روايات

رواية تغريدتي الفصل الرابع 4 بقلم ملك عبدالرحيم

رواية تغريدتي الفصل الرابع 4 بقلم ملك عبدالرحيم

رواية تغريدتي الجزء الرابع

رواية تغريدتي البارت الرابع

رواية تغريدتي الحلقة الرابعة

تغريد كانت بتصوت وهدي الغل عاميها لحد ما الباب خبط جامد وبعدين اتكسر ودخل امجد وخد تغريد ورا ضهره
_انت مين يست انت وازاي تمسكيها كدا
(هو دا يقليلة الادب الي كنتي بايتع معاه بقي
كانت بتحاول توصلها وتشد شعرها تاني
‏_بايته عند مين انت مين يست انت متمديش ايدك عليها عشان مخلكيش تقضي بقيت عمرك في السجن لحد ما تتعفني
‏=امجد بس
‏_بس اي انت ازاي سامحه ليها تضربك اصلا
‏=امجد دي ماما
‏امجد هنا دبل وشه وحس انو عك كل حاجه
‏_انا طبعا لو حلفتلك اني كنت خايف عليها يجرالها حاجه مش هتصدقيني بالمناسبه دي يفندم انا امجد مدير تغريد وعايز اتقدملها ونجوز في اسرع وقت انا عندي فيلا وخمس فروع لشركتي وكمان وارث عن ابويا وامي فلوس كتير ويعني هعيش بنتك ملكه حرفيا

 

‏محدش استوعب الي امجد عمله وانو كان بيزعق من دقيقه وبعدين اتحول وبيحاول يقنعها بنفسه ك زوج لبنتها
=انت عبيط يا امجد ولا حصلك حاجه ولا اي
_يا ستي ما كدا كدا كنت هتقدملك مش حوار يعني كلو مرة واحدة
(اطلع برا ياض انت بدل ما هطلبلك الشرطه
ابتسم امجد ببرود
_اطلبي يحماتي
(حمة مين انا بنتي مخطوبه لابن خالتها
_وانا كاتب كتابي عليها للاسف بقي
تغريد بصتله جامد واتصدمت زيها زيهم
_ما تقوللهم يحياتي اننا كنا امبارح بنكتب كتابنا
تغريد كانت ساكته بتحاول تدور على
~الكلام دا صح يتغريد
(انطقي ردي الكلام دا صح
كان الكل مستني اجابتها وامجد خايف تنكر

 

=ايوة انا ملقتش حد هيحبني زي امجد ويخاف عليا قده وهو طلب يجوزني وانا وافقت اما لو هتقولوا لي مقولتش لان انا اخر حاجه فرقا معاكوا
لسه هدي هتضرب تغريد مسك ايدها امجد
_والله انت حماتي وكل حاجه بس كلو الا تغريد
=وياترى هتعملي فرح ولا هتجوزيه زي الي عمله عاملة
_هنعمل فرح مفيش اكبر منه والله يحماتي العزيزه
بصتله هدي هنا بغل ولو كانت النظرات افعال كان زمان امجد ميت هو وتغريد
(معدش لينا قعاد هنا يلا يحامد يلا يبسمه
بصت تغريد عل بسمه الي بصتلها بقرف وابتدت تعيط اول ما نزلوا هي مكنتش عايزه تخسر اقرب واحده ليها
=لو سمحت يامجد امشي مينفعش نقعد مع بعض
_خلاص يتغريد همشي بكرا تيجي الشغل هنحضر اجتماع وهروحك
وقام بشكل مفاجئ وحضنها كانه بيطمنها ونزل
عند هدي في العربيه
(شوفتي اعو واحد تاني ضحك عليها واجوزها اديها بقت زي اي واحده فا

 

~طنط لو سمحت متكلميش عن تغريد بحرف ممشيتش معاه دي اجوزته وبعدين واحد زي دا عمره ما هيطمع في فلوسها دي كانت شغاله عنده
)بس ولو يحبيبتي هو يعرف ان عندها اهل وميجيش ليهم دا ميقلقكيش
~هي عملت الصح بالنسبه ليها يعمو وانا مش شايفه اي سبب لكل الي طنط عملته انا محبتش اغلطاها قدام تغريد بس مكنش ينفع تعملي كدا في بنتك وقدام الي المفروض اتجوزته
(انا اتصدمت بس يبسمه يحبيبتي يعني انا اي ضماني ان الشخص دا كويس
~مسيرنا نشوف كويس ولا لا ولو في فرح هنروحه
سكتت هدي وبصت لحامد الي بصلها بصه معناها تسكت دلوقتي وكل حاجه هتتحل
عند تغريد
‘مانتي يتغريد مينفعش تكتبي كتابك من غير امك
=يعمو انت عارف بقي وخصوصا انها هتزعل لو لقتني اخدتك انت الوكيل مش جوزها ف انا وامجد هنقول اننا كتبنا الكتاب عادي ونعزمهم عل الفرح عشان خاطري

 

‘انت متاكده ان امك عارفة
=ايوه طبعا انا عمري ما اتجوز في السر يعمي
‘طب عل بركه الله هاتي رقم الواد ونشوف
=ماشي ياحلي عم في الدنيا هبعتلك الرقم واتساب
وقفلت تغريد معاه وهي ما صدقت انها حلت اخيرا الورطه الي امجد عملها ونامت
عند امجد
كتن قاعد يفكر حياته الي هتتغير دي هتبقي ازاي هي هتتقبله هل هيعرف يصارحها بسره في يوم الايام كل الافكار كانت داخله في بعضها
‹اي يعريس
_والنبي ما وقتك يا فارس
‹اومال وقت مين اه مانت هتجوز بقي في صاحبك في دا*هية مش حوار بقي
_اكيد لا طبعا بس انت ناسي يا فارس
‹ناسي اي يقطعني يكونش عيدميلادك

 

_فارس
‹يا صحبي انت تعرف الغيب مفيش حد في الدنيا دي ضامن يعيش لبكرا ومعلش بقي متزعلش مني انت السبب في الي انت فيه غير انك يحبيبي الي رافض انك تتعالج
_هتعالج عشان مين طيب حتي هي مش ضامن انها بتحبني لو ضمنت للحظه انها بتحبني
‹هتحبك انت مين ميحبكش بس يمز يقمر انت
_اظبط.ياض
‹بعدين هتتعالج عشانها ومش عايز تتعالج عشاني اخص اخص دي معرفه كام شهر اما انا معرفه كام سنه اخص
_كل ما افتكر الهبل الي عملته عشان اعينها في الشركه عندي بضحك عل نفسي اوي
‹الهبل الي عملته عشان تتعين بس يعني مش انك كنت بتمشب وراها وتفضل تراقبها وسبت كل الي وراك وقدامك عشانها ولما لقيت مناقصه مع الشركه الي هي فيها جريت زي الاهبل عشان عايز تقنعها تشتغل عنددك رجاله اخر زمن صحيح
_لما تحب هتفهم
‹لا يحبيبي انا سبتلكوا الحب بسلطاته ب بابا غنوجه بكل مشتقاته
ضحكوا الاتنين سوا وفضلوا يكلموا في كل حاجه
عند تغريد الصبح

 

كالعاده نازله تجري الساعه 6 عشان تلحق تصحي امجد الي موديها في داهيه بمواعيد نومها الي بقت متلغبطه وكل دنيتها الي بايظه
=اسفه يعم محمد اتاخرت علي
_لا يحياتي اتاخرت عليا انا
=حياتك طب ياريتني فطرت ياخي طالما انت صاحي وجاهز
_مممم انت مفطرتيش لي يعني حرام عليكي نفسك الانيميا هتبدأ تاكل في جسمك حرفيا
=اعمل اي محدش بيحط شغل الساعه 8 الصبح والمطلوب اجيلك ولسه نجهز الورق وكل الهم دا
_طب بقلك اي انا كمان جعان الصراحه تعالي نطلع نفطر ونبقي نشوف الشغل واحنا بنجهز الفطار
=موافقه جدا اتنيل قدامي
_اتنيل يختي ستات ياختي زمن
ضحكت وطلعوا سوا
=بص بقي بما انك الي اقترحت ف انت الي تعمل
_دا ازاي يعني
=مش عارفه المطبخ عندك اعمل الي انت عايزه
_ربنا عل الظ،ـالم

 

بصتله بقرف ومشيت وهو دخل المطبخ وابتدي فعلا يعملها اكل وعملها بيض بلنشون وجبنه بالطماطم واكل كتير كان طالع من المطبخ مشمر القميص ووشه محمر من الحراره وكان شكله مبهدل
_الفطار يست الاميرة
=الحمدلله بعد كدا انت الي تطبخ بقي طول السنه الي هجوزك فيها
_يستي نجوز وانا مش هخليكي تطبخي تاني
=رقولة والله رقولة
وابتدوا ياكلوا لحد ما موبايل امجد رن
_الو……طب حاضر نص ساعه بالكتير واكون موجود……خلاص يفارس مش هطول بقي خلاص
وبعدين بص لتغريد اي كانت بصاله باستفهام
_خلصتي اكل
=اه
_يبقي يلا بسرعه عل الشغل لان انا وانت نسينا ان في شغل تقريبا وشكلك كدا هتفلسيني يتغريد
ونزلوا بسرعه عشان يبحقوا الاجتماع
عند فارس
،دا تهريج يعني اي يدينا معاد ويتاخر علينا بالشكل دا دا استهتار وشكله كدا مش قد المسؤوليه
‹يفندم حصله ظرف وهو خمس دقايق وهيكون هنا وانت اكتر واحد عارف كويس كفائة امجد

 

،خمس دقايق لو مجاش همشي
دخل امجد وفي ايده تغريد
_انا اسف جدا نسيت الوقت معلش
بصوله وبصو لتغريد وكانوا الاتنين بينهجوا لانهم طلعو جري دا غير امجد الي نسي يظبط لبسه من كتر الربكه
،ولا يهمك يا استاذ امجد ياريت متكررش
وبدأو الاجتماع الي رغم ان لمجد وتغريد ملحقوش يجهزوا نص ورقه بس قدموا ب احسن شكل ممكن ومضوا السفقة بعد ما الكل خرج مفضلش غير امجد وتغريد وفارس
‹لا بس طلعتي جامده في الشغل زي ما امجد قال
=اقل حاجه عندي انا لو كنت جيت من بدري مكناش خدنا كل الوقت دا اصلا
لسه فارس كان هيكلم امجد لقاه بيبصله بقرف واكنه هيقوم يضـ،ـربه
‹طب امشي انا بقي عشان عندي شغل
وطلع بسرعه
=فارس دمه خفيف اوي بجد
_اه واي تاني

 

=مفيش عادي يلا انا هروح اشوف مواعيدك
_انا عارفهم
=اي هما طيب
_معاد غدا
=مع مين دا
_ الست الي اسمها رودينا دي
=اهه وهو لازم نروح محتاجينها يعني
_اه طبعا هتفيدنا.جدا في كل الشغلوالجاي متنسيش انها ليها علاقات وهي عندها شركه استيراد وتصدير يعني تخلص اي حاجه عايزين نجيبها اكيد يعني
=ما اكيد هيبقي ليها مقابل
_ايوه هتاخد فلوس اكيد مش هتعملها حبا فيا
بصتله تغريد بقرف وسكتت
_روحي دلوقتي لو عايزه وانا ممكن اروح لوحدي
=تروح لوحدك اه بص يا امجد انت هتيجي معايا توصلني اطلع اغير هدومي وبعدين نروح الفيلا عندك تلبس اي حاجه وبعدين نروح المعاد

 

_طب ما اروح لوحدي اي الصعوبه في كدا
=انت مش بتخليني اختار لبسك يبقي انا الي هختار لبس انهارده بردو وهتلبس كاجول
_صبرك يارب والله يتغريد لو علمتي زي يوم الحفله وفضلت متذنب ساعه لاروح لوحدي
=وانت لو مستنتش مش هتجوزك وهسيب ام الشغل كمان ويلا بقي قدامي
نفخ امجد ومشي وهي مشيت وراه وركبوا العربيه
_بالرحة عل الباب مال ناس دا
فتحته تاني وهبدته بصلها بقرف وطلع
_تغريد بجد هنوصل بالكتير نص ساعه وتنزليلي الساعه واحدة يعني واحدة ونص تكوني جاهزة
=ليه يعني
_لسه عايز اخد شاور وافوق حبا كدا
=امجد الغي المعاد دا دا يوم اجازتنا ومن حقنا نرتاح يعني ك بشر كفايه امبارح
_خلاص خليكي انتي ارتاحي وانا هروح اخلص الشغل ونتكلم بعدين
=ساعه وهنزل من حقي انا كمان اخد شاور
وبصتله بقرف وسط ما هو مش فاهم في اي وكانت لسه هتنزل
_طب الحق اروح اجهز واعدي اخدك
=محدش هينقي لبسك انهارده بالذات غيري

 

_يحول الله يارب ماشي هروح اجيب اي حاجه طيب مش هقعد ساعه في العربيه والدنيا شمس
=متبقاش فرفور
بصلها امجد هنا بديق
_اطلعي يتغريد اطلعي
طلعت تغريد وهي حاسه انها زودتها بس مش طايقه انها تخليه يتعامل مع الي اسمها رودينا وكانت بتكلم نفسها
=اصلا رودينا دا اسم ملزق اوي اي رودينا دا يعني لا وبتدهن وشها بالدقيق اصلا هو في احلي مني يعني وانا مالي اصلا ان شاء الله يجوزها حتي لا لا بعد الشر يجوز مين كنت خليت ما يطلع عليه نهار هو وهي بس هبقي اجمد منها وهيشوف
وعدي الوقت عل امجد الي يعتبر نام اصلا لحد ما تغريد نزلت صحي امجد عل خبط عل ازاز العربيه مكنش قادر يفتح عينه حتي بس شاف تغريد وفتح العربيه
_اخيرا انا هموت وانام بجد منمتش من امبارح
=كنت سهران مع مين
_مع الي سهران معاه بقي انت مالك
=ماشي مانت تصحيني الفجر وحضرتك سهران هتلاقيها واحدة زي الي لاقتها نايمه جمبك
لهنا وامجد مقدرش ميضحكش فضل يضحك جامد وتغريد مش فاهمه
_والله ياريت واحدة دا واحد
=ايه

 

_ايه
=واحد ازاي يعني
_كنت سهران بلعب بلايستيشن مع فارس يتغريد
=اها
_انا مش عارف افتح عيني بتعرفي تسوقي
=يعني
_يعني ولا مبتعرفيش
=بعرف ادور العربيه واطلع قدام وارجع ورا
_انت السبب والله
بعدين فرك وشه واخيرا عرف يفوق شويه ولسه هيكلمها وقعت عينه عليها
_اي الي انتي لابسه دا
=اي وحش
_وحش اي وزفت اي تطلعي تغيريه
=ليه يعني
_وانت عايزه تمشي باللبس دا والدنيا كلها تشوفك ولا اي يعني فهميني بس
=ما هو لبس يا امجد زي اي لبس
_لبس زي اي لبس اه فين مفتاح شقتك
=اهو بس ليه
_طب حلو اوي

 

ونزل امجد وهو مش طايقها وعايز يو،لع فيها وفتح الباب
_انزلي قدامي
=مش هنزل ويلا عشان منتاخرش على المعاد
بصلها بديق اكبر ومسك موبايله لدقيقه
_مفيش معاد قدامي بقي عل فوق
=يامجد لي تعمل كدا كانت صفقة مهمه ليك
_يعني هتفضلي تعاندي طب تعالي
وسحبها امجد وشالها وكل دا في اقل من ثانيه وتغريد مصدومه شالها لحد جوا شقتها
=انت عبيط اي الي انت عملته دا نزلني
_خشي غيري القرف دا حالا انا بقي فقتلك يتغريد
=ولو مدخلتش هتعمل اي يعني اخرك فاضي
_ممكن اعمل بس عمايلي هتزعلك اوي
‏كان بيكلم وهو مقربها منه اوي ودا الي خلي تغريد تقلق منه اوي
‏=طب حاضر هخش اغير
‏_عشر دقايق وتجهزي عشان نلحق الشغل الي مش ناوي يخلص دا
‏=مستعجل اوي

 

‏_الصراحه انا مستعجل عشلن اتخمد واخلص
‏بصتله بقرف ودخلت لبست لبس تاني وهي مش فاهمه بتاع اي يزعقلها ويشيلها قدام الدنيا كلها كدا والناس هتقول اي وخلصت لبس بسرعه المره دي على عكس المرة الي فاتت وطلعتله ركز امجد معاها دقيقه بنظره تقيم
‏_ممم كدا مظبوط يلا قدامي
‏ونزلوا فعلا وقرر امجد انو مش هيروح البيت الاول وهيروح المعاد وبعدين يبقي يرجع البيت في الاخر عشان يرتاح وصل امجد وتغريد الي كان باين عل ملامحها الديق وقابلوا رودينا ودا الي خلي تغريد تدايق اكتر لانها لاحظت انها بتقرب من امجد كل ما تسمح لها الفرصه وتغريد يعتبر هي الي كانت بتكلم اصلا
‏=تمام كدا خلصنا كل حاجه
‏»مالك قفل كدا لي يبنتي فكي شويه زوقك اتغير في موظفينك اوي يا امجد الي كانت قبلها كانت الطف بكتير عنها
‏=بتعامل بلطافة مع الناس اللطيفة مش المقرفة
‏_تغريد مش بس موظفة عندي دي خطيبتي وفرحنا قريب جدا طبعا حضرتك تشرفينا
‏»فرحكوا ازاي يا امجد تجوز دي دي تجبلك اكتئاب حتي ياخي
كنت لسه تغريد هترد بس امجد اكلم بدالها

 

‏_اكتئاب اي بس دي هدخل الفرحه في حياتي كلها اتجوزها بس وبجد بعدها هحس اني ملكت كل الدنيا حرفيا
بصتله تغريد هي عارفه انو اكيد مش بيحبها وانو اتجوزها لانها شرطت عليه واكيد كل الكلام دا مش من قلبه
=هروح التويليت واجي
راحت تغريد وفضلت تعيط لانها صعب عليها نفسها بدايه من امها الي مش فاهمه سبب معاملتها ابوها الي كان احن واحد عليها علي الي كان مفكر عندها فلوس عشان كدا خلاها تحبه وفي الاخر راح خطب صاحبتها وامجد امجد الي ابتدت تحس معاه بنفس احساس الامان الي كانت بتحسه مع ابوها بس هي عارفه انو مش هيدوم في حياتها وان مينفعش تتعلق بوجوده مسحت دموعها وطلعت وشافت رودينا مقربه من امجد المره دي زياده عن اللزوم ووو

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تغريدتي)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
error: Content is protected !!