روايات

رواية تلميذ الشيطان الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

موقع كتابك في سطور

رواية تلميذ الشيطان الفصل الأول 1 بقلم منة محمد

رواية تلميذ الشيطان الجزء الأول

رواية تلميذ الشيطان البارت الأول

تلميذ الشيطان
تلميذ الشيطان

رواية تلميذ الشيطان الحلقة الأولى

اهم حاجه لاستكمال الروايا التفاعل ورايكم منعا للغلق حبيباتي رايكم بيشجعني اكتب واكمل واطول
وقفنا لحد ما اروي طلعت تجري من الراجل المتـ *حرش في الشارع ورجعت الشركه متبهدله
صاحب الشغل بعد ما سمعها رد بحده: انا عطيتك اخر انذار , بس انتي اتجاوزتي الحدود, لو عملتي شغل كويس بدل ماتهربي , بس سبتي شغلك وجيتي
اروي عيونها كلها دموع وذعر: يافندم انا معرفتش المفروض اعمل ايه, كنت خايفه كتير
صاحب الشغل بنبره ناشفه: لو كنتي خايفه ازاي هتقدري تشتغلي, انتي محققتيش اي نسبه وفوقه ضيعتي جزء من البضاعه
اروي: انا متأسفه يا فندم
صاحب الشغل: متأسفه خدي اسفك وامشي , مكنش المفروض توريني وشك شوفي يا اروي انا عملت معاكي كل ما في استطاعتي لكن مقدرش اخاطر بالشغل عشانك
اروي: لاء يافندم ارجوك اديني فرصه
صاحب الشغل ضـ *رب سطح المكتب بنرفزه: الافضل تاخدي بعضك وتمشي
اروي نزلت موعها: بتقول ايه يافندم متقطعش عيشي انت متعرفش ظروفي لو خسرت شغلي ازاي هقدر اجيب دواء لبابا
الراجل: ده مش شغلي دلوقت انا حاولت سابق وعطيتك وظيفه شفقه مني لظروفك لكن للاسف انتي مقدرتيش ده وكمان لو حبيت كنت كلفتك تمن الخساره الي سببتيها للشركه بس انا معملتش كده احسن لك مضيعيش وقتي وامشي من هنا
اروي بأذلال: اسفه
الراجل بحده: الباب من الناحيه دي اخرجي
اروي خرجت ودموعها ع خدها مـ *كسوره الخاطر من قـ* سوه الحياه وجـ* حود البشر لحد ما وصلت البيت ووقفت تسمع كلام ابوها المريض الي رايح جاي في المدخل من الخوف والقلق
وفاء : انت ليه قلقان كدا زمانها راجعة
شوقي: عيله صغيره بترعاه اب وام مرضاه يوم بعد يوم اقول ايه عن ده بدل ما اتحمل انا عبئها هي الي تتحمل اعبائنا
وفاء: ليه بس بتقول كده اطمن زمانها راجعه
اروي رسمت الابتسامه ودخلت: السلام عليكم
شوقي قام: كنتي فين يانور عيني
وفاء ابتسمت: اهي رجعت , ابوكي قلقان عليكي يا حبيبتي , وقولتله الصبر, والحمد لله رجعتي
اروي: جبت الدواء
شوقي: قومي ياوفاء حضري لقمه للمسـ* كينه تاكلها وبعدين ابقي اخد العلاج
وفاء: خد انت بس العلاج وانا هقوم اسخن لها الاكل
شوقي مسح ع شعرها بحنيه: حبيبتي ليه وشك لونه متغير كده
اروي ببتسامه مكـ سوره: مفيش
شوقي: حصلت حاجه في شغلك
اروي : لاء يا بابا كل حاجه بخير (قامت من مكانها) هجبلك كوبايه ميه
شوقي بصلها بشك وقال: عفاف حاسس ان فيها حاجه
وفاء: ولا حاجه بطل تقلق زياده
شوقي: طيب قومي حطلها تاكل
وفاء اخدت الصنيه ودخلتلها: اروي جبتلك الاكل
اروي عيونها بتصرخ بالدموع: مليش نفس يا ماما
وفاء مسكت دقنها بقلق: ايه الي حصل يابنتي ليه وشك مصفر كده اروي فيه اتكلمي
اروي ببكاء: ماما انا انطـ ردت من الشغل
وفاء: ليه ايه الي حصل احكيلي ايه الي حصل
اروي بعياط : كنت ببيع القهوه وروحت لبيت ولقيت راجل وطلب مني اعمله فنجان وبعدها بدء يتحـ ^رش بيا وبصعوبه قدرت اهـ رب منه ورجعت للشركه من غير ما ابيع هزقني صاحب الشغل وقالي اني مستحقش الوظيفه وطردني
وفاء اخدتها جوه حضنها واروي انهارت ع حالتهم !!!
…………….قصص منه محـمد كاتب……………….
يوم جديد في غرفه اروي قاعده تحكي لصاحبتها في الحاره عن مـ* أساتها
صاحبتها: تاهت ولقيناها تعالي اشتغلي معايا
اروي: في محل العطور
صاحبتها: اه بس لازم تلبسي زي رسمي ده محل راقي ومستوي
اروي: لاء مقدرش البس بنطلون وبلوزه انا محجبه
صاحبتها طرقعت اللبانه : يابنتي هو دكان شعبي ده محل عطور لصفوه المجتمع والمشاهير بيروحوا هناك يشتروا منه
اروي هزت دماغها برفض: لاء انا مقدرش البس مـ حزق ومـ لزق
صاحبتها: لازم تتنازلي شويه وبعدين بدل الطرحه هتلبيي بونيه وبكره تتعودي لما تشوفي لبسهم انتي جنبهم منقبه
اروي بحيره: بس
صاحبتها قطعتها: بصي لظروفك ومرتب زي ده مش هتلاقيه في مكان تاني
اروي بعدم اقتناع: يا مسهل
وفاء دخلت بعد ما صاحبه اروي مشت : اروي
اروي: نعم
وفاء قعدت بحزن كبير: علاج ابوكي خلص وخزين البيت كمان حاولت استلف فلوس من صاحبه البيت الي بشتغل فيه رفضت بشده وطردتني
اروي طبطبت عليها بحزن: متقلقيش وتشيلي الهم صاحبتي كانت هنا وجيبالي شغلانه ادعي ربنا اروحها قريب
وفاء بقهر: احيانا بيكون القدر غريب في توزيع الرزق بيدي ناس خير كتير اكتر من حاجاته
وميديش ناس حتي ابسط احتياجاتهم
اروي: امي متقلقيش ربنا بيدي للي عايز يديله
وفاء بتنهيده: عندك حق من زمان وانا مش عايزكي تشتغلي لكن اعمل ايه مليش اي حيله يابنتي لو مشتغلتيش ازاي هنشتري علاج ابوكي وهنصرف منين ع احتياجات البيت
…………….قصص منه محمد كاتب……………..
في فيلا هشام قاعد يتفرج ع صوره لبنت وبصلها بسؤال: ايه ده
عفاف: ليه حصل ايه
هشام ابتسملها: عايزه دي تبقي مراه ابنك
عفاف: ايوه فين الغلط في كده من عايله محترمه واخلاقها عاليه
هشام ضحك: يا ماما دي قاصده تبعت صورتها عرض للجواز
عفاف: متقلش كده عيب في حق البنت
هشام بتهكم: عيب ليه اكيد بعتت صورتها بموافتها حتي شوفي قاصده كعرض عارفه عامله زي الي بتطلع لعرض ازياء وهيتم اختيارها ومن خبرتي دي من البنات الي بتعرض صورها ع التواصل الاجتماعي لايمكن اتجوز واحده لا مسؤله ولا عاقله
تقي قربت ببتسامه واسعه: ايه تم اختيار مراه اخويا ولا لسه
عفاف بتكشيره: فين يا حسره معجبتهوش
تقي مدت ايدها تاخد الصوره: وريني كده يا ماما
هشام ضربها ع ايدها بمرح: هتعملي ايه ليه تشوفيها
تقي بضحكه: هقولك (بصت فيها) بس بجد جميله دي اجمل من ابيه ايه الوحش فيها
عفاف: ده الي عايزه يوضحهولي بس هو مش بيسمع خلاص هي مش عجباه قولي موصفات البنت الي عايزها
هشام بمرح: عايزها عندها خجل وحياء وشعرها يكون ناعم وطويل وبيضه من الاخر تكون تقليديه ودلوقت عرفتي ذوقي
عفاف: بعد ما قولت كل ده قولي القيها فين
هشام ضحك: انا اسف دوري عليها ده شغلك
تقي: شوفتي طلع عايز بنت تانيه رغم شاف بنات كتير
عفاف: بجد ياتقي هي وحشه معجبتكيش
تقي: بالعكس هي جميله بس له مواصفات معينه وتقريبا صعب نلاقيها
اما هشام دخل المكتب لما سمع موبيله بيرن اخده والتفت حواليه وفتح الخط: اظن قولت لك كتير متتصليش في البيت
هايدي: انا قلقانه جدا يا هشام
هشام بعصبيه: وانا هعملك ايه وانتي قلقانه هناك كده
هايدي:انا حامل وكل ما يعدي الوقت هبقي عاجزه اعمل اي حاجه شـ رفي في ايدك
هشام حصله ذهول ونزل التلفون من ع ودانه
هايدي: هشام انت سامعني
هشام حط الموبيل ع ودنه: ايوه
هايدي: هشام بلغ والدتك انك عايز تتجوز
هشام: متقلقيش اطلاقا هعمل حاجه
هايدي بدموع كتير: اي ان كان الي هتعمله, اعمله بسرعه قبل ما بطني تكبر واتفضح
هشام اتك ع اسنانه بغضب :قلت هعمل حاجه

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلميذ الشيطان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى