روايات

رواية تحية الفصل الأول 1 بقلم دعاء أحمد

رواية تحية الفصل الأول 1 بقلم دعاء أحمد

رواية تحية البارت الأول

رواية تحية الجزء الأول

رواية تحية
رواية تحية

رواية تحية الحلقة الأولى

“أنتي مش ناوية تخسي شوية و تظبطي لبسك”
والدتها قالت الجملة دي و هي داخله البيت، شافت بنتها الوسطانية بترتب البيت.
ابتسمت بهدوء و رضا عن نفسها و هي بتبص لوالدتها برفق و بتحاول تمتص غضبها
=و ماله يا ست الكل اخس مخصوص لأجل عيونك بس هو أنا تخينة اوي يعني؟
والدتها بضيق:
=ابقى بصي في المراية و انتي هتعرفي؟
تحية بابتسامة
=حاضر يا ماما حاضر… انا جهرت الغداء و نضفت البيت… هقوم بقا اروح شغلي و ان شاء الله نتكلم في الموضوع دا بليل بس صلي على النبي كدا و متبصليش بزعل افرضي خرجت و مرجعتش تاني هتبقى فرحانة
هويدا بحدة:استغفر الله العظيم انا هدخل ارتاح
تحية ابتسمت و هزت راسها بالموافقة و دخلت اوضتها و هي بتهز راسها بيأس من تصرفات والدتها
وقفت أدام المراية باستغراب و كأنها مش فاهمة سبب انزعاج والدتها منها طول الوقت
شكلها و لبسها محترم جدا
مش تخينة و مش رفيعه بس عادية في الجسم و الشكل
أخلاقها الكل بيحلف بيها
تحية لنفسها بحزن :
=يارب زيح الحزن اللي في قلبي
يارب انا واثقه أنك كريم اوي و مش زعلانة منها، بس يا رب حنن قلبها عليا و خليها بس تبطل تسمع كلام الناس
ابتسمت بهدوء و غيرت هدومها علشان تروح شغلها
كانت انيقه جدا و مميزة حتى بنضارتها و حبوب بشرتها القمحاوية و عيونها الضيقة
بني عادي جدا
كنت نازله من العمارة لكن فضلت واقفه و هي بتبص للعربية النقل اللي واقفه أدام البيت
تحية للبواب:
=اي دا يا عم محمد هو في حد نقل للعمارة جديد
البواب :
=ايوة يا دا ساكن جديد ناوي يفتح مكتب هندسه في العمارة، هو كان هنا من شوية
تحية :
=طب ياريت يخلصوا بسرعة علشان ماما تعبانه و الصوت العالي بيضايقها…
البواب :
=حاضر يا هانم من عنيا الاتنين….
تحية خرجت من العمارة و ركبت عربيتها في طريقها للبنك اللي بتشتغل فيه
وصلت بعد وقت
دخلت وقعدت على مكتبها و بدأت شغلها العادي
لحد ما دخلت نوران صاحبتها المكتب
نوران بسرعة :
=تحيه…. أنتي جيتي ليه؟
اقصد ياله بينا نمشي بسرعة خلينا نروح اي كافتريا نشرب حاجة انا جعانة
تحية بشك :
=في ايه يا بت بطلي هبل ورانا شغل اد كدا
نوران بتوتر:يا تحية خلينا نمشي من هنا لو سمحتي
تحية :حسبي الله…. اقعدي يا نوران بالله عليك احنا ورانا شغل كتير و لو جعانة اطلبي اكل من الكافتيريا إنما أنا مش فاضية و ورايا شغل
نوران كانت تتكلم لكن فجأة دخل المكتب شاب و بنت و هم ماسكين في ايد بعض و يفرقوا شكولاته و باين عليهم السعادة
تحيه بصتلهم بزهَول و توتر
و البنت بصت ليها بشماته و خبث
مريم
=هاي يا بنات……
نوران بصت لصاحبتها التانية و هم بيبصوا لتحية
عمر بص لخطيبته بغيظ و رجع بص لتحيه
نوران :هاي
مريم بابتسامة:
=انا كنت جايه اعزمكم على خطوبتي انا و عمر بعد بكرا و دي شوكلات بمناسبة الخطوبة
تحية :
=الف مبروك يا مريم…. الف مبروك يا استاذ عمر ربنا يتمم لكم على خير
مريم :
=يارب يا تحية بقولك ايه انتي معزومة في الخطوبة طبعاً مش هنعمل اي حاجة من غيرك
تحية:ان شاء الله هظبط يومي و هحضر مخصوص
مريم :ان شاء الله طب مش ياله بقا يا حبيبي علشان نعزم باقي صحبنا و كمان استاذ شريف
عمر بارتباك:اه طبعاً
خرجوا من المكتب و تحيه لسه قاعدة مكانها، اخدت نفس عميق و فتحت اللاب توب و هي بتحاول تشتغل
نوران و زينة فضلوا يبصلوها بحزن
زينة:تحية انتي كويسة
تحية بابتسامة جميلة:
=اه الحمد لله بخير… الحمد لله
نوران:بجد
تحية: بخير الحمد لله لسه قلبي بيدق و بتنفس و فيا الروح
نوران :طب بصي خلينا ننزل الكافتيريا نشرب حاجة لو سمحتي
تحية :يا بنتي عندي شغل كتير و الله بصي اطلبي ليا نسكافية معاكي
زينة بصت لنوران باستغراب و هم شايفنها بتكمل شغلها بمنتهى الثبات
و كان عمر مكنش خطيبها و لا كانوا قربوا يتجوزوا
بعد كم ساعة
تحية قامت من على المكتب و هي بتتنهد بتعب اخدت شنطتها و كانت خارجة لكن وقفت على صوت عمر
=تحية ممكن تستنى محتاج اتكلم معاكي شوية…
تحية بجدية:
=خير يا استاذ عمر الحسابات اللي بعتها لحضرتك فيها أي أخطاء
عمر :
=لا يا تحيه و بعدين من امتى و أنتي بتغلطي في الشغل
تحيه:طب تمام في حاجة تانية؟!
عمر :أنا مكنش قصدي….انا
تحية :عمر المكان دا بنك…. يعني مكان شغل و الحدود فيه بيني و بينك للشغل و بس
العلاقات الشخصية دي برا حدود المكان دا
و لان أنا و انت مفيش بينا اي علاقه يبقى مفيش بينا كلام
و ربنا يوفقك….
عمر :هو انتي ازاي كدا؟
معندكيش دم….. انتي ايه يا بني ادمه
دا انا عملت كدا مخصوص علشان اعرفك ان في الف غيرك يتمنوني
و انك لو سبتي الشغل مش التضحيه الكبيره يعني علشاني
تحية بابتسامه :
=شوف يا عمر أنت كنت… كنت خطيبي
و طلبت مني اني اسيب الشغل قبل جوازنا بأسبوع…. اسبوع!
لا و كمان كان شرطك اني اقدم استقالتي قبل كتب الكتاب اللي هو انت بتحطني أدام الأمر الواقع يعني
فاكر اني هطوعك و اوفق حضرتك و اسيب شغلي علشان كلام الناس!
أنا متعبتش في تجارة اربع سنين و اخدت كل الدورات التدريبية دي و عملت كل دا علشان لما القى الشغل اللي استحقه تيجي حضرتك بمنتهى البرود معلش انا مراتي مش هتشتغل بعد جوازنا
لا يا استاذ عمر…. انا اسفه اصل للأسف انا تعبت اوي لحد ما وصلت لمكانتي دي
انت فسخت خطوبتنا قبل كتب الكتاب بأسبوع و انا و انت دلوقتي زملاء عمل مش اكتر
صحيح هي مريم هتسيب الشغل برضو
اكيد والدتك أصرت ان مراتك المستقبليه متشتغلش
هو الصراحة كلام والدتك يحترم و مدام مريم هتوافق يبقى ربنا يوافقكم سوا
صحيح انا هحضر الخطوبة و هبارك لكم بعد اذنك…..
سابته و مشيت بملل و ضيق و افتكرت ايام خطوبتهم و ازاي والدته كانت بتضايقها و بتحاول تتحكم فيها و هي استحملت علشان تستمر العلاقة و علشان والدتها متفضلش تزن على دماغها بموضوع الجواز و انا مش صغيرة
لحد ما عمر طلب منها تقعد من الشغل لكن وقتها رفضت
ركبت العربية و سرحت لأيام زمان ايام الكلية و بابا
في سنة تانية كليه تجارة
كانت قاعدة لواحدها في البنج و هي ماسكة قلمها و بتحاول تحل بعض القيود المحاسبية و هي مش فاهمة حاجة و حاسه انها فاشلة و مبتفهمش حاجة
تحيه لنفسها :انا ايه اللي دخلني تجارة ايه القرف دا انا لايمكن اتخصص محاسبة ابدا أبدا
غصب عنها عيطت و خبت وشها لأنها حاولت كتير جدا لكن في كل مرة تحس بفشل ذريع
مسحت دموعها و هي شايفه الدكتور داخل حاولت تظبط نفسها و تركز معه
لحد ما المحاضر خلصت و خرجت من الكلية
بعد شوية
كانت قاعدة في الكورس اللي بتحضره في مادة محاسبة الشركات مكنش عندها صحاب، بصت للبنات حواليها و هم بيتكلموا و بيتصوروا لحد ما المستر يدخل
حست بالوحدة و رجعت بصت في كشكولها و حاولت تحل لكن قفلت الكشكول اول ما شافت المستر داخل
=الصوت يا شباب الصوت شوية
كلهم سكتوا و بصوا للمستر اللي كان في عمر والدها تقريبا
=ها عملتوا ايه في التدريب اللي عليكم
محمد هات مذاكرتك…. ندى… فرحه… كريم… تحيه هاتوا مذاكرتكم
تحيه بلعت ريقها بتوتر و اديته الكشكول
و هو بدا يشوفهم و يدي لكل واحد مذاكرته و هو بيقول تعليق معين لحد ما وقف عند كشكول تحيه كان فيه شغبطة كتير
حتى الكلام مش منظم… بعض القيود صح و الباقي مش مترتب و الحسابات فيها غلط
ساب الكشكول جانبه بدون ما يعلق و بدا شرح الحصه و تجيه بتحاول تركز بس اتوترت اكتر و خصوصا لأنها كانت علمي و عمرها ما حطت في دماغها انها ممكن تدخل كليه التجارة
بدأت الحصة و انتهت بسلاسة و كل البنات و الشباب مشيوا
لحد ما مستر محمد ابتسم و هو بيبص لتحيه
مستر محمد:
=بقولك يا تحية تعالي نقعد برا نتكلم شوية
خرجت وراه من الأوضة و قعدوا في المكتب اللي برا
تحية:اكيد حضرتك مش فاهم حاجة من كتر الشغبطة بس انا مش فاهمة حاجة و اتوترت و كمان ماما كانت بتزعق معرفتش احل حاجة
مستر محمد بابتسامه :
=صلي على النبي الاول كدا و اهدي
قوليلي يا تحيه انتي بتحلي الواجب في البيت و لا في الكلية
تحية :
=الصراحه في الكلية… في البيت مش بعرف اذاكر بفضل اتخانق انا و ماما لان انا و هي دايما زي ناقر و نقير….
مستر محمد :
=بصي يا تحيه انا حاسس ان مشاكل البيت هي اللي مقصرة على مستواكي الدراسي
هقولك نصيحة اعتبرها من أخ كبير
شوفي يا ستي أولا والدتك دي ست الكل و صدقيني اول سبب من اسباب التوفيق هو طاعة الاهل يا تحية و رضاهم
تحية بحزن :
(بس هي مش بتفهم نس يا مست محمد انا و هي دايما خناق انا تعبت
عارف انا ساعات بفكر في الانت”حار بسبب انتقادها ليا دايما
دي ساعات كتير لما يحصل مشكله في البيت بتقول تحيه هي اللي عملت كدا
اخواتي بالنسبة ليها ملايكة و انا الشيطا”ن
حتى شكلي دايما تقولي اني مش حلوة خالص زيهم و دايما بنسي حاجات كتير
انا عارفة اني عندي مشاكل كتير بس انا مش قادرة مش قادرة اتعامل مع الناس
انا دايما قاعدة في اوضتي لوحدي
مش بعرف اتكلم مع الناس أو افتح مواضيع
انا منبوذة بالنسبة لكل اللي حواليا
أمي و اخواتي مفيش حد فهمني انا كل يوم بينادس على حته في قلبي
فاكرين لما يهزروا و يضحكوا على شكلي بمنطق الهزار انا مش هتاثر
انا بضحك على فكرة لما يقولوا كلمة تضايقني بس مش ببقى عايزاه أبين ضعفي
علشان كدا بدخل اوضتي لوقت طويل جدا
حتى الاكل انا مش باكل معاهم
وقت الاكل رغم انه صغير الا اني بخاف يتكلموا عليا كلمة وحشه عن شكلي او وزني او اي حاجة
يمكن تنمر الاهل على ولادهم اول سبب في الفشل
او سبب في فقدان الثقة بالنفس…
بابا هو الوحيد اللي بحب اتكلم معاه او بمعنى أصح هو اللي بيحاول يقويني لكن هو معظم الوقت عند مراته التانية و سايبني
اقسم بالله انا ساعات كتير بفكر في الانت”حار
اقولك حاجه انا ساعات كتير بشوف نفسي واقفه على قمة جبل و مغمضة عنيا و انا شايفه اهلي كلهم بيترجوني ارجع عن اللي بفكر فيه لكن انا بمنتهى البساطة برمي نفسي من على الجبل
بشوف نفسي و انا بسمع صوت والدتي و هي بتعيط و بتترجاني مقت”لش نفسي
ميعرفوش انهم قت”لوني بأيديهم في كل لحظة ضحكوا فيها عليا
و في كل لحظة لموني على حاجات مش انا السبب فيها…..
مستر محمد ابتسم بحزن و بجدية:
=طب ممكن تبطلي عياط… و بعدين في بنت كبيرة تعيط كدا زي العيال
تحية :انا زعلانة يا مستر و محدش فاهم دا
مستر محمد:
=بصي يا تحية هقولك حاجه
الحياة دي يا بنتي عبارة عن لعبة متاهة
كل شوية نخرج و نفكر اننا خرجنا من المتاهة لكن بنلقي نفسنا جوا المتاهة دي
انا و انتي و الناس كلها في اختبارات طويلة
انتي بايدك تخلي حياتك سعيدة و انتي اللي في ايدك تخلي حياتك جحيم
اقولك حاجه يمكن والدتك بتكلمك بطريقة مش كويسة أحيانا ليه متقوليش انها بيكون جواها شحنة غضب و هي كمان تعبانة ف بتشوف انك أسهل واحدة تفرغ فيكي غضبها لأنك البنت المسالمة و يمكن الكسولة من وجة نظرها
و على فكرة انتي كمان مفروض تعدي و تفوتي
يعني قدري مثالا تعبها و كمان ممكن تكون بتقولك كدا من خوفها عليكي و حبها ليكي
مش عايزاه الناس يتكلموا عنك وحش
تحية:هي دي بقا المشكلة انها بتهتم بكلام الناس
مستر محمد:
=طب اديكي قولتيها بنفسك… بس دا بسبب خوفها عليكي يا تحيه لأنها عدت بتجارب كتير اكتر منك و هي عارفة ان الحاجة الفلانية هتكون افضل ليكي
تحية :طب اعمل ايه دلوقتي…
مستر محمد :
=لما تقولك حاجة وافقيها و بلاش تجادلي و حاولي ترضيها
لأن رضا الام يا تحية مهم اوي لان ربنا مطلع علينا
دا هو سبب التوفيق و حاجة كمان خلي ليكي شخصيتك المستقلة عن اخواتك
و كمان حاولي تكوني صدقات في الكلية انتي لسه في سنة تانية اول ترم و أدام المشوار طويل لازم تلقى حد يمسك ايدك و توصلوا سوا للطريق الصح
و انتي صحيح ناوية تدخلي تخصص ايه.
تحية ؛ مش عارفة بس اكيد مش محاسبة انا اصلا دخلت الكلية دي بسبب التنسيق انا كنت هدخل معهد التمريض بس مدخلتش اختبار القدرات
مستر محمد :
=بصي يا تحيه ربنا دايما بيحطنا في الطريق المناسب لينا صدقيني
يمكن الأفضل ليكي انك تكوني في المكان دا
بصي بقا انا بقولك اهوه الواجب يتعمل في البيت و انا هبعتلك فيديوهات الشرح انا كنت عاملها شوفيها تاني
و انتي بتذكري حاولي تنظمي و كمان أدامك السنة دي حاولي فيها تقرري هتدخلي تخصص ايه
في اينفت هتعمل في شهر أربعة عبارة عن مؤتمر لمجموعة من رواد الأعمال هيجوا الكلية و هيشرحوا التخصصات اكتر و انا يا ستي هسجلك فيها
تحية :تمام يا مستر… و انا متاسفة اني شغلتك بمشاكل
مستر محمد بابتسامه :
=لا و لايهمك انا اخوكي الكبير و في اي وقت حصل اي مشكلة تقدري تكلميني
تحية ابتسمت بهدوء و مشيت من الكورس و لأول مرة تفكر في الموضوع من وجة نظر مختلفه
في اليوم دا قررت تعرف كل حاجة عن المحاسبة و عن التدريب في البنوك و ازاي ترضى والدتها
فاقت من شرودها و هي مبتسمة انها قدرت توصل للنجاح اللي كانت تتمناه بفضل استاذها…. رغم أنها عارفة انها غلطت لما حكت لشخص غريب عن مشاكلها لكن يمكن سبب انها تفكر من جديد في حياتها
لكن فجأة اتفزعت و هي بتخبط شخص بعربيتها بقوة……
لسه جزء تاني و اخير
ان شاء الله فصل نادرة قلبي بليل.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تحية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى