع الارض جثه هامده
ياسين: هشام
تقي شهقت وحطت ايدها ع بؤها ونزلت دموعها انهار : لاء اخويا هشام
ياسين ببكاء ويهز فيه بجنون: عملت ايه يا هشام رد عليا عملت ايه
اروي جسمها كله اترعش من منظره واتجمدت مكانها .وبرقت عيونها بصدمه
ياسين مد ايده واخد ظرف مرمي جنبه وراح بعيد وفتحه: اخويا حبيبي ياسين انا متاكد ان اروي هتثبت لك نها افضل اختيارتك…. عشان كدا انا مطمن انك مش هتسيبها ابدا …لاني عملت كدا زمان ظلمتها كتير …….انا كنت هقولك الحقيقه كلها بس قرار امنا وخوفها تشمئزوا مني بعد ما تعرفوا حقيقتي الوضيعه فضلت ساكت…عارف انك هتكرهني بعد ما تقرء الرساله..لكن ارجوك حاول تسامح اخوك وابكي ع موتي والا روحي لاممكن ترقد بسلام ……امر تاني فيه صوره في الظرف شوفها هتجاوبك ع كل الاسئله الي هتخطر ع ذهنك…… واروي هتحكيلك ع كل حاجه لانها واجهت كل مساوئي ……واعرف اني كنت تلميذ الشيطان فاسد………. افتكرني دايما
………………قصص منه محمد كاتب………………
بعد شهرين من الاحداث
ياسين قعد جنبها: كنتي عارفه ان هشام اخويا
اروي: ايوه
ياسين وليه مقولتليش عنه
اروي: عشان وعدت والدتك , مكنش عايزك لا انت ولا تقي تكرهوا اخوكم
ياسين إبتسم وأخد ايدها بإيده وحطها ع قلبه : ع فكره انا قلبي بيحبك اوي
اروي: اد ايه؟وليه انا بالذات
ياسين: اد ايه كتير اوي , وليه بالذات مش عارف رغم بنات دخلوا حياتي وخرجوا منها لكن قلبي اتعلق بيكي انتي , رغم اول مره شوفتك حسيت بريبه غريبه
اروي : ريبه ليه
ياسين: كنت بشك في دماغك
اروي زقته: بتتمسخر عليا
ياسين بضحكه: بالعكس عارفه اول مره شوفتك فيها حسيت بشعور كأن الوقت وقف ودخلت في حاله ذهول مقدرتش ارفع عيني من عليكي ابدا وكل مره كنت بروحلك فيها بدعي من قلبي متحطميش قلبي المره دي
اروي: امتي حبتني كل الحب ده
ياسين: امتي حسيت بده من اول يوم كلمتك
اروي : ازاي ده
ياسين : فاكره لما اتصلت بيكي بالليل واتخانقتي معايا , من اليوم ده عرفت انك شخصيه محترمه ووقعت في حبك ومن يومها قررت امسك ايدك لكن مكتتش اعرف ان حبي ده هيبقي اكبر عقاب ليا
اروي: هو انت مش ممكن تنسي بقي
ياسين لعب حواجبه:مستحيل
اروي سحبت ايدها منه بسرعه وضمتها ليها وهي بتبعد عنه
ياسين مسك ايدها بقوه: انا مستحيل افتكر اي حاجه تزعلني منك لو اقدر اتنفسك مره واحده في العمر دون زفير عشان تبقي جوايا مدي الحياه
اروي بصتله وهو سالها :بتبصيلي كدا ليه
اروي: بشوف ازاي حد يحبني كل الحب ده ايه الي شوفته حلو فيا
ياسين: يانوتيلا انتي لايمكن تتخيلي مدي اهميتك بالنسبه لي
اروي :بس انا بنت عاديه
ياسين ايوه عاديه بس عندك كبرياء وحياء وكرامه (ضحك) وشرسه، تعرفي كنت براقبك في السر
اروي: بتراقبني انا
ياسين: اه كنت بروح كل يوم اراقبك وانتي بتشرحي ومبسوطه جدا مع الطلاب وفي لحظه اشوفك حزينه وشارده في حته تانيه ،بصراحه كنت بقول بني ادمه مشفتش زيها في حياتي واقولك حاجهً كمان كسبتي قلبي لصالحك وحبيتك كدا زي ما انتي بكل تفاصيلك ،وقررت اتجوزك واكمل حياتي الجايه معاكي
اروي حطت دماغها ع كتفه: وانا محتاجه وجودك وحبك
ياسين لف ايده ع وسطها وضمها لصدره : وانا مش عايز غيرك انتي يانور عيوني

تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلميذ الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى