رواية تالا المراد الفصل الرابع 4 بقلم عائشة الكيلاني
رواية تالا المراد الجزء الرابع
رواية تالا المراد البارت الرابع
رواية تالا المراد الحلقة الرابعة
مراد بص ليها:ـ كملي
تالا بتوتر:ـ انا عارفه ان الكدب حرام بس غصب عني
تنفست بعمق:ـ اهلي ضغطو عليا مش اهلي بس اهلي و العيلة و الزفت معرفش ليه لم شوفتهم قولت الكلام دا بس انا مش كدبة و مخونتك.ش
مراد بعد ببرود و نام على السرير:ـ مانا عارف كل دا انتي نسية متجوزة مين انا مفيش حاجة تخفه عني حتي النفس الى بتتنفسيه بس كويس انكي قولتي بدري لان كل متتاخري كل ما هزعل و انا زعلي وحش جدا عارف ان مرضك مسيطر عليكي
تالا وافقة مصدومة فتح ايديه ليها بهدوء:ـ تعالي يا تالا تعالي بلاش البصة دى
تالا بصت له بعدم فهم و راحت له
مراد شدها لحضنه فضل يحرك ايديه على شعرها بحنان و هدوء :ـ انا مش عايزك تخافي مني انسي مين اكون انسي اى حاجه تاذيكي احنا مش بس زوجين احنا اصحاب
تالا دموعها نزلت:ـ عارف يعني اي تعيش عمرك محدش فاهمك عارف يعني اي المجتمع و اهلك متهمينك بجنون انا مش مجنونة يا مراد انا عصبيتي مسيطرة عليا ADHD مش ذنبي اني عندي فرط حركة ولا تشدد انتباه والله العظيم ما ذنبي جمال عمره ما فهمني كان قريب مني لمصلحته و لم بقا بنادم ناجح خ.اني في بيتي على العفش الى اختارته و اشتريته اتجوزتك اهرب بيك من اهلي و المجتمع و الناس و الشغل و اى حد لم يشوفني مفيش غير سؤال واحد اطلاقتي ليه يا حرام اطلاقتي قبل فرحك باسبوع انا معرفش روحت الفرح ازاي ولا مسكت ايدك و قولت خطيبي ازاي بس الى لازم تعرفه اني مش مجنونة يا مراد والله العظيم انا مش مجنونة
مراد بص ليها:ـ انتي احلى مجنونة شافتها عيني
ق.بل شفايف.ها تالا اتصدمت حاولت تبعده لكن معرفتش
بعد وقت
تالا:ـ هو انت بجد معظم اهلك عايشين في الصعيد
مراد:ـ تخيلي
تالا رفعت عينها له :ـ ولا باين عليك سمعت ان في الصعيد ان دماغهم ناشفة و متشددين جدا
مراد ابتسم على كلامها و اد اي هى بريئه:ـ هو دا كل فاكرك عن الصعيد لا يا ستي مفيش الكلام دا ناس عاديين جدا
تالا قامت بحمس:ـ يعني هنروح الصعيد
مراد بص بذهول و ابتسامة شدها لحضنه تانى:ـ انا مش برجع في كلامي غير دا كله انا معظم حياتي هناك علشان اهلي
ق.بل جبينها و عنق.ها و ضمها له اكتر:ـ نامي بقا
تالا دخلت جوه حض.نه اكتر و نامت مراد جز على سنانه بضيقة:ـ جمال جمال انا عارف هعمل اي انتي محتاجة الأمان و الثقة و انا محتاج الحب و الحرية احنا الاتنين مكملين بعض
” تاني يوم ”
صحي مراد ملقش تالا
مراد لنفسه:ـ راحت فين بنت المجانين تالا تالا
مراد قام دخل التواليت و بعدين نزل من الجناح فضل يدور عليها لحد ما وصل البسين
مراد بصدمة و غضب:ـ نهار ابوكي مش فايت
اتجه ليها بغضب مسكها من دراعها:ـ بتهببي اي و اي الارف الى لبسه دا
تالا بوجع و استغراب:ـ مراد ايدي
كملت بهمس:ـ الناس بتتفرج علينا سيب ايدي لو سمحت
مراد مسك ايديها و جرها على الجناح زقها بغضب و قفل الباب:ـ بقا انا مراتي تنزل قدام الناس كدا هى حصلت
تالا بعصبية و زعيق:ـ فيها اي ذات انى مش بعمل حاجة غلط كنت بخد تان و بعدين مانا لابسه اهو اومال دا اي و بعدين المايوه محترم انت هتتحكم فيا من أولها
فضلت تتعصب و تضرب فيه :ـ دى مش عيشة انت عايز تعيشني في سجنك انا مش عايزك يا مراد لو هتقيد حريتي يبقا مش عايزك طلاقني و طز في الناس و كلامهم
مراد مسك ايديها الاتنين:ـ اهدي يا تالا
تالا على نفس الوضع
مراد بصوت عالي نسبى:ـ تالاا خلاصص قولت اهدي
ساب ايديها بصت له بعصبية و انهيار
مراد ربع ايديه:ـ انا كنت ناوي اعملك بيم يرضي الله بس علشان قلت ادبك دى متزعليش مني لم اقلب على الوش التاني بقيد حريتك مش كدا
قعد على الكرسي حط رجل على رجل:ـ مفيش شغل ولا سكن ولا حتي مرواح عند اهلك انا بقا هعيشك السجن الى على اصوله هبق جحيمك لو فضلنا بالطريقة دى
تالا:ـ انا معملتش حاجة غلط اي الغلط في ان واحدة نزلت البسين بدري مكنش حد موجود و بعدين مانا لابسه فوق المايوه الزفت يعني مش مساكني بسج.ارة مثلا
مراد اتقدم منها و هى بترجع لوراء لحد ما راسها خبطت في الحيط:ـ والله و دا تصرف واحدة عاقلة دااا زفت يتنزل بيه انتي عايزة تجنني مصر كلها اكيد شافتك بمنظر دا و انا زى الابچورة مش مالي عينك مش كدا
خبط ايديه في الحيط:ـ غوري من قدامي روحى اتوضي علشان نصلي
تالا:ـ هو انت بتصلي يا مراد
مراد بعصبية مفرطة:ـ هو حد قالك اني كافرر مثلا غوري على الحمام خمس دقائق و تكوني عندي سامعة
تالا زقيته و نكشت شعرها بغضب و كسرت كل حاجة في الجناح مراد مربع ايديه ببرود بيشهد تصرفاتها و حركاتها
مراد بحادة:ـ استني عندك
تالا غمضت عيونها و فتحتهم بعصبية:ـ نعم
مراد ببرود:ـ زى ما بهدلتي الدنيا نضافي المكان فورا يلا
تالا بتحدي:ـ و انا مش عامله حاجة انا مش الدادة بتاعتك
مراد:ـ بلاش تختبري صبري اكتر من كدا يا بنتي يلا يا ماما لمى الحاجة علشان نصلي
تالا لمتهم بغضب و راحت لى التواليت خدت شور و اتوضت و خرجت مراد راح التواليت اتوضا و خرج خلصوا صلاة
تالا فكت الحجاب
تالا قامت بصت له:ـ بس انا مش عايزة امشي النهاردة هو مش المفروض
مراد:ـ دا لو فيه حب بينا لكن احنا مش طيقين بعض للاسف
تالا هزت راسها:ـ ممم كل دا علشان مايوه مانا كنت لابسه الروب فوقيه و اصلا محترم
مراد:ـ يا بنتي انتي لسه قايمة من على سجادة الصلاة اعقلي و اعقلي كلامك فين الاحترام في كدا خلاص الكلام هنفطر و نمشي
تالا:ـ طب خلينا شوية و اوعدك مش هعمل كدا تانى
مراد بهدوء:ـ كلامي يتسمع يلا
تالا راحت تجهز نفسها و هو كمان خلصو فطار و خرجوا من الفندق ركبوا عربيته
تالا غمضت عيونها بحزن و وجع من كلامه مراد بص ناحيتها لق شباب بيبصو ليها باعجاب قفل النافذ بغضب و شعور غريب
مراد بصرمة:ـ ياريت تلفي الطرحة احسن من كدا
فتحت عيونها على صوته:ـ هو انا هببت اي اتخنقت و فكيتها طبقة على نفسي اجرمت في دى كمان ماحنا في العربية مين ها يشوفني هو انت بتتلكك على اى حاجة و خلاص
مراد واقفة العربية بعصبية لدرجة انهم كانوا هيعملو حادثة:ـ اه بتلكك و اول مرة تخلعي الطرحة عن راسك طول ما احنا برا اوضتنا سامعة
تالا ودت وشها الناحية التانية و نفخت بضيقة مراد بص ليها بغضب و رجع يسوق بعد ساعات وصلوا البلد
مراد:ـ وصلنا
تالا:ـ اخيرا يلا
نزل مراد الاول فتح الباب ليها مد ايده ليها حطت ايديها على ايده و نزلت و مشيو تالا من التعب كانت هتقع مراد مسكها و حاوط خص.رها بصو في عيون بعض………
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على ؛ (رواية تالا المراد)