روايات

رواية تالا المراد الفصل السادس عشر 16 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الفصل السادس عشر 16 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الجزء السادس عشر

رواية تالا المراد البارت السادس عشر

تالا المراد
تالا المراد

رواية تالا المراد الحلقة السادسة عشر

رباب:ـ قولت طلاقني يا باسم طلاقني حالا دا لو بتحبني زى ما بتقول
باسم بحزن:ـ انتي طالق يا رباب طالق بالتلاتة
رحيم واقف على السلم بيبص عليهم بحزن و طالع من غير ما يخلي حد منهم يحس بوجوده
رباب بابتسامة هادئة:ـ ربنا يوفقك يا ابن عمي
رباب طالعت على اوضتها القديمة و قعدت تبكي بقهرة بس في نفس الوقت حاسه انها مرتاحة و ان دا الصح
نعمة طالعت ليها و خدتها في حضنها:ـ بس يا حبيبتي كفاية يا رباب بزيدكي بكاء يا حبيبتي
رباب ببكاء و قهرة:ـ اذيته في اي يا امى انا كنت تحت امره عمري ما رفعت صوتي عليه ولا قليت منه انا ضحيت بحاجات كتير علشان خاطره اااي الوحش الى فيا يا ماما بص لغيري ليه اكيد فيا حاجة اكيد انا
صابرة جت ربعت ايديها:ـ مش بناتنا الى يبكو على راجل
تالا دخلت:ـ عايزة اتكلم معاك لوحدنا يا رباب ممكن
رباب هزت راسها باه نعمة و صابرة خرجوا
تالا اتجهت ليها مسكت ايديها:ـ انا عارفه انكى بتحبيه و ان ابو ابنك هتصدقيني لو قولت انى حاسه بيكي و باحساسك
رباب:ـ انا مش وحشة يا تالا طب طلامة محبنيش اتجوزني ليه عملت اي علشان يشوف و يحب غيري انا ماذيتهوش والله العظيم ما اذيته انا استاهل انى حبيته انا بكرهه بكره يا تالا
تالا حضنتها و الدموع في عيونها صحيح بتحب مراد بس هى كمان جوها بتسال نفسها مليون مرة اي العي.ب الى فيها علشان يبص لغيرها
باسم طالع خد حاجاته و ودع رحيم و مشي طبعا محدش طايقه مش علشان رباب بنت العيلة لا علشان محدش في العيلة عمل الكارثة دى حتي صابر الى صابرة كانت مطلعة عينيه لم كانت مريضة حتي مروان معملش كدا
” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ”
خديجة:ـ افندم يا حاتم
حاتم:ـ اتغيرتي اوى يا خديجة جبتي القسوة دى منين
خديجة بحادة و عصبية:ـ حلو اوي طلامة اتكلمت عن القسوة ف دا بفضلك ضرب و ايهانة حتي وقت حملي برضو كان فيه ضرب و ايهان و طبعا لازم استحمل ليه علشان الناس متتكلمش انت كرهتني في نفسي انا مبقتش طيقة نفسي بسببك و بسبب اهلك انت غلطت حياتي و انا صلحتها خلاص و اخر مرة هوب ناحيتي أو ناحية بنتي
حاتم:ـ طب ادني فرصة علشان تالا و اوعدك اني هتغير
خديجة بتعب:ـ عطيتك فرصة مرة و اتنين و مليون و الى فيك فيك و هتتغير الى اتغير اتغير خلاص و انا مش العبيطة الى بتسمع الكلام دا في كل مرة ضربتني فيها ارجوك كفاية بقا استوب لحد هنا و كفاية اوى امشي يا حاتم لو بتحبني امشي
حاتم بص ليها بحزن و رجاءا و مشي
” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ” ”
” فى القصر”
زينب بغيظ:ـ يعني اي مش عارفه انتي هتموتيني انا عارفه
منى بدموع:ـ ممكن اكون معجبة بيه بس خايفه يا زينب مش عايزة اكون رباب أو تالا مش عايزة اتخان انا مش قوية زيهم انا لا رباب ولا تالا انا اضعف من كدا انا خايفه اوي مش من حازم انا خايفه من الجواز من اصله
زينب بشفقة:ـ بس يا منى صوابعك مش زى بعض يعني مروان مش باسم ولا مراد مش كل الرجالة جمال ولا باسم حازم بيحبك و مستحيل
منى:ـ بس باسم شاف غيرها مع انها ام ابنه و بتخاف عليه من الهوى في الاخر مخدتش غير الخيانة و الغدر انا هقول لبابا انى مش موافقة ما هو مش بالعافية بقا اصلا أنا بتكلم معاكي ليه دا اي الملل دا
زينب بضحك:ـ طب قومي يا موني علشان عمي بينادي عليكى يلا يا ماما
منى حدفتها بالمخدة:ـ مستفزة انا عارفه بيحب فيكي اي يباي عليكى
زينب بضحك:ـ امشي يا بت
منى خرجت راحت لى اوضة جدها
الجد:ـ قولتي اي يا بنتي
منى:ـ الى حضرتك تشوفه و بابا و عمي
الجد:ـ سيبك من مننا و من ابوكي موافقة ولا لا الواد بقله اسبوع متكلم لازم نرد عليه
العم :ـ ها يا بنتي
منى بابتسامة و خجل:ـ الى حضرتكم تشوفو انا موافقة عليه
الاب:ـ روحي على اوضك يا بت المجانين
مني راحت لى اوضتها و هى سرحانة و فرحانة و خايفة في نفس الوقت رمت نفسها على السرير و فضلت تضحك
فى اوضة تالا و مراد
صابرة:ـ اعمليها و احنا معاكي
تالا:ـ بس انا بفكر نعمل سكن للبنات احسن
خديجة:ـ و مين الى هيديره الهانم الى مش بتصح ابدا انا مليش خولق لجنان البنات انا عارفه صاحبت السكن كانت مستحملة جنانكم الزاي
صابرة:ـ بسس احنا هنعمل الاتنين سكن الطالبات المتغربات علشان الهانم متزعلش دار ايتام لأننا بنحب الاطفال
صابرة بصت لى تالا الى الفرح على وشها:ـ بس لو عملوا اى حركة مجنونة انتي الى هتبقي انتي المسؤولة قدامنا
تالا بفرح و طنطيت:ـ موافقة موافقة ييييه انا بموتك فيكم
” بليل”
مراد بصدمة:ـ بسم لله الرحمن الرحيم انتي مين
تالا بحب:ـ انا تالا يا حبيبي
تالا تقدمت منه و حضنته بحب و فرح:ـ وحشتني هو دا الى مش هتتاخر
مراد:ـ انتي لو تالا مراتي الى عرفها يبقا دى كارثة انتي كويسة اطلب دكتور يا حبيبتي
تالا مسكت ايده و قلبت كف ايده بعشق:ـ حقك عليا ليك حق تستغرب و تعمل اكتر من كدا بس انت عارف الى فيها بس دا ميمنعش انك بتاعي انا و برضو من حقي اغير عليك
مراد:ـ انتي بتبقي مشية كويس فجأة تقلبي
تالا حضنت وشه بين ايديها:ـ انا بحبك اوى يا مراد و دا بجد لا بعرف اكدب ولا اجمل انت وقفت معايا في وقت انى كنت بنادمة لا تطق زى ما كانوا بيقولوا.. مش ها تسبني صح مراد انا بحبك اوى و واثقة فيك بس مش واثقة في العمر ولا الايام انا اتولدت من جديد لم عرفتك بس برضو مش عايزك تكمل معايا لدفع ان بس ابقا بنت عمتك فاهمني
مراد نزل ايديها قبل كف ايديها بحب حضنها بحب و قال بهمس:ـ بحبك يا تالا بعشق و الى يفرق بينا هو الموت غير كدا مستحيل اى حاجة تبعدنا عن بعض اوعدك
تالا بدموع اتجمعت في عيونها بفرح و سرحت:ـ اد اي انا كنت غبية زعلت علشان جمال و نسيت ان ربنا بيعوض بالاحسن اد اي تدبير ربنا جميل و عوضه ربنا احسن و اجمل من تخيلي و حلمي رزقني بزوج صالح و اب مفيش فى حبه ولا حنيته و خوفو عليا و بدل الام اتنين هعوز اي تانى الحمدلله يارب الحمدلله
بعد شهرين منى و حازم اتجوزو و منى حامل باسم طلاق فيفي و بقا مركز في شغله صحيح بيشتاق لرباب بس هو الى خرب حياتهم حاتم مات و خديجة و صابرة و ستات البيت فتحوا دار ايتام واحد في الصعيد و واحد في مصر و كمان سكن مروان و زينب ربنا رزقهم بطفلة و سموها منى لان مروان و زينب كان حلم حياتهم يبقا عندهم بنت و يسموها منى تالا خفت خالص بس الكارثة انها بتغير على مراد بطريقة غريبة و طبعا في كل خناقة صابرة و صابر هما الى بيهدوهم
” في اوضة مراد”
مراد مغمض عيونه تالا حضنته من وراء و قالت بهمس و دموع:ـ انا اسفة يا قلبي سامحيني يا مراد مكنتش اقصد ازعلك انا مش هقدر استحمل زعلك مني بس انا سبق و قولت انك ليا و محدش له الحق ان يتكلم معاك غيري حتي لو كانت سكرتيرة
مراد لف وشه ليها:ـ و بعدين تالا انتى كل شوية تعملي نفس الغلط و ترجعي تقولي مش قصدك و بعدين دا شغل يعني مش بتكلم معاها احب فيها
تالا:ـ انا اسفة صدقني مش هعمل كدا تانى اتربيت خلاص بس انا مش هقدر استحمل بعدك عني صحيح معايا بس طريقتك مختلفة سامحني بقا
مراد شدها لحضنه:ـ طب انتي بتعيطى ليه دلوقتي
تالا:ـ مش عارفه جاي على بالي اعيط و عارف اي كمان عارف الجاز و الفنيك و ادوات التنظيف رحيتهك في مناخيري
مراد باستغراب:ـ فنيك و جاز اي دا يا تالا
تالا:ـ مش عارفه بقا هو انا اتجننت يا مراد
مراد:ـ لا يا حبيبتي متجننتيش بس نكد بتاعكم هيشتغل عليا بس ولا يهمك بنوتي تعمل الى تعوزو
” بعد سنة و نص ”
تالا:ـ يا ابن الزنانة بتعيط ليه بتعيط ليه اعمل اي اكتر من كدا
صابرة:ـ يا بت المجنونة دا عيل هيفهم كلامك ازاي اعقلي
خديجة:ـ و انتي صغيرة كنتي زنانة اكتر منه و كان ممنوع النوم
تالا:ـ خدو مش عايزاه انا عايزة انام يا عالم يا نااااس عايزة اتخمد انت بتضحك عليا اي بتضحك عليا اي
مراد من وراها:ـ على هبلك يعني هيكون على اي
تالا حضنتها بفرح:ـ كل دا اه ما مصر بقت حلوة دلوقتي مش كدا
مراد خد الولد منها و طالع:ـ تعال يا ابني امك شكلها راحت منها
تالا طالعت بغيظ:ـ هى اي دى الى راحت مني
مراد بحب:ـ دماغك يا حبيبتي راحت منك على الاخر
تالا:ـ طب لو جدع نايمه و ادي داقني لو نام
تالا دخلت التواليت و مراد بيحاول ينايم الطفل تالا خرجت و بصت ليهم بصدمة
تالا و هى على وشك البكاء:ـ دا نام بجد انت عملت اي خليته ينام
مراد راح حط الولد في السرير بتاعه تالا اتجهت له:ـ هتصدقني لو قولت انى بحبك اوى شكرا
مراد:ـ على اي انتي مش عارفه تتعملي معاه اوى
تالا هزت راسها بنفي:ـ لا مش قصدي دا شكرا انك وقفت معايا لاخر حتي لم كان مفقود الامل فيا دعمتني و فضلت جانبي حبتني بكل ما فيا بعي.وبي قبل ميزاتي خوفت عليا حتي من نفسي انا مش فاكرة مرة نمت زعلانه بسببك عمرها ما حصلت الى اكتشفته انى بموت فيك و في غيرتك عليا علقتني بيك و ب اهلك شكرا
مراد حاوط خصرها:ـ انا الى بشكرا الظروف و الايام الى جمعتنا ببعض و بشكرك لانكي استحملتيني بكل ما فيا حتي عصبيتي إلى لا تطق بحبك يا احلي ما في حياتي
تالا سندت راسها على ص.دره:ـ بحبك يا سيدي بحبك اوى يا مراد
مراد قبل راسها و فضلوا يبصو لابنهم الى نايم و يتاملو بحب
تمت

لقراءة الرواية كاملة اضغط على ؛ (رواية تالا المراد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى