روايات

رواية تسبيح الفصل الرابع 4 بقلم آية غنيم

رواية تسبيح الفصل الرابع 4 بقلم آية غنيم

رواية تسبيح الجزء الرابع

رواية تسبيح البارت الرابع

رواية تسبيح الحلقة الرابعة

قرب منهم الاخر وهو يقول :
مفيش دراسة تثبت أن المريض عقلياً يتمنع من الجواز الا لو كان مريض جسدياً و عقلياً و ممنوع من الجواز بيبقي كلام دكاترة اللي المريض متابع معاهم لأن هما اكتر ناس عارفين حالته النفسية و الاجتماعية و الجسدية و العقلية و تسبيح مريضة عقلياً بس و دا ميمنعش جوازها
وانت قولت هتأكد من التحاليل و اتأكدت من التحاليل و رغد سهل اوصلك بيها .
ثم وقف أمامه وهو يقول “انا عاوز اتجوز تسبيح”.
“موافقة يا ابني “.
ردت عليه والدتهم بعدما استمعت للحديث كامل بين الجميع فكان الرد عليهم بموافقة على الجواز بينهم فقام منتصر بالاعتراض على قرار أمه وهو يحدثهم:
موافقة على أي يا ماما لما نتأكد من التحاليل الأول ما رغد متفقة مع أنس على كل حاجة يمكن بيكدب و يمكن متفقة مع عز كمان .؟
سهله تعال نروح المستشفى دلوقتي و نراجع الكاميرات من ساعة ما أختك دخلت المستشفى و اتقابلت مع رغد لحد أما كنت بقولها لا مينفعش .
رد عز بذلك الحديث على اتهام منتصر له فاردفت تسبيح وهي تنظر لهم :

 

بس رغد و أنس بس اللي كانوا عارفين لكن عز أنا اللي قولتله على كل حاجة .
هنروح المستشفى دلوقتي يا منتصر و يكون معانا عز و هناك هي هتقول على كل حاجة.
اقترح كارم ذلك فأجاب عز .
و المستشفى ليه ما البيت أسهل و اسرع كمان و علشان نخلص بسرعة و تحكي على طول تسبيح تروح معانا علشان متعرفش تكدب علينا لأن تسبيح هي اللي عارفة كل الحكاية .
__________________________
الفاتحة على روحه .
بدأ الناس يرددون الفاتحه بعدما تم د..فن أنس ، و بدأ الشيخ يدعي لهو و الجميع يردد كلمة واحدة “أمين”
حتى انتهوا فجلس والده بجانب قب..ر أبنه وهو يضع
خوص و ورد حول القب..ر ، و يقرأ له بعض أيات القران ، ثم جلس وهو يتذكر المرة السابقة التي وضع في هذه المقبر..ة زوجته فتلك المرة الرابعه على التوالى يضع أناس هُنا و آخرهم سيكون هو ولكن ما هو يندم عليه ابنه الوحيد و الصغير لم يتركهم تلك المرة و هو يجلس أمامهم و يسألهم سؤال واحد فقط :
هعيش ازاي و لمين من بعدكم ..؟؟
ثم وضع رأسه على قب..ر أبنه ولم يستمع احد صوت البكاء من جديد ولا ذلك السؤال مرة اخره ، فتقدم حارس المقبر..ة وهو يلقي نظرة عليه فلم يتحرك حتى أذاع بين الناس حتى يتصل أحد بسيارة أسعاف وهو يقول :
لاحول ولا قوة الا بالله د..فن أبنه . ما..ت جنبهم .
____________________________________
تسبيح عاملة اي تعالي عرفتي البيت منين ادخلِ .
رحبت رغد بتسبيح بعدما جاءت معهم ولكن كانت هي من تقف أمام الباب والاخرون يقفون في الجانب حتى تقدم عز وهو يحدثه:
تسبيح بخير الحمد وانا اللي جبتها أو جبتهم معايا رحبي بيهم .

 

تقدم كارم و منتصر من الباب فدخلت تسبيح دون استئذان منها و الآخرون خلفها فا أغلقت الباب و هي تقول لهم :
خير طب الدكتور عز و عارفه هو مين تسبيح و كانت مريضة عندي اقدر افهم دول مين .؟؟
أنا منتصر و دا اخويا كارم و دي تسبيح اختنا اللي اتفقتِ مع أنس عليها و كنتِ بكل بساطة هتمضي على الورقة بتاعها أنها تعمل العميلة و كانك فرد من العيلة بس لولا عز و أن تسبيح قابلت عز في اليوم دا كان زمان لاقدر الله اختى ميت..ة و اليوم اللي انا جيت فيه المستشفى علشان أتأكد من التحاليل و أتأكد أن اختى حامل ولا لا كان أنس نزل مصر هو و كارم و انتي اتفقتِ معا أن لو أنا جيت علشان اعرف التحاليل تقولى أن كلام عز مظبوط 100٪ و خونتي مهنتك علشان واحد بس في غلط بسيط انتي قولتي أنها حامل في الشهر الرابع وهي في التالت و الحقيقة بقي أن هي مش حامل أصلا ً علشان تسبيح مش بتخلف دا بعد التحاليل اللي عز كان عاملها وانتي قولتي كدة علشان احنا نقول لا دي لازم تتجوز أنس و يقوم أنس قايل أنها مش بتخلف و يتجوزك و تكوني انتي اطلقتي يعني عقبال ما أنس يبدأ يزهق في تسبيح صح كدة ولا انا غلط اه لاحظة في حاجة ازاي التحاليل كانت بتثبت أن هي حامل رغم أنها العكس ..؟؟
اقولك ازاي لأن هي و بكل بساطة كانت تحاليل تقي مراتي و لما جيت هنا أكيد أكيد مش هسيب اختى تمشي لوحدها وانا عارفة أنها مستحيل ترجع البيت لو خرجت فـ انا كنت متفق مع عز على كل حاجة طب هو مش صدفة إن عز يقابلك كدة وأنت ِ خارجة مع تسبيح و يقولك أنا اللي هتابع و اعملها العملية كل حاجة مشيت زي ما أنا عايز مش زي ما انت عايزة و مبروك عليك ِ أنس دلوقتي الله يرحمه و أنت ِ هبقي كل اسبوع اجي ازورك .

 

طب ازاي ..؟؟
سألت وهي تقف أمام الثلاثة فقام كارم يقول لها :
هنقول تاني يعني ، ما قولنا أن منتصر كان عارف كل حاجة عن تسبيح يعني من الاخر تسبيح كانت قالت للكل على كل حاجة و لما عرفنا أن أنس عايز يلعب لعبنا معا و الخير كله يرجع للدكتور عز هو اللي ساعدنا في كدة يعني من الاخر الاخر لعبتك أنت و أنس كنا عارفين عنها كل حاجة من أول حرف لآخر حرف .
قام عز من مكانه وهو يقول لها و ينظر لتسبيح وهي تجلس بجانب منتصر تمسك في يدا :
مش عيب لما تعملي عقلك مع عقل طفلة عملتي عليها أن هي حامل و كان ممكن يحصلها أي حاجة بسبب الجملة دي منك و لولا هي كانت حكت لمنتصر كل حاجة عن أنس كان زمانك مو..تيها بأي طريقة صح .
تحرك كارم نحو الباب وهو يفتحه فدخل منه ظابط و مجموعه العساكر فتم القبض عليها و عاد الثلاثة الآخرون للمنزل مرة اخره فقامت هنادي تسأل منتصر ..؟؟
التحاليل بتقول أن هي حامل ازاي لا و ازاي كانت بتروح لعز و ترجع لوحدها وانت كنت بتبقي هنا و ازاي عارفين كل حاجة و ماما لما عرفت تعبت ..؟؟
اجاب هذه المرة عز عليها فقال :
والدتك لما تعبت كانت دي اخر اللعبة لما تعبت راحت المستشفى اللي فيها رغد كلمت منتصر و عرفت أنه في المستشفى فاخدت رغد و عدينا من قدم الباب في نفس الوقت كان عز بيتكلم مع تسبيح و كدة رغد اتأكدت أن هما ميعرفوش حاجة .
حامل ازاي ..؟؟

 

هي مش حامل أصلا ً دي تحاليل مرات اخوك بس عملت تحاليل زيها و طبعا المستشفى عارفه كل دا عملت تحاليل زي التانية بظبط بس كتب تسبيح بدلا من تقي و قربت الميعاد اكتر .
كانت بتجي مع منتصر لحد باب المستشفى وأنا كنت بقف برا لحد اما تنزل من العربية و هي تدخل معايا .
رغد اي ذنبها ..؟
اتفقت مع واحد أن يقت..ل روح علشان هي تتجوز التاني بس الإتفاق بينهم كان الكل يعرف أن تسبيح حامل فـ انتوا توافقوا على الجواز يقوم هو يقولكم أنها سقط..ت و بعدها يقول انها مش هتخلف فـ يطلق أختك و يتجوز رغد مع أن كان ممكن يتجوز رغد على طول بس الانتقا..م منكم حلو هو كان عاوز ينتق..م من كارم علشان رفض أن يتجوز تسبيح من الاول فهمتي .
هزت تقي و هنادي رأسهم بمعنى ” أيوة” فجلسوا جميعا ً فقال عز مرة اخره لهم .
” عاوز اتجوز تسبيح”
ابتسمت الاخره وهي تنظر له حتى كمل هو حديثة..
و المره دي مفيش مجال للرفض .
تسبيح مش بتخلف بجد مش بهزار المرة دي ولا دي لعبة دي حقيقة .
قال هو حتى نظر له الجميع بذهول .
” اللي بيحب بيصبر و اللي بيصبر بينول و اللي بينول كان بيحب فنال “.
وأنا موافق على. جوازك من أختى.

 

_____________________________
#حكايات_أية_غنيم
تسبيح الرابع و الاخير رايكم فيها .
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَيُّهَا النَّاسُ، إِنَّ اللهَ طَيِّبٌ لَا يَقْبَلُ إِلَّا طَيِّبًا، وَإِنَّ اللهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِينَ بِمَا أَمَرَ بِهِ الْمُرْسَلِينَ، فَقَالَ: يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا، إِنِّي بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ [المؤمنون: 51] وَقَالَ: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ [البقرة: 172] ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ، يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاءِ، يَا رَبِّ، يَا رَبِّ، وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ، وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ، وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ، وَغُذِيَ بِالْحَرَامِ، فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ؟ ) رواه مسلم .
جعل الله الجنة من نصيبكم جميعاً.

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تسبيح)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى