روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل العاشر 10 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل العاشر 10 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء العاشر

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت العاشر

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة العاشرة

تجهيزات الفرح شغالة كان عمر طاير من الفرحة عمر شخص جميل بس بس انا قلبي مع حد تاني
تعزمت تاني عندهم كنت ما بصدق اروح عشان اشوفوا لو حتى من بعيد
روحت بدري يومها كان عمر بالشركة و ام عمر و ندى بالسوق ما كنتش اعرف انهم بالسوق بس ما صدقت اروح عشان اشوفوا
وصلت البيت خبطت شويا ما حدش سمع كان الباب مفتوح شويا دخلت كان نايم عالكنبة في الصالة شوفته قلبي تخلع من مكانه كان وشه تعبان اوي و خاسس وسواد تحت عيونوا كان واحشني جدا جدا
قعدت على ركبي جمبوا أتأمل فيه كان واحشني اوي ما صدقت اشوفوا كان نفسي الزمن يوقف و أفضل كدة قباله فضلت قباله أتأمل فيه حطيت ايدي على شعروا و فضلت و ايد تانية على ايدوا بدأ يفتح عيونه أفتكر نفسه في حلم سحبني لح.ضنه و هو لسة نايم
سامر بدموع : وحشتيني اوي يا اسراء ليه عملتي كدة ده انتي اللي مهونة عليا كل حاجة
حضن.ته جامد و خبيت وشي بحضنه و كنت بتنفس بالعافية من البكاء
رفع راسه وبصلي تاني و فضل يتأمل فيا بص لشف.ايفي و قرب لهم با.سني بقوة حسيتهم ورموا و بعدها بصلي و بدأ يبو.سني من عيوني وخدي وكل كل مكان وانا مش قادرة اتحرك و هو ما كانش في وعيه لسة مغمض عيونوا
اسراء بصوت مبحوح : سامر كدة غلط

 

بصلي و تفزع من مكانه كان صدمة كهربائية نفضت جس.مه
سامر برعب : انتي هنا فعلا
اسراء بدموع : ايوة
سامر : ما فيش حد هنا ازاي تيجي ما ينفعش امشي يا اما حمشي انا
اسراء: سامر انا مش قادرة ارحمني حرام عليك ده وعدك ليا اني ليك عمري كله
سامر : ما كنتش اعرف انه الدنيا حتضيق كدة و حتصيري مرات اخويا يا كل عمري
اسراء : طيب اكيد في حل ابو.س ايدك الوقت بيمضي وفاضل كام يوم واصير مراته مش حاقدر اكمل مش حاقدر اخلي يلمسني و انام بحض.نه انا مش شايفاه ازاي هونت عليك ازاي
سامر بوجع : كفاية يا اسراء كفاية انا قلبي تعبان انا النغزة اللي بتجيني في قلبي بتسحب روحي من الوجع ما تزودهاش عليا انا ماشي
دخل غرفته يلبس هدوموا و لسة حيخرج من الباب كان عمر وصل لقاه عالباب ارتبك سامر جدا
عمر : ايه لابس ورايح فيه احنا مش حنتغدى سوا
سامر : اصلي خطيبتك اسراء جت و ماما وندى مش هنا و ما فيش غيري فكنت حخرج عبال ما تيجي
دخل عمر البيت و انا حاولت ابان طبيعية و كان ماسك سامر من ايدو ترك سامر وجه جنبي حط ايدو على كتفي وضمني و با.سني من جبيني

 

عمر : سروءتي وحشتيني
ابتسمت وفضلت ساكتة
عمر : و انت حتخرج عشان اسراء هنا انا واثق فيك جدا ده انت قلبي و حتصوني و تخاف عليا اكتر من اي حد بعدين دي زي اختك
بصلي سامر بعدها بص في الأرض و كان يفرك ايدي رجع بص في عيوني
سامر : اه اختي دي حتبقى مرات اخويا و حبيبي و قلبي ده انت ما فيش منك و حتحافظ عليها و تشيلها بعيونك انت قلبك ده من دهب و انا متأكد انها مش حتقدر تستغنى عنك بعد كدة
اسراء في بالها : اختك يا سامر عمري ما كنت اصدق انك تسبني كدة بسهولة
مشي عمر ناحيته و حض.نه جامد : يا حبيبي ده انت حتة من قلبي ليه حاسك كدة مش مبسوط و خاسس و مش بتاكل
بصلي و نزل عيونوا و قاله : اصلي قلبي وجعني اوي يا اخويا كنت بستنى اخلص و اتقدملها لقيتها تجوزت و سافرت دي كانت حلم عمري
كلاموا كان على قلبي متل الس.كين و دموعوا كانت بتق.تلني عمر حض.نه جامد و دموعوا نزلت على اخوه
عمر : يا حبيبي بكرة تنساها و تحب و تتجوز
يتجوز الكلمة دي وقفت قلبي من الخوف هو ممكن يتجوز وحدة غيري انا ممكن انت.حر

 

سامر : اتجوز وانسى مستحيل ي عمر مستحيل دي تغرست جوة قلبي و يحرم عليا بنات الدنيا كلها بعدها
عمر : انت بتقول ايه يعني حتفضل كدة
سامر : اه الجواز مش زي ما كل الناس فاكرة اني الاقي اللي اعيش معه عمري كله بالروتين والملل لا الجواز دي حلم بتبني انت و اللي قلبك عايزه بتتجوزوا بحلمك قبل الحقيقة بتستنى اليوم اللي تكون معه و انا حلمي تهد و خلاص مش حارجع ابني حلم تاني
عمر : بس بس بقى يا قلبي بس يا ريتني اعرف مين هيا و انا اروح اترجاها واترجى اي حد ترجعلك
سامر: يا حبيبي مصير الجرح يخف بس حيفضل معلم المهم انت تكون مبسوط انت عريس دلوقتي ما تشغلش بالك فيا قولي بقى بدلتي فين و لا حتاكلها عليا
عمر بضحك : لا طبعا دي حتوصلك مخصوص من برة انا و انت نفس البدلة
سامر: أيوة كدة يالا انا حأروح اجيب الغدا انا عزمكم على ازكى غدا و على حسابي
عمر : يا جدع
بصيت لسامر بعيني بترجاه انه يستنى هنا لغاية ما تيجي ندى و مامته حخاف جدا اني افضل هنا مع عمر هز سامر براسه انه فهم
سامر : اه افتكرت في شوية حاجات ضرورية في الشغل حابعتها و اطلب الاكل بالتلفون انا بالغرفة يا عمورة اذا عوزت حاجة
راح سامر الغرفة و لسة حيفوت شاف عمر سحبها لحض.نه و ضمها بقوة دخل الغرفة بسرعة و خبط ايدو بقوة عالحيط و ترك لدموعه العنان بانها تبرد شويا من اللي في قلبه

 

انا اسف يا اسراء اسف لو كان واحد تاني كنت خنق.ته في ايدي بس ما اقدرش السعادة اللي شايفها بعيونه شلتني لو كان خطبك بدون حب كنت قولتله بس خلاص انا ححضر الفرح و أمشي و مش راجع تاني كفاية يمكن اقدر انسى
عمر كان لسة واخد اسراء في حض.نه
اسراء: انا عايزة اقعد
عمر : اه اكيد بس تعالي نقعد في غرفتي
اسراء: لا اصلي ما فيش حد هنا
عمر ،: ايه خايفة مني انا ممكن أصلح غلطي بعد كام يوم يعني دي بعد كام يوم فرحنا
اسراء : احم وافرض خلعت بعدها
عمر بكل حب : انا ما خطبتكيش عشان كدة انا فعلا عايزك شريكة عمري و أم أولادي
اسراء : طيب ليه انا بالذات
عمر : تعالي و انا حقولك ليه انتي بالذات
سحب ايدي و روحنا على غرفته كان شاري سنسال يجنن باسمي لبسني اياه
عمر : مبروك عليا انتي يا قلبي
اسراء : الله يبارك فيك

 

عمر : معرفش ليه انتي بالذات بس انا مرتاح جدا معك وده الاحساس ما حستوش غير معك و من قبلك تنهد و قال : نور كانت جميلة و حساسة زيك كدة
اسراء: انا عرفت قصتها بس عايزة أسألك انت نسيتها
عمر : عمري ما نسيتها نور دي اول حب و حتفضل في قلبي عمري كله
بصيت ليه باستغراب بصلي و قالي
عمر : انا بحبك و اوي كمان انتي غيرتي فكرتي للحياة كلها بس و خلتيني احس انه لسة في امل
دورت وشي تاني و بستنى الوقت يعدي و تيجي امه و ارجع اشوف سامر تاني حط ايدو تحت دقني و لف وشي ناحيته
عمر : خليني ابص في عيونك اللي جننتني دي
بص لشفا.يفي وبلع ريقه و فضل يقرب عليا و عند ما جه يبو.سني قومت من مكاني فجأة
عمر كان يفرك في ايدي و بدأ العصبية عليه : في ايه يا اسراء
اسراء : انا أسفة بس
عمر : بس بس ايه ليه حاسس انك مش مبسوطة و انه في حاجز بيني وبينك
اسراء : ما فيش حاجة بس انا معرفكش كتير و لسة مش مراتك رسمي
عمر بعصبية : مش مراتك رسمي لا انتي مراتي بالورق و القانون و قبال الناس ليه بتهربي مني في كل فرصة بحاول أقرب ليكي فيها هو في حد في حياتك

 

اسراء بتوتر : لا لا بس …
عمر : بس ايه احكي فضفضي اللي في قلبك عايز افهم من حقي اعرف ليه مش قابلة تفتحي قلبك
اسراء بدموع : كان ليا صاحبة من و انا طفلة كانت اختي و اكتر حبت واحد و آمنت ليه و استغل حبها و خد منها كل حاجة و رفض يتجوزها و اخوها د.بحها
عمر بصدمة : ايه
انهرت في العياط عشان افتكرتها و عشان الوجع اللي في قلبي
اسراء : دب..حها عشان وثقت في وامنتله اكيد عمرها ما كانت تتوقع انه يغدر بينها و يستغنى عنها بس انا من بعدها خفت اثق في اي حد جامد بس اللي حصلها كان صعب اوي
عمر قام من مكانه و حض.نها بقوة : و انا عمري ما حخون ثقتك فيا يا اسراء انا اسف ما كنتش اعرف الحكاية دي و انا مش حضغط عليكي تاني و قت ما تحسي انك جاهزة و مأمنة ليا قوليلي
اسراء : متشكرة و اسفة
عمر: هششش انا اللي اسف اني كنت اضغط عليكي يالا بقى نطلع لهم زمانهم وصلوا
خرجت من الغرفة كان سامر قاعد معهم و عيني عالباب
ندى : سروءة بتعملوا ايه لوحدكو زبطكوا اعترفوا
عمر : انا بدي اقول عين مين اللي راشقة فيا طلعت عينك شيلها بلكن العقدة تتفك و اسراء تطمن ليا بقى
فهم سامر من كلامه انه لسة ما حصلش اي حاجة بصلي و ابتسم انا متأكدة انه ابتسم متأكدة انه مبسوط انه لسة ما قربش مني
ندى : تعالي يا سوسو شوفي شريت ايه

 

اسراء: حلوين اوي يا حبيبتي تتهني فيهم
وصل الغدا و قعدنا سوا كنت بستغل اي فرصة اني اشوفوا و اشبع منه كان عمر بسحبني بحض.نه و بطعميني في ايدو و كان سامر طول الوقت بيبص للأكل ما رفعش عينه فيا نهائي
عمر: انا حجزت القاعة جميلة جدا حبعتلك صور غرف النوم تختاري اللي تعجبك يا سروئتي
اسراء : اختار انت اكيد حيعجبني ذوقك
عمر : اه انا زوقي يجنن حتى بصي في المرايا و انتي تعرفي
أم عمر : ربنا يفرح قلبك يا حبيبي
عمر: حبيبتي يا أمي ادعيلي عقدتي تفك و ترضى عني هالحلوة ههههه
اتصلت الشركة على عمر في حاجات ضرورية اتضطر يمشي و فضلت انا و أهله سامر دخل غرفته بعد الغدا و كنت مستنياه يخرج بس فضل فيها و لما عمر اتأخر استأذنت انه حمشي
أم عمر : انت حتمشي لوحدك لا طبعا استني حنادي سامر يوصلك
فرحت جدا جدا مشيت شويا ناحية الباب استناه
أم عمر : قوم وصل خطيبة اخوك لانه تأخر
سامر : خليها تستنى عمر زمانه وصل أو اطلبيلها تاكسي
ام عمر: ايه اللي انت بتقولوا ده حتمشي في الليل لوحدها
سامر : حكلم عمر يوصلها حشوفوا حيتأخر
سمعت كلامه و انه مش عايز يوصلني تقهرت وسحبت نفسي و مشيت

 

أم عمر: قوم وصلها عمر مش بيرد واضح انه في اجتماع
سامر: حاضر حابس و جاي
خرجوا ما كنتش في الصالة
أم عمر : ندى اسراء عندك
ندى : لا يا أمي
سامر بقلق واضح : يعني راحت فين
ام عمر : اكيد سمعتك و انت رافض توصلها لانها كانت قريبة من الباب
خبط سامر بايدو جبينه : اخ ايه اللي انا عملته ده
ندى : ازاي تمشي لوحدها الوقت متأخر و البيت بعيد
سامر: انا حنزل اشوفها يمكن تكون ما بعدتش
أم عمر : وبطمنا
سامر : أن شاءالله
اول ما خرج مسك تلفونوا بيحاول يكلمها لكنها في الأول ما كانتش بترد بعدها تلفونها تقفل
سامر بقلق: اعمل ايه انا دلوقتي ده قلبي حيقف من الخوف غبي انا غبي ازاي اعمل كدة ازاي
وصل عمر البيت و لقاهم قلقانين جدا و كان سامر واصل البيت
عمر : ايه في ايه مالكم

 

فهمت ندى عمر اللي حصل
عمر بعصبية : وانت سبتها تمشي لوحدها يا سامر ازاي تعمل كدة ازاي انا كنت مأمن و مطمن انها هنا و انك اكيد مش حتسبها
سامر: ما كانش قصدي انا بس حاولت اكلمك اقولك خرجت لقيتها مشيت
عمر : انا حكلم محمد اسأله يمكن تكون وصلت دي بقالها ساعة و نص
سامر : لا تسأله تقولوا ايه اختك مشيت لوحدها
ندى : سامر عندو حق
مسك عمر تلفونوا وكلموا
محمد : اه يا عريس
عمر : احم محمد بس تلفون اسراء مش لاقينه و كانت شاكة انه في البيت أو في السوق ممكن تشوفوا و ترجع تكلمني
محمد : اه اوك بس يا ريت توصلها الوقت اتأخر و هانت يا سيدي كلها كام يوم و تفضل جمبك ليل نهار
خبط عمر ايدو في الحيط : اه تمام حوصلها
وقفل السكة
سامر بقلق كبير : ايه ما روحتش
عمر: لا يا سامر لا اعمل ايه انا ياربي دلوقتي
سامر: طيب اكيد في حل مش حنفضل قاعدين مستنين حد يدلنا

 

عمر : و اعمل ايه
سامر : قوم ندور في اي حتة
لسة حيقوموا تلفون سامر رن
سامر : ايوة مين
المتصل : …..
سامر : ايه انا جاي حالا

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى