روايات

رواية تزوجتها رأفة بعائلتها الفصل العاشر 10 بقلم آية محمد

رواية تزوجتها رأفة بعائلتها الفصل العاشر 10 بقلم آية محمد

رواية تزوجتها رأفة بعائلتها الجزء العاشر

رواية تزوجتها رأفة بعائلتها البارت العاشر

رواية تزوجتها رأفة بعائلتها الحلقة العاشرة

قاطعها صوت من بره بيقول: اذيك ي طنط أحلى

نرمين بإستغراب: إنتي مين؟!

وردة بإبتسامة: أنا ا.

نرمين بمقاطعة: استني استنى خليني أخمن إنتي أخت جريح التقيل صح؟!

وردة وهي تهز رأسها بإيجابية: وهو كذلك، واضح إن اخويا كرَّهك فيه من قبل قراية الفاتحة

نرمين بسخط: معاكي حق والله ي بنتي

وردة بسخرية: ولسه إنتي لسه ف البداية

نرمين بضيق: ربنا يطمنك

وردة بضحك: ههههه بس إنتي قمر، عرف ينقى جريح

نرمين بفرحة: روحي ربنا يجبر بخاطرك، الفستان حلو عليا؟!

وردة بإبتسامة: جميل أوي، خليني أربطلك حزام الفستان

ربطت وردة الحزام ل نرمين اللي قالتها بإبتسامة: شكرا ي قمر

وردة بإبتسامة: وردة ي برنسيسة

نرمين بإعجاب: اسمك جميل

وردة بحب: شكرا ي نيرو، كملت بتذكر: يا نهار مامتك دخلت المطبخ وقالتلي هاتي نرمين وتعالي والكلام أخدنا، كملت وهي بتشد إيد نرمين وبتخرج من الاوضة: يلا بسرعة عشان ماما عايزة تشوفك

خرجو سوا وسلمت نرمين على مامت جريح وقالتها ي طنط بعد ساعة تفكير بس؛ الحلو ما بيكملش اتجاهلت جريح وعدت من قدامه من غير م تكلمه، وراحت تسلم على باباه وأخوه (نائل) اللي قعدت جنبه لإن مفيش مكان فاضي، الكل مشغول بكلام أحمد مع والد جريح، وجريح مركز معاهم بغيظ، بدأت بالكلام وهي بتقول.

نرمين بإبتسامة: اذيك

نائل بإبتسامة: أهلا ي مرات أخويا

نرمين بإمتنان: تسلم ي إبني والله، ربنا يجبر بخاطرك

نائل ل جريح بإعجاب: واضح إنك نقيت صح ي جريح

اكتفي جريح بهز رأسه من غير كلام ف.

نرمين بغيظ: أخوك دا بني آدم غتت، الكلام بيطلع منه غصب عنه، حاجة استغفر الله العظيم

نائل بسخرية: إنتي زهقتي وإنتي لسه ف البداية!! لا خلي بالك طويل عشان أخويا وأنا عارفه

نرمين بزهق: هحاول، وكملت بصوت واطي قدر جريح من خلاله يقرأ حركة شفايفها وهي بتقول: بحبه للأسف

بعد شوية خرجو الأهل وفضل جريح مع نرمين اللي منزله رأسها وباصة للأرض عاملة مكسوفة لكن؛ ف الحقيقة هي كانت بتضغط على سنانها من الغيظ بسبب جريح اللي قاعد قدامها ببرود، كل اللي بيعمله إنه بيبصلها بس، فضلو على الحال ده عشر دقايق ف اتكلمت نرمين بعصبية وقالت: طب إيه م تاخد الصورة خلينا نخلص

جريح ببرود: صورة إيه؟!

نرمين بغيظ: م إنت مبحلق فيا بقالك ساعة ف خير؟!

جريح بهدوء: بتأملك

نرمين بخجل: أوه كسفتني، كملت بغضب مفاجئ: تتأمل مين يلا؟! إنت فكرت صدقت ولا إيه؟! لا فوق أنا عارفة إنك مش بتطيقني أصلا

جريح وهو بيبص ف عينها مباشرة: وإيه كمان؟!

نرمين بتوتر: وبلاش تبقى كداب عشان أنا ممكن أصدق

جريح بغضب مصطنع: بتتكلمي مع نائل ليه؟!

نرمين بتوتر: عادي أخوك

جريح بغيظ: عادي!!

نرمين وهي تهز رأسها بإيجابية: أيوا أخو جوزي يعني أخويا

جريح بتعجب: جوزي!!

نرمين بنفاذ صبر: إنت جاي تستغرب النهاردة ولا إيه؟!

جريح بهدوء: ما تتكلميش معاه تاني

نرمين بطاعة: حاضر

سكت بعدها ف اتكلمت نرمين وقالت بغيظ: إنت ما اتصلتش بيا إمبارح ليه؟!

جريح بصراحة: كنت مصدع ف هكلمك هصدع أكتر ف ليه؟!

نرمين بإحراج: إنت صريح ليه كده؟! راعي شعوري طيب

جريح ببرود: أنا واضح معاكي من البداية

نرمين بغيظ وهمس: ما هو ده اللي غايظني

جريح بإستغراب: قولتي حاجة؟!

نرمين بإبتسامة مصطنعة: قولت نادي عليهم خليهم يجو

جريح بتساؤل: إنتي موافقة على الجوازة؟!

نرمين بسرعة: أنا موافقة والله، أهم حاجة إنت موافق؟!

جريح بهدوء: موافق

نرمين فجأة: لولولولولي

بصلها جريح بصدمة

بره ف الصالون اتفاجئو بزغروطة نرمين ف.

ولاء بإحراج من زغروطة بنتها: أكيد الصوت من بره، مش بنتي لا

وردة بتأكيد: لا دي من جوه الأنتريه ي طنط

ولاء بصوت واطي: ربنا يحرجك ي نرمين ي بنت بطني

ميل أحمد علي ولاء وقال بغيظ: بنتك بتهبب إيه جوه ي ولاء؟!

ولاء بإبتسامة مصطنعة: مش بنتك ي أحمد أكيد، نرمين بنتك تقيلة م تعملش كده أبدا

أحمد بغيظ: ما هي عشان بنتي عارف إن هي اللي زغرطت، خلينا ندخل ل تتصل بالمأذون

دخلو واتفقو على معاد الخطوبة بعد أربع أيام وهتقتصر على العيلتين بس، قرأو الفاتحة وبعد فترة استأذنو عيلة جريح ومشيو

الفترة اللي قبل الخطوبة استنت نرمين اتصال من جريح بس كالعادة مرنش ف تسكت هي.. لا طبعا

نرمين: الو

جريح: الو

نرمين بهدوء: أنا قولت ف نفسي بما إنك عامل تقيل وأنا عاملة تقيلة بقالي تلت أيام ف احنا بالطريقة دي هنتطلق من أول اسبوع ف قولت أحافظ أنا على العلاقة اللي مش باينلها ملامح دي ومش مهم برستيجي، خير ي جريح باشا مش فاضي تكلمني كام دقيقة؟!

جريح بهدوء: حقك عليا بخلص شغلي عشان بكرة الخطوبة ومش هبقي فاضي طول اليوم

فرحت نرمين إنه اعتذرلها وبررلها فقالت: حقك طبعا بس بكرة هيبقى بتاعنا

جريح بتأكيد: أكيد إن شاء الله

نرمين: إن شاء الله وبتردد قالت: اممم مش عايز تقولي حاجة؟!

جريح بعدم فهم: حاجة زي إيه؟! مش فاهم

نرمين بتوتر: عادي أي حاجة

جريح برفض: لا

نرمين بغيظ: لا!!

جريح بتأكيد: أيوا لا

نرمين بعصبية: وأنا مستنياها من مين اقفل اقفل خنقتني وقفلت

نرمين لنفسها بضيق: يارب الصبر، إلا ما يقولها يوما ما، ياريتني ما قولتله إني بحبه عديم الإحساس ده، اتقلي ي نرمين اتقلي.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتها رأفة بعائلتها

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى