رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الفصل الرابع 4 بقلم حفيدة عائشة
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الجزء الرابع
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك البارت الرابع
رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك الحلقة الرابعة
_«خيري بتعب» لا ياحبيبتي متخفيش هو شويه تعب وهيروح لحاله
_«حياء بخوف» طب لو تعبت تاني ان شاء الله نروح سوا نكشف ونطمن عليك
_«خيري» ماشي ياحبيبي تصبحي علي خير
_«حياء بحب» وانت من اهله ياحبيبي
_________
_«زين» اتأخرت عليكي ياجميل
_«سالي» لا خالص بالعكس جيت علي طول اخبارك ايه
_«زين» انا الحمدلله وانتي
_«سالي بمكر» الحمدلله انا كنت عايزاك ف موضوع كدا
_«زين» موضوع ايه قولي
_«سالي بمكر» انا كنت عيزاك تشوفلي شغل عندك في شركه والدك
_«زين» بس كدا اعتبريه حصل بس انتي مؤهلك ايه عشان تشتغلي
_«سالي بخبث» في ايه يازين انا عايزة اشتغل معاك يعني خليني السكرتيره بتاعتك اظبطلك مواعيدك وكدا وعلي الاقل هنشوف بعض علي طول
_«زين بإبتسامه» فكره حلوه جدا اعتبريه نفسك اتعينتي خلاص في الشركه
“زين كان يعلم ان هناك شئ غير طبيعي فهو ذكي جدا ويعلم مافي نوايا الاشخاص الذين امامه فهو يلاعبها بطريقته”
_________
صباح يوم جديد مليئ بالاحداث
_«صفاء بقرف» قومي يختي هتتأخري علي شغلك
_«حياء بفزع» ليه الساعه كام
_«صفاء بقرف» الساعه ياحبيبتي 7الصبح هتقومي امتي
_«حياء بهدوء» بس انا شغلي الساعه 9لسه بدري عليه
_«صفاء ببرود» بجد والله لحسن مخدش بالي بحسبك هتتأخري فقولت اصحيكي
_«حياء ببراءه» ولا يهمك انا فوقت خلاص
_«صفاء بمكر» طيب مدام فوقتي بقي روحي اغسلي مكان العشا بتاع انبارح ونضفي المطبخ قبل ماتنزلي انا هدخل انام بقي
_«حياء بهدوء» حاضر ياابله صفاء نوم الهنا
_«صفاء بقرف» الله يهنيكي ياحبيبتي
“قامت حياء من سريرها ثم غسلت وجهها الجميل وذهبت الي المطبخ”
“حياء وهي تكلم نفسها انا مبعرفش اشتغل غير لما اسمع حاجه تسمعي ايه يابت ياحياء مفيش احلي من القران شغلت حياء سوره يوسف بصوت القارئ اسلام صبحي فهي تحب صوته كثيرا ثم قامت حياء بتنظيف المطبخ كاملا فهي لا تطيع وقت في حياتها غير الاستفاده منه بالذكر وسماع القران والصلاه انتهت حياء من اعمالها فأخذت شور لتستعيد نشاطها من جديد فهي تهتم بنظافه جسدها ”
_______
_«زين بنعاس» في ايه ياماما بتصحيني ليه
_«سلمي بحب» عشان تفوق برحتك وتفطر وتنزل شغلك علي مهلك بدل مابتروح متأخر كدا
_«زين بنعاس» مش قادر والله اقوم سبيني انام انا سهرت انبارح
_«سلمي بتنهيده» مش قولتلك كفايه سهر يازين حالك مبقاش عجبني يبني من ساعه ماتلميت علي مروان وانت مش مظبوط
_«زين بنعاس» والله انتو ظالمينو مروان محترم ومعملش فيا حاجه بالعكس دا خلاني احب الحياه اكتر
_«سلمي بتنهيده» ايوه صح حتي خلاك بتاع بنات وبتشرب وبتسهر وخلاك مش منتبهه لشغلك وخلاك بعيد كل البعد عن ربنا ربنا الي نسيته يازين عموما الفطار موجود في السفره لما تفوق افطر وانزل
_«زين» ماشي ياماما
“فضل زين يفكر ف حياته كانت مليئ بالراحه والسكينه فهو كان لا يضيع فرض ولكن انتكس في حياته ولم يقف من بعدها فحياته لم تعد فيها سكينه بل بالعكس صارت مشوهه بسبب بعده عن ربنا قال تعالي (وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ) 💔
_________
بعد ان توضئت حياه كعادتها ثم صلت لربها ودعت من قلبها يحفظ لها اباها ودعت بإن صفاء تحنن قلبها عليها ثم لبست ادناء فضفاض زرقاء اللون وعليه نقابها والبيشه لتخفي جمال عينيها فحياء تعشق الستر وتحب ملابسها وتحمد ربنا كل يوم علي هدايه قلبها فهي تخفي زينتها مثل ماامرها ربها فهي تشعر بالسعاده في داخليها من لبسها الفضفاض فهي تحمي نفسها من نظرات الشباب لها وتتقي الله في كل شئ فهي تعرف حدودها ولا تتخطاها 💚
_ سمعت صوت «حنين» تنادي عليها قائله مايلا ياست حياء الشمس ضربت في وشي
_«حياء بإبتسامه» نازله ياحبيبتي اهو ثم عدلت حياء نقابها ولبست الجواندي لتخفي يديها
_«حنين بحب» ايه الادناء القمر دا ياولاد
_«حياء بحب» ايه رئيك دا اول ادناء اللبسه ومكنش عندي غيره
_«حنين بعدم فهم» مش فاهمه معندكيش غيره ايه
_«حياء بحب» لما بدأت اللبس واسع وكدا كان الحال مع بابا مش قد كدا فجبت الادناء دا وفضلت بيه 6شهور معنديش غيره وبعدها سبحان الله ربنا بقي بيروقني بلبس كتير وبعد مااشتغلت طبعا بقيت بصرف علي نفسي الحمدلله
_«حنين بصدمه» ياه ياحياء انا لو منك هستني لما اجيب لبس كتير وبعدها البس واسع استحاله افضل اللبس نفس اللبس 6شهور
_«حياء بحب» وافرضي استنيتي لحد ماتجيبي لبس كتير هل انتي ضامنه تعيشي لحد ماتلبسيهم وافرضي ياستي ربنا مرزقكيش بلبس كتير تأخري اللبس الواسع المفروض ياصديقتي متأخريش اي حاجه فرض لاننا بنتحاسب عليها اول مايكون عندك طقم واحد حتي البسيه وربك هو الرزاق بس المهم يكون لبسك يرضي ربنا محدش ضامن عمره ولقدر الله ممكن نموت ف اي وقت لازم نفكر في الاخره لازم كل وقت من حياتنا نستغله الله صح ولا ايه
_«حنين بإبتسامه» صح طبعا دايما بستفاد منك ياحياء ادعيلي اغير لبسي للبس يرضي ربنا
_«حياء بحب» حاضر يانور عيني تعالي يلا نركب في الباص دا عشان منتأخرش
_«حنين» يلا ياحبيبتي
__________
_«مروان بخبث» يعني هو وافق يشغلك عنده
_«سالي بغرور» ايوه زين مقدرش يقاوم جمالي
_«مروان بمكر» برافو عليكي ياسوسو
_«سالي بإستفسار» بس انا عايزه افهم حاجه
_«مروان» عايزه تفهمي ايه ياحبيبتي
_«سالي» انت عايز تأذي زين ليه هو مش مفروض انتو قرايب
_«مروان بحقد» ايوه قرايب بس زين الكل في الكل في الشركه ودايما في كل صفقه بتنجح بينسبوها لزين وانا ولا اكني موجود ف انا عايز اخليه مينتبهش لشغله ويكون خايب فيه وكمان عايز اضرب سمعته خالص عشان محدش يتعامل معاه فبقيت اخليه يتعرف علي بنات ويشرب ويسهر وانتي هتسعديني علي دا مش عايز اسم زين يلمع تاني عايز ابوظ حياته ونجحاته دي من الاخر
_«سالي» ومالو نعمل كدا
__________
“اثناء ماكانت حياء وحنين في الباص فضلت بنت تبص لحياء بنظره قرف وتكبر”
_«حياء بهدوء» هو انتي بتبصيلي كدا ليه في حاجه
_«البنت بتكبر» لا مفيش بس مستغرباكي شويه
_«حياء بحب» ومستغرباني ليه ياقمر
_«البنت بقرف» يعني لبسه هلاهيل ومفيش حاجه منك ظاهره وتخوفي الصراحه والجو حر انتي مستحمله كل دا ليه متعيشي سنك
_«حياء بحب» وبلطف بصي هي مش اسمها هلاهيل اسمها لبس يرضي الله ورسوله يعني لو انا مت هكون مرتاحه ان لبسي الحمدلله كويس ومش هتحاسب عليه بالعكس هاخد اجر عليه وكل مابتزيدي في الستر ربنا بيضاعف اجرك عندك حق الجو حر بس انا مستحمله وصابره عشان خاطر الله وعشان انا همي في دنيا رضا ربنا احنا هنا عشان اختبار مش اكتر كلنا عابرون وعلي فكره فيكي تعيشي سنك وتعملي كل حاجه اللبس الواسع مش عائق خالص انا بجري وبلعب وبعمل اللي نفسي فيه ربنا عز وجل قال (ولا يبدين زينتهن) ربنا امرنا بأننا نخفي زينتنا خالص ايه فايده الحجاب لو رقبتك باينه؟ ايه فايده النقاب لو راسمه عنيكي او لبسه ضيق؟ اي واحده فينا تعرف تبين زينتها حتي لو منقبه تعرف تبينها عادي ف لازم نتقي الله في لبسنا عشان الله ثم تابعت حديثها بإبتسامه ثم انا قمر مش صح ياحنين
_«حنين» طبعا ياحبيبتي قمر ونص
_«البنت» شكلك عسوله كان فيكي مترديش عليا وتتجهليني خالص بس انتي عملتي العكس ربنا يثبتك ياحبيبتي ويهدينا اسفه لو كلامتك ف الاول بأسلوب وحش
_«حياء برفق» ولا يهمك ياقمر ربنا يهديكي ويهدينا ثم قالت لحنين يلا ياحنين احنا وصلنا
_«حنين بحب» يلا ننزل
_«حياء نظرت للبنت وقالت لها» مع السلامه ياعسل اتمني اقابلك تاني ف الباص
_«البنت» ياريت ياحياء
__________
_«زين» ايه رئيك في مكتبك ياسالي حلو
_«سالي بمكر» جميل جدا ميرسي يازين
_«زين» اسيبك انا بقي في مكتبك ثم قال لعم حسين لما حياء تيجي قولها ان زين عايزك
_«عم حسين» حاضر ياباشا ثم قال زين محدث لنفسه بقالي كتير مضحكتش عليكي ياحياء
“وصلت حياء هي وحنين الشركه ثم اخبرها عم حسين بإن زين يريد رؤيتها”
_«حياء بخوف» ياتري عايز مني ايه ياحنين
_«حنين» متخفيش ياحياء روحي شوفي هو عايز ايه وتعالي بسرعه
_«حياء» ماشي ياحبيبتي ثم ذهبت حياء لمكتب زين
: استاذ زين ممكن ادخل
_«زين بغرور» ادخلي ياحياء
_«حياء وهي باصه في الارض» اتفضل حضرتك عايزني في ايه
_«زين بقرف» هو انتي باصه في الارض ليه متبصيلي زي منا باصصلك
_«حياء» اسفه بس انا بغض بصري ومش ببص لحد بس فيك حضرتك تقولي عايز ايه وانا سمعاك
_«زين بضحك هستيري» بتغضي ايه؟؟ انتي عايشه في القرن الجاهلي ولا ايه بس واضح من لبسك انك عايشه فعلا ف القرن دا
_«حياء بحزن» هو حضرتك جايبني عشان تتريق عليا
_«زين بضحك» الصراحه اه لحسن انتي ماده للسخريه
_«حياء بدموع» انا مسمحلكش تتريق عليا انا مش مجبره استحمل تريقتك وتعاملك معايا لو كنت بستحمل فعشان خاطر عمو ماجد بس خلاص انا مستقيله من هنا
_«زين ببرود» بجد مستقيله طب يلا امشي ومش عايز اشوف وشك في الشركه تاني تمام
“لم ترد حياء عليه ثم غادرت وهي تبكي لماذا كل هذه الكراهيه؟”
_«حنين بصدمه» يابنتي اقفي وكلميني انتي ماشيه ليه
_«حياء ببكاء شديد» انا مش هشتغل في الشركه دي تاني خلاص ياحنين مش مستحمله انا بني ادمه وليا مشاعر بحس سعات ان محدش بيحبني
_«حنين» متقوليش كدا ياحياء انا بحبك ومش انا بس الكل بيحبك اقعدي بس واستهدي بالله
_«حياء ببكاء» لا انا همشي وربنا يعوض عليا بشغل تاني ربك مبينساش حد انا كنت متحمله عشان عمو ماجد وعشان ابله صفاء كانت تفضل تشتكي من مصاريفي فعشان كدا نزلت اشتغل ان شاء الله هلاقي شغل في مكان تاني استودعك الله ثم غادرت حياء الشركه بأكملها ذهبت الي المسجد تشكي لربها
_«حنين بعزم» وربنا لازم اقول لاستاذ ماجد علي اللي حصل اكيد هو مش هيسكت علي المهزله دي
__
“حفيده”ּ؏ــٰٱ̍ئــڜــۃ” 😌✨:
“فضلت حياء في المسجد لتستعيد طاقتها فهي لم تعد تتحمل معاملت الناس لها ولكن هي تعلم ان بعد العسر يسرا”
_«طفله رنيم» انتي بتعيطي ليه ياعثل
_«حياء بضحكه» لا خلاص مش هعيط انتي اسمك ايه
_«طفله رنيم» انا اسمي رنيم وانتي
_«حياء بحب» وانا اسمي حياء
لاحظت حياء انها ترمي القمامه في الارض: لا لا كدا غلط يارنيم قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (النظافه من الايمان) لازم لما يكون في ايدينا حاجه نرميها في الباسكت عشان نحافظ علي نظافه المسجد واي مكان تعملي كدا لما يكون معاكي قمامه وانتي ف الشارع ومش لقيه الباسكت خليها معاكي لحد ماترميها ف الباسكت اتفقنا
_«طفله رنيم» اتفقنا ياحياء
__________
_«حنين بقوه» استاذ ماجد بعد اذنك استاذ زين هزق حياء وتعرضلها وبسببه استقالت
_«ماجد بعصبيه» انتي بتقولي ايه…..
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تزوجتني رغما عني فأحببتك)