روايات

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل التاسع 9 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل التاسع 9 بقلم إسراء هاني

رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء التاسع

رواية تزوجت حبيبة اخي البارت التاسع

رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة التاسعة

الصدمة و أي صدمة لم تتزوج فقط و تصبح لغيره بل تزوجت و سيراها أمام عينه كل يوم سيراها في حض.ن رجل غيره يا لهذا الوجع لقد كان في غاية السعادة عندما علم ان أخاه سيتزوج بعد هذه الفترة لم يكن يعلم انه هذه السعادة ستبنى على سعادته يا لهذا القدر
عمر : اسراء ده سامر اخويا الوحيد كان مسافر يشتغل برى سامر و دي اسراء خطيبتي
دي اكيد الكاميرا الخفية او اكيد بتهزروا اكيد ده حلم لا كابوس اه فعلا سامر محمد طه ازاي ما خدتش بالي من تشابه الاسماء رجليا مش شايليني
بصيت لسامر مصدومة وبصلي بصت وجع كبير كان واحشني جدا كنت ححض.نه قدام الكل و انسى اني مخطوبة
حاول سامر ما يبدي اي ردة فعل بس الوجع و الدموع شوفتها بعيونه انا الوحيدة اللي اقدر احس فيه ده جوة قلبي
سامر : اهلا ازيك مبروك
انا جس.مي صار زي التلج و على طول فقدت الوعي
فضل سامر واقف متشنج مش قادر يجي يشلني من عالارض لانه هو بالعافية صالب طوله

 

ركض عليا عمر و شالني حطني عالكنبة رشوا على وجهي مية و فوقوني و لسة سامر مكانه ما تحرك عيونه بالارض حسيته راح يغمى عليه هوا كمان حموت و احض.نه حموت ياربي هون وجع قلبنا يارب
عمر بخوف شديد : في ايه مالك خضتيني
اسراء : مش عارفه بس قلة نوم انا اسفه
ندى : ثواني الاكل يكون جاهز ده الفرحة فرحتين.
سامر : انا حفوت ارتاح شويا اكلت في الطيارة
ام عمر : مش حتتغدى معانا
سامر بصوت موجوع : تعبان يا امي حدخل انام و لما اصحى نحكي سلامتك يا اس يا خطيبة اخويا.
خطيبة اخويا ااااااه ااااه بعد ما كنت حبيبته و كل حياته بقيت خطيبة اخوه
فات سامر الغرفة ارتمى عالارض و حط راسه عالسرير يكتم صوت صر.اخه يا بخته هو يقدر يص.رخ اما انا قلبي راح ينف.جر
ضاقت الدنيا بيك يا عمر 30 سنة وانت رافض تتجوز و يوم ما تحب تحب اسراء نفسي اموت مش عايز اعيش ازاي حشوفها مراته ازاي حتخيلها بحض.نه ليه كل الوجع ده ليه لو حد تاني كنت قت.لته بدون ما افكر بس ده اخويا ده اللي رباني اعمل ايه اروح لمين انا اللي غلطان انا اللي سافرت و سبتها بس العقاب كان صعب اوي اوي انا دلوقتي مش حأقدر اشوف اخويا تاني يا ريتني تجوزت من فلوسك يا عمر و مل.عون ابوها الكرامة اللي ضيعتها من ايدي قلبي موجوع اوي اوي اااااااه ااااه مش قادر اخد نفسي ارحمني يا رب يا رب هون على قلبي و صبرني

 

رجع سامر بالذاكرة و افتكر ايام ما عمر بلحظة زعل قالوا انه الفلوس دي فلوسي انا انا اللي ضيعت عمري وشبابي و انا اكبر فيها و كبرتك وعلمتك ما تجيش دلوقتي تضيعها بلحظة طيش
عمر ندم كتير على كلامه وفضل وقت كبير يتأسف لسامر ورغم انه سامحه بس كلمته لسه معلمة بقلبه لهيك كان رافض يتقدم غير لما يشتغل ويثبتله انه قد حاله ومش حد صدقة من حد
سامر : يارتني تقدمت يارتني دوست على كرامتي كان دلوقتي هيا مراتي خلاص حلم العمر تهد
حطوا الاكل و قعدنا ناكل انا كنت اكل بالعافية بالنسبة اللي طعم الاكل دوا كان كان عيني عالباب نفسي يخرج اشوفه واحشني اوي
وصلني عمر بعدها البيت وطول الطريق كنت ساكتة شغل الراديو ويارته ما شغله
جت اغنية وجعت قلبي بزيادة
ارجع بقى ياعايش فى قلبى و سايب مكان
ارجع ياعمرى اللى جاى واللى كان
ارجع تعالى حبيبي استحالة يفرق مابينى وبينك زمان
صعبه الليالى فى بعدك اوى
وصعبان عليا فراقك اوى
وعارفك دارى بى لايمكن حبيبي يكونقلبة فعلا عليا قوى

 

مين ده اللى بعدك هيقدر يعيش
بعدك حبيبي الحياة ماتسويش
يانارى اللى قادت كترت وزادت فى بعدك
ما انا بعد منك ماليش
على عينى الحياة من غيرك انا ليا حبايب غيرك
ده انا مقدرش اعيش من غيرك ولا ثانية ياعمرى
سايبنى لمين ياحبيبي يا جرح السنين ياحبيبي
طول ما انت بعيد ياحبيبي مش قادر اعيش عمرى
ارجع بقه تعالى نلم اللى راح وانكسر
نداوى الجراح اللى سابت اثر
انينك قسمنا وكترت الامنا ومفيش حد فينا اكيد انتصر
تعالى ياعمرى سايبنى لمين
جارحنى ذللنى قتلنى الحنين
عشان خاطرى ترجع فراقك بيوجع
وقسيت فى بعدك عليا السنين
ارجع ياسايبنى طول الليالى
لجرحى لدمعى لشوق العنين
ارجع ماليش حد بعدك ياغالى

 

ولو شفت حالى هيصعب عليك
ارجع حرام تكوى قلبك وقلبى بنار الفراق وبادينا اللوقى
ارجع بقى ياعايش فى قلبى وسايب مكان
ارجع ياعمرى اللى جاى واللى كان
ارجع تعالى حبيبي استحالة يفرق مابينى وبينك زمان
لسه الامانى بتنده عليك رغم انى عينى بعيد عن عنيك
هواك لسه باقى ونفس اشتياقى لهمسة شفايفك ولمسة ايديك
ياريتك تجينى ياريتك تعود ياساكن فى قلبى لابعد حدود
ارجع ياغايب يااغلى الحبايب ورجع لقلبى الحياة والوجود
ارجع بقى ارجع بقى ارجع بقى
حاولت امسك دموعي و طلعت فوق في غرفتي و صلت غرفتي ارتميت على السرير عياط و دموعي و رمت الوجع كان كبير اوي
في البيت خبط عمر على سامر عالباب سامر قام غسل وشه و لبس النضارة اللي دايما بلبسها لما يشتغل عشان عيونوا ما يبانوا بيبكوا فتح سامر الباب سحبوا عمر لحض.نه بقوة حض.نوا بعض و بكوا سامر بكى بوجع كبير و اكيد فهموا انه اشتقلهم سهر معهم
عمر : ازيك يا قلب اخوك عامل ايه واحشنا
سامر بابتسامة: الحمد الله كويس و انتو وحشتوني
ندى : ليه حساك مطفي يا حبيبي
سامر : ابدا يا روحي بس تعبان اوي من السفر و كان عندي شوية برد تقلقوش
أم عمر : ما قولتش انك جاي لما قولنالك موعد كتب الكتاب قولت حتيجي الشهر الجاي لما نحدد الفرح
سامر بوجع : حبيت اعملك اياها مفاجأة
عمر : احلى مفاجأة يا قلبي اكيد مش هيهون عليه اخو الوحيد بيتجوز و ما يجيش ده قلبي و لا ايه
سامر بصوت يدوب مسموع: اكيد يا حبيبي و انا عندي اغلى منك

 

عمر : و ايه رايك في اسراء جميلة صح
سامر في نفسه : جميلة اوي يا عمر انت خدتي مني احلى حاجة في حياتي مش قادر اعمل حاجة غير اني اقولك ربنا يسعدك
عمر : روحت فين
سامر : جميلة يا حبيبي ربنا يسعد قلبك
عمر : و يسعدك يارب على البنت اياها
سامر : انا تعبان حنام و بكرة نكمل حكي
دخل ينام يمكن يقدر يهون شويا من وجع قلبه
تاني يوم كلمني عمر
عمر : انتي تعرفي سامر قبل كده
اسراء بتوتر و خوف : ايه لا ليه
عمر : بس ليه حسيتك تعرفي
اسراء : اه يمكن شوفته مرة بالجامعة
عمر : وما اظنش هو شافك
اسراء : ليه بتحكي كدة
عمر : مستحيل يكون شاف كل الجمال ده وما وقعش في غرامه الحمد لله ده من حسن حظي
بعدت السماعة عن داني : لا حبينا بعض بجنون وانت جيت دمرت كل حاجة
وقعدنا نحكي وفهمت منه انه سامر خرج على طول لبست وروحت الشقة بتاعته
خبطت عالباب اول ما فتح سحبني لحض.نه بدون تفكير حض.ني بقوة حط ايدي على خصري وضمني لعندو خبى وجهه على كتفي وصار يبكي بشكل كبير و انا كانت دموعي مخلصة
اسراء : واحشتني واحشتني اوي كنت حموت لو ما جيت و حض.نتك

 

ما نطق ضل بحض.ني يبكي
اسراء: ااااه اااه عاللي شوفته من بعدك ي عمري يا ريتك ما سافرت يا ريتني موت قبل كل ده ليه كدة بيحصل ليه انا كنت عايشة عشان حلمنا نكون لبعض انا غصب عنه كل ده صار ما كنتش عايزة اتخطب
لما سمع كلمة اتخطب ترك حض.ني ورجع لورى و بصلي بوجع بعدين لف ضهروا
اسراء : مالك بعدت ليه
سامر بدموع : انا اسف للحظة نسيت انك مخطوبة
اسراء بصدمة : يعني ايه
سامر: يعني عمر احن واطيب حد ممكن تعرفي واكيد راح تحبي مع العشرة راح يصونك و يحافظ عليكي
اسراء : يعني حتسيبني اله
سامر بصوت مليان دموع: لما جاني تلفون انك تخطبتي حجزت طيارة وناوي اق.تل خطيبك اخر حد توقعت تكوني مخطوبة اله هو اخويا ولما كلمتك وكنت مبسوط وامك خدت التلفون كنت عايز اقولك انه اخويا قرى فاتحته بعد ما كان رافض الجواز كنت مبسوط عشان اخويا بيتخطب لمين لحبيبة عمري
اسراء: مش فاهمة يعني ايه
سامر: يعني ما اقدرش ابني سعادتي عاى سعادة اخويا احنا كان حلمنا انه يتجوز بعد العمر ده بعد ما حبيبته م.اتت
اسراء : ما.تت
سامر : كانت معاه في الشركة شافها صدفة و طلعت عينه و تقدملها حبها حب جنوني
فلاش باااك
سامر : مبروك يا عريس اخيرا
عمر: ده انا كنت يئست دي طلعت عيني طلعت عايزة السكة الدغري و انا ما صدقت بس طلعت واقعة فيا هيا كمان
سامر: اكيد حد يشوفك و ما يوقعش يا جامد
عمر: هيا مش اي حد متى تيجي عندي و في بيتي و ارتاح من كل ده ابوها صعب و مش بيخليني اشوفها
سامر : هانت كلها اسبوع يا بطل
عمر : ياااه واخيرا

 

عمر خد حبيته و راحوا يختاروا الفستان و لما شافها فيه كانت سعادته مش سيعاه و هما خارجين مشيوا ناحية العربية كان عمر معاه تلفون و بيتكلم فيه و كانت هيا ماشية وراه لغاية ما سمع صوت ناس بتص.رخ لف ضهروا يشوف لقاها سايحة في دمها ركض لعندها مش مصدق
عمر : نور نور فيكي ايه يا قلبي قومي يا حبيبتي
نور: انا أسفة كان نفسي اسعدك و أفضل معك على طول خلي بالك من نفسك
م.اتت بين ايدي قبل ما يحقق حلمه و يتجوزها
باااك
سامر : دخل في صدمة عصبية و كان عايش عالمهدئات فترة كبيرة كان أشبه بحد ميت الفترة دي كانت صعبة علينا جدا و امي تعبت اوي بسببه بعد تقريبا ٥ سنين لما امي حالتها زادت بدأ يتحسن و هيا كانت تتحسن كل ما تشوفه احسن فضلنا فترة كبيرة نعرض عليه الجواز كان رافض تماما و لما كلموني و قالولي انه لقاه البنت اللي تغيروا فرحت جدا ما كنتش اعرف انه انتي
كنت بسمع كلامه و انا دموعي بتنزل بقوة اللي حصل معه صعب اوي لاني دلوقتي بمر فيه انك تتحرم من حد كان بالنسبة ليك كل حاجة
اسراء : و ناوي على ايه
سامر : مش عارف مش عارف
اسراء : سامر انت اكيد بتهزر

 

سامر : انا تعبان تعبان اوي انا موجوع بشكل فظيع حبدا اجراءات السفر و ارجع تاني مكان ما كنت و انتي امشي ما ينفعش تكوني هنا مع واحد غريب في شقة لوحدكوا
اسراء: مع واحد غريب هيا الخطوبة ايه ورقة الناس تمضي عليها وخلاص صرت بتاعته لا الخطوبة اتحاد روحين وقلبين و انا تخطبت ليك من يوم ما حبيبتك
سامر : وعمر بحبك اوي
اسراء : بس انا مش عايزة غيرك ?
سامر : ما تعذبنيش اكتر من كدة امشي عشان خاطري امشي انا قلبي مش مستحمل
اسراء : ده اخر كلام عندك حاضر راح امشي.
مشيت وانا سامعه صوت وجع قلبه بس كلامه قت.لني كسرني ازاي هونت عليه يتركني ايا كان السبب
بعدها بيومين رحت عندهم عمر كان حابب اروح عندهم و كان سامر هناك كان قاعد عالكنبة و عيونه بالارض كنت بحاول اغيظه باني اخبط عمر على كتفه ااقرب عليه كان باين عليه الغيره بس كنت حابة اشوفه بغار عليا يمكن يعمل حاجة
سامر: انا كلمت الشغل وحسافر ب20 الشهر
طبعاً انا قلبي وقف و عيوني دمعت
عمر : بالسرعة دي يعني كمان اسبوعين تقريبا
سامر : جيت اباركلك و حمشي
كان جواب عمر متل س.كينة تغرزت بقلبي
عمر : خلاص احنا نخلي الفرح ب15 قبل سفرك لا يمكن اتجوز بدونك و مش حاقدر استنى اجازة تانية منا مصدق اتجوز
سامر بص له عمر بخوف وبصلي انا نظرة تد.بح كنت حموت لما سمعت كلمة فرح كأني سمعت كلمة جنا.زة اصعب حاجة بالدنيا انك تتجوز حد وانت قلبك مع حد تاني
عمر : بكرة احنا ننزل نحجز القاعة احلى قاعة فيكي يا بلد و تروحي بعدها تحجزي الفستان
اسراء : بس بس انا لسة ما جهزت شي
عمر : انا مش عايز شي انا عايزك انتي باللي عليكي
سامر كان يفرك بايدي ويكز على اسنانه حسيته شويا وحيقوم يضرب عمر
سامر : الف الف مبروك الله يتمم على خير تتهنو ان شاءالله
عمر: حبيبي عقبالك
سامر : مستحيل
عمر : مستحيل ليه

 

سامر : انا مش حتجوز
عمر باستغراب : والبنت اللي كنت تحبها بالجامعه ومجنن الكل فيها ده انا كنت حموت و اشوفها ده حبك ليها مش طبيعي ده احنا حبيناها من كلامك عنها
سامر بوجع : تجوزت يا عمر تجوزت عن اذنك عندي مشوار مهم
اعمل ايه انا اق.تله هو و اخوه ده اللي ربنا قدروا عليه الف مبروك يا خسارة يا سامر يا خسارة قت.لتني
وفعلا نزلنا نختار الكفن قصدي فستان الفرح كان عمر مسبوط اوي وحجزنا القاعة بتاريخ 14 الشهر.
عمر : لسة يعني كمان اسبوع حاسس فاضل سنة
اسراء : اه فعلا
عمر : اسمعي انا مش عايز هدوم انا عايز شوية حاجات حلوة من اياهم ده انا مستعجل جدا
لفيت وجهي كأني تكسفت وقولت في بالي ومين قالك حتشوف حتة مني تاني نجوم السما اقربلك

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى