رواية تغريدتي الفصل السادس 6 بقلم ملك عبدالرحيم
رواية تغريدتي الجزء السادس
رواية تغريدتي البارت السادس
رواية تغريدتي الحلقة السادسة
مكنش فارس مركز في الطريق عل قد ما كان مركز في انه يرن على امجد لحد ما كان بيعدي بالعربيه تقاطع وعربيه تانيه خبطته اتلكت كل الناس حوالين العربيتين وطلعوا واخدوه عل اقرب مستشفي
عند امجد صحي بعد وقت طويل حس انو اول مره ينام كدا بص جمبه لقي تغريد الي ابتسم اول ما شافها وكان بيملس عل وشها وشعرها وباس راسها وكان عايز يصحيها بس قال يسيبها براحتها ومسك الفون فضل يقلب ويشوف كذا حاجه تبع الشغل ولقي كذا مكالمه من فارس
_وقت رخامتك اصله مش هعبرك بردو
وحس بالملل والزهق وصحي تغريد
_تغريد انت يبت يتغريد اصحي
=عايزين ايه
_قومي بقينا المغرب
=بقلك اي متبقاش مشقيني بقالك اسبوع ومش بنام وامبارح مرات عمي تصحيني وتبقي عايزني اصحي دلوقتي كمان سيبني انام
بصلها بقرف
_بومه بومه يعني
وطلع برا الاوضه يحاول يدور عل اي حاجة يعملها ورن علي فارس عشان يضيع اي وقت في الكلام معاه على ما تغريد تتكرم عليه وتصحي
_ما ترد بقي جاي يتقل دلوقتي
فضل يرن لحد ما واحده ردت عليه
°الو
_ايوه انت مين
°حضرتك صاحب الرقم دا عمل حادثه وعندنا هنا في المستشفي
_مستشفي مستشفي اي
°مستشفي*****
_تمام
وقفل معاها وهو كان طلع فوق وبيلبس عشان يروح يشوف فارس ندم انو مرنش من بدري ووصل المستشفي لقي هناك ام فارس مستنيه قدام اوضه العمليات
_في اي يطنط حصل اي
[مش عارفه يبني مش عارفه انا كنت بتصل بيه لقتهم بيقولولي انو هنا ولسه جوا في العمليات
_خير متقلقيش دا هتلاقيه طالع ينط زي الشمبانزي والله خير
وسكت امجد وهو مش قادر يتخيل اي الي مككن يحصل لفارس وازاي امه هتستحمل حاجه زي دي وازاي هو هيقدر يشيل كفن لحد النقطه دي وعقله اتشل حس انو هيعيط عياط هستيري مش قادر يتوقع ان ممكن صاحب عمره ينزل تحت التراب قدام عينيه الاتنين كان موبايله بيرن كتير اوي بس مركزش حتي انو يبص مين هو دلوقتي في عالم تاني مش قادر يستوعب فيه اي حاجه
عند تغريد
=ياربي راح فين بس خلاص هرن عل فارس
رنت عل فارس واداها ان الموبايل مغلق
=لا.كدا يبقي في مصيبه
فضلت ترن عل امجد تاني كتير لحد ما رد عليها
_اي مبتفهميش اني مش عايز ارد
=في اي يا امجد انا عملت
_عملتي ولا معملتيش اقفلي دلوقتي ومتتصليش غير لما اتصل عليكي او في حاجه مهمه سلام
وقفل في وشها تحت نظرات تعجبها ودموعها الي بدأت تنزل من عيونها مش فاهمه لي بيعاملها كدا هي كانت بس قلقانه انو يكون تعبان ومخبي عنها
عند هدي وحامد
(انا ما صدقت بسمه مبقتش هنا لازم نتصرف في حوار تغريد وامجد
)انا عندي خطه بس لازم نصبر على ما ننفذها
(اي هي الحقني بيها بسرعه
)انا عرفت حاجه عن امجد تنفعنا كتير اوي عرفت انو عنده كانسر ورافض العلاج يعني تخيلي ثروته ممكن تبقي معانا هي كمان لما يموت ةساعتها نخلص منها ونقول مقدرتش تستحمل غيابه وانتحرت وكل حاجه هتتنقل ليكي لانك امها في القانون والكل عارف دا
(طب حلو اوي واي المطلوب مني
)تقربي منها وتروحيلها وتبقي حنينه معاها عشان نعرف ناخد منها كل الي احنا عايزينه
(بس انت متاكد من حوار ان الي اسمه امجد دا عنده كانسر
)لو مش متاكد مكنتش هقلك ولا هرسم بس عارفه انت عشان تضمني لن عمها ميورثش فيها تجوزيها لحسم ونزور وصيه للي اسمه امجد دا بكدا ونكون كدا ضمنا ناخد كل حاجه
(صحيح هو ان بحبك من شويه يحامد
وفضلوا يتفقوا عل الي هتعملوا هدي
عند امجد كان مستني هو وام فارس قدام اوضه العمليات لحد ما طلع الدكتور اخيرا
_خير يدكتور طمنا
°في كسور كتير في الاضلاع وفي الايد والرجل الشمال وكمان حصله ارتجاج
[يالهوي يالهوي يالهوي
وابتدت تعيط وبتلطم
_اهدي يطنط اهدي بس هو هيبقي بخير يدكتور صح ولا ايي
°هو هيبقي بخير احنا حطناله جبس وكان في كذا جرح في جسمه خيطناه وخلال 24 ساعه هننقله اوضه عاديه بس لازم يفضل متخدر لانه مش هيستحمل الالم الجسماني الي هو فيه
_تمام متشكر جدا يدكتور
°العفو دا واجبي
سابهم الدكتور ومشي وابتدي امجد يطبط عل ام فارس وهو بيحاول يهديها وبعد ما هديت
_انا هنزل اخلص الحسابات واجبلك حاجه تشربيها في اوضه محجوزه باسم فارس كدا كدا اقعدي ارتاحي فيها على ما ينقلوا فارس
[كتر خيرك يبني
سابها امجد ونزل واول حاجه جه في باله يعملها يرن على تغريد الي زعقلها وهي ملهاش ذنب
_سنه عشان تردي عليا يعني
=عايز ايه
_حقك عليا انا في المستشفي
=ايه لي في اي مالك
_انا زي الفل فارس بس ادشمل في حادثه
=ياربي وهو عامل اي دلوقتي
_بقلك ادشمل انت عبيطه ولا اي
=مترخمش يا امجد
_حاضر يعيون امجد من جوا
=طيب انت هتيجي ولا هتبات
_هروح امه وبعدين ارجع اخليني معاه
=ياربي دا طنط غلبانه خالص اكيد مش مستحمله كل الي بيحصل دا خليها تيجي هنا تقعد معايا
_حاضر هقلها بقلك ايه
=ايه
_خلاص مفيش هجبها واجيلك وارجعله سلام
وقفل بسرعه ورجع تاني عند ام فارس
_طنط انت مينفعش تفضلي قاعده هنا كل دا
[مش هسيبه يا امجد ريح نفسك عايز تروح انت روح لكن انا مش هسيب ابني
_مينفعش يطنط انت مكلتيش واكيد تعبانه بس بداري تعبك انا هوديكي عند مراتي تقعدي معاها وهفضل كعاه والله ما هسيبه لحظه واول ما يفوق هاجي اخدك بنفسي تشوفيه يلا بس عشان لو قام ولقاكي تعبانه انا الي هاخد كل الضـ،ـرب
[خلاص يبنس ماشي بس تخلي بالك منه يا امجد انا معنديش غيره دا الي طلعت بيه في دنيتي
_يطنط انت هتوصيني عل اخويا متقلقيش
وداها امجد عند تغريد الي اول ما شافتها حضنتها
=هيقوم والله يطنط باذن الله خير
[يارب يبنتي يارب
_خديها.يتغريد.طلعيها اوضتها وانا هطلع بس اخد هدوم ليا انا وفارس وامشي
=هتاخدله هدوم ازاي
_له لبس عندي كتير وكان بيبات معايا يتغريد من اسبوع يعني ف طبيعي مش لازم اسئله
=علفكره مش شرط تزعقلي
وخدت ام فارس وطلعوا فوق سوا وامجد نفخ وطلع اخد لبس له ولفارس ومشي
تاني يوم عند تغريد كانت نايمه وصحيت على خبط الباب
=مين
•انا يهانم حبيت اقول لحضرتك ان مامتك تحت
=طب تمام قوليلها اني نازلة
قامت تغريد وهي مش فايقه بس نزلت عشان امها متتتخانقش معاها نزلت لقت هدي وبسمه وكل الي هدي عملته اول ما شافتها انها زغرطت ف جريت عليها تغريد بسىعه عشان تخليها تسكت
=بس يماما مينفعش تغرطي
(لي يبنتي دا فرحك كان اول امبارح
=صاحب امجد عامل حادثه ومامته فوق ومينفعش نعمل كدا
(يالهوي وفين جوزك
=مع صاحبه اكيد مش هيسيبه
(عموما الف مبروك يحبيبتي
~الف مبروك يتغريد معلش معرفتش اجيلك من بدري يوم الفرح انت عارفه السفر بياخد وقت
=لا عادي ولا يهمك يا بسمه
وحضنتها وحضنت مامتها حست بشعور من الفرحه ان مامتها بقت تعاملها كدا
(وجوزك عامل معاكي اي بيعاملك حلو يتغريد ولا وحش اوعي يكون بيعاملك وحش بسبب الي انا عملته انا الدم غلي في عروقي من كلام البواب يبنتي متزعليش مني بس خوفت عليكي
=بيعاملني كويس يماما متقلقيش
فضلوا يكلموا لحد ما موبايل تغريد رن
=عن اذنكم هرد واجي، في اي يا امجد
_وحشتيني
=انت عندك انفصام فهمني بس
_لا والله بس وحشتيني بجد وفارس اهو اتنقل اوضه عاديه وكمان كام ساعه ويفوق
=طب كويس هطمن طنط ونجيلكو
_مينفعش نجيب طنط هنا وانا اخليني معاكي لوحدي ولا اي
=ما تتلم نطمن عل صاحبك الاول
_وانت مالك ومال صاحبي يا تغريد
=امجد مش حمل خناق الصراحه وماما هنا هي وبسمه وغير كدا طنط ماجدة فوق ف انا مش عايزه اتخانق نهائي يعني
_انت تطولي تتخانقي معايا يلا هش هبقي اعدي اخدك انت وطنط ماجدة تشاو يعمري
=اوفف مستفز
ورجعت تاني عند مامتها وفضلت قاعده معاها وهي مبسوطه اوي اول مره تبقي قاعده معاها من غير ما تزعقلها او يحصل اي حاجه وشويه وامجد دخل وشلم على الكل وقعد.جمب تغريد وحاوطها
_ازيك يطنط عامله اي
(كويسه يحبيبي كويسه الف مبروك
_الله يبارك فيكي يحماتي
(ما كنت ماشي حلو لي حماتي دي بتحسسني اني كبيره عجوزه
_فشر دا انتي فتاة عشرينيه يحماتي
وضحك وهي ضحكت معاه وشويه ولقي ماجدة نزلت لقاها لسه هتتكلم
_متقلقيش يطنط انا جاي اخدك اصلا عشان هيفوق كمان حبا
(ماجدة!!
[ازيك يا هدي
(الحمدلله كويسة انت عامله اي
[بخير نحمد ربنا
كانت بسمه وتغريد بيبصوا باستغراب على الاتنين
_هو انتوا تعرفوا بعض
[معرفة قديمه اوي يا امجد
شاورت على بسمه الي كانت قاعده جمب هدي
[دي بنتك
(لا تغريد تبقي بنتي يا ماجدة
ابتدت هدي تتوتر من نظرات ماجده الي بصتها لتغريد وتغريد مكنتش قادره تفسر سبب مظرات الحنيه الي ماجدة باصه بيها ليها
=طب انا هطلع البس عشان اجي معاكو
_خليكي يا تغريد ملهاش لازمه
[خليها تيجي عشان تاخد بالها مني يبني
_من عنيا يا طنط حاضر
بصت ماجدة لهدي باستهزاء وطلعت هي كمان عشان تجهز بينما هدي استاذنت هي وبسمه ومشيوا بسرعه وكانت ارتباك هدي واضح عليها بس بسمه مهتمتش
وعند فارس في المستشفي كان وصل امجد وتغريد وماجدة كان لسه مفاقش بردو فضلوا جمبه التلاته لحد ما اخيرا فاق وراح امجد ينده الدكتور عشان يشوفه
°لا كدا كويس جدا هو بس الكسور تتعافي وهو هيبقي بخير عن اذنكم
‹امجد
_ايه يا صاحبي
‹عايزك لوحدك
_معلش يجماعه بس شكلها كلمه سر بقي الواحد مش عارف يعمل اي من حب الناس دا كله
=اتنيل يا امجد هو حد بيحبك غيرنا يلا يا طنط نسبهم يكلموا في اسرار الدوله بتاعتهم
لاحظت تغريد نظرات فارس الحزينه اتجاها وهي مش فاهمه وبتحاول تكدب نفسها
_ها مشيوا في اي بقي
‹امجد انا عرفت حاجه بس مش عارف هقلهالك ازاي او ممكن حد يعرفها ولا لا
‹انا لقيت ابويا واختي
_اي هما فين
‹ابويا مات واختي تبقي تبقي تبقي تغريد
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تغريدتي)