روايات

رواية الحربايه والثعبان الفصل السادس والخمسون 56 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الفصل السادس والخمسون 56 بقلم منة محمد

رواية الحربايه والثعبان الجزء السادس والخمسون

رواية الحربايه والثعبان البارت السادس والخمسون

رواية الحربايه والثعبان الحلقة السادسة والخمسون

الخاتمه
الحربايه والثعبان
✿ قصص منه محمد كاتب ✿
جيسي قربت منها: هل ارسلتي لي عمتي؟؟!!
سولا: نعم اردت مناقشه امر مهم معك ‘تفضلي نجلس
جيسي قعدت: ماهو
سولا برتباك: لا اعرف كيف يجب ان ابدء هذه المحادثه ‘لكن تمنيت لسنوات ان تتحقق تلك الرغبه لكنها لم تتحقق ابدا, ولكن الان يبدو كما ان الله اعطاني فرصه لتحقيق امنيتي
جيسي: اخبريني ماهي امنتيك تلك
سولا: عزيزتي اريدك ان تتزوجي جيمي ‘اريدك ان تأخدي يده في يدك
جيسي :عفوا
سولا: انا متأكده من انك يجب ان تتفاجئ لسماع هذا ‘لكن صدقيني هذا الموضوع لم يخطر ع بالي للتو ‘لقد تمنيت هذا من طفولتك ‘واذا قبلتي هذا فسيحصل ابني ع حياه جديده
جيسي: لكن ياعمتي!
سولا قطعتها: لاء اريد ان اجبرك اذا كنتي تريدي يمكنك تأخذي بعض الوقت ‘لتفكري في الامر وتخبريني بقرارك ‘لكنني ائمل ان تكون اجابتك في صالح جيمي
جيسي: عمتي لا استطيع اتخاذ مثل هذا القرار الكبير في حياتي فجأه ‘يجب ان اسأل والدي عن هذا
سولا :انا اعلم لم يرفض اخي قط ايآ من امنياتي في كل منعطف وسيكون سعيدا جدا بهذا القرار ايضا
جيسي: نعم عمتي
سولا: انتي ع علم بحاله جيمي فهو الان يحتاج الينا جميعا عزيزتي ‘لكن مهما كان قرارك الذي ستتخذيه تاكدي من التفكير فيه طويلا وبعمق
جيسي: بالتأكيد هذا ما سأفعله
سولا: شكرا جزيلا لكي ابنتي
جيسي بينها وبين نفسها: اذا قبلت جيمي سأكون زوجه لقاتل واذا لم اقبله فستحزن عمتي بشده يالهي اي نوع من الاختبار هذا سأتحدث مع والدي حول ذلك الموضوع سأقبل مهما كان قراره لي ان اخبره بالامر برمته
………….قصص منه محمد كاتب…………..
جمال بلوم: مام ايه الي طلبتيه من جيسي وانتي عارفه كونها تبقي زوجتي ابقي في منتهي الانانيه انا قاتل ودلوقت مشلول وده هيبقي ملازمني طول حياتي
سولا: يابني ليه تستسلم ان شاء الله في يوم هتقف ع رجليك ‘وبعدين عايزه اشوفك سعيد
جمال: ازاي ابقي سعيد وانا فضلت طول وقتي بدمر في غيري’ من فضلك سلميني للشرطه قتلت الجده وكنت هموت العامل حاولت ادمر حياه دعاء ورحاب والذنوب دي كفيله متخلنيش استحق اعيش ارجوكي سلميني
سولا ببكاء :جرالك ايه بتفكر في نفسك مش مهتم بيا ابدآآ ‘مقدرش اعيش من غيرك لحظه واحده
جمال: هيكون الوجع والالم في الاول كبير ومع مرور الوقت هيصغر وهتتعودي’ مام مش عايز ابقي عقبه في حياتك من فضلك احدفيني بعيد عن محور حياتك
سولا :انا مستحيل اعمل كده ابدا ‘انا عندي اموت ومقفش ايدي متكتفه ‘وانا شيفاك بتغادر حياتي ‘من فضلك يابني متقولش حاجه زي دي تاني ابدا لله يابني
جمال دخل غرفته وفضل يبكي ع وضعه المرير جيسي دخلت تهدي
جمال بجديه: لماذا انتي هنا
جيسي: هل انت غاضب مني
جمال: لماذا اكون مستاء منك
جيسي: دعني اخذك الي اي مكان
جمال: لا اريد اي مكان, اريد ان اقضي حياتي داخل هذه الجدران
جيسي : ماذا حدث جيمي ماذا حدث لعقلك لم تكن تفكر هكذا ابدا
جمال بقهر: لان الحياه ظهرت لي قيمه نفسي
جيسي : من فضلك لا تكن يائس منها
جمال: هل تسمعي الي شئ واحد
جيسي بأهتمام : ماهو
جمال: ارجعي لـ امريكا
جيسي هزت دماغها شمال ويمين: لا استطيع ان اتركك, في وجعك وربما
جمال : من فضلك لا تحاولي ان تحبيني, انا لا استحق حب احد الاشخاص, الذينا احبوني وقعوا دائما ضحيه للاكاذيب والالم , الاشخاص الذينا حبوني دمرت حياتهم , والان لن اضيع حياه شخص اخر
جيسي بدموع كتير: لا استطيع ان اترك جيمي
جمال :والدك سيتصل بيك مره اخري , وهو لايريدني شريك حياتك , علينا ان نحترم قراره
جيسي : فكرت في هذا كتيرا , سأتحدث معه ريما يستمع
جمال قاطعها: لاتفعلي شئ احمق من هذا القبيل , اتركيني هذا هو الافضل بالنسبه لك غادري هذا المكان انا لست بحاجه لـ اي شخص , من فضلك اصنعي لي معروفا واتركيني
………..قصص منه محمد كاتب…………..
في الجنينه بتتكلم مع كل دكتور بيرفض الحاله لانها ميؤس منها وعلاجها في الخارج
جيمي سمعها حرك الكرسي ورحلها: مام الي حصل رفض الدكتور ده كمان علاجي
سولا: لاء ياحبيبي الموضوع مش كدا, فيه دكاتره ممتازين في لندن ’ وهالعجك وتعمل عمليه وبعدها هتشوف هترجع تقف تاني ع رجليك
جمال بقهره: مام لسه بتحاولي تقنعي نفسك بأني هتعالج وهرجع اقف تاني ع رجلي, لكن من فضلك متعمليش اي حاجه ‘عايز اقضي حياتي ع حالتي كدا , سبيني اواجهه العقوبه القاسيه ع جرايمي
سولا: ربنا كبير لو الانسان استغفر بعد ما يرتكب جرايم هو غفور رحيم , حبيبي الندم ع الغلط مؤشر عظيم , معني كدا هتبدء تمشي ع الطريق السليم , بعد ما تسامحك دعاء ورحاب قلبك هيطمن
جمال نزلت دمعه: مام مستحيل يسامحوني ابدا, انا حاولت ادمر حياتهم وده فشلت فيه لان ربنا بيقف جنب الانقياء الصادقين , اما لواحد زي مشي في الطريق الغلط ملوش غير الفشل والندم
سولا: هتكلم مع ناني
جمال: من فضلك لو عايزه تشوفيني سعيد , بلاش تعملي اي حاجه عشاني , سبيني اكمل حياتي كدا ده اشد عقاب
…………قصص منه محمد كاتب…………..
في فيلا عائله آمير
دعاء : اتفضل ياجدو حفيدتك
رياض اخدها بأبتسامه: اهلا بحبيبه جدو
ناني: كلها انتي يادعاء
رياض: دي بتبتسم كمان
آمير بمرح : وساعات بتغمز
ناني ضحكت: هاتها يارياض
رحاب قربت لان نفسها تشوف البيبي لكن خوفها من آمير بيخليها تبعد
رياض لمحها: رحاب حبيبي تعالي شوفي كنزي يله يا كنزي شوفي عمتك شليها يارحاب
رحاب بصت لأمير وقالت: لاء يمكن محفظش عليها ‘كنت عايزه اتكلم معاك في امر مهم ‘جدا
رياض: اتكلمي بس اقعدي جنبي تعالي
ناني: اقعدي قولي فيه ايه يارحاب
رحاب: قررت اكمل دراسات عاليه في امريكا واخدت جواب منهم هسافر اكمل
ناني :انتي مسافره امريكا لكن يابنتي هتبقي وحيده هناك
رحاب بغصه :افضل اعيش وحيده هناك بدل ما اعيش وحيده بينكم ‘وكتر خيركم سامحتوني ع اخطائي وسمحتولي افضل في البيت بالاكراه
رياض بحده: اي اكراه ده يابنتي بيتك
رحاب بصتلها :ده مش بيتي هو بيت دعاء ,فاكره يامامي لما قولت لك اني دمرت بيتي بأيدي
رياض: يابنتي ليه بتتكلمي في الماضي, انسي كل الي فات كأنه لم يكن ‘يابنتي العمر لسه كله قدامك وتقدري تبني بيت جديد مع انسان يصونك ويحفظك
ناني :احنا كلنا مستنينك تعدي ازمتك, ومراه اخوكي تتعافي من الولاده, ونرتب معاكي حياتك
رحاب: انا مش هتجوز تاني , وقررت اسيب البيت
آمير بص لدعاء: قولتلي انها اتغيرت , ومبقتش زي الاول ‘بس هي لسه زي ماهي متغيرتش عنيده ومقنعه لما البني ادم بيعمل حاجه غلط بيتعلم منه مش بيفضل يبكي بسبب الغلط ‘اتعلمتي ايه من غلطك قوليلي بتحاولي تهربي بدل ما تغيري نفسك
رحاب :مبقاش قدامي حل تاني وانت رافض تبص في وشي انت بتكرهني آمير
آمير قام قعد جنبها: رحاب لو مش عايز اشوف خلقتك كنت هسيب البيت انا كنت في حاله غضب لما قولت كده العلاقه الي بينا لايمكن تنتهي بالكلام الي نقوله في لحظه الغضب ومش بتكلم معاكي لكن مطمن انك قدام عيني مش هتروحي اي مكان هتفضلي معايا ومعنا كلنا
………..قصص منه محمد كاتب…………….
جيسي: لقد فعلت كل ماعندي من تعبئه الملابس اخبرني اي شئ ساساعدك في حزم ملابسك ايضا
جمال :لا لقد جهزت الخادمه كل شئ بالفعل
جيسي : ابي سعيد جدا بذهبنا الي امريكا لقد تحدث معه بخصوصك لكن للاسف هو غير متفق معي ومتمسك بقراره
جمال: انه ع حق تمام رجل مثلي يستحق هذا ومن فضلك جيسي يجب ان تبقي نفسك بعيده عني انه طلبي
جيسي بحزن: ليصلح الله كل شئ
جمال: حتي لو ذاب قلب خالي حتي ذلك الحين لن اتزوجك’ لااستطيع ان ادمر حياه اي فتاه بزواجها مني ‘جيسي اذهبي واخبري مام انني اريد ان اعتذر لدعاء ورحاب
………….قصص منه محمد كاتب……………….
في فيلا عائله آمير اتفاجئوا بوجود جمال ع كرسي متحرك لكن استقبلوه سولا بترحاب
سولا قعدت: دهشتكم في محلها بعد الي حصل مكنش عندي الشجاعه اواجهكم عديت بمرحله صعبه وانا شايفه ابني بيواجهه الموت ومقدرتش اجيبه لان كانت حالته سيئه جدا والا كنت جيبته من بدري عن كده يعتذر لرحاب ودعاء
ناني: ازاي ده حصل ياسولا
سولا: ده عقاب للي ابنه عمله وربنا كافئه ع ذنبه ولعلي وعسي يفغرله ويسامحه
رياض بتنهيده: اه لو كلنا نعرف قبل ما نرتكب اي فعل نفكر ان فيه عقاب ع كل افعالنا كنا فكرنا الف مره قبل ما نأذي غيرنا
جمال: انا المجرم في حقك يادعاء اذيتك كتير بسبب غروري وانانيتي وعطيتك كتير من الالم النفسي عمتني رغبتي في الانتقام منك وممينزتش بين الصح والغلط انتهكت حرمه العلاقه بينك وبين آمير واذيت رحاب هي كمان وطلعت ع حق مستهلش حبها ،واتعاملت بمشاعرها بستهتار دعاء لو قدرتي تسامحيني واتمني تسامحوني كلكم لو قدرته ع المسامحه
سولا؛ الدكاتره استسلمت هنا، وهاخد جمال ع لندن جايز يبقي فيه علاج لحالته ،ولو غفرتوله بقلب مفتوح جايز تنتهي محنته العصيبه، والا ابني هيكمل باقي حياته ع كرسي متحرك ،وهيعيش مع اعاقته
ناني: ان شاء الله ربنا يشفيه ويسهل عليه المحنه
دعاء: ربنا يشفيه يا طنط ويرجع يقف ع رجليه مره تانيه
جمال رفع عيونه وبصلها لكنه مش مستغرب لقلبها الرحيم وآمير اتك ع ايدها ببتسامه
دعاء كملت: عندك حياه تانيه هتعيشها ،وهتقدر تمشي بس استغل الفرصه صح المره دي ،حب الناس الي حواليك واديهم قيمه
سولا: الف الف شكر يا بنتي
رحاب: اتمني تهتمكوا بنفسكم
سولا: انتي كمان اهتمي بنفسك واتجوزي مره تانيه ولو قدرتي اغفرلنا احنا هنمشي معاد الطياره افتكرونا في صلواتكم لو قدرته
ناني ضمت سولا ورحاب ضمتها والكل سلم عليها وهي سحبت جمال بالكرسي ع بره ورياض ساعدها
…………….قصص منه محمد كاتب………………..
رحاب راجعه من بره فرحانه وماشيه بتمد خبطت فيه: انا آسفه جدا
داغر رفع الكياس: انا الي آسف يارحاب
رحاب: لاء انا الي بجد آسفه اتفضل اقعد
داغر: معلش مستعجل انا جيت اشوف كنزي اصلها بتوحشني خليها وقت تاني
رحاب: زي ما تحب وابقي المره الجايه تشوفها لابسه الفستان الي عمتها جبتهولها
داغر: ان شاء الله عن اذنك
رحاب: باي
رحاب رايحه تشوف كنزي سمعت كلامهم وقفت مكانها
آمير: في رايك رحاب هتوافق
ناني: لازم نتكلم معاها’ لا يمكن تعيش حياتها لوحدها
آمير: ايوه كلامك مظبوط ‘بس انا مش عايز نفرض رآينا عليها ‘نسيبها تخرج من ماضيها الاول وبعد كدا تبدء حياتها الجديده ‘بس هو فيه حد معين في دماغكم
رياض: هو فيه واتمني يطلع مهتم بيها ويكون عاوزها
آمير ضم حواجبه: بتتكلم عن مين !؟
ناني: بيتكلم عن داغر وبتمني لو مكنتش متعجرفه ورفضت طلبه دعاء ممكن يابنتي تدخلي في موضوع داغر ورحاب
دعاء بهدوء: ياطنط اخويا لسه بيحبها ‘ولو حصل ده كلنا هنبقي في منتهي السعاده ‘وانا وابيه معمر معندناش اي مانع ‘بس هو مش مستعد يتجوز تاني
رياض لمحها: تعالي يارحاب
رحاب: انا بعترف اهنت داغر كتير واظن داغر مستحيل يقبلني
آمير: ولو هو لسه عايزك تتجوزيه
رحاب :لو وافق معنديش اي اعتراض عليه’ لكن لا انت ولا دعاء تجبروه عليا ‘لاني مش هقبل حد يدخل حياتي بالقوه
دعاء بصتلها بفرحه: وانا متاكده انه بعد قبولك مش هضطر اجبره
النهايه
تم زواج داغر من رحاب في جو عائلي جميل وداغر كان طاير من فرط السعاده وخصوصا ان رحاب اتغيرت كليا وقوت علاقتها بدعاء وبقوا اصحاب بحق وحقيقي وميسر اندمجت معاهم وعاشوا في اسره جميله وسعيده بقلب صافي

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية الحربايه والثعبان)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى