رواية تسنيم إلياس الفصل الثامن 8 بقلم نورا فريد
رواية تسنيم إلياس الجزء الثامن
رواية تسنيم إلياس البارت الثامن
رواية تسنيم إلياس الحلقة الثامنة
شهيرة بصرخ: انتى اتجننتي انتي نسيتي نفسك انتى حتة خدامة لرحت ولا جت إلياس متجوزك لغرض معين و بعدين ها يرميكي رمية الكلاب
تسنيم بقوة: عمري ما تخيلت انكى بالارف و القذارة دى انتى مستحيل تكوني طبيعية انتىىىىىى مريضة مريضةةة
كندة: متنسيش نفسك يا بتاعة انتي و متنسيش انكى بتكلمي ستك و تاج راسك مش واحدة قعدة معها على الرصيف
منة ضحكت بسخرية على مرات عمها: على الاقل يا مرت عمي اللى على الرصيف مش بيتهم حد بشرفو زى ما بنت حضرتك عملت
اكرم: دى يا منة يطبق عليها مثلا ضربني و بكاء سبقني و اشتكا
منة: لا و في مثلا تانى علشان سكتنالو دخل بى حمارو
زهرة بهدوء: و بعدين
نادر راح و ضرب شهيرة كف عمرها ما تنسا في حياتها: عمري ما فكرت انكى ممكن تعملي حاجة زى كده مش دى البنت الهادية اللى بتحب الخير لى غيرها مش دى البنت اللي بتخاف تزعل حد منها يا خسارة يا شهيرة
نادر طالع على غرفته و بعدين نزل: اديها لى ابنك
زهرة مسكت العلبة و عطتها لى إلياس: لبسها الخاتم يا إلياس
إلياس عمل زي ما امو قالت كل ده تحت انظار العيلة و منيرة
نادر راح وقف قدام تسنيم: من النهاردة انتي من العيلة انتي واحدة منها اصلا بس انتي بقيتي مرات ابني الكبير
منة و اكرم نظرو لى بعض بفرح
اكرم بضحك: اخيرا كده مفيش حد يطلع عصبيتو عليا
منة: ولا حد يقولي ذاكري يا اخيرا خلصت منك
زهرة: و بعدين معاكم روحي ذاكري ولا تحبي تبلطي جانبي
منة: احم انا بقول اروح اذاكر بكرامتي احسن تعالي يا واد يا اكرم نتفرج على التلفزيون ( و طالعت لسانها لى إلياس و امها 😂)
منيرة راحت لى منزلها بحزن تسنيم راحت وراها
كندة: مبروك يا إلياس صحيح نسب يشرف بنت الخدامة
إلياس: على الاقل مش بتاعت مشاكل و بتحب تاذي غيرها..و ينظر لى شهيرة.. الله يبارك فيكى يا كندة هانم
شهيرة جريت على غرفتها و قعدت تعيط على اللي حصل
أما في بيت منيرة
تسنيم: حضرتك لسه زعلانه مني
منيرة حضنتها وقعدت تعيط: انا اسفة حقك عليا يا حبيبتي من رغم انى امك و اني ربيتك بس عيوني خانتني كنت المفروض مصدقش حاجة عليكى حتى لو كل الدنيا كلها ضدك كنت المفروض اكون مصدقكي انا اسفة حقك عليا
منيرة كانت ها تقابل ايد تسنيم لكن تسنيم شالت ايديها و قابلت جبينها و ايديها و حضنتها و قعدت تعيط
و بعد شوية في قصر الهواري في غرفة إلياس
إلياس: اتاخرتي ليه
تسنيم نظرت ليه ببرود : عادى يعنى حبيت اقعد مع امى عيب اقعد معها
إلياس نظر ليها بغيظ: مش معنى ان ظهرت براتك يبقا نسوق في الهبل اتكلمي معايا عدل احسن
تسنيم قدمت من قدام المرايا و واقفت نظرت ليه: خلصت ولا لسه علشان ورايا كلية بكرا
إلياس خرج من الغرفة و قفل الباب بغضب تسنيم راحت غيرت و نامت بكل هدوء
و في اليوم التالي في بيت منيرة
منيرة: كتر خيرك يا زهرة هانم بس انا مرتاحة هنا
زهرة: كلام ايه ده يا منيرة هانم ايه و بتاع ايه احنا اهل
إلياس: و بعدين يا امى ده بيتك قبل ما يكون بيت تسنيم هى ها تضيق لم تعرف علشان تسنيم على الأقل
زهرة: و بعدين يا ستي لو مرتاحتيش يبقا ليكى الحق تقعدي هنا
و اخيرا و فقت منيرة بعد ما إلياس و زهرة تعبوا معها و في المساء كان نادر و سامح عاملين احتفال بزواج إلياس و تسنيم كان الكل مبسوط معادة شهيرة تسنيم كانت لبسه فستان اوفايت و كانت تركة شعرها كانت بترقص هى و إلياس على موسيقية رومانسية
تسنيم: شكرا
إلياس بينظر ليها بحب: على ايه
تسنيم: على انك خليت ماما تقعد معانا في القصر
إلياس: مفيش شكرا انا عملتش حاجة علشان تشكرني دى امى التانية يا تسنيم
تسنيم: هو مين اللي ساعدني
إلياس: اكرم هو فيه غيرو
تسنيم: شكرا لحضرتك انت كمان
إلياس: ممكن تسكوتي
و خصلت الموسيقي و الجميع سقف ليهم و انتهت الحفلة على خير و في غرفة إلياس
تسنيم: هو انت عمرك حبيت قبل كده
إلياس: انا حبيت و ده من زمان
تسنيم: اممم شهيرة صح
إلياس: مش عارف ان ايه علاقه شهيرة بحياتي شهيرة بنت عمي و زى اختي
تسنيم نظرت ليه : بس هى عمرها ما اعتبرتك اخوها ولا العيلة بالدليل ان المفروض الحفلة اللى حصلت تكون حفلة خطوبتكم مش حفلة جوازنا
إلياس جذابها ليه و نظر لي عيونها: انا محبتش غير واحدة بس و هو انتى
تسنيم نظرت لي عيونه بحب: بجد يا إلياس بيه
إلياس زاح شعرها لى وراء: ما بلاش الرسميات دى انتي مراتي و حبيبتي بحبك تسنيم
تسنيم بفرح: بحبك
إلياس نظر ليها: انتي حلوة اوى يا تسنيم احلي واحدة شافتها عيني
و ق..ابل..ها على ش..فاي…فه…ا تسنيم ذقيتها بعيد عنها بغضب و ضيقة
تسنيم: بتحبني ولا وخدني لغرض معين انت مش بتحبني تو انت كل اللى همك اسم العيلة صح . بتحبني اه بالدليل انك شكيت فيا بدل ما تكون معايا اتخليت عني
إلياس بغضب: انتى بتقولي ايه انتي بتشكي في حبي ليك
تسنيم بقوة: زى ما انت شكيت انا بكرهك و مستحيل اصدقك انت طول عمرك اناني و مشششش بتحب غير نفسك و بسسسسس
إلياس مسكها من دراعها بغضب: تسنيمممم احترمي نفسك ل تشوفي وش عمرك ما تحبيه اتعدلي معايا ساااامعة
فجأة تلفون إلياس رن
إلياس بصدمة
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسنيم إلياس)