روايات

رواية تزوجني متملك قاسي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم صباح عبدالله

رواية تزوجني متملك قاسي الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم صباح عبدالله

رواية تزوجني متملك قاسي الجزء الحادي والعشرون

رواية تزوجني متملك قاسي البارت الحادي والعشرون

رواية تزوجني متملك قاسي الحلقة الحادية والعشرون

في مكان مجهول تدخل منة وخلفه اثنين من الرجال واحدهم يحمل الطفل حازم يردف احد الرجال قائلا بصوت خشين : هانعمل ايه في الواد ده يا مدام
تنظر منة الي حازم وهي تقول: دخلوا وحطوا على حاجه لحد ما يفوق وبعدين نشوف هانعمل ايه
يرد الراجل قائلا : امرك يا فندم
ثم يذهب الراجل وهو يحمل الطفل حازم بينما نظرت منة الي طفله الصغير عطيه وهي تقول بحزن : ماتخفش يا قلب ماما مش هسمح لحد يخدك مني حتي لو ابوك اسر ومش تزعل ماما يا قلبي بس انا بعمل ده كله عشانك
ثم تضم طفله الي صدرها وتضعه على احد الكراسي ثم تحمل الهاتف وتطلب رقم مجهول.
❈-❈-❈

 

في مكان اخر
عند حازم يقف حازم بسيارة امام منزل اسر وينزل هو ثم يذهب ويفتح باب السيارة الي مرفت وهو يقول : نورتي مصر كلها يا مدام مرفت
تنزل مرفت من السيارة وهي تقول بينما تبتسم ابتسامه متردة وهي تقول: منورة بأهله يا مستر حازم
بنظر حازم الي زهرة التي مزالت نائمة وهو يقول : هاشيلها ادخلها جوا
ترد مرفت قائلة : لا ما تعذابش نفسك هصاحية أفضل
حازم با سرار. : لا خليها نايمة مرتاحه هادخلها انا
ثم يذهب ويحمل زهرة وهو يقول : اتفضلي يا مدام مرفت
ثم يذهب ومرفت خليه وعندما يدخل اسر يردف قائلا ً وهو يقف امام الدرج: اتفضلي مدام مرفت ارتاحي وانا هاطلع الانسه زهرة ترتاح فوق
تنظر مرفت الي المنزل بينما تقول: هو مافيش حد عايش هنا ولا اي
يرد حازم بستغراب.: ده بيت اسر عايش مع مراته وعياله بس انا مش عارفه مراته فين اتلاقيها خرجت تجيب حاجه وزمانها جايه
مرفت بدهشه: هو اسر متجوز

 

يرد حازم وهو ينظر الي مرفت بستغرب من ردت فعلها. : ايوا اسر متجوز وعنده عيال
مرفت بتسأل. : عنده عيال ازاي هو خلف غير حازم
حازم : ايوا عنده حازم في المدرسه وعطيه لسة عنده تالت سنين ربناا يخليهم له
مرفت: هو اسر متجوز مين
حازم.: واحده اسمها منة وبنت عمه بين كدا
مرفت بدهشه: بنت عمه مين منة ازاي وعندها طفل ازاي
حازم بستغراب: هو اي اللي ازاي مش فاهم
مرفت بذهول : انت مش فاهم ان منة ما بتخلفش ازاي عندها طفل ومن اسر وهي اساساً شايلها الرحم من سابع سنين تقريباً
حازم بدهشه وصوت عالي:. انتي اي اللي بتقولي ده امال الطفله اللي معها ده ابن مين واي عرفك ان هي شايلها الرحم
تجلس مرفت علي اقرب كرسي اليها وتضع يديها علي داخل شعرها وهي تقول : ما ده اللي ها يجنني
ينظر حازم الي زهرة التي تنام على كتفه وهو يقول: طيب بصي ها طلع الانسه واجي وتفهمني اللي انتي بتقولي علي وازاي مرات اسر شايلها الرحم وهي عندها طفل لان كلامك طيار عقلي وبقيت مش فاهم اي حاجه بصراحه
ترد مرفت قائلة : وانا كمان والله مش فاهمه اي اللي بيحصل هنا في حاجه غريبة بتحصل هنا ولازم نعرف اي هي
❈-❈-❈

 

في مكان مجهول
تحمل منة الهاتف وتطلب رقم مجهول وبعدين وقت ليسه بكثير يجيب مجهول تردف منة قائلة ببكاء: انا هربت من اسر واخد الطفل معايا
يرد المجهول عبر الهاتف بغضب وصوت عالي. : نعم يا روح امك يعنى ايه هربتي من زفت اسر انتي بتهزري صح
ترد منة قائلة بينما تنزع اثار بكائها من علي خديها: لا مش بهزار انا فعلاً هربت من اسر وخطفت حازم ابنه واخد الطفل معايا علشان اخلي يطلقني انا تعبت منه ومن كل حاجه بيعملها في انت ما تعرفش بيعمل في اي ده لو كان متجوز كلبه كان اتعامل معاها احسن مني
يرد المجهول عبر الهاتف قائلا بصوت رخيم.
– اسمعي يا حبيبتي انا عارف انك اتعذبتي كثير مع اسر بس لازم تتحملي شويه كمان علشان نقدر نوصل للي احنا عاوزينوا وبنخطط له من سنين يعني مش تستحملي اربع سنين كاملين وتيجي في الاخر تهدي كل اللي احنا عملناه اصبري بس شويه كمان علشان خاطري انا تعالي على نفسك شويه كمان وانا باوعدك اني هاخذ لك حقك من الكلب ده وخلصك من كل العذاب ده صدقيني بس لازم نصبر ونيجي على نفسنا شويه لحد ما نوصل لهدفنا تفهماني يا منة

 

ترد منة ببكاء:. انا تعبت من أم الحكاية دي بقى لنا اربع سنين مش عارفين نعمل حاجه كل ما نخلص من مشكلة يطلع لنا 1,000 مشكله وكل ما نقرب خطوه اسر بيبعدنا 10 خطوات لوراء وانا بصراحه تعبت وما بقيتش قادره استحمل اكثر من كده افهمني انت وخلصني من العذاب الا انا فيه ده ان شاء الله لو تقتل اسر انا خلاص ما بقاش يهمني اذا كان عايش ولا ميت ده انا اشتريت طفل صغير واعتبرته ابني وباربي فيه بس علشان خاطر نقدر نوصل للي احنا عاوزين بس كل حاجه بتنقلب ضدنا ومش عارفه ليه ما فيش حاجه بتمشي زي ما احنا عاوزين او مخططين لها ده زي ما يكون اسر عارف كل حاجه وبيراقبنا من بعيد واحنا اللي زي الهبل مش عارفين حاجة
يرد المجهول عبر الهاتف قائلا بذهول.: ايه الهبل اللي انت بتقوليه ده هو لو كان اسر بشك بس مجرد شك في اللي احنا بنعمله ده كان زمانك عايشه او انا كان زماني لسه عايش لحد دلوقتي اهدي كده علشان تقدري تركزي وارجعي البيت تاني قبل وما اسر يرجع واعقلي كدا علشان ما تهديش كل حاجه احنا عملناها مخطط لها من اربع سنين وانا هحاول اعمل حاجه علشان الموضوع ده يخلص بسرعة لأن بصراحة طول اوي وبقي مزعج جدآ
ترد منة قائلة.: طيب في حاجه مخوفاني قوي وعايزه اشوف لها حل قبل ما اسر يعرف الحقيقه
يرد مجهول عبر الهاتف قائلا بتسأل: اي هي الحاجة دي
منة. : خايفة أن اسر يكتشف أن انا مش بخلف
❈-❈-❈

 

عند اسر وتنسيم
يقف اسر أمام تنسيم وهو يقول بصوت عالي. : ده بيت اسر وتنسيم بسي
ثم ينظر الى الصورة الذي توجد علي الحائط وهو يقول بصوت عالٍ.: اني بحبك يا تنسيم بحبك اكتر من نفسي واكتر من كل حاجه حبيتك بنتي وحبيتك اختي وحبيتك امي وحبيتك وحبيت التراب اللي بدوسي على حبيت انفاسك وروحك حبيت طيبت قلبك وحنيتك حبيتك وحبيت كل حاجه فيك يا تنسيم وحشتني قوي قوي قوي قوي قوي قوي قوي قوي ياروح جلبي
تنظر تنسيم الي اسر الذي يقف ويضع يدي على وجه تنسيم في الصورة وهي تقول بصوت ضعيف : لما انت بتحب تنسيم اوي كده ليه ما دورتش عليها ورجعتها لك من اربع سنين ليه سبتها تبعد عنك ليه جاي دلوقتي تقولي الكلام ده مفكرني هبلة ولا عبيطة علشان اصدق شوية الحركات بتوعك دول
ينظر إليها اسر بينما ينزع اثار دموعه التي تسللت على خده. : وانتي مين علشان أقولك لها الكلام ده الكلام ده لحبيبت جلبي تنسيم انتي مش تنسيم انت واحدة بتشبها في الشكل بسي بس انتي مش تنسيم تنسيم حبيبتي اهي
يقول ذلك وهو يشاور بصباع يدي الاسباني علي صورة تنسيم المعلقه علي الحائط
ترد تنسيم قائلة بكبرياء:. ايوا فعلاً معاك حق يا اسر باشا انا مش تنسيم حبيبتك انا واحدة باشبها بس بالشكل مش اكثر
اسر.: ايوه انتي باتشبهي حبيبتي تنسيم من بره بسي تنسيم حبيبيتي عايشة هنا
يقول ذلك وهو يضع يده على قلب تنسيم بينما تنظر تنسيم الي يدي اسر وسقطت دمعه دون إذن منها ينظر اسر الي قطرات دموع تنسيم التي استقرت على كف يده وهو يقول:. راجعي لي حبيبتي تنسيم عشان وحشتني قوي قوي قوي هي الواحيدة اللي بتفهمني وتريحني من عذاب الدنيا كلها

 

ثم يقترب من تنسيم بينما تتسلل دموع تنسيم على خديها بصمت يضع اسر يدي علي خصر تنسيم بينما وضع شف*تيه على خد تنسيم ونزع إليها اسر دموعها بيش*فتيه برقه جعلت قلب تنسيم يذوب مثل حبات السكر التي تسقط داخل اناء مليئ بالمياء يردف اسر قائلاً بصوت ضعيف وانفاس مشتعله بينما ينبض قلبه بجنون ويعلى صدري ويهبط مثل الذي يقف فيه ساحت المعركه:. وحشتني قوي ياتنسيم
يقول ذلك ونظرات عيناها تبرق على وجه تنسيم التي تغلبت عليها المشاعر وأجبرتها على إغلاق عيناها بينما حمل اسر طفلته المدلله على يدي وذهب بها الي عالمهم الخاص الذي لا يسمح بدخول ثالث بينهم
❈-❈-❈
في منزل اسر
تجلس مرفت بينما ينزل حازم من على الدرج وهو يقول:. انا بقا عاوز افهم انتي قصدك ايه بل انت بتقوليه ده وازاي واحده شايله الرحم من سبع سنين وعندها طفل صغير في عمر الثلاث سنين
تنظراليه ميرفت وهي تقول
-انا والله بذات نفسي مش قادره افهم او استوعب ازاي ده حصل ده انا كنت معها يوم ما عملت العمليه وشايفه كل حاجه بعيني انا هاتجنن والله العظيم مش قادره افهم ايه اللي حصل او ايه اللي بيحصل بس الا انا متاكده منه ان الطفل اللي انت بتقول عليه ده مش ابن منه واسر اكيد ابن احد تاني او فيه لعبه وسخه حد بيلعبها وانا عارفه مين الحد ده كويس ومتاكدة من شكوكي
حازم دون فهم. : قصدك ايه ان الطفل عطيه مش ابن اسر طيب واي المصلحة أن واحدة تجيب طفل تربي علي اساس ابنها ومين اللي انتي شكها في ده

 

تنظر مرفت الي حازم وهي تقول بذهول.
-ده اكيد عماد انا متاكده أن عماد ومنة متفقين مع بعض
حازم. : ومين عماد ده انا حاسب علمي أن اسر مش لي أعداء بالاسم ده
ترد ميرفت قائلة: عماد ده شريكي اصدي اللي كان شريكي في الشغل اللي انا حكيت لك عليه
حازم. : طيب مش فاهمه بردك واحد زاي ده عاوز اي من اسر
مرفت : عاوز يدخل اسر شريك في شغله الغير قانون واعرض الفكره على اسر من اربع سنين بس اسر رفض الفكره دي ومن يومها وعماد حطوا في دماغه وعاوز يدخله الشغل بأ اي طريقه ومش اي شغل ده مافيا هو عاوز اسر في لأن زعيم العصابه طالب اسر من سنين بس كان اسر دائما يرفض الشغل ده وكان أحمد جوزي الله يرحمه مع الزعيم المافيا هو والحاج عطيه ولد اسر
يرد حازم وهو ينظر الى مرفت.: وانتي شوفتي زعيم المافيا أو تعرفي هو مين
ترد مرفت بتفكير قائلة:. لا ده مافيش حد يعرف هو مين حتى عماد بذات نفسه ما شافهوش
يرد حازم قائلاً وهو ينظر الى مرفت بخبث.
– طيب انتي تعرفي اللي بيعرف الزعيم بيحصل في اي
تشعر مرفت بالقلق وهي تقول.: قصدك ايه مش فاهمه وبعدين مافيش حد يشوف الزعيم حتي أكبر رجال الأعمال في الشغل ده مايعرفوش هو مين
يرد حازم ببرود:. ايوا فعلاً معاكي حق بس مافيش حد يعرف حاجه عن مخطط زعيم المافيا ويفضل عايش اوبس قصدي تفضل عايشه
تنظر ميرفت الى حازم بعين متسعه وعلامات الدهشه لا تفارق وجهها وهي تقول.: قصدك ايه مش فاهمه
وقبل أن يجيب حازم أحدهم يفتح باب المنزل ويدخل ينظر كلا من ميرفت وحازم الي بينما ينظر الشخص الي ميرفت بعين متسعه وهو يقول بدهشة:. ميرفت انتي بتعملي ايه هنا

 

تنظر ميرفت الى الشخص وهي تقول:. اي يا منة مش مبسوطة اني في بيتك ولا اي
ثم تنظر إلى الطفل الذي تحمله منة وهي تقول بسخرية. : اي يا منة مش تعرفني أن ربنا كرمك بطفل صغير بعد السنين دي كلها
تنظر منة الي الطفل بتوتر ثم إلى حازم وهي تقول بكذب وتحاول أن تخدع الكل: معليش بقي يا حبيبتي كل حاجه حصلت بسرعة المهم انتي عامله ايه وبتعملي اي هنا في مصر مش كانتي سافرتي تعيشي في تركيا انتي وتنسيم بنتك
ترد ميرفت قائله بسخرية: ايوا بس للأسف عمي مات واسر عارف ان احنا هنا في مصر واخد تنسيم مراته ومش عارفه راح على فين بس انتي اي اللي مزعلك أن احنا رجعنا مصر ثاني يا منه يا حبيبتي لا تكوني خايفه من حاجه
ترد منه بتوتر قائله وهي تنظر الى حازم بطرف عين: ها لا مش خائفه واخاف من ايه يعني نورتي يا حبيبتي البيت بيتك
ترد ميرفت بشماذ قائلة.: تكوني خائفه مثلا ان اسر يعرف انك شايله الرحم من سبع سنين ولا حاجه
تنظر منة الي ميرفت بعين متسعه وهي تقول بصوت عالٍ بينما يتسارب العراق على جبينها
-ايه الهبل اللي انت تقوليه ده ازاي شايله الرحم من سبع سنين وعندي طفل في عمر ثلاث سنين وانت اكيد اتجننتي ولا جرى لعقلك حاجه
ترد ميرفت ببرود قائله.: لا يا حبيبتي انا والا اتجننت ولا حصل لعقلي حاجه وانت اكثر واحده عارفه ان انا مش باكذب ولا باقول حاجه ما حصلتش انت شايله الرحم يا منه من سبع سنين وانا كنت موجوده معك ازاي بقى دلوقتي تخلفي وعندك طفل عنده ثلاث سنين عايزه افهم انت جبتي الولد ده منين يا منه وازاي واحده شايله الرحم تخلف دي اكيد لعبه باتلعبيها انت وعماد مش كده

 

منة بخوف.وصوت عالٍ: امشي اطلعي من بيتي انتي اكيد اتجننتي ولا جايه تتبلي علي اني شايله الرحم علشان اسر يطلقني ويرمني في الشارع بابني ويخلى الجو لك انت وتنسيم بنتك مش كده
ميرفت بغضب:. اي الهبل اللي بتقولي ده انا اكتر واحده مش عاوزة تنسيم بنتي تفضل مع اسر ده واحد قد ابوها وعمره ما هايقدم لها كل السعاده اللي تتمناه اي واحده بس انا ربنا بعتني علشان اكشفك واكشف لعبتك الوسخه انتي ولاستاذ عماد انا هاتصال على اسر دلوقتي حالا واخلي ياجي وهاحكي له كل حاجه وهاقوله ان الولد ده مش ابنه وانتي واحدة شايله الرحم مش بتخلف
يحدث كل هذا أمام عين الصقر التي تراقب كل شيء بصمت وقبل أن تصل ميرفت الي الحقيبة الخاص بها من اجل ان تخرج الهاتف المحمول من اجل ان تطلب رقم اسر وتخبرها عن كل شئ كان ميرفت سقطت أرضاً وصدر صوت طلقات رصاص والصوت عالٍ يملئ المنزل وتصرخ منة من شدة الزعرة وهي تري ميرفت تغرق في دمائها بينما نظرت ميرفت ومنة الي من أطلق الرصاص بصدمه تردف ميرفت بألم وهي تضع يديها على صدرها بينما تنظر الى حازم بدهشة: انت مين
يابتسم حازم بخبث وهو يجلس أمام ميرفت ويضع قدم فوق لآخري ويقول بفحيح الافعي
-احب اعرفك على زعيم المافيا
يقول ذلك وهو يشاور بيدي على منة ثم بضحك بصوت عال وهو يقول.بسخرية
-تصدقي ان زعيم المافيا واحدة جبانها زاي دي وغبية ومش بتعرف ازاي تتصرف في المواقف اللي زاي دي
منة ببكاء من شدة الخوف وصوتها يرتجف: انت زعيم المافيا ازاي
يرد حازم وهو يقلد صوت منة المرتجف.: انت زعيم المافيا ازاي

 

ثم يكمل حازم حديثه قائلا بسخرية وصوت ارعب منة: انا بقول انتي مش بقول انا يا غبيه
ترد منة بخوف وهي ترتجف.: ا ن ا انا ازاي انا مش زعيم المافيا
ينظر حازم اللي ميرفت التي تفارق الحياة وهو يقول:. شايفه زعيم المافيا واحدة جبانها زاي دي بتكذاب كمان أن هي مش زعيم المافيا
ثم دون إنذار يطلق رصاصة في الهواء وهو يقول:. انتي بتكذابي ليه يا زعيم المافيا اذا انت مش الزعيم المافيا مين انا مثلاً
ثم يكمل حديثه وهو ينظر الى ميرفت بعين متسعه بينما يضع يديه الاثنين على صدره وهو يقول بسخرية : عاجبك يعني اكون انا زعيم المافيا يا مدام ميرفت
ميرفت بتعب شديد وهي تحارب من أجل لا تستسلم إلى الذهاب في سبات عميق: انت مين وعاوز اي.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجني متملك قاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى