رواية تقي الزين الفصل الثامن والعشرون 28 بقلم فاطمة حسن
رواية تقي الزين الجزء الثامن والعشرون
رواية تقي الزين البارت الثامن والعشرون
رواية تقي الزين الحلقة الثامنة والعشرون
ياسمين عملت القهوه لايهم
ياسمين دخلت بيها لاوضه وايهم كان بيلبس
ايهم خد منها القهوة
ايهم. تسلم ايدك
ياسمين هزت راسها بهدوء بس
ايهم شرب من القهوة
ايهم. بقولك اي متيجي معاي الشركه
ياسمين. لا يعني هروح ليه و
ايهم. علشان محتاجك
ياسمين فضلت تبصله وبعدين هزت راسها انها موافقه
ايهم. هستناكي برا البسي ويلا
….
في الشركه
ياسمين كانت قاعده تبص على ايهم الي مركز في الورق بتركيز
شكله حلو، وفيه حاجه حلوه بس محتاجه وقت
الباب خبط ودخل زين
زين قرب وبتسم لياسمين
زين. ازيك يا ياسمين
ياسمين. الحمدلله
زين. اي البئف دا لسه بيضايقك
ايهم بصلها بهدوء ومستني ردها على نار
ياسمين هزت راسها ب لا
زين قرب منها بدعم
زين. متاكده، ياسمين انتي لو عايزة ترجع معاي المرادي انا هاخدك
ياسمين فضلت تبص لايهم وهي بتفكر حلام ضي ان علاقتهم هتتصلح بس محتاجه شويه وقت، غير ان هي مش عايزه ترجع وتبقا مطلقه، وايهم الي اتغير وبقي احسن
ياسمين بثبات. لا انا عايزة افضل مع ايهم
ايهم ابتسم وقام باس راسها
زين. تمام يلا يا ايهم علشان الناس بتاعت الصفقه جات
زين طلع وايهم قرب من ياسمين ومسك وشها بين اديه
ايهم. شكرا يا ياسمين انا همشي دلوقتي مش هطول وهبعتلك السكرتيره باكل علشان انتي مفطرتيش
ايهم باس راسها تاني وطلع وياسمين بصت علي اثاره بشرود
….
تقي كانت قاعده ومسكه التلفون بمللل
تقي ابتسمت لما احست ان زين وحشها بجد
مسكت التلفون تاني ورنت عليه
عند زين لسه هيدخل غرفة الاجتماع لقي تلفونه بيرن
زين. في حاجه
تقي. لا يعني كنت زهقانه وقلت ارن عليك
زين. زهقانه ولا انا وحشتك
تقي ابتسمت بخجل وسكتت
زين. ع العموم مش هينفع نتكلم دلوقتي علشان داخل ع اجمتاع
تقي بلهفه. مطولش طيب
زين. سلام
تقي في همس. سلام
…
مريم معديه من جنب المطبخ وسمعت فاطمه وهي بتقول للخدامه
فاطمه. شوفي حد من الرجال يودي لاكل الحج واحمد في الغيط
مريم دخلت
مريم. ا.. انا كنت عايزه اروح اشوف لارض وبلمره اخد الاكل معاي
فاطمه. ماشي، و السواق هياخد لحد الغيط
مريم طلعت تلبس ونزلة ركبت مع السواق
مريم وصلت الزرع وقربت من محمود و احمد الي قاعدين علي تربيزه بيشرفو على الشغل
مريم حطت الصنيه وهي بتبص في كل حتى معادا عنيه
عكس احمد الي مركز معاها أوي
مريم. ازيك يا عمو محمود
محمود. الحمدلله يا بنتى
مريم رصت الاكل
مريم. انا هروح اتفرج على لارض لحد متخلصوا واخد لاكل وروحه
محمود. ماشي، بس متروحيش بعيد
مريم. حاضر
مريم بعدت عنهم واحمد بيبصلها
محمود حط لاكل في بوقه وتحلم
محمود. شايفك مركز قوي يا احمد
احمد فاق. هااا لا بس انا مستغرب اصل سمعت ان تقي بتكره مرات ابوها وبنتها بس البنت مش باين عليها انها وحشه
محمود. هي مش وحشه هي ماشيه ورا امها بس
احمد هز راسها
محمود. كل يا احمد
احمد بدا ياكل وكل شويه يرفع عنيه على مريم
احمد وقف اكل لما شاف مريم تقريباً القُم بتاعها اتقطع في السجره
احمد. بعد اذنك يا عمى دقيقه
عند مريم
مسكت القوم بتاع البلوزه
مريم.اوووف وقته يعنى
جه عليها احمد
احمد. في حاجه يا آنسه مريم
مريم. القوم بتاع البلوزه اتقطع
احمد بص على دراع تقي
كانت ماسكه القطع ودراعه كله باين من القطع
احمد قلع القميص بتاعه
احمد. خدي دا ودخلي غيري في لاوضه دي
مريم لقيت اوضه صغيره مفهاش حد غير حاجات خاصه بزرع مريم غيرت وطلعت بتظبط في القميص
احمد. تعالي اوصلك بعربيتي علشان محدش يشوفك كدا وانا هروح اقول لعمي
مريم. ماشي
احمد راح عند محمود وقلها
احمد رجع لمريم تاني
احمد. يلا
….
في الشركة
ايهم واقف بفرحه بعد نجاح الصفقه اول مره يحس الشعور دا ايهم حط ايده على وشه وهمس
ايهم. الحمدلله
زين قرب منه بفرحه
زين. مبروك يا ايهم، شفت النجاح حلو ازي
ايهم ضحكت. تصدق احله من اي وحده عرفتها بس الفضل كله يرجع لياسمين هي الي سعدتني اوي
زين بضحك. شايف لمعه في عنيك، انت حبيت ولا اي
ايهم حرك ايده علي رقبته بحرج
ايهم. شكلي كدا
معتصم. مبروك يا ايهم احنا كدا بقا عندنا فرح في ايطاليا واوربا
ايهم. الله يبارك فيك
زين. يلا بقا عشان انا ماشي
معتصم. ليه خليك قاعد احنا هنعمل حفله صغيره علشان نجاح الصفقه وعيد ميلاد ضي
زين. لا معلش وبقا قلها كل سنه وهي طيبه بنيابه عني يلا بقا سلام
معتصم. هطير انا كمان متنساش تيجي بليل
ايهم. اتبسط انت ومراتك، هخرج انا وياسمين علشان نحتفل
معتصم غمزله. يسهلوه
كلهم مشيوا و ايهم راح على مكتبه الي فيه ياسمين
….
عند ياسمين واقفه تتفرج علي المكتب
شهقت لما اترفعت في الهواء وكان ايهم فضل يلف بيها ف فرحه
ايهم. الصفقه اتمضت يا ياسمين
ياسمين سندت اديها على كتف ايهم وضحكت
ياسمين. بجد
ايهم. ايوه وبقا لينا فرح في ايطاليا واوربا وكمان هيفكروا يدخلونا معاهم في سويسره
ايهم نزلها
ياسمين. طاب حلو، شكل شغلك عجبهم اوي
ايهم. بصي اطلبي الي انتي عايزه هعملولك فسُح بقا لبس مجوهرات لبس اي حاجه
ياسمين. لا انا مش عايزه حاجه
ايهم. مفيش كلام دا. بقولك هنعمل كله يلا علشان نلحق اليوم من اوله
ايهم سحب ايد ياسمين وراه وطالع بيها بسرعه
…….
تقي نزلة بضيق ودخلت المطبخ
فاطمه. اي الي منزلك يا حبيبتي
تقي. زين اتصل بيه وقلي انه جاي قلت انزل استنا تحت
فاطمه. طيب يا حبيبتي ارتاحي لحد ما يجي
تقي بصتلها بحماس. انت عايزه اتعلم اعمل اكل
فاطمه ضحكت. علشان زين
تقي ابتسمت بخجل. ايوه
فاطمه. تعالي بصي
تقي قربت وبصت في الحله
تقي. هتعملي اي كدا
فاطمه. عدس زين بيحبه اوي
تقي. طاب وبيتعمل ازي
فاطمه قلتلها علي الطريقه وتقي سعدتها
…
عند ضي كانت قاعده تفكر
ضي. ياترا هيفتكر عيد ميلادي زي كل سنه هيجبلي هديه
قطع تفكيره دخول معتصم. ضي جريت عليه بلهفه
ضي. معتصم
معتصم. روح معتصم
ضي اكسفت. هو انت رايح مكان تاني النهارده
معتصم بتفكير. امم ايوه عندي شغل
ضي بزعل انه نسي عيد ميلادها
. ماشي
معتصم. بقولك متلبسي وتيجي معاي
ضي بحزن. لا
معتصم. يلا يا ضي
ضي طلعت تلبس و معتصم كمان شويه وكانوا طلعوا من البيت بالعربيه
شويه وصوا مكان على البحر
ضي بفرحه. الله
معتصم حط ايده في جيوبه. عجبك
ضي قربت منه. دا علشان عيد ميلادي
معتصم. لا ولسه في حاجات تاني اليل طويل
ضي حضنت معتصم بفرحه. انا بحبك اوي يا معتصم
معتصم حط ايده علي وسطها. وانا بحبك اوي يا ضي عيوني
ضي بعدت. هنعمل اي
معتصم مسك ايدها وطلعوا على سفينه وتحرك بيها
……
زين وصل البيت استقبلته فاطمه بلهفه
فاطمه. الف حمدالله على السلامة يا حبيبي
زين حضنها. الله يسلامك يا امي زين بص لتقي الي واقفه بعيد وتكسف يروح يسلم عليها وكل موجود
زين. خدي يا امي الكيس دا.. عطاء تقي الكيس التاني
زين. طلعي دا فوق
تقي خدت منه الكيس وطلعت بيه شويه وتقي نزلة
وكانت فاطمه بتحط لاكل قدام زين بحب
فاطمه. كل يا حبيبي عملتلك العدس الي بتحبه، ورز دا عملهلك تقي
زين رفع عيونه علي تقي وبدا ياكل من غير ولا كلمه
وفاطمه بتحط اكل قدامه تاني
فاطمه بحب. كل يا حبيبي كل
زين. باكل اهو ولله يا امي
فاطمه بصت على تقي
فاطمه. اي يا تقي مش بتاكلي ليه يا حبيبتي
تقي. باكل اهو
تقي كلت وهي مضيقه علشان مفكره ان لاكل مش عجب زين
…
عند ياسمين وايهم كانوا بيتنططوا في الملاهي بعد ما ياسمين قلته انها نفسها تروحها
ايهم. رجليه ورجعتني كفايه
ياسمين. لا ونبي في لعبه تاني نفسي اجربه
ايهم. انا كلي تحت امر البرنسيسه النهارده الي هي عايزه
ياسمين ابتسمت وكبوا العبه دي وايهم تقريباً عمل لياسمين كل الي نفسها فيه
….
ضي واقفه وبتبص على الميه
معتصم حضنها من ضهره
معتصم. مبسوطه
ضي غمضت عنيها. اوي، عيد ميلادي السنه دي مختلف
معتصم. علشان معتصم جوزك الي عامله مش اخوكي
ضي ضحكت. اه
معتصم دفن راسه في رقبتها. ضي
ضي همهمت
معتصم كمل. على فكره انا بحبك من زمان زمان اوي ومكنتش بعتبرك اختي ابدا طول عمرك حبيبتي، وام عيالي ان شاءلله
ضي لفت ليه. يعنى انت ك. ك
معتصم. ايوه يا ضي
معتصم حرك ايده على خدها. بحب كل حاجه فيك عيونك شعرك.. معتصم بتملك. بحبك كلك يا ضي كلك بتاعتي ومكتوبه ليا
ضي سكتت شويه وبعدين حضنت معتصم
ضي. وضي ملهاش غير معتصم
معتصم بعدها عنه وقرب منها وبا***سها بعمق
ضي. الك.. الكيك يا معتصم
معتصم شاله ودنزل بيها . بعدين بعدين
…..
زين شرب الشاي وقعد مع الرجاله تحت شويه
زين. بعد اذنكم
زين طلع ولقي تقي واقفه بضيق
زين حضنها من ضهره
زين. اول حاجه وحشتيني تاني حاجه الاكل كان جميل اوي تسلم ايدك
تقي لفت ليه. بجد عجبك
زين. جدا، بعدين انا مش قلتلك ترتاحي نزلتي المطبخ ليه
تقي.ننزلة استنيتك تحت وكنت عايزه اتعلم لاكل عشانك
زين باسها على راسها وتقي كملت
تقي. وبعدين مامتك بتعمل اكل حلوه اوي
زين زحلها شعرها. مامتك!!! اسمها. مرات عمي، حماتي، سكت شويه. او ماما
تقي قرمشت بضيق. انا مش هقول لحد ياماما
زين بهدوء. ليه
تقي عنيها اتملت دموع. علشان مفيش حد زي ماما يا زين
زين. هي ماما وحشه يا تقي
تقي. لا
زين. امال ليه
تقي. انا مبحبش وخلاص يا زين
زين بهدوء. ماشي يا تقي
تقي بخجل. على فكره انت وحشتني
زين شدها وبا**سها وبعدين
……..
ياسمين داخله البيت مبتسمه وهي ماسكه دبدوب وغزل البنات الي جبهملها ايهم
ياسمين طلعت على فوق علطول وايهم دخل بعد ما ركن العربيه ا
يهم طلع على فوق هو كمان
ياسمين غيرت هدومه وستعدت لنوم وايهم دخل غير ايهم شويه وكان طلع
ايهم. هنزل انا انام تحت، وعتبري من النهارده لاوضه بتاعتك
ايهم نزل تحت
ياسمين تلفونه رن وكانت امه
ياسمين قعدت على السرير بنهيار وهي بتعيط ياسمين مسحت دموعه بعنف ونزلت على تحت
تحت عند ايهم عاماله يتقلب على الكنبه بضيق حاس بذنب اتجه ياسمين
ايهم قام لما حس بمخده جات في وشه يهم لقي ياسمين واقفه قدامه بتعيط
ايهم بخضه قرب منها. مالك ي ياسمين انت كويسه
ياسمين بدموع قربت منه وفضلت تضرب فيه
ياسمين. لا مش كويسه ولا مش هرجع هناك وانت هتتغير وهنعيش عيشه كويسه مع بعض
ياسمين وقعت على لارض بنهيار. ليه ليه عملت كدا ليه
ايهم نزل لمستوها وعيونه مليانه دموع
. انا اسف انا اسف ا اسف. والله انا بحبك. بحبك يا ياسمين
ياسمين. هتقي كويس
ايهم بعياط.ماشي
ياسمين. ومش هتغلط تاني
ايهم. حاضر
ياسمين. صدقني مع اول غلطه هبيعك
ايهم. لا مفيش غلطات
ياسمين دفنت نفسها في حضنه وايهم خدها وناموا على الكنبه
…….
تاني يوم
معتصم بضحك. خلاص بقي
ضي بضيق. لا انت ضحكت عليا و بوظتلي عيد الميلاد
معتصم. طاب مش عايز تعرفي هديتك
ضي قامت بحماس. اي
معتصم طلع علبه من تحت السرير
. الايفون الي كان نفسك فيه
ضي قامت وحضنت معتصم
. ربنا يخليك ليا
معتصم اتنهد. ويخليكي ليا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تقي الزين)