روايات

رواية ترويض أرهق أنوثتها الفصل الثالث 3 بقلم بثينة صلاح

رواية ترويض أرهق أنوثتها الفصل الثالث 3 بقلم بثينة صلاح

رواية ترويض أرهق أنوثتها الجزء الثالث

رواية ترويض أرهق أنوثتها البارت الثالث

ترويض أرهق أنوثتها
ترويض أرهق أنوثتها

رواية ترويض أرهق أنوثتها الحلقة الثالثة

صف سيارته ونزل منها وكان متردد يدخل وبيفكر يهرب من قبل ما يدخل ويتدبس فيها مراد حس بيه واللي بيفكر فيه وحاول بكل جهد انه مش يسمح لتفكير يآثر عليه
_ يلا يا عم المأذون مستني والبنت يلا يا عريس….
_قصدك عتريس…. هتف بها بامتعاض
قهقه مراد بإبتسامة عذبه ليهتف بمرح
_والله أول مره اشوف عريس نكته….
كشر ادم عن أنيابه ليهتف بحيره

_ نفترض انا مشيت دلوقتي ايه اللي هيحصل….
ابتسم مراد بخبث
_اقولك وماتزعلش هروح للبنت واقعد علي ركبتي تحت رجليها واترجاها تتجوزني انا….
هتف بغضب ثم امسكه من هدومه
_انت بتقول ايه يا حيوان….
مراد بهدوء مسك ايد ادم و نزلها من علي هدومه ثم هتف باستنكار
_ بدل الحلوه من عجباك يبقي تلزمني….
لم يشعر بنفسه والا وهو يلكمه في فكه ثم تركه ورحل قاطعه مراد بمكر وهو يمسح الدماء من علي فمه
_ اجاي معاك….
_ متشكرين لخدماتك….
طرق ادم الباب بهدوء وبسملة قامت فتحت الباب ليه وقف قدامها شويه كانت عاديه جدا بعيونها السمراء وتقريبا مش حاطة ميكب والشوال اللي مغطيها كلها
_ ازيك….
ابتسمت وبصت للارض: و؏ٌٍـلًِيٌِگِـٍٍّّـًـًٍـٌٍـًٌٍم السـ͜ـلاﺂ͘م…..
تجاهل ردها وهتف بجديه
_ جاهزة ….
اومات براسها بخجل…. وبعد قليل
_ بارك الله وبارك عليكم وجمع بينك بالخير والموده و بالرفاء والبنين ان شاء الله ….
هتف بها المأذون وهو يرفع ذلك المنديل الورقي من علي ايديهم

ذهب ادم لتوديعه وهو يضع في يده مبلغ من المال ليهتف بجديه وهو يضع نظارته علي عينه
_ معاكي ساعتين تكوني جهزتي فيها حاجاتك……
ثم رحل وتركها تنظر له وفكها كاد ان يصل الي الارض ثم هتفت بذهول
_ لا ده مش طبيعي عند انفصام في الشخصية ولا ايه…..
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

مجهول 2 بغيظ
_بقولك هيتجوز وعايش في العسل هتسيبه يستمتع كده كتير….
_ مجهول 1: ههههه اه هسيبه يستمتع…+
مجهول 2 بغضب : يا برود يا اخي المفروض ميشفش السعاده في حياته وندمر كل حاجه بيحبها…..
مجهول 1بذكاء
_هو انت مش ملاحظه ان الجواز تم فجأءه ولا كمان مخبي والعروسه المجهوله اللي محدش يعرف حاجه عنها ولا حتي شكلها يبقي في سر كبير في الموضوع وبعدين هيجي هو بنفسه لقضاه متخفيش …

مجهول 2
_ انا عايزة ابرد ناري من اللي عمله فيه زمان انا ماشيه وراك وساكته بس صدقني مش هسكت كتير لان النار اللي جواتي تحرق بلد بحلها ….

مجهول 1
_ وانا وعدتك اني اطفئ نارك واجيبلك حقك بس الصبر حلو مش يمكن عروستنا تنضاف للحزب
مجهول 2

_ لا بقولك ايه واحده واحده تفهمني كده ناوي علي ايه
مجهول 1
_ حاضر ياقلبي مع اني مكنتش ناوي اقولك دلوقتي الا ما فأر يقع في المصيدة ….
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡

وصل الي الفيلا الخاصه بهم ليفتح لهم الأمن وهو يهتف
_ حمدالله على السلامة يا باشا…
دلف من البوابة الداخليه صف سيارته ثم خرج منها واخرج الحقائب الخاصه بهم
خرج هي ايضا وظلت تنظر حولها بانبهار شديد فكانت الفيلا في غايه الجمال تحيط بها حديقه واسعه وبسين كبير امسك يده وجذبته خلفها وهي تتأمل المكان بإبتسامة عذبه وضحكاتها الجميله تتراقص علي شفتيها تركت يده وظلت تتجول داخل القصر كان مكون من طابقين الطابق الاول صاله استقبال كبيره وغرفتين نوم متوسطه الحجم وغرفه مكتب وحمام ومطبخ والسفره
التفت اليه فوجدته كما هو خلق الباب ولم يتحرك خطوه واحده طالعته بابتسامة عاشقه
_ الفيلا جميلة اووووووي ….
ثم سحبته من يده ولكنه ثبت مكانه فارتدت هي للخلف
هتف بجمود أقلقها
_ يلا اطلعي أوضتك …..
رغم تزعز مشاعرها والقلق الذي هاجمها من تغيره فجأءه
_و اا انت م مش هتطلع معايا ق قصدي ي يعني اا …..
هتف بها ببرود
_ لا عندي شغل
هتفت بصدمه وهي تحاول طرد الخوف الذي تسلسل الي قلبها
_ ايه انت هتمشي وتسبني يوم فرحنا لوحدي ….
هتف ببرود من تلك التمثليه التي اخذت اكثر مما ينبغي بملل ونفاذ صبر افرغ ما يكنه اتجاهها
_ بصي بقا انا استحملتك كتير اوووي بس خلاص كده معنديش طاقه اشوف وشك العكر ده وزهقت من اللعبه السخيفه دي فا لحد هنا خلاص بح انتهينا…..
تسمرت مكانها وهي تنظر اليه لاول مره تري نظرات الكره والنفور بعينه
عجز لسانها عن النطق ولكن حاولت جاهده فخرج ضعيف مهتز

_ اا انا م مش فاهمه حاجه اا انت بتقول ايه …..
امسكها من معصمها بقوه تألمت كثيرا ولكن هل يقارن هذا الالم الجسدي بالالم النفس الذي تشعر به ثم هتف بالا مبالاله وهو ينظر الي ملامحها الصاعقه باستمتاع أعجبه ولكن حقا كره غبائها
_ ايه اللي مش مفهوم كان فيلم وخلص انتي وسيله اضطريت اتجوزك واعيش دور العاشق الولهان علشان اوصل لحاجه معينه في بالي بس الحقيقه انتي اكتر انسانه كرهتها في حياتي والسبب انتي شكلك معنديكيش مرايات في بيتكم مفكيش حاجه حلوه بنت عاديه خالص أربعة وعشرين ساعه لبسه شوال بيئه اوي و اوعي تحلمي انك تكوني اكتر من خدامه في البيت ده والسبب انتي فين وانا فين و حذاري وانا موت سمي اللي ميسمعش الكلام اي حد يعرف انك مراتي فاهمه….
ثم اقترب منها فابتعدت عنه بخوف ظلت تعود الي الخلف وهو يتقدم نحوها حتي التصقت بالحائط فوضع يده الاثنين علي الحائط بجوارها فأصبحت مقيده الحركه يحاوطها ذراعيه من الجهتين
فصاح بحده غاضبه
_ بصيلي وانا بكلمك….
فلم تستجيب له
ليصرخ بغضب أفزعها
_ارفعي وشك…
فزعت من صرخته ورفعت وجهها سريعا اليه واستقرت عينيه ولأول مره تلاحظ فرق الطول بينهما فكان اطول منها بكثير فهي تكاد تصل الي كتفه فوجهها امام قلبه مباشره اقترب منها حتي شعرت بأنفسه تلفح وجهها حتي وصل الي اذنها ليهتف بتلذذ وهو يستنشق عبيرها
_ فااااااهمه…..
فاومات براسها بنعم ليقاطعها بحده
_ ايه القطه كلت لسانك عايز أسمعها…
ارتبكت عيناها بدموع ابت الخضوع لكرامتها المهدوره لتهتف بخفوت
_ فاهمه…..
قهقه بإبتسامة سماجه وهو يربط بيده علي وجنتها
_ احبك وانت مطيع…. ثم تركها و رحل الي وجهته

وقفت مكانها بلا حركه تنظر الي المكان الفارغ الذي كان يقف فيه منذ قليل وسمعت صوت سيارته تغادر وتبتعد شيئا في فشيئ حتي اختفي صوتها تمام ظلت واقف تنظر لا شئ ولم تبكي ولم ترمش حتي بعينها ومازالت كلمات ادم تتردد داخل عقلها

ظلت كما هي لم تبكي ولم ترمش حتي بعينها ومازلت كلمات وصوت ادم تتردد داخل عقلها
_ انتي مجرد وسيله……… مش طايق اسمعك ولا اشوف وشك العكر ده………. بصي في المرايا وانتي تعرفي ليه عايز انضف من الارف ده ……. اكتر انسانه كرهتها في حياتي بكرهك بكرهك بكرهك….
وضعت يدها علي اذنيها تمنع كلماته بالوصول اليها
_ ليه انا ليه حرام عليك يا شيخ دانا مصدقت اني احلم ليه اااااه يا رب……
ثم استدركت نفسها وظلت تستغفر ربها وتستغفر وتوضأت وظلت تصلي الي الله تبثه شكواها فهو الوحيد القادر علي مداواه قلبها الجريح.

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط علي : (روية ترويض أرهق أنوثتها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى