روايات

رواية ترى يا قلب احببت من الفصل الثلاثون 30 بقلم ريحانة الجنة

رواية ترى يا قلب احببت من الفصل الثلاثون 30 بقلم ريحانة الجنة

رواية ترى يا قلب احببت من الجزء الثلاثون

رواية ترى يا قلب احببت من البارت الثلاثون

رواية ترى يا قلب احببت من الحلقة الثلاثون

مهاب ونغم رجعوا وهما نازلين من اليخت نغم نازلة ومهاب ماسك ايديها وبيرجع بظهره علشان يخالي باله منها.
مهاب: علي مهلك خالي بالك. مش كنت شيلتك احسن
نغم: لا خلاص انا كويسة. وكمان انت ناسي ان انت ايديك اتجرحت قبل ما نيجي .
كانوا وصلوا خلاص للمرسي.
مهاب: يا روحي ولا يهمك. انجرح اموت المهم انتي وحبيب بابا تبقوا بخير
نغم: ابتسمت. بس فاجأة ابتسامتها راحت لما سمعت صوت رصاص ولقت مهاب غمض عنيه. بس مهاب مش سهل يقع تحامل علي نفسه وعلي الرصاصة اللي تخدها في ظهره. وطلع مسدسة بسرعة ولف وخبي نغم وراه كان كل همه انها متتأذيش. وال ما لف لقي عدنان وماسك مسدسة ومصوبه لمهاب.
عدنان: كنت مستنيك. لحد ما ترجع. يارب تكون انبسط علشان دي اخر حاجة هتعملها في حياتك.
مهاب: صوب علي عدنان وضربه بالنار.
عدنان: الرصاصة جات في كتفه. وضرب هو كمان علي مهاب اللي كان بيبعد بنغم وهي وراه عايز يخبيها بعيد عن المواجهة دي. واول ما خباها بعيد جنب اليخت ولف وهو بيتألم من الرصاصة اللي ظهره. لقي عدنان قدامه وصوب علي مهاب 3 رصاصات ورا بعض. مهاب وقع وخلاص مش قادر يقف.
في الوقت ده سامح كان وصل وضرب عدنان بالنار وموته.
نغم:كانت بتحرك راسها بزهول وهي مش مصدقة اللي هي شايفاه. وجريت علي مهاب وقعدت جنبه وخدت راسه في حضنها. وهي بتصرخ
نغم : لا لا متموتش علشان خاطري . مهاب لا
مهاب: كان بياخد اخر نفس ليه. نغم انا اسف
نغم: ششششش اسكت متتكلمش انا هويك المستشفي وهتعييش لا انت مبنفعش تسيبني لا
مهاب: وهو بيقطع الكلمات. نغم الوصية يا نغم نفذيها لو كنتي بتحبيني.
نغم: بتبكي وتصرخ. لا قلتلك هتعيش مفيش وصية. انا مقدرش اعيش من غيرك لا وحياتي متسبنيش
مهاب: بحبك ومحبتش غيرك. افتكريني يا نغم اوعي تنسي مهاب.
ودي كانت اخر كلمة قالها مهاب ومات
😣😣😣😓😓😓😓😓😤😤😞😞😞😞😞😞😞😞😞😞😞😞
نغم :لا لا انت وعتني مش هتسيبني لا
وهي بتهزه جامد لا متنمش كدة قوم مش مهاب اللي يقع كدة اقوم . انت قلتلي انك اسد والاسد ميقعش كدة لا مهاب مهاب علشان خاطري قوم لا وحياة ابننا قوم مين اللي هخلي باله مننا اه اه اه مهاب رد عليا رد عليا
سامح كان قاعد جنبه ودموعه مطر ومش عارف يتكلم قرب منه وحضنه
ليه ليه سيبتني يا صاحبي ليه. احنا طول عمرنا مع بعض. احنا اتفقني نفضل سوا ليه خلفت وعدك وسيبتني ليه.
نغم : شدته منه. لا مهاب عايش مامتش. سامح تعالي نوديه المستشفي هو هيقوم زي المرة اللي فاتت ايوة انا عارفة ارجوك ارجوك بسرعة
سامح: خدها في حضنه. وهو بيبكي. مهاب مات يا نغم مات خلاص
نغم: بتعيط وتصرخ وتعافر في حضنه وتضربه بإيديها. لا لا كداب مهاب عايش مهاب مش ممكن يسيبني لا اوعي وزقته. وحضنت مهاب. مهاب ليا وبس ومش ممكن يموت لا مفيش حاجة هتخده مني حتي الموت لا
وفضلت نغم حاضنة مهاب لحد ما جات الاسعاف علشان تاخد مهاب. وسامح مكنش قادر يبطل بكي هو كمان ولما جم يا خوه من حضنها كانت بتصرخ وماسكة فيه.
نغم : لا سيبوه محدش هياخد حبيبي مني لا سيبوه . سامح قولهم يسيبوه علشان خاطري.
سامح: شدها لبعيد. علشان خاطري انتي اهدي كفاية خلاص يا نغم لازم يخادوه
نغم : بزقه بعيد وهي بتصرخ وبتمد ايديها عليه عايزة تمسكه. لا محدش هيخدوا مني مهاب مهاب متسبنيش وحياتي لا قوم بقي قوم .
وق
في الحظة اللي شافتهم بيحطوه جواه الكيس وبيقفلوه. نغم متحملتش. ووقعت واغمي عليها.
سامح:لحقها وشالها. نغم نغم
ووداها المستشفي بسرعة علشان يطمن عليها. وكانت حالتها صعبة ومش بتفوق سامح نقلها القاهرة في المستشفي عند ادم.
نغم جالها نزيف نتيجة الانفعال الزايد وجالها انهيار عصبي حاد من الصدمة ودخلت في غيبوبة حوالي اسبوعين. وده بيحصل لما الانسان بيتحط تحت ضغط عصبي شديد ويبقي عايز يهرب من الواقع لانه مش قادر يتحمل الصدمة اللي هو فيها. والبيبي كمان المرة دي كان قوي زي ابوه ومنزلش ولا ساب امه لوحدها. واتحمل معاها الصدمة والوجع والالم. وبعد الاسبوعين دول نغم لما فاقت لقت نفسها في اوضة في المستشفي. وامها قاعدة جنبها وندي وادم كمان
نغم: افتكرت اللي حصل وصرخت فين مهاب راح فين هو ليه مش هنا.
كانوا كلهم بيعيطوا وساكتين. ومش عارفين يقولها ايه.
سهام: يا بنتي اهدي علشان اللي في بطنك.
نغم: بقولك فين مهاب حبيبي فين سابني ليه ليه وفضلت تعيط وتصرخ
سهام وندي بيحاولوا يهدوها
ندي: حرام عليكي يا نغم ده قضاء ربنا وبعدين ابنك ده مش صعبان عليكي. ذنبه ايه في اللي بتعمليه ده
نغم: كانت من صدمتها وانهيارها. مش في وعيها. وقعدت تضرب بطنها. وتصرخ. وانا مش عايزاه هو السبب هو اللي بعد حبيبي عني . بسببه زعلني وخدني يصلحني يا ريتوا ما جه يصالحني يا ريتوا مسافر ياريت
انا مش عايزاه انا عايزة مهاب هاتولي مهاب
سهام : الحقنا يا دكتور ادم اعملها اي حاجة بنتي كدة هتضيع مني .
ادم: هز راسه بحزن . وشاور للممرضة تجيب حقنه المهدئ. وادها لنغم .
وابتدت نغم تهمد من الحقنة وتأن بدموع والم. مهاب . مهاب انا عايزة مهاب.
ورجع ادم مكتبه. وهو مش عارف هو حزين علي صاحبه واللي كان زي اخوه ولا علي حبيبته. اللي شايفها بتحب جوزها حتي بعد مامات ومنهارة بالشكل ده .
وفضلت نغم علي الحال ده لمدة شهر لحد ما ابتدت تستوعب اللي حصل وان مهاب خلاص مات. ورجعت شقتها ومرضيتش تروح مع امها بيتها. كانت عايزة تفضل في بيتها اللي عاشت فيه مع مهاب علشان في كل ركن فيه ليها ذكري معاه. وبعد كانت طول الوقت ماسكة صوره وهدومه وبتبكي بحرقة ومش قادرة تنسي ولو للحظة المها وحزنها عليه وليه لا وهو فعلا الراجل اللي اي ست تحزن عليه عمرها كله. هو كان امنها وحبها وراحة باليها هو اللي كانت في حضنه بتنسي الدنيا واللي فيها. وكانت نغم لبتكلم حد ولا بتشوف حد وطول الوقت قاعدة في اوضتها مع مهاب وذكريتها معاه. وفي يوم كانت قاعدة بتعيط وماسكة صورته وبتسمع أغنيه اظهرت وبينت حزنها اكتر واكتر وكانت
(لشيرين. كدة ياقلبي )
(كدة. كدة يا قلبي يا حتة مني يا كل حاجة حلوة فيا. كدة. كدة هتمشي وتسيبني وحدي في الحياة والدنيا ديا . كدة . يعني ايه. يعني خلاص انا مش هشوفك تاني. مش هلمسك. مش هحكي ليك. عن حاجة تعباني. كنت روحي لما كان جوايا روح. عمري ما اتخيلت انك يوم تروح. مش فاضلي مني غير حبة جروح. مع السلامة يا حبيبي وفي امان. عمري ماهقول عليك ماضي وكان. عمري ما انسي ماهما طال بيا الزمان. ااااااااااه)
وفضلت علي حالها تبكي بحرقة ووجع
(في بيت سامح )
سامح قاعد بيبكي وماسك راسه بإيده وبيفتكر صاحبه وحبيبه هزارهم وضحكهم وشغلهم حتي من ايام الدراسة وهما مع بعض مفترقوش ومش مصدق انه خلاص مش هيشوفه تاني وسامح كان طول الفترة اللي فاتت دي واخد اجازة ومش بيروح شغله كانت فترة طويلة بس اللواء سراج ساعده انه ياخدها لانه عارف الحالة اللي هو فيها ومهاب كان بالنسبة ليه ايه.
ودخلت ندي وهي حزينه علي موت مهاب وكمان علي جوزها اللي الخزن كسره وبكاه. طبطبت عليه
ندي: خلاص يا حبيبي كفاية انا مش متحملة اشوفك كدة
سامح: رفع راسه وبصله. ورمي نفسه في حضنها. وبكي اكتر وصوت بكاه عليي. مهاب يا ندي مهاب راح اخويا وصاحب عمري راح. انا تعبان تعبان
ندي: بتعيط. كفاية علشان خاطري. ارجوك اهدي. نصيبه كدة مفيش في ايدينا حاجة نعملها
سامح: انا مش عارف ازاي هقدر ادخل المكتب وهو مش فيه ازاي هشتغل من غيره. اه يا ندي نصي التاني مات
ندي : ادعيله ادعيله يا سامح
سامح: هدعيله هدعيله.
وبعد يومين في بيت مهاب ونغم سهام دخلت لنغم الاوضة
سهام : نغم
نغم : بصتلها بحزن وسكوت.
سهام : يا حبيبتي هتفضلي كدة لحد امتي كفايه حرام عليكي نفسك واللي في بطنك. انتي مبتكليش كدة كتير. انتي دلوقتي في السابع. كدة ممكن تتعبي
نغم: مش مهم. يا ريت اموت وارتاح. علي الاقل محسش بالحزن اللي انا فيه.
سهام: يا نغم انتي مؤمنة بالله وده قضاء ربنا. ارضي يا بنتي بقضاءه ارضي
نغم: ونعم بالله. بس مش بإيدي وانتي عارفة
سهام: عارفة وبدعيلك ربنا يربط علي قلبك. ويزيح همك. كنت عايزة ابلغك حاجة
نغم: حاجة ايه
سهام:في واحد اتصل اسمه كريم بيقول انه المحامي بتاع مهاب وكان بيبلغنك انه جاي بكرة الساعة 7 علشان موضوع مهم.
نغم : انا عارفة كريم. بس ماقلش موضوع ايه ده
سهام : لا مقلش. بس بكرة ان شاء الله نعرف.
تاني يوم. سهام لقت ان كريم كان متصل بسامح وطلب انه يكون موجود وكمان ادم ودولت وحسين
وقعده كلهم ونغم خرجت وجه كريم
كريم: طبعا قبل اي شئ احب اعزيكم كلكم . اعزي نفسي مهاب مكنش بالنسبة ليا عميل وبس لا كان اخ وصديق. مهاب كان كاتب وصيه لمدام نغم. وطلب مني اني مفتحهاش غير لما يموت وفي حضوركم جميعا.
نغم : كانت بتعيط. انا مش عايزة حاجة.
كريم: مدام نغم انتي مش محتاجة تقولي كدة اصلا مهاب كان كاتبلك كل ممتلكاته بيع وشيري. والوصية مش فلوس ولا ممتلكات
كلهم : استغربه. اومال هتكون ايه.
كريم : ممكن تسمحولي اقرأ الوصية
الوصية بصوت مهاب.
مهاب: نغم حبيبتي لو انتي بتقرأي الوصية دي دلوقتي يبقي انا خلاص موت. حبيبتي مش عايزك تزعلي ولا تحزني. انا عارف انه صعب عليكي بس معلش. انا لما كتبت الوصية اول مرة يوم كتب كتابنا. بس عدلتها قبل ما نسافر السخنة علشان اصالحك. ومش عارف اذا كنت هرجع ولا لا
نغم : انا عايزك بعد ما تولدي وتعدي شهور العدة تتجوزي ادم.
كلهم تنحه. ونغم زعقت لكريم
نغم : انت بتقول ايه انت اتجننت
كريم : ارجوكي اهدي يا مدام نغم. ده مش كلامي ده كلام مهاب
سامح: انت اكيد بتخرف. مهاب كان غيار جدا. ازاي وبيحب نغم بجنون. ازاي هيطلب منها تتجوز من بعده راجل تاني ازاي.
كريم : والله الوصية مسجلة في الشهر العقاري. ومكتوبة بخط مهاب. واظن انت اكتر واحد يعرف حط مهاب وتقدر تتأكد بنفسك.
سامح: اخد منه الوصية بنرفزة. وشافها. واتغاظ اكتر. زجز علي سنانه. ده فعلا خط مهاب. بس ازاي وهو كان . خوفه الوحيد ان نغم تكون لراجل غيره ازاي.
نغم : كانت خلاص مش قادرة تسمع حاجة صرخت. كفاية كفاية مش عايزة اسمع حاجة انا مش ممكن اتجوز غيره مش ممكن سيبوني في حالي حرام عليكم. واغمي عليها من كتر الانفعال والعياط.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ترى يا قلب احببت من)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى