رواية تسنيم إلياس الفصل السادس عشر 16 بقلم نورا فريد
رواية تسنيم إلياس الجزء السادس عشر
رواية تسنيم إلياس البارت السادس عشر
رواية تسنيم إلياس الحلقة السادسة عشر
زهرة: مبروك يا شوشو
سامح: انا و امك وافقين و هو بكرا جاي هو و اهلو علشان نتفق على كل حاجة
شهيرة بعصبية: ايه التخريف و الارف اللى بتقولو ده ثم مين رؤوف ده علشان اتجوز ده لا شبهي ولا من مستوية اتجوززز ازاي انا شهيرة الهوارى اتجوز واحد زى ده
سامح بحادة: صوتك يا شهيرة و متنسيش نفسك اللى تتهم الناس بشرفهم تستاهل القتل انتي فاكرك اني نسيت اللى هببتيه
شهيرة بدموع متحجرة: بس كده بتظلمني يا بابي انا مش بحب رؤوف ده مش عايزها
كندة مسكتها من دراعها بغضب: و ليكى عيني تبجحي بعد كل اللى هببتيه ده تعرفي لم كنتي صغيرة كنت بتمنا تكبري بس دلوقتي يارتني ما جبتك على الدنيا دى كنت فاكركي سندي لكن طالعتي عملي الاسود في دنيتي ها تتجوزي الواد ده و غصب عنك فاهمةةة غورررري على اوضك
شهيرة طالعت على غرفتها و قعدت تعيط بانهيار
و في غرفة إلياس
تسنيم: مكنش المفروض يحصل كده هى اه واطية بس مش لدرجة تغصبوها على جوازة
إلياس مغمض عينيه: انتي مش فاهمه حاجه و ياريت تسكوتي انتي فاكرك ان ده ساهل علينا شهيرة هى اللى اختارت ده
تسنيم نظرت ليه: ممم الله لا شماتة بجد زعلانه عليها أوى
إلياس فتح عيونه: لا ما هو بين زعلك عليها
تسنيم رجعت شعرها لى وراء: ممم طب ممكن يا دكتور إلياس تذاكرلي المادة المعقدة دى لانى شكلي ها سقط بسببها مادة صعبة زى اللى بيدرسها
إلياس: مش صعبة ولا حاجة انتي اللي من غير دماغ
تسنيم: مش ها رد عليك لاني مش فيقلك
إلياس: هاتي الكتاب و تعالي
تسنيم عطت لى إلياس الكتاب و قعدت على الكرسي و بقت مركزة اوى مع الياس و شرحو أما إلياس مكنش مركيز غير معاها
و في اليوم التالي جاه رؤوف و اهلو علشان يطلبوا شهيرة الجميع كان سعيد معادة شهيرة و تسنيم اللى بتنظر ليها بشفقة عد شهر إلياس و تسنيم بقوا متفاهمين مع بعض أما اكرم و فرح ف هوم اتخطبو ريان اخيرا اتكلم و بقا احسن من الاول بكتير هو بيحب فرح جدا منة بقا قررت ان مفيش فى حياتها اي حاجة غير الدراسة سامح و كندة برضو حياتهم بقت احسن بعد ما عرفوا غلطاهم و ان اد ايه هوم كانوا فاهمين زهرة و نادر غلط شهيرة بقا بتحاول تبوظ زوجها من رؤوف لكن مش عارفه و في المساء فى الفندق كان فرح شهيرة و رؤوف و عد الفرح على خير
و فى قصر الهواري في الصالون
اكرم : يااه اخيرا شهيرة اتجوزت
منة بفرح : انا مش مصدقه ان البيت ها يكون هادى بعد ما شهيرة تتجوز
زهرة: و بعدين معاكم
كندة: سبيهم يا زهرة هوم معاهم حق شهيرة كانت شخصيه سامة و لازم نخلص من سامها شهيرة لازم تتغير
تسنيم قعدة على الكرسي: ممم و يا تري ده الحل انها تتجوز واحد مش بتحبو انتوا كده ب
نادر بغضب: اظن محدش خد رايك انتي صحيح مرات ابني الكبير بس لازم تتعلمي لم الكبير يتكلم الصغير يسكت
تسنيم بهدوء: سوري بس ده مش عدل و ميرضيش ربنا الف مبروك بس متزعلوش لم تلقوها مطلقة بعد اسبوع عن اذن حضرتك
نادر نظر لى إلياس بعصبية: عقل مراتك و فاهمها انها مش لازم تتكلم معانا بالطريقة دى
إلياس: بس تسنيم معاها حق في كلامها احنا كده بنظلم شهيرة
اكرم : والله و لم تذق على ولاد عمها السكرتيرة و تتفق مع جوليا علينا ده اللي يبقا صح
زهرة قامت و قالت بسخرية: انا ريحة اتخمد عايز اصح القي عيالي مموتين بعض بلا هم
و راحت زهرة على غرفتها و الجميع كل واحد راح لى غرفتو
أما عند شهيرة
رؤوف ببرود : بتعملي ايه
شهيرة بعصبية: غايرة اوضي علشان اتخمد عندك مانع و
رؤوف مسكها من شعرها بغضب
شهيرة بالم: ااه انت اتجننت
رؤوف على نفس الوضع: انا سكت ليكى كتير لو فاكرني ها عدي قلت ادبك و ذوقك تبقي غلطانة اول و اخر مرة تتكلمي معايا بالطريقة الزبالة دى ها تعيشي زيك زى الكرسي لو سمعت صوتك هزعلك و بالنسبة اوضك ف انتي ها تنامي في اوضة الشغالة دلوقتي تعملي شاي و تروقي البيت زى الشاطرة و بعدين اشوف تنامي ولا لا
شهيرة: بس انا مش شغالة عن
رؤوف: لا من النهاردة انتي شغالة عندي و مفيش خروج غير لم اسمحلك اكتر من كده لا
رؤوف زقها و وقعت شهيرة على الأرض : خمس دقائق و الشاي يكون على مكتبي سامعة
شهيرة بتحاول تدري دموعها
رؤوف بصوت مرعب: سااااااااامعة
شهيرة بخوف: س سامعة حاضر
و جريت شهيرة على المطبخ رؤوف مسح على وشه غضب من اللى عملو : تتصلح ازاي دى دى مفيش فايده فيها شهيرة علشان تتغيري عايزة معجزة
و في اليوم التالي في قصر الهواري
تسنيم بصدمة: يا نهار اسود
يا تري شهيرة ها تتغيري ولا مفيش فايدة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسنيم إلياس)