روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثالث عشر 13 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الثالث عشر 13 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الثالث عشر

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الثالث عشر

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الثالثة عشر

قعد عمر عالبحر يفكر ازاي يوصل لحبيبة اخوه او يعرف ايه اللي تاعبوا و بعد ما تعب من التفكير بدون ما يوصل لحاجة رجع البيت
سمعت صوتوا بيفتح الشقة كانت الدنيا لسة المغرب عملت نفسي نايمة و كنت لابسة بجامة كاملة مقفولة مع انه احنا في عز الصيف
دخل عمر البيت نده صوتين ما حدش رد راح غرفة النوم لقاها نايمة
عمر بغيظ : ايه جاجة ايه الحظ ده جواز مع وقف التنفيذ انا حفضل عازب كتير بعدين هيا لابسة كدة ليه احنا في عز الصيف يوووووه مين اللي راشق عينه في الجوازة دي
سمعت صوتوا لما فتح الغرفة و قعد جمبي كان قلبي حيوقف قرب لعندي و شال شعري من على وشي و حط قفا ايدو على خدي و فضل يحركها و هو بيتأمل فيا و بيبلع ريقوا
عمر : اسراء حبيبتي
__
عمر : اسراء فوقي لسة بدري انتي نايمة دلوقتي ليه
_
عمر : اسراء عشان خاطري فوقي بس نص ساعة و ارجعي نامي انا عايز اتجوز
اسراء بخوف : ايوة يا عمر سيبني انام شويا انا نعسانة جدا
عمر : حسيبك و الله بس نص ساعة و حياتي اصحي
بدأ يبو.س خدها و عيونها و كل حاجة فيها

 

عمر : يالا يا قلبي فوقي عايز احكيلك موضوع مهم ارحمي قلبي
اسراء بتوتر و خوف : عشان خاطري يا عمر انا تعبانة اوي خليها يوم تاني
عمر : انتي عارفة احنا بقالنا قدي متجوزين و انا لسة ما….
اسراء : عارفة الايام جاية كتير بعدين انت شايف الظروف دي انا حنام و بكرة حعملك اللي انت عايزه
درت ضهري و انا بدعي ربنا يبعد و ما يقربش لاني مش حاقدر امنعه لانه ده المفروض حقه بس هو ما حبش يكون الاشي غصب
عمر : نفسي اعرف انتي بتعملي كدة ليه خايفة من ايه دي عيشة اطهق
خرج و قفل الباب بقوة قمت و قعدت عالسرير و فضلت اعيط لانه اليوم مشي يا عالم بكرة حيحصل ايه مش عارفة ليه مانعة نفسي عنه و لسة عندي أمل بس اعمل ايه صعب اوي
ربنا يعين كل واحد متجوز حد مش طايقه و مضطر يكون في حض.نه كل يوم حاجة صعبة اوي
وصل عمر الغرفة التانية و قعد فيها راح يتجنن ايه اللي بيحصل معاه
عمر: معقول ما بتحبنيش

 

ما فكرش للحظة انه يربط اللي بيحصل لسامر باللي بيحصل معه
نام بدري و تاني يوم صحي بدري و راح الشغل يحاول يلهي نفسه
طبعا بعد ما اسراء وقفت شغل اختاروا سكرتيرة تانية كانت حلوة جدا حلوة حد الفتنة كانت شغالة في الشركة بوظيفة تانية و جابوها هنا
عمر : صباح الخير
هبة : صباح الخير يا فاندم
بصلها شويا و ابتسم
عمر : انتي مين
هبة : انا هبة السكرتيرة الجديدة يا فاندم كنت شغالة بالشركة في وظيفة تانية و انتقلت هنا
عمر بضحك : هو في بالشركة بنات بالجمال ده
هبة بخجل : ميرسي يا فاندم
دخل عمر مكتبه و هو بيقول لنفسه : صراحة صباح يفتح النفس
هبة : انا برضو اللي جميلة انت مش شايف نفسك و غمزاتك ده انا بقالي ٤ سنين بعشقك بتمنى اليوم اللي اكلمك فيه و لما انتقلت هنا كانت اسعد لحظة في حياتي
بحزن: صحيح اتك تجوزت و انا كنت حموت لما عرفت بس كفاية عندي اكون جمبك دايما
اتصل عمر على اسراء: وحشتيني
اسراء: انت نزلت بدري
عمر بغيظ : منا نمت زي الجاجة و المفروض اني عريس و باسهر للصبح
اسراء بضحك : انا أسفة بس انا فعلا تعبانة

 

عمر : لما اشوف اخرة تعبك دي ايه
قفل وطلب الشغل من هبة دخلت هبة المكتب و كانت لابسة فستان لعند الركبة لونه ازرق بكتاف شيفون و عيونها بلون البحر و سايبة شعرها الأصغر و بشرتها الصافية زي الاطفال
تنح عمر شويا فيها بعدين ابتسم: في ايه مواعيد النهاردة
هبة : الشركة بعتت ايميل لتجديد العقد و حيدفعوا مبلغ كويس
عمر : تمام ابعتيلي الايميل و انا حشوفوا
هبة : تحب أجبلك قهوة و فطار
عمر: ايه اه
هبة : تمام يا فاندم
عمر : ايه دي بقى انا عمري ما كنت كدة كل منك يا اسراء حتجوز على نفسي بسببك
عمر بيتصل : هبة اندهيلي أحمد و علاء بتوع الأمن
هبة : حاضر يا فاندم
أحمد و علاء : ايوة يا فاندم
عمر : بصوا شغلكوا معايا كوم واللي حطلبوا منكو دلوقتي كوم تاني
أحمد : خير يا فاندم
عمر : سامر كانت بيدرس بجامعة و حب بنت معرفش مين هيا بدب اعطيكوا عنوان الجامعة وأسماء ٤ صحابوا و اسم صاحبه اللي سافر معاه توصلوا لاهلوا و تجيبوا تلفونوا تعملوا المستحيل و تعرفولي كل حاجة تمام
أحمد : تمام

 

عمر : ما حدش حيريح قلبك غيري يا قلبي
رجع عمر البيت الضهر و كانت اسراء بالمطبخ حض.نها من ضهرها و حط وشه جوة شعرها فضل يشم ريحته شال شعرها من على كتافها و نزل كتف البجامة و بدأ يقبل كتفها صعودا إلى عن.قها أدار وجهها و بدأ يقبل عينيها ثم انتقل الى وجنتيها ياكلهم بشراسة لينتقل إلى شف.تيها ينتقل من العليا إلى السفلى بجنون ثم يلتقطهم بين شف.تيه بجنون ليتركها تتنفس بصعوبة كانت مثل قطعة تلج بلا مشاعر
وضع يد تحت ركبتيها و يد تحت رقبتها و حملها ذاهبا إلى غرفة نومه
اسراء بصعوبة تخرج كلماتها : الاكل
رجع للمطبخ و طفأ النار ثم ذهب بخطوات سريعة إلى غرفة النوم انزلها و بدأ يقلع الجاكيت ثم قميصه و بدأ يقترب منها و ضع كفيه حول وجهها و هو يقول : جننتيني
انقض على شف.تيها الكرزية مرة أخرى يبتلعها في جوفه و بدأ يفك ازرار بجامتها لينزل لعن.قها بشغف و جنون
زقته في ايدها و نزلت على ركبها تبكي بوجع و بقوة كان مستغرب جدا من ردة فعلها فهو لم يقترب منها إلى الآن
اسراء بدموع : ابو.س ايدك اعطيني فرصة بس مش قادرة والله منا قادرة اعطيني بس فرصة خليها كمان شوية وقت انا بختنق

 

لينظر إليها نظرة وجع وغصة و يأخذ قميصه دون أن بتكلم و يخرج من البيت بسرعة و يصعد بسيارته لا يعرف أين يذهب و يخبط مقود العربية بقوة
عمر : في ايه بس بتعمل كدة ليه اذا مش بتحبني تجوزتني ليه ليه بتهرب مني في ايه
بدأ يتذكر طعم شف.تيها ليغمض عينيه بوجع
أحمد : ألو يا سمور ايه الاخبار عندك
سامر : كويس اسمع انا راجع الأسبوع الجاي حعرف ازاي اخد الباسبور من سامر و راجع
أحمد : حصل ايه
سامر : تجوزت
أحمد بصدمة : ايه يا حبيبي يا صاحبي و حتعمل ايه
سامر : ياريت كان في ايدي حاجة اعملها انا حسافر و مش راجع تاني انا حجزت اليوم
راح عمر لسامر الشركة و دخل عند المكتب
سامر : صباح الخير
هبة : صباح النور
سامر بصفير: ما شاء الله ايه ده
هبة بخجل : تفضل يا استاذ سامر
سامر : انا اللي استاذ ده اخويا اللي استاذ هو لحق عشان يجيب سكرتيرة ياخدها التانية
هبة : نعم
سامر : نعم الله عليكي يا قمر نعم تانية و حنام هنا
هبة بضحك : تفضل عمر بيه في المكتب

 

دخل سامر لعمر و هو بيضحك
سامر : يا ابن الايه ما بتضيعش وقت نهائي
عمر : اهلا يا لبط في ايه
سامر : ايه السكرتيرة دي هيا مراتك عارفة انه في بنت زي اللي برة بتقعد معها طول اليوم
عمر بضحك : ايه تحب اكلمهالك
سامر: لا أنا قفلت قلبي الضبة و المفتاح بس ايه النظام انت ناوي تتجوز تاني ما هو انا عارفك مش حتعتقها
عمر : اتجوز تاني مش لما اتجوز اولاني
سامر بعدم فهم : تتجوز اولاني انت ما نفعتش يا اخويا و لا ايه
عمر: ازبط ياد ايه اللي ما نفتعتش تخلنيش اعملها معاك عشان اثبتلك
سامر بضحك: مش فاهم تقصد ايه
عمر : كل ما أقرب منها عفريت يركبها و كل شويا بحجة شكل
سامر باستغراب شديد : تقصد ايه لحتى الان …
هز راسه بآه
سامر : يعني انت لحتى الان
عمر : ما قولتلك اه بس بقى
سامر كان قلبه بيرقص من الفرحة بس برضو مش عارف لحد امتى عشان كدة كان مصمم يسافر
سامر، : عمر حبيبي الشغل كلمني و انا بقيت كويس عايز اسافر بأقرب وقت
عمر : مش دلوقتي في حاجة حعملها بعدين اخليك تسافر

 

سامر : حاجة ايه
عمر: بعدين اقولك
خرج سامر متعصب و قرر يكلم واحد كان يعرفه يطلعلوا باسبور تاني باقصي سرعة باي مبلغ كان و فعلا سامر سافر بدون ما يقول لحد و بعد رسالة لعمر يسامحه انه سافر مش قادر يستنى
عمر: ليه ليه كان صبرت بس يا ربي ايه اللي بيحصل
هبة : انت كويس يا فاندم
عمر : كويس
تلفون عمر رن ايوة يا فاندم وصلنا لرقم واحد من صحابه كان صاحبه جدا اسمه زين
عمر: ايوة زين ازاي كنت ناسي ابعتلي الرقم بسرعة
اول ما وصل الرقم طلب الرقم
عمر : ألو ازيك يا زين
زين : الحمد الله مين
عمر : انا عمر اخو سامر

 

زين : ايوة اهلا ازيك يا عمر و ازاي سامر وو االدتك
عمر: الحمد الله تمام زين كنت عايز اسالك عن حاجة
زين : تفضل
عمر : انت كنت صاحب سامر جدا طول فترة الجامعة كان في وحدة كان سامر يحبها
زين: ايوة و اظن قالي تجوزت و صراحة كانت صدمة ليا من كتر حبهم قولت ان حد فيهم بعد التاني حيموت
عمر: اذا تفكيري كان صح البنت هيا السبب في تعب سامر طيب تعرف أي حاجة عنها اسمها أهلها عنوانها
زين : صراحة ما كانش سامر يتكلم عنها كتير بس اللي اعرفه اسمها
عمر بلهفة : ايوة ايه اسمها
زين : اسراء اما اسراء ايه معرفش
عمر : …..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى