رواية تزوجني متملك قاسي الفصل الثالث عشر 13 بقلم صباح عبدالله
رواية تزوجني متملك قاسي الجزء الثالث عشر
رواية تزوجني متملك قاسي البارت الثالث عشر
رواية تزوجني متملك قاسي الحلقة الثالثة عشر
يجلس عماد وهو يمسك في يدي سجارة وتجلس أمامه مرفت وهي تقول. بحنق عجبك اللي حصل ده أسر كان هايموت تنسيم وهي مالهاش ذنب في حاجه
عماد بسخرية:. انا شايف ان قلب الأم بيحن ماتنسيش انك شريكة في كل حاجة والفكرها فكرتك من لاول
مرفت بغضب:. انا قولت خلي ياطلقه مش ياموتها ياعماد وفي لأول والآخر تنسيم بتكون بنتي ومن لحمي ودمي واكيد قلبي هايحن لها لم اشوف اللي بيحصل لها ده وهي لسه في سن المراهقة
عماد بخبث. : خلاص اللي حصل حصل والخطة لازم تمشي لحد لآخر
مرفت. بدهشة. : قصدك اي ياعماد
يبتسم عماد بخبث وهو يقول.: اهدي ياقلب عماد مالك خوفتي كدا
مرفت.بحنق: ماهو بصراحه شكل بقا بيخوف ومابقتش مرتاح لك وخالص قول عاوز اي ومن غير لف ودوران
عماد بغيظ:. اموت فيك وانتي تفهمها وهي طايره كل اللي عليكي تخدي بعضك وتطلعي من هنا تقدمي بلاغ أن جوز بنتك ضرابها لحد الموات وهي حامل وكمان اتجوازها غصب عنها وهي لسه في سن المراهقة وتطلبي انك عاوزها تطلق منه
ثم يطلع من جيبها جواز سافر وهو يقول. : واهو تالت تساكر سافر على تركيا لي انا وانتي وتنسيم ونرجع مع بعض تركيا ونعيش هناك ولا كائن حاجة حصلت وتدفع الفلوس لناس ونكبر الشغل وتكون كل حاجه تمام قولتي اي
تبتسم مرفت بخبث وهي تقول.: حلو اوي بس في رايك أسر وأبوا هاسكتوا بعد اللي هايحصل ده
عماد وهو يخرج دخان السجائر من فمه.: وأي اللي هايخليها مش يسكتوا بس ياحبيبتي وبعدين هم هايكونوا في اي ولا اي بس
وقبل أن تقول مرفت شيء يدخل احد رجال عماد وهو يقول بدهشة:. ياباشا ياباشا
عماد بغضب:. مالك يا حيوان في اي
يقف الراجل امام عماد وهو يحني رأسه وهو يقول: آسف يافندم بس حصل حاجه مش محسوب لها حساب
عماد بتسأل:. حاجه اي اللي مش محسوب لها حساب
الشخص بتوتر.: يوسف بيه ابن اخوا حضرتك تعيش انت يافندم مات
يقف كل من عماد ومرفت وهم يقولون في صوت واحد وأثار الدهشة لا تفارق ملامح وجهم.: أي انت بتقول ايه يوسف مات مات ازاي
الراجل بخوف.: ماعرفش يافندم بس كل اللي انا اعرفوا في واحد ضربوا بنار
عماد بغضب.وصوت عال: واحد واحد مين ده
مرفت تنظر مرفت إلى عماد بعين متحجره وهي تقول بشك:. مقولة يكونوا هم اللي قتلوا
ينظر عماد إلى مرفت وهو يقول بغضب بينما رمي السجائر من يدي وقام بفرقه بحذائه في الارض وهو يقول بغضب.: لو اللي انا بفكر في صح مافيش واحد في العايله دي هيفضل عايش بعد اللي حصل صدقني
مرفت بتوتر. : نوي تعمل اي ياعماد
عماد بشرود.: هخد حقي وحق ابن اخوي روحي انتي واعملي اللي اتفقنا على وانا هخالص وحصلك
❈-❈-❈
في العيادة
في الغرفة التي يوجد فيها نورهان تنام نورهان على فراش العيادة بينما يعرق و جها بشدة وتدرجة الحرارة عاليه بينما يسترجع عقلها كل شيء حدث اليوم: داخل ذكريات نورهان
يوسف : خدي البسي ده بسرعه هاخدك ونهرب مع بعض هانتجوز ونبعد عن كل حاجه اهلك وعمي انا خلاص مش عاوز حاجه غيرك انتي يانورهان
نورهان بدهشه: انت تقول اي يايوسف انت عارف لو ده حصول واهلي عارفوا اي اللي حايحصول
يوسف بالم. : ماتخفيش يانورهان انا معكي مش هاسمح لحد يعمل لكي حاجه ماتخفيش
نورهان ببكاء : اني مش خايفه علي نفسي اني خايفه عليك انت يايوسف انت مو تعرف مين اهلي ولا مين هو الحاچ عطيه
يضع يوسف قبله رقيقه علي جبين نورهان وهو يقول: ماتخفيش ياقلب وروح يوسف انا هاخدك مكان العفريت مش هاتعرف احنا فين بس انتي اثقي في وتعالي معي نتجوز وبعدين نسافر سوا
نورهان: طب حنتزوج كيف
يوسف: بس تعالي
وبالفعل اخذ يوسف نورهان الي شيخ كبير وتزوجها حقا وبعد وقت نورهان بفرحه وهي تسير علي الطريق بجوار يوسف : يابوي اني مش مصدقه انك خلاص بقيت جوزي واني بقيت مراتك يايوسف
يبتسم يوسف بالم وهو يقول : ان شاءلله ياقلبي هاعمل المستحيل علشان تفضلي مبسوطه كدا
نورهان تحضن يوسف وهي تقول: انت عملت المستحيل بچد يايوسف اني كنت فقد الامل اني حتزوج وبالاخص بعد اللي حصول لي ده لو كان واحد غيرك كان تركني من غير سترها بس انت اتزوجتني وسترت علي اني بحبك قوي يايوسف
ينظر يوسف الي نورهان هو يقول بينما يضع يدي على بطنه وهو يتألم. : انا عاوز اقولك حاجه يانورهان
نورهان بقلق:. خير مالك يايوسف وحاجة اي اللي تعوز تقول عليها
يوسف بتوتر:. انا كنت عاوز اقولك ان كل اللي حصل ده كنت انا
وفجأة ياتي صوات اطلاق النار ليقف يوسف وهو ينظر الي نورهان بدهشه بينما قالت نورهان بخوف : ياربي اي الصوت ده تعالى يايوسف نمشي من هنا اني قبي مش مطمن
ثم تنظر الي يوسف وهي. : خير مالك يايوسف
ينظر يوسف الي نورهان ثم يضع يدي على صدره وينظر الي دمائه التي في يدي
تستيقظ نورهان بفزع وهي تقول بصراخ. : يوسف
وفاء بفزع. : بسم آلَلَهّ الرحمن الرحيم
نور بفزع ايضا : خيتي
نورهان ببكاء : قتلوا يوسف قتلوا يوسف يامه قتلتوا ليه يامه ده كله عشان حبيتوا قتلتوا چوزي يامه اني مش حاسامحكم
وتنفجر في البكاء وهي تقول: ليه قتلتوا ليه يامچرمين قتلتوا چوزي
ياسر.: انتي تخرفي تقولي اي يانورهان مين ده اللي چوزك يابت
نورهان بغضب وبكاء: زوجي اللي انت قتلتوا يابوي اني مش حاسمحكم أبداً مو حاسامحك يابوي انت حرمتني من اغلي من روحي طب كنت اقتلني معه ليه سبتني عايشه كنت قتلتني يابوي بدل العذاب ده كله
يصفع ياسر نورهان علي وجها وهي يقول انتي جنيتي علي الاخر ولا الواد ده اداكي حاجه لحست نفوخك خالص
❈-❈-❈
خارج الغرفة
مزلت تنسيم في غرفة العمليات وكلا من أسر والحاج عطيه يقفون امام الباب وذهب ياسر مع عمر من أجل أن يرى نورهان وفجأة ينفتح باب غرفة العمليات ويخرج منه الطبيب يركض كل من أسر والحاج عطيه إلى الطبيب وهم يقولون في صوات واحد يظهر في الخوف والقلق على هذة الصغيرة
خير يادكتور تنسيم عامله ايه
الطبيب باسف. انا اسف ياجماعة عملنا كل اللي نقدر على بس للأسف ماقدرناش ننقذ الجنين
أسر بضيق وصراخ وهذا جعل كل من الحاج عطيه والطبيب ينظرو إلى أسر بدهشة َوهو يقول في دهيه الچنين والزفت المهم تنسيم كيف حالها هي زاين ولا فيها حاجه
الطبيب بستغراب. هي الحمدلله كويس بس لسه تحت تأثير المخدر وفي حاجه كمان احنا لازم نقدم بلاغ لأن المدام بين عليها تعرضت لعنف شديد وده السبب الرئيسي لفقدان الجنين
ينظر الحاج عطيه إلى أسر وهو يقول بتوتر. مافيش داعي للإبلاغ ياولدي دي مشكله صغيره بين راجل ومراتوا وان شاء الله حتتحل بينهم
الطبيب. بس ياحج دي كانت ممكن تموت وبعدين ازاي تجوز بنت لسه في السن ده ودي قضية تاني خالص
أسر بحنق. وانت مالك روح شوف شغلك ومش تدخل في بحاجة مش تخصك يكون احسن لك
ينظر الطبيب إلى أسر بخوف بينما قال الحاج عطيه بتحذير. معلش ياولدي أسر مايقصدش يخوفك بسي احنا ناس صعيده وحاجة زاي دي مو بتطلع بره ولو الحكومه عرفت حاجة مش تلوم غير نفسك
الطبيب بضيق. انتم بتهددوني بقاا
الحاج عطيه بهدوء الأفعى. لا ياولدي لا سماح الله إحنا مش بنهددك بسي بنعرفك مش اكتر
يشعر الطبيب بالخوف من نبرة الصوت الحاج عطيه فايقرار الإنسحاب قبل أن يكون هذا النقاش سبب قضاء علي حياة يرد قائلاً بخوف. ماشي ياحاچ زاي ماتحبوا مش هاقدم البلاغ والمدام نقلنها في اوضيه عادي تقدروا تدخلوا تشوفوا لم تفوق من المخدر
ينظر أسر إلى الطبيب وهو يقول. نقلتوها في اي اوضه عاوز ندخل نطمن عليها
الطبيب. هي في الأوضه رقم 35 بس لسه تحت تاثير المخدر
ينظر أسر إلى الطبيب بضيق ويذهب من أجل أن يرى معشوقة قلبه دون أن يقول شيء
❈-❈-❈
في الغرفة التي توجد فيها تنسيم يدخل أسر لاينظر إلى تنسيم التي تنام على فراش الموت مثل الملاك الصغير بحزن وندم على مافعل بصغيرته الجميلة يردف بحزن وهو يجلس على الكرسي الذي يوجد أمام الفراش.:
– ليه ياتنسيم ليه عملتي أكده كان ناقصك اي ولا اني ناقصني اي عشان تعملي اللي عملتي ده ليه عملتي زايها ليه ياتنسيم صحيتي الوحش اللي چواتي عليكي ليه تخليني اعمل فيكي أكده ليه كل ماحب واحدة تطلع كذابها وخاينه ليه أكده هو اني ينقصني اي عشان تبصوا على راجل تاني غير
ثم يغلق عيناه بينما هربت على خديها دمعة تثبيت شدة حزنه التي يخبئه داخل قلبه وهو يتذكر شيء حدث في الماضي
-داخل ذكريات اسر
في غرفة أسر.
-أسر بقولك اي ياچلبي
ترد فتاة وهي زوجة أسر المتوفية.
-قول ياچلبي
أسر بحب.
-يسلم چلبك يام حازم يالغاليه كنت عاوز اقولك اني عندي شغل في مصر وحسافر تحبي تچي معي انتي وحازم وبالمره تغيري چوق قولتي اي
الفتاة بتوتر.
-مش عارفه والله يا سر حينفع ولا لع
أسر: واي م حينفعوا بسي ياچلبي
ترد الزوجة قائلة.: مش عارفه بسي حازم لسه صغيره حيتعب من السافر واني زاي مانت شايف عندي شغل لفوق دماغي مش فاضي اسافر معك
أسر بزعل مصتنع.: ماشي زاي ماتحبي جاهزي لي شنطتة السافر عشان حسافر اليوم
الزوجة بخبث.: الله حتزعل ليه بسي مانت تشوف كل حاچه قدامك مش بأيدي حاچه
أسر وهو يذهب اتجاه دورة المياء.: خلاص يا منى مش زعلان ولا حاچه هم كلهم يومين وحكون نها أن شاء الله
وفجاه يأتي اتصال إلى مني زوجة أسر تنظر مني إلى دورة المياء وعندما تتأكد أن أسر دخل وغلق الباب ترد على الهاتف قائلا.
-مش قولت لك قبل أكده مش تتصال على تاني غير لم اكلمك اني وانت كمان وحشتني قوي بسي أسر چوزي يسافر واجي نشوفك ونقتي وقت حلو معك بدل الخانقة اللي اني فيها دي
يستيقظ أسر من الذكريات المؤلمة التي هاجمت على عقله من اجل ان تحرق قلبه على صوت هذة الطفلة التي تدمدم بألم والكلمات غير مفهومة إلى أسر يردف أسر بحزن قائلًا بينما يهز جسد تنسيم بلطف: تنسيم تنسيم انتي كويسة
تسمع تنسيم هذة الصوت الذي ارعب قلبها الصغير وقلب كيانها لتفتح عيناها بفزع وهي تصرخ بجملة واحد فقط.
– اعااااا انا مش عملت حاجه والله ماعملتش حاجة بالله عليكي مش تضرابني. جدو عطيه مااااامااا حد يالحقني جدو عطيه
ينظر أسر إلى تنسيم بحزن وهو يقول.
-اهدي ياتنسيم مش حعملك حاجه ماتخفيش اهدي
يقول ذلك وهو يحاول أن يقترب من تنسيم لكن كان كل ماقترب تزدات تنسيم في الصراخ ويرتجف جسدها الصغير من شدة الخوف وكانت تضع يديها على وجها خوفاً أن ذلك المتوحش يصفعها مره أخرى على وجها وفجاة يأتي الجميع على صوت صراخ تنسيم لكن تكون المفاجأة صادمه للجميع ومن سوا حظ أسر تأتي مرفت ومعها رجال الشرطة في هذا الوقت التي لا تكون تنسيم في جميع قوات العقلية ومازالت تحت تأثير الصدمة تركض مرفت إلى تنسيم وهي تقول بدموع تمسايح
-بنتي حبيبتي اهدي ماتخفيش ياقلبي انا هنا اهو
ترتمي تنسيم في أحضان هذة العقربة وهي تقول صوات مقاطع من من شدة الخوف ما. م ا ماما مش تخلي ياضر ابني انا والله مش عملت حاجه انا مظلومه والله والله مظلومه مش عاوزه افضل هنا مش عاوزه اكون معا انا موفقة اني اسافر معاكي تركيا مش عاوزه افضل هنا مش عاوزه اشوفها
الحاج عطيه بذهول.: انتي تقولي اي ياتنسيم
أسر بصوت عالي ارعب تنسيم أكثر.: انتي تخرفي تقولي اي
❈-❈-❈
ترتجف تنسيم من شدة الخوف وهي تحضن مرفت بشده كما لو كانت تريد أن ترجع بداخلها مره ثانيه وتختفي من هذا العالم الظالم بينما تقول مرفت بخبث الثعالب ودموع التماسيح وهي تنظر إلى رجال الشرطة…
-انت شايف بعينك ياحضرت الظابط اي اللي بيحصل في تنسيم بنتي واي اللي الناس دي عملتوا فيها وازاي جوزه بتعامل معها من بعد اذنك انا عاوزه ارفع شكوى على الناس دي وعاوزه تنسيم بنتي تطلق من الجدع ده هو اصلا من سن ابوها وغصب بنتي على الجواز منه علشان ياخد كل حاجه باسمها هو مش بيحب بنتي هو طمعان فيها
ينظر أسر والجميع إلى مرفت بدهشة بينما قال الحاج عطيه بغضب…
– انتي چنتي اي التخريف اللي تقوليه دي
أسر بغضب…
– انتي عارفه انتي تقولي اي
ياسر وهو ينظر إلى مرفت بحنق …
– مش تصدق المرأه دي ياحاضرة الظابط دي ميه من تحت تبن وكلنا عارفين هي تعوز توصل لا اي
يرد الظابط وهو ينظر الي تنسيم….
-انا مش شغلي اشوف مين بيقول ومين ماقالش انا جاي هنا علشان ارجع حق المدام ولو هي عظمت على الطلاق اكيد هتطلاق لو انهددت السما على لارض وانا شايف بعيني أن المدام اتعرضت لعنف شديد وده لواحده سبب قوي لطلاق لو عاوزة تطلق
أسر بهدوء وهو ينظر الي تنسيم…
-بسي اللي حصول مشكلة صغيرها بين راجل وامراته وان شاء الله تتحال مش محتاجة الحكومه تدخل وأنها تطلق
الظابط بحنق…
-وأي أن شاء الله اللي يخلي راجل يعمل في مراته كدا يا اسر باشا
أسر دون تفكير؟….
-الخاينه
الكل بذهول…
-خيانه
ينتبه أسر على ماقال يضع أسر يدي على جبينه ويغلق عيناه وهو يحاول أن يصلح ماقال…
-قصدي كان
وقبل أن يكمل حديثة تردف تنسيم ببكاء قائلة…
– بس انا والله ماخونتك يا اسر والله العظيم انت ظالمتني
الحاج عطيه بستفهام. …
– هو اي اللي حصول اني عاوز اعرف كل حاجه دلوقت وانت يا اسر اي اللي يخليك تعامل في تنسيم اكده
ترد تنسيم ببكاء وصوتها يرتجف…
-انا حكي لكم كل حاجه حصلت ووالله العظيم مش هكذاب في حاجه انا لم كنت في مصر مع ا س ر واحد اتصل على وبعت لي صورة
ثم تصمت ولا تقدر أن تكمل يردف الحاج عطيه بهدواء قائلاً.
-كملي ياتنسيم مش تخافي طول ماني موجود معاكي
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجني متملك قاسي)