روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل السابع 7 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل السابع 7 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء السابع

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت السابع

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة السابعة

كانت في مكتب عمر لما تلفونها برقم غريب استأذنت من عمر انها ترد
اسراء : الو
سامر : وحشتيني
صارت ترجف و تبكي بشكل مش طبيعي و عمر مستغرب من حالتها
سامر : اهدي يا حبيبتي اهدي
اسراء : دموع و بكى بدون كلام
عمر : اسراء في ايه انتي كويسة طمنيني حد جراله حاجة
هزت راسها بالنفي و جريت من الغرفة راحت في زاوية مكتب و سامر سامع صوت نفسها و بكاها
سامر : اهدي مش مستحمل اسمعك بتبكي و حياتي تهدي
اسراء بدموع : هونت عليك يا سامر

 

سامر : لا طبعا ولا عمرك بتهوني انتي كنتي وحشاني اضعاف اضعاف
اسراء : طيب كنت فين انا كنت تعبانة جدا قلبي كان حيوقف كنت حاسة انك مش كويس حسيت الأكسجين في الجو قل
غمض عيونه و تنهد : عشان كدة اول ما صحيت مسكت تلفوني كلمتك بدون وعي
اسراء بخوف :صحيت من ايه
سامر بتردد : ع عملت حادثة بالعربية
اسراء بص.راخ : حادثة ايه انت كويس حصلك حاجة طمني عنك والنبي عااااااا ااااااه
سامر : بس بس والله كويس الحمد الله بس كنت تحت الملاحظة عشان يطمنوا ما فيش اي نز.يف
اسراء : ارجع يا سامر ارجع نعمل اي مشروع هنا المهم تكوني قبال عيني و ابقى مطمنة عليك وحياتي عندك
سامر بدموع : هانت الشهر الجاي حانزل يا روحي و اتقدم و نتجوز و ارجع تاني نقضي سنتين هنا و نرجع تاني بلدنا و مش حبعدك عن حضني تاني
اسراء بفرحة : بجد
سامر: بجد ي قلب قلبي خلي بالك من نفسك و كولي كويس اذا رجعت لقيتك خاسة حخطب وحدة تانية
اسراء بضحك : ايوة عشان اعملكوا احلى فرح في المقابر يا روحي
سامر بضحك : اه لو تشوفي البنات هنا أشكال و الوان و مش لابسين
اسراء بغيظ : مش لابسين ازاي يعني
سامر بخبث : يعني لبسهم وقلته واحد

 

اسراء بعصبية : انت ترجع حالا ابو الشغل انا لو مسكتك حعلقك
سامر وهو يضحك بوجع : الدنيا ما فيهاش غيرك يا اسو
اسراء : وحشتني اوي
عمر : يا ترى ايه اللي شقلب حالها كدة معقول في حد في حياتك يا اسراء ايه المكالمة اللي عملت فيكي كدة و خلتك تجري زي المج.نونة خايف اعلق نفسي علفاضي نفسي ادخل جوة قلبك اعرف في ايه
روحت اسراء البيت مبسوطة جدا انها اطمنت عليه و انه كلها شهر و تصير ملكه و ما فيش حاجة حتبعد ها عنه طول حياتها ما رجعتش المكتب تاني عشان عمر ما يسألهاش حاجة كانت طايرة من الفرح
ندى : ايه يا حبيبي بتفكر في ايه
عمر : اهلا يا فصلان عايزة ايه
ندى : ما دامها مجنناك جدا ما تيجي نروح
عمر : صدقيني هاليومين بس اتأكد من شغلة وحدة ونروح نتقدم
ندى : بحد لوووووووي
عمر : يا بت هههههه

 

ندى : ربنا يفرح قلبك يا روح قلبي
عمر : و يفرحني فيكي يا عمري انا
تاني يوم راحت اسراء الشركة كانت لابسة فستان توتي ببيج وشالة بيج كان وجهها منور مع الفرحة و كأني الدنيا مش سايعاها كانت جميلة جدا
دخل عمر المكتب و عينيه بتدور عليها شافها من بعيد قلبه تخط.ف غمض عيونه و اخد نفس و كان ناوي ياخد خطوة لقدام
عمر : صباح الخير ايه النشاط ده
اسراء بابتسامه : صباح النور يا فاندم
عمر : انتي جميلة اوي النهاردة
اسراء بخجل : احم متشكره اجيب لحضرتك القهوة
عمر : بتز.حلقيني يعني والله ايه
اسراء : لا والله مش قصدي
عمر : انا ما فطرتش
اسراء : نخليها فطار اذا
عمر : وتفطري معايا ما بحبش افطر لوحدي
اسراء بخجل : تمام
دخل المكتب مستنيها على نار دخلت بصينية الفطار و ضحكة على وشها ما كانش في بالها نهائي انه عمر في بقلبه اشي ناحيتها
حطت الصينية على الطاولة و بدأوا ياكلوا كانت تاكل و بتراجع ورق كان في ايدها و كان عمر باصص ليها بدون ما يرمش حتى انتبهت ليه
اسراء : الحمد الله حجيب لحضرتك القهوة
عمر : استني انا لسة ما خلصتش فطور
اسراء بتوتر : اصلي في شغل مهم لازم يتسلم

 

خرجت من المكتب بسرعة و قعدت و كانت متوترة جدا قعدت تشتغل و تحاول تلهي نفسها لغاية معاد المرواح
عمر : اسراء
اسراء : أيوة يا فاندم
عمر : احم بقول يعني اذا ممكن نتغدى سوا
اسراء بتوتر شديد : انا انا اصلي حتأخر
عمر : نص ساعة بس
اسراء : بس انا عمري ما خرجت مع واحد لوحدي
عمر : و انا عارف بس ….
فضلوا باصين لبعض و كانت مش عارفة تقول حاجة
عمر بحزن: للدرجة دي الموضوع صعب
اسراء : مش كدة بس
عمر : خلاص انا اسف عن اذنك
خرج من المكتب و كان متضايق جدا بس هيا كانت مبسوطة انها جت منه
سامر خرج من المستشفى و كان بكلمها دايما و قدم ورق انه ينزل اجازة شهر الشهر اللي جاي كان طاير من الفرحة و يعد الايام عد
راحت اسراء الشركة تاني يوم و كانت أجمل من قبل من فرحتها و كانت ناوية ان لمحلها باي حاجة تصده و تقفل الموضوع نهائي حتى لو مش حتروح الشركة تاني

 

كان عمر في المكتب جاي بدري و هو كمان ناوي يحط النقط عالحروف
دخلت اسراء المكتب و معها القهوة وورق لازم يتمضي
صباح الخير قالتها اسراء و هي بتحاول ما تبصش لعيني كان متضايق جدا انها كسفته امبارح
حست اسراء بعيونه و انه متضايق منها
اسراء بحزن : انا أسفة انت فعلا اي وحدة تتمنى تخرج معك و تقابلك بس انا متعودتش اخرج مع اي حد انا بخاف جدا من العلاقات و مش عايزة انا أسفة
لفت ضهرها عايزة تمشي نده عليها عمر لفت ضهرها تاني
اسراء : نعم
عمر : هو في حد في حياتك
اسراء بتوتر : مش لازم يكون في عشان أرفض اخرج مع حد
عمر : يعني ممكن ….
اسراء : استاذ عمر ان فضلت تلميحاتك كدة انا مش جية الشركة تاني انا اللي مخليني لسة هنا الشرط الجزائي اللي في العقد و انك شاب محترم و اخويا شكر في أخلاقك
كان عمر بيبصلها و بيسمعها وقف و راح ناحيتها و فضل يقرب عليها قعدت ترجع لورى و هو كان بيقرب كانه فاقد السيطرة على نفسه خبطت في الحيط و هو كان لسة بيقرب عليها و عيونه على كل حاجة فيها
اسراء : احم استاذ عمر في ايه
كان بينه وبينها مسافة قليلة غمضت عيونها و صارت تبكي قرب عليها و كان بببص عشفا.يفها و ببلع ريقه قرب عليها اكتر لغاية ما وصل عندهم غمض عيونه و لسة حيبو.سها
فتحت عيونها و شهقت بصوت عالي ضربته بالألم و خرجت من المكتب بسرعة و كانت بتبكي وبترجف
خبط عمر راسه بايدو بندم على اللي عمله رجع بيته بسرعة و دخل غرفته و ما كلمش حد
واسراء كانت بغرفتها بتبكي من صدمتها فيه و انها كانت مأمنة ليه و نوت انها ما تروحش الشركة تاني
أم عمر: اخوكي ماله يا ندى
ندى : مش عارفة يا امي
أم عمر : مش قالك انه ….

 

عمر ؛ ماما قومي البسي
أم عمر : على فين
عمر : البسي حنروح نتقدم دلوقتي
ام عمر : هو ده اللي عامل فيك كدة يا الف نهار ابيض مبارك يا قلبي مبارك
ندى وهي بتحضنه: واخيرا لوووووي
فعلا راحوا هناك و خبطوا عالباب فتح محمد
محمد: عمر في حاجة
عمر : ايه يا بني هيا دي تفضل
محمد بخجل : لا طبعا تفضل اسف
دخل عمر و قعد في الصالة و دخلت أم محمد سلمت على امه واخته
أم محمد : اهلا وسهلا تشربوا حاجة
عمر : لا يا فاندم متشكرين
كان محمد قلقان مش عارف في ايه غريبة جيته دي فجأة
عمر كان بوجه كلامه لام محمد احم انا عمر محمد طه عندي ٣١ سنة صاحب شركة كدة على قدي و ان شاء الله حتكبر عندي اخ واخت وامي ووالدي متوفي انا جاي و طالب ايد بنتك

 

محمد بتفاجئ: اسراء
عمر : اه انا عارفك و انتي بتعرفني من ايام الكلية و ممكن تسأل عني زي ما تحب
محمد بفرحة : اخيرا نويت تتجوز
عمر : ايوة اذا وفقتوا طبعا
محمد : وانا حلاقي احسن منك فين انت تشرف اي حد
عمر : حبيبي يا اخويا
حض.نوا بعض و أم محمد و ام عمر كانوا بيبكوا من الفرحة
دخل محمد الغرفة عند اسراء و كان مبسوط جدا : قومي البسي
اسراء : في ايه
محمد : عمر و أهله هنا
اسراء بخوف: ليه
محمد: جاي يتقدم لك
اسراء بصدمة : يتقدملي انا
محمد : لا يتقدملي انا البسي بسرعة بقالهم ساعة برة
اسراء…….

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى