رواية تزوجت حبيبة اخي الفصل الأول 1 بقلم إسراء هاني
رواية تزوجت حبيبة اخي الجزء الأول
رواية تزوجت حبيبة اخي البارت الأول
رواية تزوجت حبيبة اخي الحلقة الأولى
سامر : واحشتيني
اسراء : ك.داب عشان كدة سألت عني الاسبوع اللي فات
سامر : والله كنت مشغول اوي
اسراء : و الشغل اهم مني
سامر : والله ما في شي اهم منك انا اسف اي عقاب انا راضي بيه
اسراء : اي عقاب اي عقاب
سامر : اه اي عقاب
اسراء : تعزمني ع الغدا
سامر : قولي و الله يا ما انت كريم يارب
اسراء : بحبك ي معف.ن
سامر : بموت فيكي ي قلب قلبي
رحنا تغدينا كان من زمان يطلب مني نتغدى و انا كنت اخاف نتغدى سوا كان كل حياتي 3 سنين جامعة بنحب بعض ودلوقتي السنة الرابعة و حبنا بزيد اضعاف
ستوب
انا اسراء عمري ٢١ سنة مش حلوة اوي يعني عيوني عسلي وواسعة شعري طويل لآخر ضهري بشرتي حنطية طويلة بادرس لغة عربية و دي السنة الأخيرة و ده سامر حب عمري اكبر من سنتين سنة رابعة إدارة أعمال أسمر بعيون عسلي طويل و جسمه عريض ٣ سنين و احنا بنحب بعض بس طبعا ما اعترفش بسرعة ده طلع عيني انا ححكيلكوا تعرفت عليه ازاي بس ادعولي يكون من نصيبي لاني بيني و بينكوا بحبه اوي اوي اوي
فلاش باااك
سها و دي ماما : يا بنتي استني افطري الاول
اسراء : معلش يا ماما متأخرة لازم ألحق أسلم التعيين اليوم اخر يوم ادعيلي يا ماما والنبي
قبلت ماما من خدها و جريت عشان ألحق المكتبة اكيد اليوم زحمة ربنا يستر و ألحق اسلمه
في المكتبة
اسراء : والنبي يا عمو انا مستعجلة اوي فاضل ساعة وينتهي التسليم
سامر :يعني انتي جاية دلوقتي وعايزة تخلصي اول وحدة انا هنا بقالي ساعتين عفكرة
اسراء : انا أسفة بس الدكتور ده غل.س و بيتل.كك ليا ممكن بس أسلمه انا الأول
سامر : لا طبعا …
لسة حيكمل كلامه لقى الدموع بعينيا بصلي فترة وفضل يبصلي بعدها نزل عيونه
سامر : احم تمام كملي انت بحثك وانا بعدك
اسراء بابتسامة وهي بتمسح دموعها : ميرسي اوي اوي
سامر وهو ينظر بعينيها : العفو
خلصت البحث وطلعت جري عالمحاضرة كان لسة فاضل ربع ساعة فضلت ارتب بالورق و أدعي ربنا يكون كويس و ما يقوليش عيدي بقالي شهر في الجامعة وسنة أولى لكن الدكتور ده كرهني في عيشتي
كان مطلوب منا بالاسم نسلم التعيين ونناقشه واحد واحد جه دوري وقفت و روحت للدكتور و سلمت التعيين و بدأ الدكتور يسأل فيا كنت متوترة شويا بس بعدها ركزت
بعدها اسم سامر أحمد و نزل يقدم التعيين ابتسمت لما شوفته و فرحت انه لحق و ما أخرتهوش كنت قاعدة بالأول بصلي وضحك و بدأ الدكتور يسأله بس بصراحة كان ممتاز جدا و كان أعلى درجة فينا انتهت المحاضرة و حمدت ربنا انها عدت على خير
و أنا خارجة كان واقف عالباب بصتله و ابتسمت كان واقف مع صاحبه وكان ببص عليا اتكسفت و مشيت قعدت في الكافتيريا ووقفت أوقف تاكسي فضلت واقفة ربع ساعة وكانت الدنيا حر اوي
كان سامر واقف وشايفها من بعيد وقف قدامه بسيارتها
سامر : مرحبا اسراء
اسراء : احم و عرفت اسمي ازاي
سامر: من المحاضرة اذا حابة ممكن اوصلك
اسراء : لا متشكرة انا حركب تاكسي
سامر : يا بنتي انا شايفك بقالك ساعة واقفة في الحر و مش لاقية تاكسي
اسراء: بنتي هاا ماشي يا بابا متشكرة حركب تاكسي لوحدي
مشي وسابني وصراحه لو انه أصر شويا لركبت الدنيا كانت حر جدا وقفت شويا وغمضت عيوني وبديت اعيط فتحت عيوني لقيته واقف قدامي بعربيته
سامر : ها قولتي ايه
اسراء بابتسامه : تمام متشكرة
ركبت معه بالكرسي اللي ورى طبعا وده كان أول شاب اتعامل معه
سامر بابتسامة: انت بتعيطي كدة على طول الصبح في المكتبة و دلوقتي
اسراء بخجل: اهو انا كدة و دي مشكلتي
سامر: مش كل حاجة تستاهل نبكي عشانها دموعنا لازم تكون غالية علينا
بصتله و هزيت راسي بالايجاب وبصيت من الشباك شرحت ليه الطريق ووصلني
اسراء : متشكرة جدا
سامر: العفو احنا زملاء اي خدمة
وروحت البيت مبسوطة انها عدت وصراحه جذبني ليه من اول ما شوفته في حاجة مريحة كدة بس انا من الاول دخلت الجامعة و ناوية ما أصاحبش ولا احب حد نمت و تاني يوم رحت الجامعة و انا دخلة خبطت فيه مع العجلة لسة حأش.تم
اسراء : مش تفتح يا معف…
سامر بحدة : كملي
اسراء بخجل : انت
سامر: انتي اللي فايتة بسرعة و باصة في الأرض
اسراء: انا أسفة عن اذنك
كنا تخصصين مختلفين بس كان في مواد مشتركة و كانت آخر محاضرة معايا فيها كان داخل متأخر شويا فات القاعدة انا كنت قاعدة تاني مقعد و ما فيش حد جمبي شوفته و هو داخل بص يمين شمال شافني و جه قعد جمبي بصيت الجهة الثانية كأني مش واخدة بالي منه بس كنت مبسوطة جدا انه قعد جمبي
سامر : احم ازيك
اسراء : اهلا الحمد لله كويسة
سامر : تخصصك ايه بقى
اسراء : لغة عربية
سامر : هههه دي عدوتي انا إدارة أعمال
اسراء: وانا برضو ما بحبهاش جت كدة بس واضح انك شاطر في تخصصك
سامر : انا السنة دي اول سنة ليا تأخرت سنتين لظروف وفاة بابا وكدة بس داخل و ناوي يعني الاول مش أقل
اسراء بابتسامه: يا عيني عالواثق ده غرور ولا ايه
سامر بابتسامه و هو ببصلها من طرف عينه: مش قصة غرور بس ده حلم
اسراء: ربنا يوفقك
سامر : ويوفقك
دخل الدكتور القاعة وبدا بالشرح و انا كنت تعبانة شويا فكنت سرحانة
الدكتور: انتي ياللي هناك وقاعدة قدام كمان
اسراء:انا
الدكتور: ايوة انتي سرحانة ومش معي خالص انا كنت بقول ايه
صراحه فعلا ما كنتش معاه و معرفش كان بيقول ايه سامر حس في كدة فنزل راسه و قالي الجواب و انا ما صدقت و قولته
الدكتور: احم تمام يا ريت تركزي اكتر من كدة
قعدت جمبه و بصتله بعيون فيها شكر هز راسه انه تمام و كان منتبه اني تعبانة خلصت المحاضرة و كنت بلم في كتبي حأمشي حطيت ايدي على راسي الدنيا بتلف فيا
سامر: انتي كويسة
اسراء : أيوة متشكرة
سامر : تحبي اوصلك
اسراء : لا متشكرة حركب تاكسي
سامر : يا بنتي طريق بيتك مش دايما السيارات بترحله وانتي واضح انك تعبانة
اسراء : أصل خرجت بدون ما افطر و المحاضرات كانت ورى بعض و ما كلتش
سامر: عشانك مجنو.نة
بصيت ليه باستغراب
سامر: احم اسف بس قصدي الدنيا مش طايرة و كان ممكن تاكلي اي حاجة عالسريع قومي معايا
اسراء : على فين
سامر : قومي بس
مشيت معه لقيته قعد في الكافتيريا و طلب اكل ما كنتش اعرف انه ليا وحطه قدامي
اسراء : مش حينفع بعدين انا تأخرت
سامر : ال٥ دقايق دي مش حتأخرك يلا كولي
بصيت ليه باحراج والصراحة كنت ميتة من الجوع
سامر: انا حاكل معك يلا
بديت اكل و كل ما احس انه ببص ليا و شي يصير ميت لون ولما خلصت لقيته طلب ليا عصير كمان و لما اجى وقت الحساب طلعت فلوسي بدي ادفع
سامر بحدة : بتعملي ايه
اسراء : ححاسب على الاكل
سامر: لا والله و ده عاساس اني وحدة صاحبتك مثلا مش عيب في حقي برضو ده انا راجل ولا مش مالي عينك
اسراء: لا مش قصدي بس ده ما يص….
و لما حسيت انه زعل خليته يدفع
سامر: يلا حوصلك
اسراء كمان
سامر: كمان ايه انتي مستحيل تلاقي دلوقتي مواصلات يلا بلاش دلع
وصلت سيارته وركبت بالكرسي اللي ورى برضو بصلي من المرايا وابتسم ووصلت البيت و كنت مبسوطة جدا
مر اول شهر و كنت اشوفوا معظم الوقت في المحاضرات و كان يقعد جمبي اذا كان الكرسي فاضي و صراحة بيني وبينكوا كنت بتعمد اقعد و اسيب جمبي كرسي فاضي بس مش دايما كان يوصلني احيانا كنت اختفي لغاية ما يمشي و اروح لوحدى
الاسبوع اللي جاي الامتحانات النصفية و المواد المشتركة دي مش فاهمة فيها حاجة كنت قاعدة في الكافتريا الصبح بشرب نسكافيه بستنى في المحاضرة
سامر : ممكن اقعد
اسراء: اهلا اكيد طبعا
سامر: مش حتعزميني على نسكافيه
اسراء: اكيد طبعا
سامر: خليها قهوة
اسراء : تمام
طلبتله قهوة بعدها لقيته اعطاني ورق بصتله باستغراب
سامر: دي ملخصات للمادتين اللي بناخدهم سوا
مسكت الورق وبصتله بفرحة متشكرة جدا انت مش عارف ساعدتني اد ايه دول روعة
سامر : اي خدمة
بس من غبا.ئي صورت الورق لكذا حد من صحباتي يسعدهم لغاية ما وصل لايد الدكتور اللي كان حيتجنن انه كتابوا انترك و صار الطلاب يرجعوا بس الملخصات كانت شاملة ووضحة دخل الدكتور القاعة هو و العميد و سألوا عن التلخيصات دي انا كنت حموت من الرعب أغلب الطلاب كانوا عارفين انها تخصصاته فقالوا انها ليه
الدكتور: يعني بقالي سنين بعمل في الكتاب عشان حضرتك تعمل تلخيص بالبساطة دي
العميد : انت متحول للتحقيق تعال معايا
وقف سامر و بصلي بصة كنت منهارة و لما شوفت نظرته انهرت بزيادة انا كدة ممكن ادمروا ياربي اعمل ايه عرفت بعدها انه تمنع من حضور الامتحان عيطت لما دموعي ورمت رحت الجامعة كان قاعد في الكافتريا ترددت اني اروح بالأول بعدها روحت وقبل ما اتكلم دموعي نزلت لوحدها شافني بصلي و فضل ساكت
اسراء بدموع: انا أسفة
سامر بابتسامة: حصل خير
اسراء : والله ما كنت اعرف انه حيحصل كدة
وكنت ببكي جامد
سامر: بس بقى القصة مش مستاهلة قولنا دموعنا غاليين
اسراء: وحتعمل ايه
سامر : عادي حاخدها الفصل الجاي
اسراء: وده حيأثر على معدلك وانك تطلع الاول
بصلي وفضل ساكت قومت من مكاني بسرعة وروحت لغرفة العميد خبطت عالباب
اسراء: السلام عليكم لو سمحت ممكن ادخل
العميد : تفضلي
كنت منهارة في العياط و قلبي كان حيوقف
اسراء: لو سمحت مش سامر اللي نشر التلخيصات
العميد : يعني ايه مش فاهم
اسراء: كان قاعد جنبي مشي ونسي الكتب عالكرسي شوفت التلخصيات صورتها تاني يوم رجعتها ليه و كان اي وحدة من صحباتي تشوفها تقولي عايزة نسخة كنت بصورهالها والله العظيم انا اللي صورتها ليهم مش هو وانا ما تحملتش اشوف حد بيتظلم بسببي
العميد: تمام روحي عمحاضرتك
العميد كلم سامر و قالوا انه مسموحلوا يقدم الامتحان فرح جدا جدا وطبعا انا اللي تمنعت من دخول الامتحان دخل سامر القاعة و عينوا كانت بتدور عليا عايز يشوفني و يقولي انه تسمحلوا يقدم الامتحان ما لقاني استغرب جدا خلص الامتحان و كانت اروى صاحبتي واقفة عالباب بتراجع الامتحان
سامر: احم لو سمحتي هيا اسراء فين
اروى: اعترفت انها هيا اللي صورت التلخيصات فانمنعت من دخول الامتحان
سامر بصدمة شديدة و جسمه تلج : ايه انتي بتقولي ايه معك رقمها
اروى: ايوة بس هيا حتضايق ان اعطيتوا ليك
سامر: مش حقولها بس انا عايزه ضروري
كنت قاعدة بعيط انه الامتحان راح عليا لغاية ما تلفوني رن طبعا نمرة غريبة فمش حرد وصلني مسج انا سامر ردي مسكت التلفون بسرعة
سامر: اسراء انا تحت انزلي بسرعة
اسراء : تحت فين مش حينفع
سامر : اسراء معك ٥ دقايق اقسم بالله حطلعلك
اسراء: حاضر حاضر
لبست بسرعة و قولت لماما لازم اروح عالمكتبة اشتري حاجات اقنعتها بالعافية نزلت كان عالباب ركبت بعربيته بالكرسي اللي ورى ما تحركش و كان ببص عالكرسي اللي جنبوا نزلت و ركبت جمبوا وتحرك بسرعة البرق وقف قدام البحر و نزل ركز ضهروا على العربية نزلت ووقفت جمبوا بصلي و كان مبحلق فيا
سامر : اللي انتي عملتي ده
اسراء: عملت ايه
سامر: ازاي تقولي كدة
اسراء : انا قولت الحقيقة
سامر: لو كنت اعرف انه تحرمتي بدالي من الامتحان ما كنتش قدمت
اسراء بدموع : انا عادي ممكن اقدم الامتحان تاني و ما كنش حيأثر عليا لكن انت مش حتحقق حلمك بأنك تاخدها الاول
سامر بعصبية: تقومي تعملي كدة
اسراء: اه لاني انا اللي كنت السبب
بصتله وفضلت اعيط اصلي اخد دكتوراة بالعياط
سامر بحدة : للامانة تاخديها الأولى بالعياط
ضحكت و مسحت دموعي بصلي وضحك قرب عليا و فضل يبص بعينيا و انا كنت تايهة بعيونه لسة حيقرب كمان
اسراء: انا لازم امشي تأخرت
جريت ركبت تاكسي و ما استنيتش يوصلني كنت طايرة من الفرحة
سامر: يا بنت الايه حتجنني اللي عملتي ده عمري ما حنساه
تاني يوم الصبح لقيت واقف عباب بيتي ما انكرش اني فرحت بس ده مش حينفع ركبت معه
اسراء: سامر انا …
سامر : مش حينفع توصلني عشان حكي الناس انا فاهم بس انا جيت اشكرك اللي عملتي ده انقذلي حاجات كتيرة
اسراء: انا ما عملتش حاجة انا قولت الحقيقة انا السبب باللي حصل
سامر: انت جميلة اوي
اسراء احم : متشكرة
وصلت الجامعة وروحت على المحاضرة كنت اشوفوا احيانا هو كان دايما مشغول بس كلن برضوا بيحاول يشوفني و كل محاضرة لينا سوا يقعد جمبي كنت مبسوطة اوي مرت اول سنة لينا مع بعض لكنه ما نطقش بحاجة كنت حتشل انا بحبه اوي بس لازم هو اللي يقول يمكن بس صحاب و في حد في حياته مش عارفة
اروى : ايه النظام هو ما نطقش
اسراء: مش عارفة الظاهر ولا حينطق خايفة يكون في وحدة تانية
اروى: واللي يخلي ينطق
اسراء : ازاي
اروى : اسمعي انتي بكرة عندكو محاضرة سوا صح
اسراء : صح
اروى : مع انه باين انه بحبك بس انا حخلي يتجنن انتي بكرة ما تجيش عالجامعة و انا حقولك تعملي ايه
اسراء : مش مطمنالك بس ماشي
تاني يوم ما روحتش فعلا لاني كنت حموت و ينطق دخل سامر القاعة وفضل يدور ما لقنيش اروى كانت شايفة و بتضحك بعد المحاضرة ما خلصت اروى تعمدت تمشي من قدامه و كأنها بتبص في الورق سامر في تردد لو سمحتي…
اروى: اهلا ايوة يا سامر
سامر: احم هيا اسراء ما جتش النهاردة ايه اصلي خدت منها كتابها و كنت عايز ارجعه
اروى بخبث : النهاردة قراية فاتحتها على ابن عمها اعطيني الكتاب و انا…
سامر بتلعثم: قراية فاتحة مين
اروى: اسراء
سامر : اسراء مين
اروى : اسراء اللي كنت
قبل ما اروى تكمل كلام ركض لعندي اروى كلمتني و قالتلي اللي حصل ما كنتش عارفة حيعمل ايه بس كنت خايفة ليكون ما بحبنيش بعدها بكام دقيقة رن
سامر : دقيقة حتكوني تحت
اسراء، : مش حين….
سامر بصوت عصبية: انا قولت دقيقة و حأطلع و انتي حرة
اسراء: حاضر
نزلت كأني رايحة لاروى ما هو بيني و بينها شارع كان واقف عالباب و كانت ملامحه ترعب كنت بفكر اطلع فوق و اهرب ركبت معه ركض بالعربية قبل حتى ما اقفلها ووقف فجأة
سامر: مبروك
اسراء بخوف و ابتسامه : الله يبارك فيك عقبالك
بصلي بعصبية و ملامحه وجهه كلها رعب قلبي كان حيوقف غمضت عيوني و تشاهدت
سامر : مش كنت تعزميني
اسراء : دي قءراية فاتحة عالضيق اليوم حعزمك يوم كتب الكت….
لسة حكمل كان ساحبني لعندو با.سني من شف.ايفي بو.سة جس.مي تش.نج بعدها كنت عايزة ابعدوا بس ما عرفتش اعمل ايه بعد عني وبصلي كنت لسة مغمضة عيوني مش قادرة اتنفس
سامر بهمس : ده انا اقت.لك و اق.تله
فتحت عيوني و بصتله: لي يعني يهمك في ايه ابن عمي و …
سامر : و ايه بتحبي
اسراء: ابن عمي
سامر : بتحبي
اسراء : هو بحبني
سامر : بتحبي
اسراء: عايز ايه لو سمحت تكلم انا عايزة امشي مش فاضية حأروح للكوافيرة
سامر : قولتلك حق.تله
اسراء: مش فاهمة
سامر : انتي بتستعبطي صح
اسراء: انا عايزة امش….
سامر: بحبك
اسراء بصدمة : ايه
سامر : بحبك و اوي كمان
اسراء: ايه
سامر بص.راخ : بحبكككككككك بحبكككك
اسراء : يا اخي يا اخي ده انا فقدت الأمل ده انا كنت حموت بس تقولها
سامر: يعني ايه
اسراء: يعني يا ك.لب و يا حم.ار بحبك بحبك بس انت كنت لوح
سامر : لس.انك طول عفكرة شكلك عايزة بو.سة تانية ترجعك لعقلك
لقيت نفسي بحض.نوا وبعيط
سامر: بس ليه كدة
إسراء : كنت فاكرة انك ما بتحبنيش
سامر : ده انا بعشقك مش بس بحبك يعني حبي ما كنش واضح
اسراء: ده انت غل.س كل يوم في حال ده انا كنت حموت
سامر : بعيد الشر عن قلبك يا قلبي حتعملي ايه في العريس
نزلت من العربية عشان اعرف اهرب
اسراء : مش عارفة لازم اوافق حرام أكسر بخاطروا
سامر بجدية: اه حرام بس ممكن اكسر راسك عادي
اسراء: ههههههه
سامر : حتعملي ايه
اسراء بخوف : ما فيش عريس اصلا
سامر: يعني ايه
اسراء و هي بتهرب : يعني عملت كدة عشان تعترف و اديك اعترفت يا قلبي
سامر : بقى كدة
جريت و جري وراي و هو يستحلفلي
اسراء بضحك : انت السبب كان لازم اعمل كدة عشان تعترف اعملك ايه
كانت في سيارة حتخبطني سحبني لحضنه وضمني بالقوة وكان جسمه بيرجف
اسراء : انا كويسة
سامر: مش تنتبهي لو كان جرالك حاجة كنت حموت
اسراء بفرحة: للدرجة دي
سامر: يمكن ما قولتش قبل كدة بس ما كنتش بتمنى غيرك انا بعشقك
اسراء : وانا كمان ربنا يخليك ليا
مشيت و كنت طايرة كنت بكلمه ٤٨ ساعة في ال٢٤ ساعة بس في الجامعة مش دايما عشان مش عايز حد يحكي عني اتفقنا انه بعد الجامعة حيتقدملي كان بيطلع الاول كل سنة عشان يتعين في الجامعة كنت فخورة فيه جدا حبنا كان يزيد كان بغير عليا من الهوا
بااااااك
سامر: نروح البحر دلوقتي
اسراء: لا نروح ندرس والا حخاصمك اذا ما جبت امتياز الفصل ده
سامر: لا طبعا امتياز عشان اتعين بالجامعة واشوف بنات حلوين
اسراء: ايه
سامر: قصدي عشان يصير عندي وظيفة ودخل وما حدش يتجمل عليا واتجوز حبيبة قلبي وعمري
اسراء: اللي هيا مين
سامر: جارتنا عندها بنت 16 سنة عجبتني
اسراء: والله
سامر: هو بس يتمضي طلب التعيين اكون عندك تاني يوم
اسراء: انا بحلم في اليوم ده
سامر ؛ مش قدي
تلفوني رن رديت كانت اروى منهارة طلبت مني اروحلها بسرعة تخضيت خليت سامر يوصلني و قولتله حيمشي و انا حطمنه
دخلت البيت وانا خايفة عليها جدا كانت صاحبتي اوي اول ما شافتني حض.نتني بقوة
اسراء : في ايه خضتيني
اروى وهي بتبكي جامد : فاكرة خالد اللي قولتلك عنه
اسراء : أيوة ماله
اروى : كنت بحبه اوي و هو كمان كان بقالي اسبوع ما بشوفهوش صاحبه قالي انه عمل حا.دثة جريت عالبيت اشوفوا و كانت أول مرة بروحلوا بس انا روحت بدون ما افكر دخلت الباب كان مفتوح و كان هو عالسرير وراسه عليه شاش اول ما شافني
فلاش باااااك
خالد: اروى وحشتيني اه مش قادر
جريت عليه وحض.نته وانا ببكي جامد
اروى: انت كويس انا كنت حموت من الخوف عليك
خالد: بعيد الشر عنك انا كويس ما تخافيش
بصيت ليه و كان ببصلي جامد بعد.ين بدأ يقلعني طرحتي شال المشبك من شعري وحط ايدو على خدي قرب مني و با.سني من خدي بعدين من شفا.يفي بعدها من رقب.تي و حط ايدو على سح.اب الفستان و ….
بااااك
كانت اروى بتبكي جامد و ما اقدرتش تكمل
اسراء : اروى حصل ايه بعدها كملي سكتي ليه
بصت ليها اروى وغمضت عيونها
شهقت اسراء و حطت ايدها على تمها و بدأت تبكي بقوة
اسراء بصوت مبحوح: ازاي ازاي عملتي كدة انتي ما فكرتيش كلنا كما عارفينه و سامر حذرك منه ازاي سلمتي نفسك ما فكرتيش في ابوكي الغلبان و اخواتك البنات و امك المريضة
ضر.بتها بالالم وانا ببكي بعدها خدتها بحض.ني و حاولت أهدى فيها
اسراء : هو لازم يجي يتقدم
اروى : تفتكري حيوافق
اسراء : لازم يوافق غصب عنه
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجت حبيبة اخي)