روايات

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السابع عشر 17 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل السابع عشر 17 بقلم حفيدة عائشة

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء السابع عشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت السابع عشر

رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة السابعة عشر

_«الدكتور بشك» انا شاكك ان المريضه عندها سرطان في الدم
_«مني برعب» انت بتقول ايه يادكتور مش ممكن
_«الدكتور بشك» انا شاكك جدا يااستاذه مني بس احنا هنعمل تحاليل واشاعات وهنتأكد ان شاء الله اذا كان سرطان ولا لاء المهم دي شويه ادويه تسكن الالم اللي عندها لحد مانتائج التحاليل والاشاعات اللي هنعملها تظهر
_«مني بخوف» تمام يادكتور
__________________________♡
“صباح يوم جديد قام زين من نومه وتوضئ وصلي ثم خرج من المنزل ليعمل صدقه جاريه بإسم مروان وسالي”
_«حياء بتعجب» هو زين راح فين
” ثم قامت حياء اخذت شور واهتمت بنظافه جسدها ثم توضئت واحسن الوضوء ثم صلت ركعتين الله داعيه الله ان يرحم والدها ومروان وسالي وجميع المسلمين ثم قرئت صفحتين من القران الكريم ”
“اهم حاجه يابنات نبدء يومنا كدا بشور خفيف وركعتين وصفحتين من القران عشان يومك يكون فيه بركه وقراءه القران مهمه جدا وكل حرف بحسنه متضيعيش الاجر دا كله بسبب الكسل لازم يكون عندك ورد قراني يومي يشفعلك القران يوم القيامة تكوني صحبه القران”
_«حياء تقول لنفسها» كدا ابدء يومي براحه وطمأنينه فضلت حياء قاعده في سجادتها ولم تترك افتكرت ذكرياتها مع والدها الحنون عليها نزلت من حياء دمعه قائله» اهدي ياحياء باباكي عند ربنا الرحيم وان شاء الله تشوفيه تاني في الجنه
“ثم استمعت حياء الباب يخبط قائله اتفضلي”
_«كانت ندي الطفله الصغيره هي التي تخبط علي الباب» قائله حياء ممكن ادخل
_«حياء بحب» اتفضلي ياحبيبتي تعالي
“ثم دخلت الطفله في حضن حياء ثم قامت حياء بلعب معها مما اضحك ندي بشده ”
” لما تشوفي طفله سواء تعرفيها او لاء هزري معاها وكلميها بالذات لو هي جيالك لحد عندك متكسريش بخاطر الطفله الصغيره حتي لو انتي مديقه الاطفال بتبقي عايزه تلعب وتلاقي الحنان مش تزعقلها او تتجنبيها ”
_«ندي بغيظ طفولي» كفايه بقي ياحياء تزغزغيني
_«حياء بضحك» انا اسفه ياست البنات
_«ندي بحب» كنت عايزه اقولك حاجه بس اوعي تقولي لحد
_«حياء بحب» ابدا ابدا عمري مااقول، عايزه تقولي ايه
_«ندي بزعل» انا خصمت صحبتي دينا
_«حياء بزعل» ليه بس خصمتيها
_«ندي بزعل» عشان مردتش تلعب معايا في المدرسه
_«حياء بحب» مش ممكن تكون تعبانه ومش قادره تلعب معاكي ياندي
_«ندي بزعل» مش عارفه ياحياء يمكن بس هي حاولت تكلمني وانا رفضت عشان انا زعلانه منها اوي
_«حياء بحب» لا مينفعش كدا ياندي انتي متعرفيش ان النبي صلي الله عليه وسلم قَالَ:( لَا يَحِلُّ لِمُسْلِمٍ أَنْ يَهْجُرَ أَخَاهُ فَوْقَ ثَلَاثِ لَيَالٍ، يَلْتَقِيَانِ, فَيُعْرِضُ هَذَا، ويُعْرِضُ هَذَا، وخَيْرُهُمَا الَّذِي يَبْدَأُ بِالسَّلَامِ. مُتَّفَقٌ عَلَيْهِ.) النبي صل الله عليه وسلم نهي عن ذلك مينفعش يعدي تلت تيام وانتي مبتكلميهاش لازم تروحي تصلحيها لازم نسمع كلام النبي ياندي
_«ندي بطفوله» انا بحب النبي اوي عليه افضل الصلاة والسلام وهسمع كلامه بس خايفه متسمحنيش
_«حياء بحب» متخفيش هتسمحك قوللها انا اسفه حقك عليا وجبلها ورده حلوه كدا شبهك
_«ندي بحب» حاضر ياحياء انا بحبك اوي
_«حياء بحب» ونا بحبك اكتر تعالي يلا ننزل نشوف مامه سلمي ومامه وفاء
___________________________♡
“قام زين بعمل صدقه كبيره لمروان وسالي داعي الله ان يتقبل منه ثم ذهب الي مقبره مروان ولم يتمالك نفسه قائل مش مصدق اني واقف قدام قبرك يامروان حياتنا كلها كانت سوا مكناش بنفارق بعض نهائ فجأه كدا تموت؟ الموت طلع قريب مننا اوي يامروان واحنا مش حاسين كنا نقول احنا لسه شباب بس الموت ميعرفش صغير ولا كبير ربنا يرحمك ويتجاوز عن سيئاتك يارب ثم مشي مروان ولاحظ قبر مفتوح نظر لهذا القبر قائل اد ايه الحياه دي متسواش اننا نعصي ربنا فيها قد ايه الحياه دي فتنه وكذبه كبيره اراد الله ان يختبرنا فيها انا مش متخيل اني هقضي حياتي كلها في القبر لحد قيام الساعه؟ قد ايه الانسان دا ضعيف بشكل ثم دعا الله قائل يارب خدني بس وانت راضي عني ياالله”
” الصدقه امر مهم جدا ومن اهم الاعمال اللي بيتقرب الانسان بيها الي ربه هي التي تكفر عن ذنوبه وتقلل من خطاياه قال (صلي الله عليه وسلم لا يتصدق احدكم بتمره من كسب طيب الا اخذها الله بيمينه فيربيها كما يربي احدكم فلوه او قلوصه حتي تكون مثل الجبل او اعظم) مش قادرا تعملي صدقه تصدقي لو بجنيه والله اجرها كبير عند الله كل يوم الصبح اعملي حسابك في فكه في جيبك اي فقير محتاج اديهاله مش هتاخد منك وقت ولا مجهود وكفايه الدعوه اللي الققير بيدعهالك احنا بشر وكلنا واحد نساعد بعض لو بحاجه بسيطه لو بجنيه والله بتفرق لو لقيتي حد من صحابك علي قد حاله شوفي هي محتاجه ايه لو محتاجه لبس ايدلها من اللي عندك لو متاح او حوشي لحد ماتقدري تجبلها لو دريس واحد والله انتي بتعملي عمل خيري وكفايه الفرحه الللي هتسببيها في غيرك ”
____________________________♡
_«ايمن بقرف» مالك يبني مدايق كدا ليه
_«احمد بخنقه» خالتي تعبانه اوي وخايف يجرلها حاجه انا شاكك اصلا تكون عندها سرطان
_«ايمن بخطه» يانهار اسود سرطان ياعم متقولش كدا
_«احمد بخنقه» مش عارف حاسس كدا
“كلمه يانهارد اسود او ياسنه سوده او هو يوم منيل من اوله دا ذنب خلي بالك دي ايام الله عز وجل فمينفعش نقول عليها كدا فقد جاء في الحديث القدسي: يقول الله تعالى: يؤذنيي ابن آدم يسب الدهر وأنا الدهر بيدي الأمر أقلب الليل والنهار. رواه البخاري ومسلم واللفظ للبخاري.وكفاره هذا السب هو التوبه و الاستغفار”
____________________________♡
” بعد ان ظهرت اشاعات وتحاليل اكد كلام الدكتور ان صفاء تعاني من السرطان في الدم فعندما علمت صفاء بذلك جن جنونها..
_«صفاء بعصبيه كبيره» انا عندي سرطان في الدم ازاي وازاي دا حصل
_«الدكتور بهدوء» اهدي لو سمحتي انتي لازم تخدي كيماوي فورا عشان حالتك بتسوء
_«صفاء بتعب شديد»وهي تخرف في الكلام» بس مفروض هي اللي يجيلها السرطان مش انا
«_الدكتور بعدم فهم» هي بتقول ايه يااستاذه مني
_«مني بتوتر» ها لا مبتقولش حاجه اتفضل انت يادكتور جيب الكيماوي ونا جنبها ههديها
_«الدكتور بهدوء» تمام
“ثم غادر دكتور الغرفه”
_«مني بشك» صفاء انتي قصدك ايه بالكلام اللي انتي قولتيه دا مين دي اللي مفروض يجلها سرطان
_«صفاء بتواهان» حياء انا عملتلها عمل يجلها سرطان في دم عشان ادمر حياتها
_«مني بصدمه» انتي ازاي تعملي كدا فيها لدرجاتي ياصفاء بتكرهيها
_«صفاء ببكاء شديد» روحي بسرعه لدجال اللي عملت عنده العمل يفكه هو ازاي العمل اشتغل عليا انا
_«مني برعب» انا هروح عنده اعرف ازاي اديني عنوانه بسرعه
“قالت صفاء العنوان الي مني ذاهبه اليه لتعلم كيف ذلك ولاكنها كانت مصدومه من فعله اختها وتقول في سرها وانقلب السحر علي الساحر”
___________________________♡
“جاء العريس مره اخري الي ريم ليتحدث اليها قائله كل شروط ضوابط الخطوبه”
_«جاسر بضيق» بس كدا كتير اوي مش هعرف اخد راحتي معاكي في الكلام
_«ريم بهدوء» فتره وهتعدي ان شاء الله وبعديه احنا عايزين رضا ربنا في العلاقه دي عشان تكمل بخير
_«جاسر بضيق» تمام
“ثم قال في سره اخطبك بس وهخليكي انتي اللي تتنازلي علي الضوابط دي
_«ريم بفرحه» جزاك الله كل خير
_«جاسر بحب» يعني موافقه علي الخطوبه
_«ريم بحب» ايوه
“ثم اتفق الاهل ان الخطوبه بعد اسبوع”
___________________________♡
“نزلت حياء هي وندي من غرفتها قائله» صباح الفل ياماما سلمي وصباح الفل ياماما وفاء
_«سلمي بحب» صباح الخير ياحبيبتي
_«وفاء بحب» صباح الورد يابنتي تعالي يلا ياندي عشان تعملي واجب المدرسه
_«ندي بحب» حاضر ياماما
_«حياء بتوتر» ماما هو زين فين
_«سلمي بحزن» راح عشان يعمل صدقه لمروان ياحبيبتي
_«حياء بحزن» ربنا يرحمهم يارب ويغفرلهم
_«سلمي بحب» يارب يبنتي
_«حياء» بعد اذنك ياماما هكلم زين اطمن عليه
_«سلمي بحب» اتفضلي يابنتي
” قامت حياء بالاتصال الي زين قائله» السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
_«زين بحب» وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
_«حياء بحب» عملت الصدقه يازين لمروان وسالي
_«زين بحب» ايوه الحمدلله
_«حياء بحب» طب هتيجي امتي
_«زين» راجع البيت مش هتأخر
_«حياء» تمام ماشي مستنياك في حفظ الله مع السلامه
_«زين بحب» الله يسلمك مع السلامه
“حس زين انه بدء يحب حياء ويتعلق بها وربما احبها بالفعل قائل» والله ووقعت يازين في حب حياء بس هي تستاهل الصراحه”
____________________________♡
“ذهبت مني الي الدجال لتعلم منه كيف ذلك”
_«الدجال بمكر» اختك هي اللي غبيه جدا اكيد الشعر اللي طلبته مكنش تبع حياء كان تبعها هي واكيد برده الهدمه اللي جبتها هي اخر واحده لبساها فعشان كدا السحر اتقلب عليها هي
_«مني برعب» طب فك السحر اختي بتموت
_«الدجال بمكر» مقدرش افكه الا بحاله واحده بس والسحر هينفك لوحده
_«مني» قول بسرعه الحل ايه
_«الدجال»……..

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى