رواية تحت حماية الفارس الفصل الاول 1 بقلم نوران جمال
رواية تحت حماية الفارس البارت الاول
رواية تحت حماية الفارس الجزء الاول
رواية تحت حماية الفارس الحلقة الاولى
في ذلك المكان الجميل في أحد أحياء القاهره ندخل شارع ممتلئ بالأشجار والزهور ونجد ذلك القصر الكبير الذي يلحقه فيلا كبيره أنه قصر اسر الجارحي، وفي الطابق الأخير في ذلك القصر ندخل تلك الغرفه الموجوده في ذلك الطابق فنجد بطلنا يستيقظ من النوم علي اشعه الشمس فيفتح عيناه الجميله الزرقاء والخضراء في نفس الوقت فيقوم من علي السرير ويقوم بعمل روتينه اليومي وتدريباته اليوميه ويخرج وينزل إلي باقي العائله
زين بمرح: ابو الفوارس وحشتني ..
ادهم بمرح : كفايه أنه مش راضي حد يجي ناحيه الدور الأخير ولا كأنه بتاعه لوحده …
فنظر لهم فارس نظره جعلتهم يصمتون .
اسر “والد فارس” : يا شباب اللواء كلمني وعايزكم في مهمه بليل ..
فهد ” والد زين”: أهم حاجه تاخدوا بالكم من نفسكم..
زين بصوت منخفض قد سمعه الشباب: الإسطوانه بتاعة كل مهمه اهيه ..
كرم وهو يهمس لهم: لسه المرشح “الخطاب”الكبير ..
وبالفعل وجدوا امهاتم يأتون إليهم..
ريم بقلق: ايه ده انتوا رايحين ..
ادهم:مهمه تبع الشغل وهنيجي علي طول..
نوران: طيب خدوا بالكم من نفسكم ومتتأخروش..
زين وهو يقول لفارس: هي مش بتخاف علينا ولا ايه ..
فارس بسخريه: هي مش بتخاف خالص ، ثم اكمل بجديه لا تليق سوي به: يالا عشان المهمه والوقت لازم نلحق الشحنه قبل ما تتسلم ومش عايز غلطه واحده فاهمين..، الشباب بصوت عالي: فاهمين..
ثم ذهب أبطالنا إلي تلك المهمه وهم يسيرون بكل ثقه ولا يوجد للخوف مكان في قلوبهم لأنهم اقوي فريق في الداخليه فريق الصياد ..
__________________________
في شارع آخر في احدي احياء القاهره شارع هادئ ليس من الشوارع الراقيه ولكن لا بأس به نجد بطلتنا انتهت من تجهيز نفسها لتذهب إلي عملها
نورين وهي تنظر إلي الشقه قبل أن تخرج: الشقه مش فيها روح من غير سلمي بس انا مستنياها لحد ما ترجع ..، ثم ذهبت إلي المشفي
وصلت نورين وقبل دخولها من البوابه وجدت معتز يقف امامها
نورين تجاهلته وجائت لتدخل
معتز: نورين استني أنا عايز اتكلم معاكي..
نورين بتأفف: وانا مش عايزه اتكلم معاك ..، وجائت لتتركه.
معتز وهو يقف امامها مره اخري ويقول بغضب: قولتلك استني أنا بحبك ..
نورين بغضب اكبر: وانا مش بحبك أبعد عني بقي وسيبني في حالي.. ثم قامت بدفعه والدخول إلى المشفي ، أما معتز نظر في مكانها وهو يتوعد لها.
دخلت نورين المستشفي فوجدتهم ينادون عليها فهي من افضل دكاتره الجراحه في تلك المشفي
الممرضه بتعجل: دكتوره نورين في عمليه مستعجله والشخص اللي جوه بيموت ..
نورين وهي تلبس البلطوا الأبيض بتعجل: انا جايه حالا ..
وبالفعل دخلت نورين غرفه العمليات ونجحت في انقاذ المريض و تم نقل المريض إلي غرفه عاديه .، كان الجميع مستغرب من براعتها في عملها رغم صغر سنها.
ذهبت نورين إلي مكتبها فوجدت صديقتها تتصل بها
نورين بمرح: فينك يا سولي من زمان ..
سلمي بمرح هي الأخري: في اسكندريه وقدام البحر وبيضحكلي كمان ..
نورين بسخريه : ناس قدام البحر وناس قدام المشرط و المخدر..
سلمي بضحك : انتي اللي اختارتي طب جراحه كنتي دخلتي طب أطفال زيي بس نعمل ايه وانتي بتحبي الأكشن كده ..
نورين بضحك: ههه نصيب بقي انتي هترجعي من عند خالتك امتي ..
سلمي بمرح: بكره أو كمان يومين ليه وحشتك نورين نورين هههه دي قفلت ههه مجنونه …، اما نورين كانت تضحك علي صديقتها ..، ثم ذهبت إلي ذلك المريض
دخلت نورين بإبتسامه بشوشه فوجدت والده المريض امامها .
والده المريض : دكتوره نورين شكرا ليكي جدا انتي انقذتي ابني فعلا شكرا ليكي ..
نورين بموده: الشكر لله يا فندم وهو أهم حاجه ياخد باله من صحته ثم أعطت لها اسم الدواء الذي سيأخذه ثم خرجت من المستشفي لتعود إلي بيتها وكان الوقت متأخر من الليل
_________________________________________
في مكان تسليم الشحنه
كان فارس يراقب ما يحدث وينتظر الوقت المناسب للهجوم وبالفعل جاء الوقت المناسب
فارس أعطي للشباب اشاره البدء
وبالفعل كان كل من ابطالنا ورجال تلك العصابه يطلقون الرصاص من مسدساتهم بقوه وبعد العديد من الوقت كان رجال العصابه تم القبض عليهم وذهب أبطالنا إلي اللواء
اللواء بفرح وفخر: كنت هتوقع ايه من فريق الصياد ..
كرم بفخر : لولا خطة فارس مش كنا هنعرف نقبض عليهم ..، فأومأ حمزه وادهم وزين يوافقون كرم الرأي
، بعد خروج أبطالنا من القسم
فارس بأمر : ارجعوا أنتم القصر وانا هعمل حاجه بسرعه واجيلكم ..، ففهم الجميع أنه يريد التفكير في شئ ما بمفرده فتلك العاده عند فارس منذ كان صغيرا فذهبوا جميعا اما فارس كان يقود سيارته في شوارع القاهره وهو يفكر في أحداث تلك المهمه وفجأه وجد فتاه تجري بسرعه و يوجد العديد من الرجال يسرعون خلفها فترجل من سيارته ولحق بهم
__________________________________
في الطريق الذي تعود منه نورين إلي منزلها كان الطريق مظلم فالوقت قد تأخر ولا يوجد أحد في الشارع في ذلك الوقت المتأخر من الليل وفجأه وجدت ثلاثه رجال يشبهون رجال الحراسه يتجهون إليها ويريدون خطفها لم تشعر بنفسها إلا وهي تجري وتدخل شوارع مظلمه لا تعرفها حتي وصلت الي طريق مسدود وكان الرجال يتبعونها حتي وجدوها في ذلك الشارع فمشوا بإتجاهها وكانت هي علي وشك البكاء وعندما اقتربوا منها فجأه ظهر ذلك الضخم من حيث لا تدري وظل يتعارك معهم فضرب فارس أول رجل وجاء ليضرب الأخرين فسمع صوت بكائها فلم يشعر بنفسه إلا وهو ينظر لها وفي تلك اللحظه استغل رجل منهم تشتت فارس وقام بضربه بسكينه صغيره في بطنه
وعندما وجد الرجال فارس ينذف ذهبوا سريعا وقد نسوا امر نورين ، أما نورين كانت تبكي ولا تعرف ماذا تفعل فهي في ذلك الوقت نست أنها طبيبه فجلست بجانب فارس
فنظر لها فارس بغضب فهي لا تفعل شئ سوي البكاء
فارس وهو يحاول التحكم في غضبه: بتعرفي تسوقي…
نظرت له نورين : انا أنا اه بعرف اسوق ..
فأعطي لها فارس مفتاح وقال: العربيه في آخر الشارع ..
فأومأت له نورين وجعلته يتكئ عليها وكانوا قريبين جدا من بعضهم فكان قلب نورين وفارس يدق بسرعه ولكنهم تجاهلوا الأمر وبالفعل وصلوا إلي المستشفي ودخل فارس غرفه العمليات ولكن نورين لم تدخل معه فهي مازالت في صدمه مما حدث وفجأه وجدت هاتف فارس يرن فردت علي المتصل الذي لم يكن سوي زين
زين بغضب: فارس انت فين اتأخرت قوي ..
نورين بتوتر: صاحب الموبيل في المستشفي..
زين بقلق: مستشفي ايه ..
نورين:مستشفي ..
زين بقلق : طب انا جاي حالا وبالفعل ذهب زين بسرعه دون ان يقول لأحد ولكن كارما كانت تمر من أمام باب غرفة زين وسمعت ما حدث فذهبت لتقول لباقي العائله ..
كانت لارين تخرج من غرفتها فوجدت كرم يقف امامها
لارين بجفاف: خير ايه اللي موقفك هنا..
كرم : لارين انتي ليه مش بقيتي تتكلمي معايا زي الأول …
لارين : براحتي اتكلم مع اللي عايزه اتكلم معاه ، وجائت لتتركه وتذهب فمسكها كرم من يديها وادارها بقوه حتي اصتدمت بصدره .
كرم بغضب: لما اكون بكلمك تقفي تكلميني فاهمه..
لارين بغضب : أبعد عني ..
كرم وهو لا يشعر قام بالضغط علي يدها وقال: انا عايز افهم في ايه بالظبط..
لارين بغضب اكبر والدموع في أعينها: عايز تعرف ليه عشان .وكانت ستكمل ولكنهم سمعوا صوت كارما وهي تقول لنوران عن أصابه فارس فوجدوا الجميع يذهب بإتجاه الباب ليذهبوا الي المستشفي فدفعت لارين كرم وذهبت معهم أما كرم كان قلق علي فارس ولكنه فعلا كان يريد معرفة لماذا لارين تتصرف معه هكذا ولكنه ازال تلك الفكره فالمهم الأن ان يكون فارس بخير
___________________________________
اما في المستشفي وصل زين قبل الأخرين فوجد نورين تبكي ومصدومه فقرر ان لا يسألها عما حدث وينتظر فارس بعد وقت قليل خرج فارس ودخل غرفه عاديه فدخل زين فوجد فارس شارد في شئ ما ..
زين بمرح: ابو الفوارس ازيك ..
فارس بمرح : الحمدلله يا زيزو صاحبك مش حصله خدش في مهمه ويوم ما يتصاب يتصاب بمطوه ههههه
زين بضحك : الصراحه حاجه غير متوقعه بس ليه أصلا..
فحكي له فارس كل ما حدث بإستثناء تشتته عندما سمع وشاهد نورين وطبعا دقات قلبه التي زادت ولكن زين لاحظ أن هناك شئ ناقص ولكنه لم يريد أن يضغط علي فارس .
وفي ذلك الوقت دخلت باقي العائله
نوران وهي تحتضن فارس : فارس ايه اللي حصل انت كويس وتضع يدها علي وجهه بقلق…
فقام اسر بشد نوران إليه وقال بغيره واضحه: مهو كويس قدامك اهو ليه بقي كل ده ..
نوران وهي تنظر له بغضب: ايه يا اسر ده ابنك ..
اسر بغضب : لا بردو …
فارس بإستفزاز:خلاص يا بابا سيب ماما حبيبتي وكان يقول كلمه حبيبتي ببطئ شديد ثم اكمل : مش صح ولا ايه يا نوري ، وفي تلك اللحظه ذهب اسر ليضرب فارس فهو قد نسي أنه ابنه وأنه مصاب ولكن قامت نوران بمنعه حيث تمسكت بزراعه وقالت : خلاص بقي يا اسيري آخر مره ..، فإبتسم اسر وجلس
نظر الجميع لما يحدث بضحك شديد وفي تلك اللحظه دخلت نورين فنظر الجميع لها بصدمه فهي كانت تشبه نوران كثيرا.
“فيا تري ماذا سيحدث ، انتظروا”
قولوا اكتر مشهد حبيتوه..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تحت حماية الفارس)