رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم حفيدة عائشة
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء الثالث والعشرون
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت الثالث والعشرون
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة الثالثة والعشرون
_«زين قائل لنفسه» جزاكي الله كل خير ياحياء
“ذهبت حياء الي بيت عمتها فاديه”
_«حياء بحب» السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_«ريم بفرحه» وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا قولت انك مش هتيجي
_«حياء بحب» ازاي يعني اختي تكون محتجاني ومجلهاش
_«ريم بحب» حبيبتي ياحياء اتفضلي ادخلي
_«حياء بحب» امال فين عمتو فاديه
_«ريم بحب» راحت مشوار كدا وجايه، كويس عشان اعرف احكيلك كويس
_«حياء بحب» تمام يستي قوليلي بقي في ايه
_«ريم بحزن» بصي ياحياء انا اه مش ملتزمه الالتزام الكافي بس والله بحاول علي قد مااقدر
يعني المهم انا اتخطبت لشخص وقولتله احنا هنعمل ضوابط الخطوبه فموافق واتخطبنا بس بعدها اتغير وبقي بيخالف الضوابط دي وانا قولتله لاء مش هينفع قام مكلم ماما فضلت تهزق فيا وتزعقلي وتقولي انتي غيبه كدا ليه وحاسستني اني غلط
_«حياء بتنهيده» للاسف الاهل بقت بتشجع اولادها علي الغلط مبقاش فيه دين الايام دي للاسف انا عايزه اقولك انك صح وعلي حق كمان لا طاعه لمخلوق في معصيه الخالق مش عشان ارضي اهلي اعصي ربنا ربنا اكبر من انك تفكري تعصيه عشان حد لو مامتك قالتلك روحي اسرقي هتسرقي
_«ريم برفض» لاء طبعا مش هوافق
_«حياء بشتجيع» يبقي متسمعيش لكلام حد ولا اب ولا ام ولا اخ هيقفه معاكي امام الله سبحانه وتعالي انتي هتتحاسبي لوحدك علي افعالك الكل هيقول نفسي نفسي مامتك زات نفسها مش هتعرفك وهتقف امام الله هتقوله وهي صغيره عشان تسمع كلامي؟؟ زي الشيطان بالظبط بيوسوسلك تعملي المعصيه بس مش بيجبرك عليها! انتي لازم يكون رضا ربنا رقم واحد في حياتك لو كل واحده عملت كدا هتبعد عن المعاصي والذنوب اشوف الاول الفعل دا هيرضي ربنا ولا لاء اوعي تمشي جوازه علي معصيه لاء انتي صح وكمان دكتور محمد الغليظ قال ضوابط الخطوبه كفيله تطفش اي عريس مش ملتزم ف اكيد عشان انتي بترضي ربنا ربنا عز وجل اعطالك علامات تبين هو ملتزم فعلا ولا لاء فمغفليش عنها هل دي افعال شخص ملتزم ولا لا؟؟
_«ريم بفهم» قصدك يعني ربنا بيوضح صورته قدامي
_«حياء بحب» ايوه ولازم تخدي بالك من العلامات دي زي مثلا انتي ممكن تسأليه بيصلي يقولك اه بصلي طبعا بس بعد الخطوبه تبقي قاعده معاه والمغرب والعشا اذنه وهو مركعهاش يبقي دا يوضحلك انه كداب وميصليش مفيش واحده بترضي ربنا وربنا يضلها ابدا لازم تعرفي ان اختيار الزوج صعب جدا دي حياتك كلها معاه فختاري كويس شريك حياتك ومتستعجليش صلي صلاه استخاره وشوفي ربنا هيدلك علي ايه
_«ريم بحب» مش عارفه اقولك ايه بجد شكرا ليكي كلامك كله هعمله بس فيه مشكله تانيه وهي اني بأخر الصلاه عن معادها وتعبت من نفسي اوي
_«حياء بحب» انا هقولك علي 7نافعه بإذن الله
كنت سمعتهم من استاذ خالد ابو شادي قال:-
1. قومي إلى الصلاة فور سماع النداء مهما تكن الظروف، ويعينك على هذا علمك أن الله لا يبارك في أي عمل يُلهي عن الصلاة.
2. استعيني بأختك أو أمك أو صديقة لك في تذكيرك وإعانتك على صلاتك.
3. اجعلي على كل تأخير صلاة صدقة أو قراءة صفحة من المصحف كنوع من إتباع السيئة بالحسنة.
4. اجعلي لنفسك مكافأة كل يوم تحافظين فيه على صلواتك الخمس في وقتها، والمكافأة تكون ترويحا عن النفس أو هدية ابتهاجا بهذا (الإنجاز).
5. لا تنامي أي يوم قبل قضاء الفوائت من الصلوات، فلعلها آخر نوماتك!
6. الكيف لا الكم: اقرئي معاني أذكار الصلاة من رسالة بسيطة أو عبر الإنترنت، فالتلذذ بالصلاة يعينك على الاستمرار فيها، وبذا تتحول من مهمة ثقيلة إلى واجب لذيذ.
7. قولي لا للصوارف عن الصلاة: ما الذي يشغلك؟ هل هو أهم عندك من الصلاة؟!
وقد قال تعالى: (فخلَف من بعدهمْ خلف أضاعوا الصَّلَاة وَاتبعُوا الشَّهَوَات فَسَوف يلقون غيا) أي أضاعوا الصلاة باتباع الشهوات
_ثم تابعت كلامها قائله: لو انتي عندك مقابله عمل هتتأخري علي المدير؟ اكيد لاء يبقي تتأخري علي مالك الملك ازاي؟؟ وبعدين انتي مش بتقومي للصلاه بمزاجك دا ربنا هو اللي بيوفقك في الصلاه تخيلي تارك الصلاة كدا ماذا رئي الله منه حتي يكره لقائه 💔انتي عايزه تبقي زي تارك الصلاه واعوذ بالله يارب منبقاش كدا في يوم من الايام وبعدين انتي اللي محتاجه لربنا هو مش محتاجك في حاجه انتي محتاجه حد يسمعك ويتقبلك في كل احوالك وتشكيله همك عيب كبير اوي لما نأخر النعمه دي الصلاه دي كنز ونعمه من عند ربنا ومهما قابلنا من ضغوط بركعتين بس كل حاجه بتتحل والواحد نفسيته بترتاح وتأخير الصلاة لقدر الله تكون باب للشيطان يدخلك منه وتتركي الصلاة خالص الصلاة من اهم اولوياتك
_«ريم بدموع» حتي لو مكنتش بصلي
_«حياء بحب» حتي لو مكنتيش بتصلي وصليتي ان شاء الله يغفرلك بس متيأسيش بس ربنا قال كدا في القران الكريم عايزه ايه اكتر من كدا عشان تطمني ثم تابعت كلامها قائله: انتي لو اتعلقتي بربنا مش هتهتمي بحد حقيقي كلنا الي الله راجعون وانتي رايحه تصلي خليكي متحمسه انك هتقابلي الله وهيكون شايفك وبتكلميه وهو بيسمعك الله بجد قد ايه تارك الصلاة غافل عن الجمال دا
_«ريم بحماس» خلاص مش هترك الصلاه تاني ولا هأخرها
_«حياء بتشجيع» ايوه كدا بارك الله فيكي ثم قالت انا همشي بقي عشان زين قالي ساعه واحده يدوبك الحق اوصل
_«ريم بغيظ» عادي يعني لو اتأخرتي شويه
_«حياء برفض» لا عيب هو قالي ساعه يبقي لازم احترمه وكمان عشان يعرف اني بسمع الكلام ولما اطلب منه اخرج يخرجني مع السلامه ياروحي
“حضنتها حياء ثم القت عليها تحيه السلام وغادرت ذاهبه الي المنزل”
_____________________________♡
“خرجت حنين من الشركه بعد ان انتهت من العمل مبكرا وهذا بغير العاده ووجدت فتاه متبرجه واقفه لوحدها تنظر للبحر فبحثت عن رسايل البهجه واعطتها واحده”
_«البنت بلطف» شكرا بس دي رسايل عباره عن ايه
_«حنين بحب» لما تفتحيها هتعرفي اسيبك انا بقي
” قامت البنت بفتح الرساله واتصدمت مما فيها ”
“ربنا عز وجل فرض علينا اللبس الواسع عشان يداري الجمال كله وعشان زينه المرأه متبنش ممكن تكوني محجبه بس ملفته بسبب الميكب او البلوزه الطيقه او الدريس اللي واصف الجسم؟ عشان كدا ربنا قال (ولا يبدين زينتهن) انا عارفه اننا في زمن الفتن والبنات بعضها عايزه تظهر حلاوتها وجمالها للاخرين ف انتي كابنت بتقلديها طبيعي بس دا لا يرضي الله عز وجل المرأه المسلمه غير المسيحيه واليهوديه فهي معززه مكرمه اتفرض عليها تخفي جمالها مع ان دا مخالف لطبيعه المرأه اللي بتحب تهتم بزينتها ف انك تيجي علي طبيعتك من اجل ترضي الله فدا له اجر عظيم عن الله تحبي تموتي وانتي علي لبس دا؟ تحبي تموتي وانتي مش محجبه؟ او حجابك مش كامل تحبي دا؟ هتتحاسبي علي كل دا ياغاليه فوقي والله انك ميته انتي عارفه ايه هو تبرج الجاهليه تبرج الجاهليه اللي تحدث عليه القران هو ان المرأه كانت بتبين بس رقبتها وقيل انها كانت تبين خصله من شعرها وقيل ان عضمه رجليها باينه دا التبرج؟ مابالك بدلوقتي؟؟ اي مكان في جسمك بان هتتحسبي عليه ربنا اخترك العفه والستر وانتي اخترتي التبرج؟؟ لو حجابك مش كامل كمليه عشان يؤدي غرضه ولو لبسك مش ساتر اجعليه ساتر رضا ربنا فوق كل شئ ياغاليه اتمني تكوني استفدتي من رسايل بهجه لعلها تكون اشاره من الله ليكي بلاش تغفلي عنها”
_«البنت لنفسها»: ربنا يهديني يارب مش هغفل عن اشاره ربنا ان شاء الله
____________________________♡
_«حياء بحب» اتأخرت يازين
_«زين بحب» لاء جيتي في ميعادك بالظبط شاطره بتسمعي الكلام
_«حياء بتكبر مزيف» طول عمري شاطره
ماشاء الله
_«زين بضحك» ياواد يامتمكن انت
_«حياء بحب» ثكرا ثكرا
_«زين بضحك» اسمها شكرا يامتعلمه يابتاعت المدارس
_«حياء بغيظ طفولي» لا اسمعا ثكرا
_«زين بخوف زائف» طيب ياستي هو انا قولت حاجه
_«حياء بحب» اه صحيح انا عرفت معلومه جديده لازم اقولك عليها
_«زين بحب» قولي ياستي
_«حياء بحب» لما بتخلص صلاة وتيجي تسلم الكتف اليمين بيكون عليه ملك الحسنات والكتف الشمال ملك السيئات فالمفروض التسليم بعد الصلاه ده بيكون تحيه للملكين فلما بتيجي تحيي الملك الايمن بتقول السلام عليكم ورحمه الله وبركاته يعني بتلقي التحيه وبتسأله البركه في الحسنات أما الملك الأيسر لما تيجي تحييه بتقول السلام عليكم ورحمه الله بس علشان لو قولت وبركاته تبقي بتسأله الزياده والبركه في السيئات
” وَذَكِّرْ فَإِنَّ الذِّكْرَىٰ تَنفَعُ الْمُؤْمِنِينَ ”
_«زين بحب» تعيشي وتعلميني ياحياء
_«حياء بحب» انا بتعلم من الفديوهات هاله سمير ومحمد الغليظ وحازم شومات تابعهم يازين الناس دول بيشجع الواحد علي العباده بشكل
_«زين بحب» حاضر ياحبيبتي ثم بعد قائق قال العشاء أذن اهو تعالي اصلي بيكي جماعه
_«حياء بحماس» هروح اتوضي واجي بسرعه
_«زين بحب» تمام
“لما تكوني متوضيه ولسه علي وضوئك دا ميمنعش انك تتوضي تاني كل ما المايه تنزل من جسمك دا جبال سيئات بيروح واظفي علي الوضوء في الخمس صلوات دا بيشجعك اكتر علي الصلاه اكنك مثلا واخده شور لما بتخرجي منه بتحسي براحه وانتعاش كدا دا اللي هتحسيه كل ماتتوضئ في الخمس فروض”
_«حياء بحب» انا خلصت
“قام زين بالصلاة هو وحياء كانت حياء معطره مصليتها هي وزين وقد ارتده افضل الثياب فهم يقابلو الله عز وجل بعد ان انتهه من الصلاة قامو بالتسبيح والاذكار وقول آيه الكرسي ك المعتاد”
_«زين بحب» انا هروح اشرب تشربي معايا
_«حياء بحب» ماشي
“قام زين بالشراب امام حياء التي تعجبت من شربه”
_«حياء بإبتسامه» زنزون زنازينو اشرب زي ماالنبي علمنا عليه افضل الصلاة والسلام اول حاجه تقعد وبعدها نسمي وبعدها نشرب علي تلت مرات وبعدها نحمد ربنا دي سنه النبي صلَ الله عليه وسلم ودي افضل طريقه نشرب بيها امال تشرب علي مره واحده دا غلط ولقدر الله ممكن يسبب حاجه وحشه
_«زين بحب» حاضر بس ايه زنزون زنازينو
_«حياء ببراءه» دا اسم دلعك الجديد
_«زين بضحك» ماشي وانا هسميكي حيائي
_«حياء بضحك» والله حلوه
______________________________♡
_«طاهر» ازيك عامل ايه
_«احمد بتعب» الحمدلله انت تعرفني
_«طاهر بإحراج» الصراحه لاء بس مفيش حد في غرفه غيرنا وانا زهقان فقولت نبقي صحاب ونونس بعض
_«احمد بتعب» ياريت والله انت ايه اللي جابك هنا
_«طاهر بحزن» انا اهلي ناس اغنيه جدا بس زي اي شب بيتصرمح وعايش حياته بالطول والعرض بقيت بشرب كل انواع المخدرات لحد مابقيت مش متحكم في نفسي اشتم واضرب واكسر اي حاجه قدامي اهلي جابوني هنا بالغصب عشان يعالجوني
_«احمد بتعب» حكايتك مشابهه لحكايتي
_«طاهر بحب» ممكن ابقي استعين منك القران
اقرء فيه
_«احمد بتعب» اه طبعا
_«طاهر بحب» شكرا انا هنام بقي تصبح على خير
_«احمد بتعب» وانت من اهله
“فضل احمد متردد يقرء في القران ولا لاء”
_«الشيطان» انت شكلك مرهق بكرا ابقي اقرء برحتك القران مش هيطير يعني
_«احمد بتعب» هقرء حتي لو صفحه واحده
_«الشيطان» لا انت عايز تنام صدقني نام
وبكرا اقرء
_«احمد بإستسلام» صح انا فعلا عايز انام
“دي العبه اللي الشيطان بيضحك عليك فيها بيحاول يبعدك عن اي طاعه انت بتعملها بأنه يحسسك انك عايز تنام او يفتح امامك حاجات كتيير عشان تعملها احذر من لعبه الشيطان تذكر قول الله تعالي ( قَالَ أَنْظِرْنِي إِلَىٰ يَوْمِ يُبْعَثُونَ قَالَ إِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ قَالَ فَبِمَا أَغْوَيْتَنِي لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَكَ الْمُسْتَقِيمَ ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَيْمَانِهِمْ وَعَنْ شَمَائِلِهِمْ ۖ وَلَا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شَاكِرِينَ قَالَ اخْرُجْ مِنْهَا مَذْءُومًا مَدْحُورًا ۖ لَمَنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنْكُمْ أَجْمَعِينَ” 💔
_____________________________♡
_«ريم بثقه» انا مش هكمل في الخطوبه دي
ياجاسر
_«جاسر بصدمه»…..
يتبع..
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)