روايات

رواية تزوجني متملك قاسي الفصل الحادي عشر 11 بقلم صباح عبدالله

رواية تزوجني متملك قاسي الفصل الحادي عشر 11 بقلم صباح عبدالله

رواية تزوجني متملك قاسي الجزء الحادي عشر

رواية تزوجني متملك قاسي البارت الحادي عشر

رواية تزوجني متملك قاسي الحلقة الحادية عشر

في مكان مجهول..

مجهول 2.

-طيب خليك مدبس في الجوازة دي لحد مانخد اللي احنا عاوزينه وبعدين هنشوف حل

مجهول 1

– ياعمي بقولك مش عاوزه تقولي خليك ماشي في الجَوازه

مجهول 2 بنبرة تهديد:.

-اسمع يايوسف هتفضل مع البنت دي لحد ما الخطه تمشي ونخدا اللي انا جيت علشانه وبعدين ارميها زاي ما انت عاوز بس قبل ماخد اللي انا عاوزه ده ها يكون التمن حياتك انت فاهم

يوسف بخوف من تهديد عمه.

– طيب الفرح بعد اسبوعين اعمل اي لو تنسيم مش عملت اللي انا بقول على قبل الفرح

مجهول.

– لو ده حصل فعلاً انت هتجوز نورهان بجد وبعدين انت دلوقتي طريقي الواحد اللي هدخل بي البيت دلوقتي

يوسف بحنق.

– انا مش عاوز اتجوز نورهان ياعمي ومش عاوز ائذيها في حاجه

مجهول بغضب.

– انت هتعصي كلامي يايوسف وتنسى انا عملت اي علشآان توصل للي انت في دلوقتي

يوسف بضيق.

– مانستش حاجه ياعمي بس ده جواز وانا مش جاهز دلوقتي

مجهول. بسخرية.

– ليه مش عندك شقه وعفش ومش معك حق المهر

يوسف : ياعمي انت بتهزر

مجهول. بجمود.

: هو اللي انا بقول على هو اللي ها يتنفذ يايوسف والنقاش انتهي

وفجأة يصدر هاتف يوسف صوت رنين ينظر إلى المتصل ويتجاهل الاتصال أردف المجهول بتحذير.

-لو هي رد عليها ومش عاوزك تبين لها أي حاجة يا يوسف والجواز ده هايكون تمن حياتك انت فاهم

❈-❈-❈

في منزل عائلة الحاج عطية

في غرفة نورهان أردفت نورهان ببكاء وهي تحمل في يديها االهاتف.

– انت فين يا يوسف

في الجانب الاخر

يوسف بحنق.

– هكون فين يعني عاوزه إيه علشان مش فاضي

نورهان بحزن.

-مالك يايوسف في حاچه

فى الجانب الاخر

يوسف بغضب

– هتقولي عاوزه اي ولا اقفل التلفون

نورهان بدموع.

– اتصلت بسي عشان نچولك ان كل شيء قسم ونصيب يا يوسف

في الجانب الاخر

يوسف بصدمه وخوف من تهديد عمه اليه.

-انتي بتقولي اي يانورهان معقوله بعد ده كله تقولي لي كل شيء قسم ونصيب انتي بتهزري صح

نورهان بدموع.

– لع يا يوسف مش بنهزر بس حاسه انك ماتعوزش تتزوجني واني مش رخيصة عشان تتغصب علي يا يوسف إني ايوه بحبك وحفضل أحبك بسي مش على حساب كرمتي كفاية أن اهلي مافيش حد فيهم يطيق يبص في خلقتي من يوم ماعرفوا إني بنحبك انسني يا يوسف وكمل مع اللي تحبها بجد.

يوسف بكذب وهو يدعي الحزن.

– بس انا بحبك انتي ومش هاحب غيرك يانورهان رجاء مش بعد ماوصلنا لحد هنا تقولي الكلام ده.

نورهان بدموع.

-انت مش بقيت يوسف اللي اني عرفتوا وحبيتوا انت اتغيرت جوي وچلبي مش مطمن لك زاي لاول عشان اكده اني حنسحب من الاول عيش حياتك ونساني يايوسف سلام عليكم.

ثم تغلق الهاتف قبل أن تقول شيء اخر او انها تسمع رد يوسف عليها تنهار نورهان بجسدها فوق الأرض وهي تبكي بشدة تركض اليها كلا من نور وملكه الذين يقفون بجوار نورهان من اول الحديث ملكه بحزن على حالة نورهان

– نورهان حبيبتي اهدي والله لو بيحبك مش حيسيبك وحيعمل اي حاچه عشان ما يسيبك صدقني

أردفت نور بدموع.

– والله ياخيتي مش يستاهل اللي انتي تعملي في روحك ده

نورهان بدموع والحزن يمزق قلبها .

-بحبوا ياخيتي والله العظيم بحبوا مش جادرة علي بعدو عني مش جادرة

ثم تذهب نورهان فى عالم اخر من شدة ماهي حزينه وقلبها يؤلمه على ذلك الخاين يوسف الذي يلعب بها وبمشاعره الصادقه فقط من أجل المال لا أكثر بينما تشعر كلا. من نور وملكه بثقل جسد نورهان أردفت نور بخوف.

-خيتي حصول لها اي ياملكه.

تمسك ملكه يدي نورهان وهي تقول .

– مش تخافي ياخيتي الضغط عالي مش اكتر تعالي نحتوها على السرير وانتي تقعد اهنايه لحد مانزل اعلمها كوباية لمون تشربها حتهدي اعصابها شوي.

نور بقلق وهي تنظر الي نورهان

-ماشى ياخيتي بسي مش تعرفي أمي عشان مش تخاف عليها انتي عارفه كيف هي من اليوم الاسود ده

ملكه بحزن:

– والله اني مش عارفه اي اللي حصول حنلحق علي نورهان ولا على حاتم

نور بدموع.

– ربك يعدلها ياخيتي

ملكه بحزن ان شاء الله

❈-❈-❈

عند يوسف

يقف يوسف والعرق يتسارب من علي جبينه وهو يقول

– هعمل ايه دلوقتي؟ عمي لو عرف هايعمل في اي ده ممكن يقتلني فيها اعمل ايه اعمل ايه

يضع يدي على شعره وهو يقول بخوف فكر يايوسف فكر

وبعد وقت من التفكير بينما يسير بشكل عشوائي يتوقف عن السير وهو يبتسم بخبث.

-ايوا هي دي

ثم يطلع الهاتف من جيبها ويطلب رقم مجهول وبعد وقت ليسه بكثير يرد المتصل قائلاً

-خير ياباشا

يوسف بلهفة.

-اسمع انا هقولك اي وعاوز يتنفذ بأحرف الواحد

المتصل بجدي.

-أمرك ياباشا

يوسف.

-حلو اسمع هقولك اي؟؟؟

المتصل: انت بتقول ايه ياباشا دول ممكن يقتلوني ويقتلوك

يوسف: نفذ بس اللي قولت على و ماتخفيش مافيش حد هايعرف حاجة لو انت نفذت بشكل صحيح

المتصل: طيب ربنا يسترها وتعدي على خير

يوسف: هاتعدي ماتخفيش بس اهم حاجه تعمل اللي قولتلك على

المتصل: أمرك ياباشا بس العملية دي هتكلفك كتير

يوسف بضيق: ماتخفيش هاديك اللي انت عاوزه بس مهم كل حاجه تمشي تمام؟

❈-❈-❈

اليوم الثاني

في منزل عائلة الحاج عطية..

رجع أسر إلى المنزل هو وتنسيم وهم يجلسون مع بقى افراض العائلة يتناقشون في أمور الزواج بينما تجلس تنسيم وعلى قدميها يجلس حازم لكن كان كل مايشغل تفكيرها هو ذلك المتصل وكان أسر ياخذ باله ان هناك شيء غير طبعي يحدث مع تنسيم لكن لا يريد اجبارها على شيء ينظر الحاج عطيه إلى تنسيم والجميع ملاحظ تغير تنسيم وملامح وجها الشاحب يردف قائلًا بينما نظر إلى أسر بطرف عين

خير ياتنسيم يابنتي في حاچه تعبكي ولا حاچه

لكن كنت تنسيم لا تسمع ولا ترى يردف أسر قائلاً بهدوء: تنسيم ابوي بيكلمك ردي علي

مزالت تنسيم مثل ماهي أردف الحاج عطيه بشك: تنسيم مالها ياأسر ياولدي مالوا وشها اصفر زاي الليمونه اكده

أسر بتوتر وهو ينظر الي تنسيم : بصراحة كنت عاوز اقولكم على حاچه اكده

ياسر: خير ياخوي

ينظر إليه أسر وهو يقول.: خير ان شاء الله ياخوي

الحاج عطيه.: قول في اي يا أسر ياولدي قلقتنا

يقف أسر وهو يقول بتوتر بيمنا نظرات إليه تنسيم التي شعرت عليه وهو يقوم من جوارها يردف دون مقدمة: تنسيم مراتي حامل ياجماعه

الجميع ينظر إلى أسر بدهشة والي تنسيم التي نظرت إلى لاسفل بخجل بينما قال الحاج عطيه بذهول وهر ينظر إلى تنسيم.: واه حامل كيف ياولدي وهي مين اللي مراتك

أسر بحنق.: هو اي اللي حامل كيف يابوي اومال إني مش راجل ولا اي تنسيم بتكون مراتي يابوي

ياسر: اهدي يا اسر اكيد ابوي مو يقصدش أكده بسي انت وتنسيم مو متزوجين زواج عادي عشان أكده استغرابنا كلنا

أسر: مش استغراب ولا حاچه ياولد ابوي اني وتنسيم متزوجين على سنة الله ورسوله مو عملت حاچه غلط عشان تستغربوا اكده

الحاج عطيه بغضب: انت چنيت على الآخر ياسر نسيت انك حطلق تنسيم لم تم العشرين سنة وان ده مو جواز زاي اي جواز عشان تقول مراتي

تنظر تنسيم بدهشة إلى الحاج عطيه وهي تقول: انت بتقول ايه ياجدو أسر هايطلقني بعد ماتم العشرين ليه

❈-❈-❈

يرد أسر قبل ما الحاج عطيه يرد على تنسيم: اني مو حنطلق تنسيم يابوي

الحاج عطيه بغضب. : انت تخرف تقول اي يااسر

ياسر بتهدي.: اهدي بسي يابوي

الجاچ عطيه بغضب. وصوت عالي.: اهدي كيف انت مو شايف بعينك اخوك عمل اي في الغلبانه دي دي لسه عيالها ولا راحت ولا جات كيف تحمل وكيف حتولد دي حتموت وبعدين ياستاذ أسر واين راح كلامك لم قولت ان تنسيم عمرك مو حتبص لها اكتر من بت اخوك الله يرحمه احمد

أسر بغضب: يوووه بچي يابوي ماحسسني اني عملت حاچه غلط ولا حرام لاسماح الله تنسيم في لأول والآخر تكون مراتي واني راچل زاي زاي اي راچل يعوز الكتير من مراته

الحاج عطيه بحزن على تنسيم: راچل مو قولت حاچه بسي دي عيالها ياولدي لسه مو فاهمه حاچه ولا تفهم كيف تمشي الدنيا ولو انت تفكر أكده كنت اتزوج واحدة تفهم كيف تمشي الدنيا

أسر واني مش ظلمها في حاچه يابوي

ياسر ينظر إلى تنسيم وهو يقول. : خلاص يابوي طالما أسر شايف انه مو عمل حاچه غلط مو في حد حايقدر يقنعوا أن اللي عملوا غلط

❈-❈-❈

ثم ينظر إلى تنسيم وهو يقول بحزن.: الف مبروك يابتي أن شاء الله حتقومي بسلامه مو تخافي من حاچه

ثم ينظر إلى وفاء قائلًا تعالى يام عمر نعوزك في حاچه

تنظر إلى زوجها وهي تقول.: حاضر يابو عمر چايه

أن عوزتي حاچه خبرني أو خبري الصبايا ماشي يابت

تبتسم تنسيم ابتسامة حزينه وهو تقول

-شكرا ياطنط

ينظر الحاج عطيه إلى تنسيم بحزن بينما نظرات إليه تنسيم بخجل يذهب إليها وهو يقول بينما وضع يدي على رأس تنسيم بحنان.

-سامحني يابتي مو بأيدي نعملك حاچه الله يكون في عونك الايام الجايه

لم تفهم تنسيم مالذي يقصدها الحاچ عطيه بحديثه فاتكتفي بابتسامة بينما نظر الحاچ عطيه إلى أسر بغضب ثم ذهب دون أن يقول شيء آخر وذهب الجميع أيضا ولم يتبقي غير أسر الذي ينظر إلى تنسيم ويشعر انه فعل شيء خطأ في حق هذة الفتاة الصغيره يردف بهدوء قائلاً.

– تعالي ياتنسيم عوز اقولك حاچه

تنظر إليه تنسيم وهي تقول.

-هو احنا عملنا حاچه غلط يااسر

ينظر إليها أسر وهو لا يقدر ان ياتي برد على هذا السؤال بينما يحاول أن يقنع نفسه انها لم يفعل شيئا خطاء يكتفي بقول.

-تعالي وراي ياتنسيم

❈-❈-❈

في مكان اخر

يقف يوسف وهو يتحدث في الهاتف يردف قائلا بستفزاز.: اي ياموزه هاتعملي اللي بقولك علي ولا ابعت صورتك الحلوة دي لجوزك اسر باشا

المتصل بترجي.: لا بالله عليكي ده اسر ممكن يقتلني والله العظيم

يوسف بسخرية : طيب ماتخليكي شاطرها كدا وتعملي اللي بقولك علي

المتصل.: انت بتطلب المستحيل انا مستحيل اعمل حاجه تغضب ربنا او اني اخون جوزي انت فاهم

يوسف: اووف بقا بين عليكي هاتعذابني معاكي لو مش عملتي اللي بقولك علي انا هبعت الصورة الجديده دي لا اسر باشا شوفيها كدا وقولي رايك

وبعد وقت يرد المتصل قائلا ببكاء : حرام عليكي اي اللي انت بعتوا ده دي مش انا وبعدين انت منين وليه بتعمل في كدا عاوز اي مني

يشعر يوسف بالحزن من اجل تنسيم لكن لا يظهر مافي قلبه ولا يقدر ان يقف امام جشع وطمع عمه يردف ببرود مصتنع. : هو زاي مانا بقولت لكي كدا ياموزة

المتصل : ده من سبع المستحيلات انوا يحصل اطلب اي حاجه تانيه غير كدا بالله عليك

يوسف بخبث لا والله قطعتي قلبي تصدقي ماشي هاطلب منك حاجه تانيه بس مش هاغير راي تاني اتفقنا

النتصل بتتوتر.: ماشي

يوسف: تو تو تو تو قولي اتفقنا ياموزة

المتصل بنفاذ صبر.: قول عاوز ايه واخلص اسر زمانوا جاي

يوسف : طيب اهدي علينا ياموزه. واسمعي هاقولك اي.؟؟

المتصل بدهشه: انت اتجننت اي اللي بتقوله ده

يوسف: هو ده اللي عندي هتنفذي مش هبعت الصورة الحلوة لا اسر باشا مش هتنفذي هبعت كل الصور لاسر باشا واقوله انك كنتى عاملها علاقة معي في السر وان الحامل اللي في بطنك ده ابني انا مش ابن اسر

المتصل بصدمه :انت اتجننت اي اللي بتقوله ده انا ماعرفش انت مين اصلا حرام عليك تعمل في كدا اتقي الله اذا ماكنتش بتخاف من حد خاف من ربنا علي الاقل

يوسف : هو ده اللي عندي هسيبك انا تفكير دلوقتي وياريت تفكير كويس علشان مش نزعل من بعض فى الأخر سلام يا موزه

ثم ينظر الي مجهول وهو يقول.بينما ابتسم بخبث

حلو اوي كدا دخلها وكمل اللي اتفقنا على

❈-❈-❈

اليوم الثاني

في مكان مجهول تستيقظ نورهان وهي تضع يديها على رأسها من شدة الصداع وهي تقول

اها ياني الصداع حيفچر نفوخي

يرد عليها مجهول: اي ياقلبي مالك على الصبح ياجميل

تنظر نورهان بدهشه الي صاحب الصوت وهي تقول بصدمه : انت مين

ثم تنظر حولها والي نفسها وهي تقول تقول بصوت عالي: يامري اني فين واي اللي حصول اني مو فكرها حاچه

مجهول: ماتخفيش ياموزه مافيش حد هايعرف حاجه عن اللي حصل بس اي يابنت صروخ مقدرش ابعد عنك لحظه واحده طول اليل

نورهان بصويت. : يالههوي انت تقول اي ياچدع أنت انت تعرف اللي تقوله ده

مجهول: ايوا ياموزه عارف بس بين عليكي من الصدمه مش مصدقه

نورهان ببكاء: ابوس علي يدك قول انك تكذاب ومو حصول حاچه من اللي انت تقول عليها

المجهول بسخرية : ههه االا حصول يامزتي وعلى فكرة اللي حصل ده مش لاقي ده متوجه لحد تاني

نورهان بستغراب. : تقصد ايه مو نفهم عليك

وفجأة احدهم يرن الجرس بستمرار ليرد الشخص قائلا بينما يبتسم بستفزاز. هتفهمي كل حاجه ياحلوه بس اصبري

ثم يذهب ويترك نورهان التي تجلس وهي تتضرب نفسها علي وجه وهي تقول بصوت عالي وبكاء

يامري يامري يامرارك الاسود يانورهان حنتعملي اي دلوقتي ولا وين حتروحي بعد اللي حصول ده ولا حنقول اي لا امي وابوي ولا چدي عطيه حيعمل في اي

وتفضل تبكي بشده وهي تضرب نفسها خارج الغرفة

يوسف بصوت واطي : اي اللي حصل

المجهول: عيب يارايس بس البنت ياخربتها صروخ ده انا مسكت نفسي بالعافية عنها

يوسف بغضب لكن يحفظ على الصوت الاوطي

نعم ياروح امك عارف لو كنت لمست شعرها واحده من نورهان انا هعمل فيك اي

المجهول: اهدي ياباشاا مابتقول مسكنا نفسنا هي حكايه بقا ولا اي وبعدين كل حاجه ماشية زاي ماحضرتك عاوز ليه زعلان بقا

نورهان بصدمه وهي تقف خلف يوسف يوسف.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجني متملك قاسي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى