رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السابع والعشرون 27 بقلم حفيدة عائشة
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء السابع والعشرون
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت السابع والعشرون
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة السابعة والعشرون
_«حياء بحب» بارك الله فيك يازوجي العزيز
_«زين بحب» ويباركلي فيكي يارب
_«حياء بحب» عيزاك بقي تحكيلي عملت ايه في المسجد
_«زين بتهيده» بس انا جعان
_«حياء بحب» بس كدا ثانيه واحده هحضرلك
العشا
“ذهبت حياء لاحضار العشاء لزين في الغرفه”
_«حياء بحب» اتفضل العشا جاهز
_«زين بحب» تسلمي ياحياء
_____________________________♡
_«فاديه بتنهيده» ريم عيزاكي في موضوع
_«ريم بحب» خير ياماما
_«فاديه بحب» جيلك عريس وجايين بكرا بإذن الله
_«ريم بضيق» تاني ياماما
_«فاديه بحب» شوفيه لو عجبك تمام لو لاء مش هجبرك يابنتي
_«ريم بحب» حاضر ياماما
_«فاديه بفرحه» ان شاء الله هنفرح بيكي
“لما يجيلك عريس مترفضيش من الاول شوفيه الاول يمكن يكون كويس ومحترم وخدي وقتك واختاري كويس دي جوازه العمر حددي اساسيات للجوازه دي متتجوزيش اي جوازه والسلام عشان كلام الناس او عشان سنك كبير اوعي تهتمي محدش هيشيل ليلتك غيرك انتي عارفه مصلحتك فين ياغاليه ودايما وكلي ربنا في امرك ادعي لربنا وقولي يارب وكلتك امري اختارلي الزوج الصالح”
________________________________♡
“بعد ان تناول زين العشا قائل: الحمدالله حمدا كثيرا مباركا فيه يارب العالمين”
_«حياء بشوق» قولي بقي عملت ايه في المسجد
_«زين بحب» حاضر يستي
“حكلها زين كل شئ حدث في المسجد”
_«حياء بحب» برافو اجابه الشيخ في محلها فعلا عيب لما نتكبر علي الناس عشان مبنعملش ذنب معين مفروض نقول الحمدلله
_«زين بحب» عندك حق ربنا يهديه يارب
_«حياء بحب» اقولك علي حاجه تقربك من ربنا وبسببها ربنا يحبك
_«زين بحماس» طبعا قولي ايه هي
_«حياء بحب» اولا عشان ربنا يحبنا لازم نبعد عن المحرمات والمعاصي ونعمل اعمال تقربنا من الله واكثر عمل يقربنا من الله وربنا عز وجل يحبنا هو اننا نصلي النوافل قال رسول الله صلى الله عليه وسلم(( وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضت عليه، وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه، فإذا أحببته كنت سمعه الذي يسمع به، وبصره الذي يبصر به، ويده التي يبطش بها، ورجله التي يمشي بها، وإن سألني لأعطينه، ولئن استعاذني لأعيذنه ” رواه البخاري.))
ثم تابعت بحماس شديد: تخيل لما ربنا يحبك هيكون سمعك اللي تسمع به يعني مش هتسمع اي حاجه تغضبه هتسمع اللي يرضيه وهو القران هيكون بصرك يعني مش هتنظر لحاجه حرام بنت مثلا متبرجه معديه من جبنك هتتقي الله ومش هتبصلها مش هتتفرج علي اشياء محرمه ويده التي يبطش بها يعني مش هتنفق في حاجه حرام ورجله الذي يمشي بها يعني مش هتمشي ف طريق حرام طريقك هيبقي مستقيم
_«زين بحب» يارب نكون من لربنا بيحبهم
_«حياء بحب شديد» يااااااه نفسي ربنا يحبني اووي ان شاء الله تصلي السنن معايا دي هديه من ربنا متتعوضش في اسهل من كدا يازين بذمتك فعل صغير ولكن عند ربنا كبير كلنا طمعانين في حب ربنا لينا ربنا لو حب العبد يبقي علي الدنيا دي السلام احنا لما بنحب حد بنحاول نعرف عنه كل حاجه عشان نعملها عشان يحبنا والله المثل الاعلي كذلك ناخد بالنا من التشريعات اللي رسولنا الكريم وضعهلنا نتجنب الحرام ونعمل الحرام بس للاسف احنا عميين عنينا عن حلاوه الحلال ومش شايفين غير الحرام بس
_«زين بفهم» عندك حق للاسف بقينا مسلمين بالاسم بس بس افعلنا مدلش علي كدا ابدا يبقي ربنا فارض الصلاه وتلاقي معظمنا مبيصليش يبقي ربنا فارض اللبس الواسع علي البنات المسلمين وتلاقي المعظم متبرج ربنا يكون محرم الاختلاط وتلاقي المعظم البنات والولاد مصحبين بعض او مرتبطين ميعرفوش ان ربنا حرم الحاجات دي عشان ميكونش في مفاسد ومعاصي ونكون عايشين عيشه حلوه وهاديه بعدنا عن طريقنا الصحيح نفسي شباب المسلمين يفهمه دا انهم والله مش هيشوفو فلاح في حياتهم مدام بيغضبه ربنا عز جل
_«حياء بحب» فرحانه بكلامك اوي يازين عندك حق احنا بعاد اوي عن ربنا انا كمان نفسي بنات المسلمين تكون واعيه وفاهمه ان الدنيا دي هتسبها اللبس المتبرج مش هيشفعلها والميكب مش هيشفعلها محدش هيشفعلها. نفسي نفهم اننا جاايين لمهمه وهنمشي منها لو فكرنا بس في اخرتنا لو لثانيه مش هنعمل كل المعاصي دي الحياه جميله ونعشها بس برضا الله كل حاجه لما نعملها برضا الله والله هتلاقي بركه وسعادة في حياتك ملهاش حدود كفايه بس ان ربنا موفقك انك ترضيه دي كفايه اللهم الثبات حتي الممات
_«زين بخوف» يارب يارب ثبتنا اللهم امين وقربنا منك كمان وكمان يارب
_«حياء بحب» ان شاء الله يازينو يعني هتصلي معايا السنن
_«زين بحماس» طبعا هي دي محتاجه كلام بردو
_«حياء بحب» طب يلا معاد قيام الليل جهه يازين
_«زين بحماس» تيجي النهارده نتحدي بعض في العباده
_«حياء بحب» مش فاهمه اوي قصدك ايه
_«زين بحب» يعني نشوف مين اللي هيقيم الليل بعدد اجزاء اكتر من التاني
_«حياء بحماس» ماشي بس خلي بالك انا اللي هكسب
_«زين بغيظ» بلاش الثقه دي ياحياء انا اللي هكسب
_«حياء بثقه» لما نشوف يازنازينو مين اللي هيكسب
_«زين ببرود» اوك هنشوف ياحياء
“مفيش احلي من انك تتسابقي مع شريك حياتك مين هيرضي ربنا اكتر مفيش احلي من شريك حياه ياخد بإيدك للجنه مفيش احلي من شريك حياه يكون عارف كويس الله ورسوله لما تقوليلو عايزه البس النقاب ميعترضش بالعكس يوافق ويشجعك عليه اكتر لو ربنا اداكي زوج مش ملتزم حاولي تشجعيه علي الصلاه والعبادات في رجاله كتير بتتجوز بنات مش ملتزمه وبعد الجواز بتتغير مليون درجه ف انتي خليكي المعين لزوجك عشان تبني اسره ملتزمه”
_______________________________♡
“ريم بتكلم رودينا صديقتها علي التلفون”
_«ريم بفرحه» ماشاء الله يارودنيا ربنا بتمم فرحتك علي خير يارب
_«رودينا بطمع» الحمدالله غني اوي ياريم
وهيجبلي شبكه كبيره وعندو عماره ماشاء الله وبيسافر السعوديه
_«ريم بحب» ماشاء الله اللهم بارك ربنا يباركلك يارب بس اهم من دا كله اخلاقه واحترامه
_«رودينا بإنفعال» يابنتي بقولك غني وبيسافر السعوديه وكدا وانتي تقوليلي اخلاقه هو عموما محترم يعني وكويس
_«ريم بخوف» اوعي لتكوني وخداه عشان هو غني بس وكدا وعيشتك معاه هتبقي مرتاحه
_«رودينا بذكاء» يبنتي انا بدور علي واحد قادر يعيشني ويفسحني وكدا وبعدين هو محترم متخفيش عليا انا عارفه كويس انا بعمل ايه
_«ريم بخوف» عندك حق كل واحده عارفه مصلحتها فين
_«رودينا» المهم انتي مش هنفرح بيكي بقي
_«ريم بقلق» هو مفروض في عريس بكرا هيجي يعني وكدا بس خايفه يطلع شبهه جاسر
_«رودينا بضيق» وماله جاسر كان راجل بجد تتمناه اي بنت انتي اللي غبيه مش هتلاقي الملتزم اللي انتي عيزاه دا
_«ريم بثقه» لاء هلاقي كل واحده وليها نصبها اللي يشبها وانا بدعي ربنا دايما بزوج صالح
_«رودينا» طيب يختي انا هقفل بقي انتي عارفه التجهيزات الخطوبه
_«ريم بحب» لو عايزه مساعده انا موجوده
_«رودينا بحب» حبيبتي تسلمي لو احتجاتك
هقولك
_«ريم بحب» مع السلامه
“لما تختاري اختاري صح متبصيش علي ماله ولا جماله هيفيد بإيه ماله لو الفاظه مش كويسه وبيهينك قدام اهلك هيفيد بإيه جماله لو هو بصباص وبتاع بنات؟؟؟ سيبك من المظاهر المظاهر خداعه جدا متفرحيش بالعماره بتاعته انتي هتعيشي معاه هو في راجل تبقي عايشه معاه في شقه صغيره بس تحسيها جنه من احترامه واخلاقه والتزامه وممكن تبقي عايشه في عماره بس تحسيها جهنم ومش مرتاحه فيها فمتخليش المظاهر تخدعك”
“اثبتي لحد ماتلاقي الزوج الصالح حتي لو رفضي مليون عريس دي حياتك انتي وكل واحده وعارفه مصلحتها فين الزواج دا رزق ونعمه من الله فربنا هو اللي بيبعتلك رزقك ياغاليه قولي يارب وكلتك امري”
_________________________________♡
_«حياء بتعب» انا تعبت
_«زين بفرحه» يعني انسحبتي
_«حياء بغيظ» لا انا هرتاح وهكمل مش هخسر يازين
_«زين بتحدي» لما نشوف
“بعد ساعه كانت حياء انتهت من قيام الليل”
_«حياء بتعب» انا الحمدالله اقمت الليل ب10اجزاء
_«زين بثقه» وانا كمان اقمت الليل بس ب11جزء يعني انا اللي كسبت
_«حياء بغيظ طفولي» لا انا اللي كسبت
_«زين بغيظ» لا انا ياعسل تعوضي بكرا بقي
_«حياء بزعل» بكرا انا اللي هكسبك
_«زين بثقه» لما نشوف بس انا عايز هديه بقي
_«حياء بحب» ماشي ليك عندي هديه
_«زين بحب» شكرا ياحياء
_«حياء بحب» العفو هديتك هتبقي هو بيت في الجنه
_«زين بعدم فهم» ازاي
_«حياء بحماس» بحاجه صغيره اوي اوي
_«زين بحب» ايه هي قوليلي
_«حياء بحب» انك تقرء سوره الاخلاص 10مرات كل يوم قال رسول الله عليه افضل الصلاة والسلام(من قرء سوره الاخلاص “قل هو الله احد” عشر مرات بني الله له بيتا في الجنه) ايه رئيك في هديتك بقي
_«زين بحب» دي احلي هديه وانا بردو هديكي هديه بس لو كسبتيني بكرا
_«حياء بحماس» اتفقنا
_____________________________♡
_«الدكتور بفرحه» ماشاء الله يااحمد بدأت تتعافا كليا
_«احمد بفرحه» بجد يادكتور
_«الدكتور بفرحه» ايوه بجد اسبوع بالكتير وتخرج من هنا
_«احمد بفرحه ودموع» الحمدلله اتعفيت طب وصحبي ايمن اخباره ايه
_«الدكتور» متخفش عليه هيطلع معاك في نفس الاسبوع انا همشي انا بقي
_«احمد بفرحه» مع السلامه
_«طاهر بفرحه» ايوه ياعم هتخرج وتعيش ومزاجك عال
_«احمد بحب» عقبالك ياحبيبي يارب
_«طاهر بحزن» اوعي تنساني يااحمد ابقي تعالي زرني انا مليش حد غيرك هنا
_«احمد بحب» متخفش هجيلك كل يوم ياطاهر عمري ماانساك يصحبي
_«طاهر» ودا عشمي فيك بردو ياصحبي
_«احمد بخوف» مالك انت خايف من حاجه
_«طاهر بخوف» مش عارف بقالي فتره بفكر في الموت
_«احمد بحب» طب وانت خايف ليه من الموت تحب اطمنك
_«طاهر بحب» ياريت
_«احمد بحب» بص ياسيدي لما تموت وبعد سكرات الموت الشديده يأتي لك الملائكه لونهم ابيض ناصع البياض يأخذونك الي السماء السابعه حتي تدفن
_«طاهر» ها وبعدين
_«احمد بحب» بعد ماتدفن روحك هترجع الي جسدك بعدها تأتي ضمه القبر تأتي جميله ويكاد يحس بيها المؤمن وبعد كدا يأتي الملائكه ليسألونك من ربك ومن نبيك ومادينك يجيب عليها المؤمن الذي يذكر الله بسهوله وفيه اللي بيتعثر بس بيجيب في نهايه
_«طاهر بطمأنينه» وبعدين
_«احمد» وبعد كدا بتسمع احلي صوت في حياتك وهو صوت الله يقول نعم ان اجابته صحيحه ثم يذهب السائلون ليتوسع قبرك ويكون جنه وويأتي رجل جميل لم تراه مثله في حياتك
هتقوله من انت هيقولك انا عملك الصالح فيأخذ بيدك ويدخلك باب من ابواب الجنه
_«طاهر بدموع» وبعدين
_«احمد بحب» من شده روعه المنظر تقول ربي اقم الساعه ربي اقم الساعه هيقول لك الله سبحانه وتعالي حتي يأتي موعدها ياعبدي الصالح مجرد بس اتخيل تشعر بالراحه رزقنا الله الجنه
_«طاهر بدموع» وانا ممكن ادخل الجنه
_«احمد بتشجيع» ايوه طبعا هي مش الجنه اتخلقت لينا يبقي لازم نجاهد لحد مانوصلها مدام لسه بتتنفس يبقي لسه فيه امل تدخل الجنه الدين يسر وسهل وجميل يدوبك بس تفعل الواجبات اللي عليك وبتبعد عن الحرام بس هو دا الدين دين اليسر بس احنا اللي بنعسر كل حاجه علينا نحمد ربنا كل يوم اننا فوقنا ياطاهر الحمدلله
_«طاهر بطمأنينه» والله انا بقيت مبفوتش فرض وباخد العلاج وملتزم وعلي طول بذكر الله اتمني من الله يسامحني
_«احمد بحب» صلح حالك دا يدل علي ان ربنا قبل توبتك ياطاهر اول لما تبعد عن الذنب فعلا ومتقربلهوش وتصلي وتفعل العبادات يبقي ربنا قبل توبتك وهداك كمان الحمدلله
_«طاهر بإحراج» بس انا مستحي من ربنا اوي علي اللي عملته
_«احمد بتشجيع» سيبك من اللي فات ومن اللي عملته ومتستحيش من ربنا ملناش غيره ياطاهر مدام توبت يبقي ان شاء الله سيئاتك تتبدل لحسنات بإذن الله بس الماضي حصل وخلاص خليك في الحاضر ولازم تعرف ان كل بني ادم خطاء كلنا بنعمل اخطاء بس ربنا سترها علينا وهدانا انت كنت تصدق انك تبطل ادمان وتوب
_«طاهر» لا خالص ولا عمري فكرت اتوب حتي
_«احمد» ولا انا حتي بس شوفت يااخي كرم ربنا علي عبده بيحبك اهو وبيرجعك ليه وانت استجبت متخليش شيطان يضحك عليك ويحسسك انك مهما عملت مش هتدخل الجنه لاء هتدخلها بإذن الله ياصحبي
_«طاهر بدموع» ياررب يارب نفسي ادخل الجنه يارب
_«احمد بحب» ان شاء الله هندخلها ياطاهر انا متفائل بإذن الله
______________________________
“صباح يوم جديد”
“افاقت حياء من نومها هي وزين وقامه بالصلاه ركعتين قبل الذهاب من البيت فهذه من السنن المهجوره فذهبت الي الشركه بفرحه قائله من القمر اللي هتلبس النقاب النهارده
_«حنين بفرحه»………
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)