روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السادس والعشرون 26 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء السادس والعشرون

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت السادس والعشرون

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة السادسة والعشرون

_«حياء بصدمه» مالك ياندي في ايه
_«ندي بعياط» اتعورت ياحياء وانا بلعب
_«حياء بخوف» متخفيش ياحبيبتي تعويره صغيره
“قامت حياء بتطهير الجرج جيدا كان الجرح ليس عميق اطلاقا ولكن حياء تعتبرها اختها الصغيره فكان خائفه عليها للغايه”
_«حياء بحب» بعد كدا تخلي بالك وانتي بتلعبي
_«ندي بحب» حاضر
_«حياء بحب» صليتي ياندي النهارده
_«ندي بحب» لا لسه مصلتش
_«حياء بزعل» ليه بقي احنا مش اتفقنا نصلي في معادنا
_«ندي بزعل» ماهي ماما مبتصليش اصلي انا ليه
_«حياء بتوتر» وبعدين معاكي ياندي يعني عشان ماما مبتصليش يبقي انتي متصليش انا هكلم ماما عشان تصلي معاكي
_«ندي بحب» بجد ياحياء
_«حياء بحب» اه بجد يلا روحي اتوضي وزي ماعلمتك بلاش اسراف في ماء عشان كدا غلط
_«ندي بحب» حاضر
_«حياء بحب» شطوره ياروحي صلي وتعالي اقعدي معايا
_«ندي بفرحه» ماشي
“ندي تحب حياء بشده فهي تحبها وتعلمها دينها وتحاول حياء معاها اكنها اختها وبنتها الصغيره في تعليمها وتدليعها”
“لما تبقي ام ومبتصليش مهما قولتي لأولادك صلو؟؟ مش هيصلو لانهم هيقلدوكي انتي بتطلبي من بنتك تصلي ازاي وانتي اصلا مبتصليش بتفضلي تقوللها ان الصلاه مهمه وانتي مبتصليش؟؟ كدا مش هتبني بيت مسلم صح قبل ماتطلبي حاجه لازم انتي تعمليها حاوطي اطفالك وخليهم جنبك خليكي دايما معاهم العبي معاهم وصلي معاهم وعلميهم الام مدرسه الام هي المجتمع الام هي اللي بتطلع اجيال ملتزمه”
_«اخذت حياء المشروبات قائله»: اتفضلي
_«جهاد بحب» يزيد فضلك ياحبيبتي
_«حياء بحب» اللهم امين
_«شهد بحب» شكرا ياحبيبتي
_«حياء بحب» الشكر الله ياقمر
_«نور بحب» تسلم ايدك
_«حياء بحب» حبيبتي وتسلميلي يارب
“لما حد يقدملك مشروب او اكل مفروض تقولي كلمه حلوه كدا زي تسلم ايدك او تعبتي نفسك ليه يعني قدري الحاجه اللي اتعملتلك حتي لو صغيره”
_«حياء بدور علي زين قائله» ماما متعرفيش زين فين
_«سلمي بحب» راح هو وماجد المسجد يقعدو فيه شويه
_«حياء بفرحه» ماشاء الله اللهم بارك
_«جهاد بحب» البركه فيكي انتي ياحياء
_«حياء بحب» انا معملتش حاجه كله بفضل الله
ربنا يهديه ويهدينا يارب
_«سلمي بحب» شهد اقفلي الاغاني دي معلش ياحبيبتي عشان حياء مبتسمعش اغاني
_«حياء بحب» اه بعد اذنك ياشهد لو مش هدايقك
_«شهد بضحك» هو في حد مبيسمعش اغاني
_«حياء بضحك» ايوه يستي انا ممكن تقفلي بقي
” قفلت شهد الاغاني احتراما لها ”
_«حياء بحب» شكرا ياحبيبتي
_«شهد بعدم فهم» العفو بس الاغاني مش حرام
_«حياء بحب» ومين قالك انها حرام الاغاني مش حرام بس لازم يتوفق فيها شروط
_«شهد بإستماع» ايه هي الشروط
_«حياء بحب» اول حاجه ميكنش فيها موسيقي (عن أبي مالك الأشعري -رضي الله عنه- أنّه سمع رسول الله -صلّى الله عليه وسلّم- يقول: “لَيَكونَنَّ مِن أُمَّتي أقْوامٌ، يَسْتَحِلُّونَ الحِرَ والحَرِيرَ، والخَمْرَ والمَعازِفَ،)
_«شهد بإنصات» والشرط التاني
_«حياء بحب» الشرط التاني وهو الكلام الكلام لو عبر عن حزن او حب او كلام بزيئ او كلام ملوش معني يبقي حرام ولو الكلام دا علي الحجاب او في حب الله ورسوله او يقربك من ربنا يبقي حلال يعني موسيقي حرام ومفهوش جدال امال الكلام مش حرام زي ماقولتلك لو دل علي حب الله ورسوله او الحجاب او كدا وهو بيتسمي بالاناشيد الاسلاميه
_«شهد بلقلقه» مش مقتنعه انها حرام بردو ايه مشكله لو سمعت حزين او رومانسي يعني
_«حياء بحب» طب مدام هي مش حرام تعرفي تدخلي المسجد وتشغلي اغاني؟؟ او تروحي الكعبه وتشغلي اغاني او لما الاذان بيأذن متقفليش الاغاني
_«شهد بصدمه» لا لا استغفر الله العظيم واتوب اليه انا اشغل اغاني في الاماكن دي استحاله
_«حياء» ليه مينفعش ماهي حلال
_«شهد بإقتناع» اقنعتيني الصراحه
_«حياء بحب» فكري معايا كدا هل الاغاني دي هتتحط في ميزان حسناتي ولا سيئاتي؟؟ وهل الاغاني دي بتوصف مشاكلي وبتحلها ولا بتوصفها بس؟؟ بتقربك من ربنا ولا بتبعدك؟؟ هل الاغاني دي بتخليكي مشتاقه تسمعي للقران ولا بتبعدك عنه اصلا؟؟ هل وانتي بتسمعي اغاني هتموني علي حسن خاتمه ولا سوء خاتمه هل كل حرف من الاغنيه بحسنه ولا سيئه؟؟ هل لو خليت اللي جنبي تسمع الاغنيه هاخد حسناات ولا سيئات؟؟؟ قال تعالي (ومن الناس من يشتري لهو الحديث ليضل عن سبيل الله بغير علم ويتخذها هزوا أولئك لهم عذاب مهين ﴾ تخيلي ربنا توعد ازاي للي بيسمع الاغاني ب ايه بعذاب مهين انتي اخترتي برغبك كلام البشر اللي بيحطبك ويخليكي كيئبه عمر ماالانسان بعيد عن ربنا ويختار طريق تاني ويكون مرتاح فيه الاغاني بتسلب روحك الشيطان يبقي فرحان جدا وانتي بتشغلي اغنيه لانه عارف ان يوم القيامه هتتعذبي ممكن بسبب الاغاني دي تدخلي النار الاغاني مش حاجه هينه كدا نستهوي بيها بقت حيات المسلمين اغاني ولا اكن الله عز وجل حرمها حرمها اولا عشان بيحبك وعايزك تسمعي كلامه وتهتدي بيه ويبعدك عن الاكتئاب والضلال قالتعالي ( اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ) انتي بجد ازاي سايبه القران وجماله وبتسمعي كلام يضرك ويغضب ربنا منك
_«شهد بتوتر» بس مش عارفه بحب الاغاني اوي الصراحه
_«حياء بحب» بس اكيد بتحبي ربنا اكتر ويهمك رضي ربنا عليكي اكتر تخيلي ربنا شايفك وانتي بتعصيه شكلك قدام ربنا عامل ازاي؟؟؟ يعني لما يقولك لماذا عصيتني ياعبدي؟؟ هتقولي ايه معلش يارب لحسن بحب الاغاني؟؟؟ ربنا ورضاه اهم حاجه في حياتنا انتي عارفه لما تبعدي عن الاغاني وتسمعي قران صدقيني هتكرهي الاغاني كره العما
_«شهد بصدمه» بجد معتقدش
_«حياء بثقه» ومتعتقديش ليه انا عندي بنت عمتو ريم كانت بتعشق الاغاني تصحي وتقوم علي الاغاني بس فجأه كرهت حياتها وكل حاجه واتغيرت ورجعت لربنا صدقيني الانسان مهما يلف ويدور ملوش غير ربنا
_____________________________♡
_«فاديه بزعل» يابنتي بطلي عياط بقي
_«ريم بدموع» الله يسامحك ياماما قولتلك مش عايزه اروح الفرح
_«فاديه بزعل» كل دا عشان روحتي الفرح
_«ريم بدموع» قولتلك مش عايزه اغضب ربنا وانتي ولا هنا الله يسامحني يارب
_«فاديه بزعل» خلاص مش هجبرك تاني بس كفايه دموع بقي
“مستغربيش من دموع ريم البنت اللي بتخاف ربنا بجد لما بتعمل ذنب معين بتلاقي قلبها وضميرها شغال وتلاقيها مش مبسوطه وهي بتعمل الذنب بالعكس بتبقي زعلانه وهتموت من الزعل اعرف واحده صحبتي مامتها واختها ضحكه عليها وقالولها اللبسي طرحه طويله وبلاش خمار البنت من كتر الزن وافقت بس اول ماروحت مبطلتش عياط وتقول لربنا سامحني مع انها مخرجتش بيه؟؟ بس قلبها وضمرها انبوها في ساعتها واقسمت البنت انها مش هتلبس الطرحه الطريله لانها مش ستراها زي الخمار طول مضميرك صاحي يبقي انتي في السليم اول ماضميرك يأنبك علي فعل معين انتهي عنه”
_«ريم مسحت دموعها قائله»: بعد كدا متجبرنيش علي حاجه مخالفه للدين لو عايزه تضربيني اضربيني بس سبيني في حالي
_«فاديه بضيق» استغفر الله العظيم يارب انا هقوم اصلي
______________________________♡
_«ماجد بحب» انا فرحان بيك يبني ربنا يهديك
كمان وكمان
_«زين بحب» حبيبي يابابا تسلم كله بفضل الله ثم تابع كلامه الشيخ جهه اهو
_«ماجد بحب» اه ماهو بيجي عشان لو حد حب يسأله علي حاجه
_«زين بحب» لما نشوف الناس هتسأل علي ايه
_«الشب 1»لو سمحت ياشيخ عايز اسأل سؤال
_«الشيخ بحب» السلام عليكم ورحمة الله وبركاته الاول ياشباب عشان مألقتش عليكم التحيه والسلام واجب
“الشباب وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
_«الشيخ بحب» اسأل ياحبيبي
_«الشب» هو لما واحد يحضن بنت في العربيه ويعمل معاها حاجه غلط وبعدها يتوب ازاي يتساوي مع واحد معملش كدا
_«الشيخ بحزم» التائب من الذنب كما لا ذنب له وبالنسبه للمقارنات التي تؤدي للتسخط علي احكام واقدار الله اعظم مائه مره من الف حضن وقبله
_«الشب بغيظ» ازاي نتساوي انا عمري مااعمل كدا ابدا لانه حرام ازاي نبقي زي بعض طب منا اعمل الذنب بقي وبعدها اتوب بقي وخلاص
_«الشيخ بحزم» اعوذ بالله من الكبر والاستكبار بالعباده
_«الشب بضحك» كل الحكايه اني استحاله اجي نحيت الذنب دا لاني بتقي الله وبخاف منه ف ازاي الشب دا يتساوي بيا انا يعني انا افضل منه دا كان قصدي
_«الشيخ» بنفسيتك دي؟؟ وبقلبك دا؟؟؟ استحاله تتساوي عشان هو هيكون افضل منك قال المناوي (رب المعصيه اورث ذلا واستكبارا خيرا من طاعه اورثت عزا واستكبارا)
_«الشب بخوف» يعني انا كدا متكبر ياشيخ
_«الشيخ» للأسف ايوه
_«الشب بخوف» طب اعمل ايه عشان مبقاش متكبر انت خوفتني ياشيخ
_«الشيخ بحزم» لازم تفهم ان ابتعادك عن ذنب معين وعدم التقرب منها دي مش شطاره منك دا توفيق من الله عز وجل لازم تحمده وتشكره عليها ونتمني لغيرنا كل خير ولما حد يعمل ذنب مأبصلوش بصه انه انا افضل منه عشان هو تاب ف هو وانت واحد وحاحه اخيره محدش بيعب علي حد بذنبه غير لما ربنا بيبتليه بنفس الذنب بلاش تعيب علي اخيك احظر كلنا بيب يدي الله بقلب احوالنا كيف يشاء فبلاش التكبر دا يبني
_«الشب بإحراج» حاضر
_«الشيخ بحب» يلا نقوم نصلي ركعتين توبه الله
______________________________♡
_«صفاء بحب» احمد عامل ايه يبني
_«احمد بحب» بأفضل حال
_«مني بحب» بتاخد العلاج يااحمد
_«احمد بحب» كله والله وبقي الكل هنا بيحبني حتي بفكر بعد مااخف اشتغل هنا واساعد الناس اللي بتعاني من الادمان
_«صفاء بفرحه» ياريت يبني والله وليك الثواب
_«احمد بحب» يارب ثم تابع بحزن هي حياء
مفيش اخبار عنها
_«صفاء بحزن» لاء يبني
_«احمد بحزن» كان نفسي تبقي ليا اوي ياخالتو بس انا عارف اني مستحقهاش لو كنت اتجوزتها كنت هبهدلها الحمدلله
_«مني بحب» ربنا يعوض عليك ياحبيبي اللهم امين
_«احمد بحزن» معتقدش هلاقي زيها بس انا موكل امري علي الله خير ان شاء الله
_«صفاء بحب» خد بالك علي نفسك يااحمد
_«احمد بحب» حاضر والله واخبار صحتك ايه
_«صفاء» الحمدلله السرطان خف كتير ان شاء الله هرجع بصحتي تاني
_«احمد بحب» ان شاء الله مع السلامه
“ودع احمد والدته وخالته صفاء فقام بالصلاه علي النبي”
_«طاهر بحب» انت بتقول ايه يااحمد
_«احمد بحب» بصلي علي النبي صلَ الله عليه وسلم
_«طاهر بحب» برافو عليك ليها فوائد كتير جدا تحب تسمعها
_«احمد بحماس» احب اوي
_«طاهر بحب » ١_سبب لشفاعته صلَ الله عليه وسلم.
٢_ سبب لغفران الذنوب وستر العيوب.
٣_تقوم مقام الصدقة.
٤-سبب لقضاء الحوائج
٥_سبب زكاه المصلي وطهاره له
٦_سبب لللنجاه من اهوال يوم القيامه
٧_من أعظم الثمرات وأجل الفوائد المكتسبات بالصلاة عليه صلى الله عليه وسلم انطباع صورته الكريمة في النفس.
_«احمد بحب» انت حمستني زياده والله
_«طاهر بحب» وفي كتير من ضيغ الصلاة علي النبي ولكن افضل ضيغه هي اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ، اللَّهُمَّ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ، كَمَا بَارَكْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَعَلَى آلِ إِبْرَاهِيمَ، إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ».وفي صيغ تانيه بس دي افضل صيغه
_«احمد بتحدي» خلاص احنا نعمل تحدي اللي هيصلي علي النبي اكتر من التاني ااتفقنا
_«طاهر بإستعداد» اتفقنا
_____________________________♡
“بعد ان خلص الشيخ من الصلاة قائل: حد عنده اسأله ياشباب قبل مااخرج
_«زين بتوتر» انا شيخ
_«الشيخ بحب» اتفضل يبني
_«زين بتوتر» انا تائب من فتره صغيره بس الحمدلله بقيت بصلي وكدا وزوجتي مسعداني علي كدا ولكن بخاف اتنكس ايه هي العوامل اللي تخليني دايما ثابت ومقعش في العباده
_«الشيخ بحب» مبااااااارك الاول علي رجولك لطريق ربنا هقولك علي مايعينك علي الثبات:_
1- الدعاء والتوجه إلى الله.
2- الإخلاص في العودة، وصدق التوبة، فإن توبة الكذابين هي أن يقول الإنسان: تبت إلى الله مع أن القلب متعلق بالمعاصي.
3- الانتقال من بيئة المعصية، وقد جاء في الحديث: (ولكنك بأرض سوء فانتقل إلى أرض كذا وكذا).
4- التخلص من رفاق السوء، ومصاحبة الأخيار، لقوله صلى الله عليه وسلم: (فإن بها أقواماً يعبدون الله فاعبد الله تعالى معهم).
5- التخلص من أدوات المعصية مهما كانت قيمتها.
6- طلب العلم الشرعي، والحرص على مجالسة الصالحين.
7- إيجاد البرامج البديلة.
8- الإكثار من الاستغفار.
9- تجنب الوحدة؛ فإن الشيطان مع الواحد.
10- التوغل في الدين برفق، فإنه لن يشاد الدين أحد إلا غلبه.
11- عدم الالتفات إلى كلام المثبطين حتى ولو كانوا من الأقربين.
12- معرفة مصايد الشيطان وكيد الأشرار.
13- عدم التأخر في العودة والتوبة.
ثم تابع كلامه لو عملت بل 13خطوات دول صدقني هتتثبت بإذن الله تعالي شوفي ايه اللي مش عندك من ال13دول وابدء اعمله
_«زين بحب» حاضر ياشيخ
_«الشيخ» ويحضرلك الخير يبني اللهم امين انا كل يوم خميس باجي هنا اي حد محتاج حاجه يقولي
_«الشباب» حاضر ياشيخ
“الجميع استأذن من الشيخ وغادرو المسجد”
_«زين بحب» قد ايه المسجد يريح القلب بالهدوء اللي فيه سبحان الله يابابا بجد اكنك غسلت همومك ومشيت
_«ماجد بحب» عندك حق يبني يلا نروح
_«زين بحب» يلا قائل في نفسه البت حياء حيوئه وحشتني
___________________________♡
“فاديه وهي بتصلي كانت ناسيه ان اللبن علي النار قائله بصوت عالي كي تسمع ريم: الله اكبر
_«ريم بعدم فهم» هي بتعلي صوتها ليه
_«فاديه بصوت عالي» سمع الله لمن حمده
” لاحظت ريم ان اللبن علي النار فأطفئته”
_«فاديه بعصبيه» انتي غبيه مش شيفاني عماله اعلي في صوتي
_«ريم بهدوء» صلاتك كدا باطله عديها تاني مينفعش لما تصلي تفضلي تعلي فى صوتك وتبصي يمين وشمال وتفضلي تبرقي انتي في الصلاة امام الله عز وجل يعني بتفصلي تمام النبي صلَ الله عليه وسلم لما كان بيدخل الصلاة مكنش بينتبه لحد خالص بيركز في صلاته اخرك تضربي بإيدك المرأه تصفق
_«فاديه طيب» هعدها تاني
_____________________________♡
“استأذنو الضيوف بعد بحمد الله قدرت حياء في اقناع شهد بترك الاغاني فجاءت ندي الصغيره بجوارها”
_«حياء بفرحه» الحمدلله شهد اقتنعت ان الاغاني حرام
_«ندي بفرحه» شطور ياحياء
“بعد قليل وصل زين وماجد الي المنزل”
_«زين بحب» حياء انا جيت
_«حياء بغيظ طفولي» منحرمش من دخلتك
عليا ابدا بس متكلمنيش
_«زين» ليه بس انا عملت حاجه
_«حياء بحب» عشان روحت المسجد من غير ماتخدني معاك
_«زين بحب» صلاتك في البيت افضل واعظم اجرا من صلاتك في المسجد
_«حياء بحب» ليه بقي
“كانت حياء تعلم الاجابه جيدا ولكن تريد تسمعها منه”
_«زين بحب» ان الشرع ياحياء لم يحرم صلاة المرأه في المسجد ولكن الافضل لها التستر لانها غاليه ومصونه والامر الثاني ان النبي صلَ الله عليه وسلم قال (صلاتهن في بيوتهن خيرا لهن) إذًا صاحب الشرع الشريف هو صلَ الله عليه وسلم قال هذا (صلاتهن فى بيوتهن خيرًا لهن) لأنها كلما تسترت فى منزلها كلما كان ذلك أفضل لها.
_«حياء بحب»………

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى