روايات

رواية تلك الحياه القاسية الفصل الثاني 2 بقلم آيات عبدالرحمن

رواية تلك الحياه القاسية الفصل الثاني 2 بقلم آيات عبدالرحمن

رواية تلك الحياه القاسية الجزء الثاني

رواية تلك الحياه القاسية البارت الثاني

رواية تلك الحياه القاسية الحلقة الثانية

فجأه الباب اتكسر ودخل منه اخو يارا ومعاه 3 أشخاص متوجهين تجاه محمود
كرم : يارا ادخلي اجهزي وتعالي معانا يلا من النهارده مالكيش عيش في البيت دا
لسه يارا هترد وقفهم صوت طالع من بيت جيرانهم زوجة الاب بتعاقب بنت زوجها وبتض…ربها كانت الطفله بتطلب منها الرحمه وتنادي علي اي حد ينجدها منها لكن للاسف مفيش حد في المكان دا يقدر يتعدي علي بيت غيره حتي لو كانوا بيق…تلوا بعض
كرم : يارب تكون سمعت خد اللي قدامك دول مثال هو انت فاكر لما تتجوز مراتك هتعامل ولادك كويس
نظرت ليه ماتسمي زوجة محمود المستقبليه
قال كرم بعصبيه : ما تبصليش كدا بدل ما اش…يل عنيكي دول من مكانهم
وكمل لمحمود فرضنا مثلا انت اتجوزت وربنا بعت ليك بنت هتطلقها وتروح لغيرها لا طبعا هتيجي تحسبها هتلاقي حسابها بالندم
ياريتني مااتجوزت اهو ذادت كمان بنت وزوجة ومحتاجين مصاريف ومرتبي علي ادي وحسابات كتير
ولا تخيل ربنا بعت ليك الولد بس لقدر الله عاجز هتعمل اي هترميه
الحق مش علي اختي انت اللي اولادك بنات ذنبها اي هي يعتبر زي الارض لو زرعتها خيار مش هتطلع مانجو الكلام خلص علي كدا واختي مابتعيشش مع ضره وقبل ما نمشي بص لمرات جارك وازاي بتعامل عياله واتخيل عيالك
هيعيشوا ازاي مع مراتك الجديده وافتكر كمان ان البنت احن علي اهلها من الولد هما المؤنسات الغاليات يلا يا يارا
محمود: يارا مش جايه معاك
كرم : ومين قال كدا انت صح
محمود: ايوه يارا مش هتخرج من هنا غير علي ج…ثتي
كرم : يبقي انت اللي جيبته لنفسك
ولسه هيقرب يارا وقفت قدامه
يارا : عشان خاطري يا كرم ابوس ايدك
كرم : يبقي عشان من غير مشاكل كدا تطلعي تجهزي نفسك وتيجي عشان تمشي معايا ومش عايز ولا كلمه وكمل بصوت عالي : يلااااااا
محمود: كرم انا عايز يارا وصدقني انا عمري ما فكرت ولا هفكر اتجوز غيرها
والدة محمود: محمووود
محمود: قبل دا كله يا ماما انا مش محتاج ان تحصل حاجه زي اللي حصل دا كله عشان افهمك ان انا عندي بناتي بالدنيا كلها
ايوه انا ميلت للموضوع دا لكن بصيت للجيران ومشاكلهم هو حقيقي الولد هو اللي بيعمر البيت لكن اي اللي يخليني متأكد ان مش ممكن ييجي يوم ويختار مراته وبردوا البيت يفضي عليا
دا كاس يا ماما لازم الكل يشرب منه وسنة الحياه كدا البنت بتتزوج والولد زيها والحمد لله ان ربنا اكرمني اصلا غيري دلوقتي ماسابش دكتور الا لما راح ليه عشان نفسه في عيل اجي انا اعترض
يعني انت هتخالف اوامري
في دي ايوه انتي كدا بتخربي بيتي وانا مش مستعد لكدا
لو ما اتجوزتهاش لانت ابني ولا اعرفك
وانا مش هخرب بيتي واتعب بناتي طول العمر يلا يا يارا
استني عندك انت اختارتها يبقي تاخدها وتخرج برا بيتي وما ترجعش تاني
بيتك دا انا اللي بنيته بتعبي سنين طويله وقت ما كنتي بتقعدي هنا وتكلميني احنا عايزين كذا وانا ابعت ولا ناسيه دا
اثبت انك عملت كدا البيت بإسمي ومعايا اللي يثبت كدا
انتي اختارتي كدا يبقي من النهارده انسي ان كان عندك ولد اسمه محمود
واخد زوجته وطلعوا جهزوا حاجتهم وجم خارجين وقفتهم وقالت
اخرجوا من البيت من غير ما تاخدوا غير اللبس اللي عليكم حتي شنطكم دي هتفضل هنا ويلا من غير مطرود
كرم: مش عارف هتقابلي ربنا ازاي وانتي ظالمه كدا عموما يا محمود ما تقلقش انت صونت اختي الارض لو مش هتشيلك هشيلك في عيوني يلا نمشي
محمود اخد يارا وبناتهم ومشيوا مع كرم
وبعد أيام والدة محمود كتبت البيت بإسم اولادها ما عدا محمود اللي حرفيا اتشرد ببناته من شدة قساوة حماته في كلامها
دارت الايام وكانت الحياه قاسيه علي محمود وزوجته و اولاده وخصوصا ان زوجته قربت علي ولادة كرم ما سابهمش وكان بيساعد علي اد ما بيقدر معاهم
اما عن والدة محمود ف دي بقي شافت العذ…اب الوان في الدنيا من اولادها التانيين وزوجاتهم ازاي بقي

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تلك الحياه القاسية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى