روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثاني 2 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثاني 2 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثاني

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الثاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الثانية

صدمتي كانت كبيره مش عارفة اعمل ايه كنت خايفة عليها جدا اروى طيبة اوي وجميلة ورفيقة عمري اعمل ايه ياربي خرجت من عندها منهارة كان سامر لسة واقف انبسطت جدا انه فضل مستنيني لاني محتاجاه اوي اللي حصل كان كبير عليا بس ده سرها و لا يمكن اقولوا حتى لسامر ركبت العربية وانا جس.مي بيرجف مسك ايدي وفضل يهديني ما سألني لانه كان عارف اني مش حتكلم كل اللي عمله فضل يطمن فيا وصلني البيت روحت غرفتي حاولت انام ما عرفتش كنت مستنية تاني يوم بفارغ الصبر و أول ما صحيت جريت عالجامعة و كانت الصدمة
وصلت الجامعة و كنت بجري متل المجنونة بدور على الز.فت اللي اسمه خالد و أول ما لمحته ندهت عليه كان مع صحابه سابهم ووقف معي
اسراء: لو سمحت عايزاك في موضوع مهم
خالد : يلا نروح الكافتيريا
روحت وقعدت وجس.مي بيرجف مش عارفة اعمل ايه
اسراء: احم حتعمل ايه في موضوع اروى
خالد بخبث: مالها اروى
اسراء : انت حتستعبط
خالد: استعبط ليه انا مش فاهم حاجة
اسراء: انا شايفة انك خفيت من الحادث و راسك الجر.ح اللي فيه لم
خالد بتوتر : انا مش فاهم حاجة حادث ايه اتكلمي بسرعة
اسراء : اللي حصل مع اروى ما تعملش نفسك مش فاهم اروى ممكن أهلها يقت.لوها انت لازم تتجوزها
خالد : اتجوزها انا ما عملتش حاجة اللي بيني وبينها صحوبية بس انا بحب وحدة تانية و هي كانت عارفة
اسراء: كانت عارفة
خالد : ايوة كانت عارفة و حاولت تخليني احبها لكنها ما قدرتش و ما عرفش حاجة عاللي انتي بتقولي
اسراء: كنت بتحب مين
خالد : بنظرة كلها حب: انتي بحبك انتي من وانتي بالثانوية وانا كنت اشوفك كنت احب ضحتك قلبك كل حاجة و كنت عارف انك مش بتاعت صحوبية تعرفت على اروى عاساس تعرفني عليكي بس ده طبعا قبل ما استاذ سامر يشرف
اسراء بصدمة: انت بتقول ايه انت عرفت صاحبتي وعملت اللي عملته معاها عشان توصلي انا
خالد : انا ما عملتش حاجة
اسراء: لا عملت و لازم تتجوزها
خالد: انا مش عايز اتجوز و اذا كان ممكن يبقى اتجوزك انتي
سامر: الف مبروك بس ما تنسوش تعزموني
خالد: اكيد يا سمورة انت اول واحد
فضلت مصدومة و مش قادرة اتكلم قلبي كان وجعني عشان صاحبتي والصدمة انه سامر سمعني و شافني قاعدة مع واحد غريب تركني ومشي حاولت اكلمه لكنه كان قافل تلفونوا حتى الجامعة ما بيروحهاش سامر كان عايش لوحده عشان كان في مشاكل بينه وبين اخوه كان واخد شقة لوحده روحت هناك ووقفت عالباب كنت مرعوبة خايفة يحصل معايا زي اروى بس انا واثقة في سامر اكتر من روحي و هي كمان أكيد كانت واثقة فيه و الا ما كانتش سلمتوا نفسها وقفت عالباب وخبطت
فتح سامر الباب شافها قدامه اتفاجا لف ضهروا ومشي و هو بيتكلم
سامر : ايه جاية تعزميني
اسراء: انت لازم تسمعني
قعد عالكنبة وبصلي : ها احكي انا سامعك اكيد جاية تاخدي راي في عرض الجواز
سبت الباب مفتوح وقعدت قباله
اسراء بدموع : انت شاكك فيا
سامر بضحكة استهزاء : انا سمعت وشوفت في داني
اسراء بصر.اخ : انت سمعت نص الحقيقة و كان لازم توقف تسمع الباقي بعدها تقرر تمشي
سامر: مجرد انك تقعدي معه لوحدك بدون ما تقوليلي تسمي ايه ده
اسراء ؛ انا كنت قاعدة معاه في مكان عام في الجامعة
اسراء بدموع ونحيب: انا في مصيبة وما فيش غيرك حينجدني مش قادرة وحياتي عندك بلاش انت كمان توجع قلبي
سامر بخوف وهو بيقرب عليها: في ايه احكي
قولتله كل حاجة كنت واثقة فيه جدا بس تصدم بالأول
سامر : وازاي اروى تعمل كدة ازاي خالد ده زب..الة
اسراء : اللي بحب ما ببفكرش بيثق في اللي بحبه اكتر من روحوا
سامر: يعني انتي لو حاولت معاكي ممكن تسلمي نفسك يا اسراء
إسراء بخجل : اللي متأكدة منه انك مستحيل تأذيني والا ما كنتش جيت
سامر بابتسامه : وانا فعلا مستحيل اذيكي انا ما حبتش جس.مك انا عايزك انتي ملكي
اسراء : يارب بس المهم الاول حتساعدني
سامر : اكيد يا قلبي حأعمل كل حاجة اقدر عليها عشان اشوف ضحكتك تاني
اسراء: ربنا ما يحرمني منك يارب
مسك ايدي و با.سها قرب عليا
اسراء : احم انا حمشي اتأخرت
سامر : استني حوصلك
ركبت في عربيته و كنت مطمنة اوي وجودوا لوحدة جنة بحبه اوي
سامر: النتيجة كمان كام يوم
اسراء: اكيد الاول ان شاءالله تتعين و نرتاح بقى
سامر: و اكون اثبت جدارتي و استاهلك و اجي اتقدم
اسراء : انت تستاهل احسن وحدة في الدنيا
سامر : فعلا واديها معي دلوقتي
ابتسمت ليه ابتسامه وبعدها سرحت في اروى بس هو رجع طمني روحت البيت و نمت كنت على تواصل معها و سامر حاول مع خالد لكنه انكر نهائي اسبوع عدى علينا كأنه سنة و لما سامر هدد خالد قالوا يعطيه فرصة اسبوعين بس يهئ نفسه و يقول لأهله وللأسف سامر صدقوا و كنت على تواصل مع اروى و بطمنها
يوم النتيجة كنت استنى بالشقة اللي كان يدرس بيها كنت ميتة رعب
سمعت صوت الباب لقيته زعلان
اسراء: ايه طمني
سامر: للاسف
كان راح يغمى عليا
اسراء: ايه حصل ايه
سامر: امتياز مع مرتبة الشرف
ركضت عليه وحض.نته وفضلت اضرب فيه ودموعي تنزل بشكل رهيب بعدها انتبهت اني بحض.نه بعدته وخدودي كانت لونها متل الد.م
سامر: بعدتي ليه دي احلى لحظة في حياتي
وكان يقرب عليا وانا ارجع لورى
اسراء: انا عايزة امشي تأخرت
مسكني من ايدي
سامر: خايفة مني.
سامر: يا هبلة انتي روحي بخاف عليكي اكتر ما بتخافي على نفسك
اسراء: هانت كلها كام يوم ونبقى لبعض طول العمر
سامر: يااااااه ده حلم العمر اسمعي احنا نتخطب ونتجوز على طول او اقولك احنا نتجوز دلوقتي ونتخطب بعدين
اسراء: لا انا امشي احسن
وركضت اني اروح وهو جري ورايا عشان يوصلني فضل طول الطريق ماسك ايدي
سامر: انتي اكيد عارفه اني ممكن اأذيكي
اسراء: اكيد بثق فيك اكتر من روحي ولو خايفة منك ما جتش معاك
بصلي بصة بتجنن بصة كلها حب وخوف بحبه اوي اوي
طلعت فوق مبسوطة جدا كنت تقريبا خلصت جامعة بس فضلي مادتين ما هو سامر كان اشطر مني 😅
تاني يوم جالي عريس متريش واهلي طبعا موافقين وخصوصا حجة عايزة اكمل دراستي خلصت وتخرجت تقريبا عريس لقطة ما حدش يقول عليه لا ١
اسراء: بس انا مش عايزة اتجوز
ماما: بت انتي تعدلي خلصتي وتخرجتي ايه حجتك بقى
اسراء: دمه تقيل مش طايقاه
ماما: انتي لحقتي تقعدي معاه
اسراء: انسي مش عايزة اتجوز غير لما اخلص اللي ضايلي
ماما: حتقومي تلبسي وتقعدي مع اهله وحنتفق الليلة على كل حاجة
خرجت ماما من الغرفة كان موضوع العريس وقعدت معه بس انا ما قولت لسامر افتكرت حيعدي زي كل مرة دخلت الحمام علشان اعرف اكلمه
اسراء: سامر
سامر: عيون وقلب سامر وحشاني
اسراء: وانت كمان ازيك
سامر: مال صوتك
اسراء: ابدا واحشني
سامر: يا عمري بس حاسس في شي
اسراء: انا اجاني عريس
سامر: الف الف مبروك
اسراء: مش بهزر يا سامر
سامر: بس انا بهزر ي حلوة قال عريس قال
اسراء: سامر بحكي جد
سامر: وانا بحكي جد بق.تلك وبقتله وبق.تل حالي يعني الحل بسيط
سمع صوتي بعيط
سامر: يا عمري يمكن زي كل مرة وحيلاقوا عيب او تقدري تطفشي
اسراء: بيقروا الفاتحة برة قاعدين
سامر: نعم انتي ايش بتحكي وجاية تحكيلي هلا لا بدري كان لما كتبته الكتاب عزمتيني عالفرح
اسراء: 😭😭😭 بديش اتجوز غيرك
سامر: ومين حسيبك تتجوزي غيري اساسا والله ما اعديهالك عشان تحكيلي دلوقتي بس يخلص الموضوع ده حشنقك
اسراء: المهم العريس يطفش
سامر: لو جيت تقدمت دلوقتي اهلك حيحكو مقري فاتحتك و أهلي لسة ما قولتلهمش انا ححلها
راح سامر لعريس النصبة
سامر: حضرتك استاذ سعيد
سعيد: ايوة مين حضرتك
سامر: حضرتك واضح انك محترم ومش بتاع مشاكل بص انا بحب اسراء مش بس بحبها بعشقها واكيد حضرتك ما ترضها تتجوز وحدة ما بتحبك
سعيد: انت اللي بتقولوه.
سامر: دي عناوين بنات احلى منها بالجامعة تقدم للي انت عايزها اسراء اللي عن اذنك
وفعلا اهل العريس اتصلوا وقالوا كل شي نصيب طبعا قدام ماما بينت قد ايه انا متضايقة ودموعي نزلت بس مع الفرحة اكيد وتاني يوم الصبح عملت رايحة العياده ورحت عندو اول ما فتحت الباب بصلي ونزل عيونه كان زعلان مني
اسراء: انت زعلان
ما رد عليا
اسراء: والله كنت فاكراه حيعدي زي كل مرة
برضو ما رد
اسراء: يارب ان فضلت زعلان تخبطني عرب…
سامر بصوت عالي : اسراء
تخضيت
قرب عليا ومسك ايدي وضغط عليها
سامر: اياكي تدعي على نفسك تاني
اسراء: بس بحياتي عندك ما تزعل انا اسفة اوعدك اني حقولك كل شي على طول اسفة
سامر: بشرط
اسراء: موافقة على اي شي
اشر على خدو باصباعه
اسراء: بس كدة من عينيا غمض عيونك
غمض عيونه وانا سبته وهربت
سامر: ماشي ي غ.لسة
اسراء: هههههه سلام ي روح الغل.سة
بعدها قعدت يومين ما اشوفه وبعدين كلمني صوته كان متضايق
سامر: عايز اشوفك دلوقتي
اسراء: في ايه مالك
سامر: تعبان شويا وعايز اشوفك بستناكي بالشقة
اسراء: مش حعرف انزل
سامر: عشان خاطري
صوته قلقني فضلت افكر في حجة اخرج بيها وكلمت صاحبتي اتفقت معها انه لو اي حد كلمها انا عندها عشان عملت حادثة بس بسيطة صح شت.متني عشان كدة فال مش كويس بس قولتلها عشان خاطري فوافقت واقنعت اهلي انه عايزة اطمن على صاحبتي فوافقه رحت اله اجري حساه مش كويس
اول ما وصلت فتحت الباب ركض لعندي وحض.ني احنا متفقين انه ده غلط بس حسيته تعبان فضل بحض.ني
اسراء: في ايه
سامر: قرار التعين طلع طبعا بالواسطة اللي تعينوا هنا
اسراء: يعني ايه
سامر: انا مش معهم
اسراء: ازاي انت الاول.
سامر: اه التعين بتاعي برة باوروبا
اسراء: مش فاهمة
سامر: ده العقد سنتين باوروبا بعقود اجتهم من هناك
اخدت العقد وشوفته
اسراء: وفيها ايه
سامر: دي فيها سفر
اسراء: انت بصيت للعقد ده الراتب مبلغ خرافي كل شهر يعني اللي حتقبضوا هنا ب6 شهور حتقضبوا هناك بشهر
سامر: اسراء دي فيها سفر
مسكت دموعي وحاولت اهون عليه
اسراء: وفيها ايه بقالنا 4 سنين مع بعض نستنى سنتين كمان
سامر: اسافر وابعد عنك صدقيني اموت
اسراء: لا مش حتموت حتسافر تجيب فلوس تعمل شركة خاصة بتاعتنا نتجوز بدون ما نحتاج حد.
سامر: واجي الاقيكي تجوزتي وخلفتي
اسراء: وحسمي ابني سامر
بصلي بخوف
اسراء: انا الك انت وبس حستناك مية سنة ومش حيأس انا مستحيل اكون لغيرك
سامر: عايزني اضل سنتين ما اشوفك انا ما كنتش اصبر اسبوع
فضلت اقنع فيه انه يسافر كام شهر يكون كون مبلغ كويس نأجر شقة نتخطب وأسافر معه لغاية ما اقتنع و قدم اوراقوا السفر بعد شهر كنت بحاول قد ما اقدر اشوفوا واشبع منه ما كنتش عايزة يجي موعد السفر
كان سامر بيحاول في الفترة دي يحل موضوع خالد كان بقالوا كام يوم مش مبين لغاية ما شافوا سامر في الجامعة راحله و كان عصبي اوي انه ما نفذش اللي قال عليه
وصل سامر لعندو لقى بيبكي بيبكي جامد جدا
سامر : انت فاكر انك كدة حتصعب عليا انت اخرك بكرة عشان تتقدملها
خالد بدموع ونحيب خلت سامر يستغرب اوي : ما عدش ينفع
سامر: هو اللي ما عدش ينفع انت فاهم
خالد بصوت مبحوح : م.اتت يا سامر ما.تت
سامر بصدمة و خوف: هيا مين اللي ما.تت
خالد : اروى اخوها قت.لها
ياريت تعلقوا برأيكو ان ما في تفاعل ما راح أكمل

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى