رواية تزوجني ولكن الفصل الثاني 2 بقلم الكاتبة الصغيرة
رواية تزوجني ولكن البارت الثاني
رواية تزوجني ولكن الجزء الثاني
رواية تزوجني ولكن الحلقة الثانية
اسماء : مش موافقة
جميلة : ليه ي اختي ان شاء الله هو محمد يتعايب في ايه
هنادي : استني ي جميلة سيبي اسماء تقول رايها
اسماء : ي ماما محمد ميتعايبش بالعكس بس انا عارفة انه مبيحبنيش وانه مصدق الكلام اللي بيتقال
هنادي : بصي ي اسماء انا مش هغصبك علي حاجة بالعكس موافقتك هي اهم حاجة محمد طيب بس مشكلته انه بيصدق كلام الناس وبيخاف منه ومسيره يعرف في يوم ان كلام الناس دا لازم يبقي موجود وانه لا بيودي والا بيجيب وانتي اللي لازم تثبتيله كدة
اسماء : انا بحبه ي هنون بس هو لا وانا خايفة انه يحس انه مغصوب عليا
هنادي : سيبيها عليا ي روح هنون باذن الله كل حاجة هتم علي خير بس انتي وافقي
جميلة : بصي ي هنادي ياختي انا معاكوا في اللي انتوا بتقولوه بس بردوا ام وبخاف علي بنتي وانا عارفة ان محمد طيب ومش هيزعلها ابدا وان هو اللي هيحافظ عليها من بعدنا
اسماء : بعد الشر عليكم
هنادي : ها ي اسماء ايه رايك
اسماء : موافقة بس انا خايفة
هنادي : بصي ي بنتي انا اختارتك انتي مش عشان بنت اختي لا انا اختارتك لاني عارفة اخلاقك وانا اللي مربياكي وعارفة ان الكلام اللي بتقال دا مش حقيقي وان ابن عمك هو اللي طلع الكلام دا انا معاكي دايما ومصدقاكي وانتي لازم تخلي محمد هو كمان يصدق لانه لو صدق ان دا كدب هو اللي هيبقي سندك وهياخد حقك
اسماء : انا هعمل اللي عليا وهسيب الباقي علي ربنا
جميلة : ونعم بالله هو محمد هييجي امتي عشان نتفق غبي كل حاجة
هنادي : هو بييجي من الشغل علي بالليل كدة وانا عازماكم علي العشا النهاردة اهو نتعشي مع بعض وبالمرة نتكلم في الموضوع دا
جميلة : طب يلا دلوقتي عشان نخلص شغلنا
قعدوا كلهم مع بعض وكملوا شغلهم عدي الوقت وجه الليل كانوا التلاتة في بيت هنادي بيخلصوا طبخ خبط الباب وراحت اسماء تفتح لاقته محمد
دخل محمد من غير ما يبصلها واتجاهلها تماما وهي زعلت من كدة دي معاملته معاها من وقت ما صدق كلام ابن عمها بقي بيتجاهلها
طلعها من سرحانها صوت هنادي من المطبخ : مين ي اسماء اللي بيخبط
اسماء بصوت عالي عشان تسمعها : دا محمد ي هنون
هنادي : طب تعالي يلا
دخلت لهم المطبخ وهي باين عليها الزعل اول ما شافتها هنادي عرفت ايه السبب
جميلة : خدي الاطباق دي ي اسماء حطيها علي السفرة
اخدت اسماء الاطباق ومثلت هنادي انها بتساعدها وطلعت برة معاها
هنادي وهي بتطبطب علي اسماء : متزعليش ي سوسو انتي عارفة انه تعبان بس
اسماء : انا عارفة هو بيتجاهلني ليه انا حاولت افهمه ان حسن كداب وان مفيش حاجة حصلت ما بينا بس هو مش راضي يصدقني ومرضيش يسمعني
هنادي : كل حاجة بتاخد وقتها وبتتصلح وبترجع زي الاول اهدي انتي بس وان شاء الله محمد هيعرف الحقيقة
اسماء : يارب
جميلة بصوت عالي : اسماء هنادي تعالوا يلا
دخلوا المطبخ وهما بيبتسموا عشان متحسش بحاجة
جميلة : بتعملوا ايه دا كله يلا ساعدوني زمان محمد جعان وعاوز ياكل
هنادي : كنا بنحط الاطباق ومحمد زمانه لسة بيغير هدومه
جميلة : ايدكم معايا بسرعة عاوزين نجهز السفرة
طلعوا وحطوا الاكل وراحت هنادي تنادي لمحمد خبطت علي الباب ودخلت لقت محمد قاعد
هنادي : يلا ي محمد عشان تاكل
محمد : مليش نفس ي ماما
هنادي : ايه الكلام دا ي محمد انت مكلتش من الصبح
محمد : انا عاوز انام ومليش نفس
هنادي لحظت حزنه قعدت جمبه علي السرير
هنادي : ايه اللي مزعلك ي ابني
محمد : انت عارفة ايه اللي مزعلني ي ماما
هنادي : ي ابني انسي بقي انت موهوم كلنا حاولنا نقنعك ان مفيش حاجة حصلت ابدا
محمد : واصدق ازاي وانا شايفهم بعينيا انا كان استحالة اتصور انها كدة حاولت اكدب عيني بس مقدرتش
هنادي : ……….
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجني ولكن)