روايات

رواية تسنيم إلياس الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الفصل الخامس عشر 15 بقلم نورا فريد

رواية تسنيم إلياس الجزء الخامس عشر

رواية تسنيم إلياس البارت الخامس عشر

رواية تسنيم إلياس الحلقة الخامسة عشر

فرح اتجمدت مكانها و التفتت ليها: قولتي ايه
شهيرة نظرت ليها ببرود: اللى سمعتيه ل تساعدني ياما بنت اختك تدمر
فرح بعصبية: انتي شيطانية شيطانية مستحيل تكوني بنادمة
شهيرة مسكت موبايلها: تمام …. الو يا فواد بقول ن
فرح قاطعت كلامها: انا موافقة بس بسملة بعيد عن اللى بيحصل انا و انتى بنتي ملهاش دخل
شهيرة : طول ما انتي بتسمعي كلامي بنت اختك في امان بس لو اتعوجتي ها تشوفي حاجة مش ها تحبيها
فرح و دموعها متحجرة: تمام يا استاذة شهيرة عن اذنك
و مشيت فرح و هى بتحاول تهدي حالها أما عند إلياس و تسنيم
تسنيم نايمة إلياس بيمسد على شعرها : تسينم حبيبتي
تسنيم بنوم : سبني انام لو سمحت
إلياس باستغراب: يا حبيبتي انتي بقالك اسبوع على الحال ده
تسنيم بتعب: هو بايدي يا إلياس انا حقيقي عايزة انام و بعدين هو النوم وحش
إلياس بجد: تسنيم احنا لازم نرجع مصر لان
تسنيم بغيرة: قول بقا انها وحشتك و عايز ترجع علشانها مش علشان الشغل
إلياس: حتى و انتي نايمة بتقولي ايه كلام صحيح عايز ارجع علشان الحق العك اللى بتهببو
تسنيم: طب سافر انت و انا لم افوق ابقا احصلك اطفي النور و سبني انام
إلياس هيعيط منها: مفيش فايدة فيكي ولا في دماغك
إلياس مسك تلفونه و فتحو تسنيم فتحت عيونها وحض..نتو فضلت تبص في التلفون
تسنيم: معلش يا حبيبي ممكن تلفونك لان تلفوني فصل شحن
إلياس: ها تعملي ايه يعني
تسنيم بتفكير: ها كلم ماما اطمن عليها زى ما قولت تلفوني فصل شحن
إلياس عطها التلفون تسنيم خدت التلفون و راحت التواليت قعدت تفتش في التلفون: اووف كويس طالع مش بيكدب ( الحمدلله مش بيكدب)
تسنيم خرجت و عطتو الموبايل: شكرا
إلياس بهدوء: صحيح حماتي العزيزة اتصلت بيكي و بتقولك كفاية اتصال بيها
تسنيم حطت صابعة على وشها نظرت لى السقف
إلياس بصلها بغيظ: خمس دقائق تغيري هدومك و تحصلينى و بصلي و انا بكلمك انا مش بتكلم مع نفسي
تسنيم دبدبت في على الارض: ييييه بقا على تحكم اهلك ده طب ينفع انام خمس دقائق
إلياس: ولا ثانية واحدة
إلياس خرج من الغرفة و تسنيم نامت تاني
إلياس من بره : تسنيمم
تسنيم قامت جريت على التواليت و جهزت نفسها و نزلت جري و تحت تسنيم كانت ها تقع و هى نزلة لكن إلياس لحقها مسكها من خ..ص..رها
إلياس: براحة يا بنتى بتجري ليه
تسنيم: خايف عليا ولا خايف لتكون ارمل
إلياس سبها بغيظ: بعد الشر عليكى يا قلب إلياس اكيد طبعا خايف عليكي لو مخفتش عليكى ها خاف على مين
تسنيم بمشاكسة و غيرة: على چوليا أو شهيرة مثلا
إلياس: ياريتي تثقي في نفسك و فيا اكتر من كده احنا اتفقنا اننا نتقدم مش نتراجع و ان
تسنيم: كل اللى فات صفحة سودة و اتقفلت انا مش قصدي اشك فيك بس انا مش واثقة ان شهيرة ساكة اكيد بتهبب مصيبة من مصايبها هى و حبيبت القلب
إلياس مسك ايديها اتجهوا لى السفرة: يلا علشان نفطر
تسنيم: بس انا مش جعانة و سبني على راحتي لاني مش عيلة صغيرة
إلياس قعدها بالعافية: مقولتش انكي صغيرة بس كلامى يتسمع يا حبيبتي
تسنيم: ب
إلياس ابتد ياكلها بالعافية و في مصر عند فرح فرح عند جيرانها
محمد: مممم و بعدين
فرح : انا جيت علشان تقولي اعمل ايه
رحاب: سيبى الشغل سبيه و بلاش توجعي قلبك مش لازم تقولي لى مديرك
محمد: ده حرام قولي الحقيقة لو كانت على رقبتك محدش يقدر يجي جانب بسملة
فرح : ما هو ممكن ميصدقش
رحاب: يبقا قولي لي اخو إلياس مش هو اسمو إلياس برضو
فرح : أيوة
محمد: يبقا اتحلت مثلي انكي موافقة لحد ما مديرك التاني يرجع من السفر
فرح : يارب يارب
و في المساء اخيرا إلياس و تسنيم رجعو على القصر كانوا مساكين ايدينا بعض شهيرة شافت المنظر ده وشها جاب ألوان و سلم إلياس على عيلتو و تسنيم كمان
و في غرفة منيرة
منيرة: اتكلمي يا بنتي اوعي تقولي ان شاكة فيه الواد يعمل ايه اكتر من كده علشان يثبت انو بيحبك
تسنيم: انا نفسي اعرف انتي ام مين فينا
منيرة: لانكي مجنونة و تحيري بلاد مش بلد واحدة
تسنيم قعدت تتكلم مع امها لوقت طويل و بعدين راحت لى غرفتها لقت إلياس بيتكلم فى الموبايل
إلياس: طيب يا انسة فرح تعالي بكرا على مكتبي وقولي اللى انتي عايزاه و انا ها سمعك
فرح : شكرا لى حضرتك
إلياس: متشكرنيش على حاجة
إلياس قفل مع فرح التفت وراه لق اللى بتبصلو و مربعة ايديها:دى الانسة فرح بتتصل بيا في حاجة بخصوص الشغل
تسنيم بغيرة: والله و بتتصل بيك دلوقتي ليه هى مش عارفه انك مسافر ما تقول لى حد تاني ايه دخلها بيك
إلياس جذابها ليه: يا حبيبتي هى عايزة تقولي حاجة بخصوص الشغل بس مش عايزة حد يعرف بيها لان ممكن تحصل كارثة بعديها ممكن تهدي بقا
تسنيم حطت ايديها على رق..بت..ه : بس مش تتكلم بالطريقة دى
إلياس: والله البت محترمة جدا انتى لو شوفتها ها تحبيها الانسة فرح شخصية محترمة و مش بتعت مشاكل
تسنيم نظرت ليه بغضب و سبتو: يعني انا اللي بتعت مشاكل و بعدين احبها بتاع ايه ل تكون وقعت في غرامها ما ده اللي ناقص
ضغط على خ..ص..ر.ها : انا مش بحب غير واحدة بس و هي انتي بحبك
إلياس قاب..ل….ها و هى كمان سند جبينه على جبينها: والله العظيم بحبك اوى و قدرش من غيرك بس وحيات امك بطلي غيرة لاني مش بحبها
تسنيم بعدت عنو بزعل و راحت تنام إلياس نظر ليها و راح قعد جانبها و بقا يحرك ايدو على شعرها تسينم كانت بتبكي في صمت و شهقة
إلياس حاسه انها بتبكي و جذب..ها ليه
تسنيم بعصبية: عايز ايه .. هو انا كلمتك دلوقتي
إلياس نظر ليها و مسح دموعها: انتي بتعيطى ليه
تسنيم: مش بعيط و اعيط ليه ايه عيلة صغيرة علشان اعيط و بعدين مين اللي بيجر شكل التاني دلوقتي روح كلم اللى تحبها و سبني انام
إلياس: مفيش نوم غير لم تهدى و بعدين البت كانت والله بتكلمني في حاجة مهمة و سبق و قولت انى مش بحب غيرك
تسنيم بغضب: خلاص الكلام اطلع بره اوضي يا إلياس
إلياس: نعم
تسنيم: اطلع بره ياما انا اللي اطلع من البيت كله
إلياس: هو ايه اللي حصل لي كل ده علشان تتعصبي اوى كده انا سيبلك المكان و ماشي لو ده ها يعجبك
تسنيم عيطت : ها تسبني و تخرج هان عليك تسبني يا إلياس
إلياس ح…ض.نها بحنيه لحد و فضل يتكلم معها لحد ما هديت و نامت
و في اليوم التالي في الشركة في مكتب إلياس
إلياس بهدوء: اتكلمي يا فرح
فرح بتفرك في ايديها: اول حاجة حمدالله على سلامه حضرتك تانى حاجة ان عايزة اقولك ا
إلياس: متخفيش بس اتكلمي علشان اعرف اساعدك ازاي
فرح : الموضوع خاص بى حضرتك و استاذ اكرم
و حكت فرح كل حاجة شهيرة قالتها
إلياس: اعملي زى ما قالت
فرح بذهول: افندم حضرتك دى بضر الشركة و
إلياس: اعملي زى ما بتقول متخفيش بنت اختك بقت فى حمايتي
و خرجت فرح من المكتب و هى مش فاهمه حاجة مش عارفه اذا إلياس صدقها ولا لا
إلياس عمل تلفون و في المساء فى الصالون كان الجميع قاعد
نادر: شهيرة انتي متقدم ليكى عريس و ابوكي وافق
سامح : رؤوف شخص كويس جدا و ها يخاف عليكي
اكرم : بصراحة اول ما شوفتك معاه قولت انكم ليقينا على بعض الف مبروك
زهرة: مبروك يا شوشو
سامح: انا و امك وافقين و هو بكرا جاي هو و اهلو علشان نتفق على كل حاجة
شهيرة

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسنيم إلياس)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى