روايات

رواية تالا المراد الفصل الثاني عشر 12 بقلم عائشة الكيلاني

موقع كتابك في سطور

رواية تالا المراد الفصل الثاني عشر 12 بقلم عائشة الكيلاني

رواية تالا المراد الجزء الثاني عشر

رواية تالا المراد البارت الثاني عشر

تالا المراد
تالا المراد

رواية تالا المراد الحلقة الثانية عشر

تالا بصت ليها بصدمة و قامت:ـ انتي بتقولي اي يا امى انتي بتهزري صح لا لا انتي زعلانه مني علشان اتخنقت معاكي بسبب ان اطلاقت من جمال الزفت صح اسفة والله بس انتي متعرفيش هو عمل اي فيا دا دمرني يا امى خاني في بيتي على العفش بتاعي ازاي كنت هكمل مع واحد خاين ولا علشان اتخنقت مع بابا بس هو الى معصبني و مش عايز يشوفني مش عايزني يا امى انتي كمان هتتخلي عني زايه
خديجة بدموع:ـ يااا تالا افهمي انتي مش بنتي والله العظيم انتي مش بنتي انتي اتبدلتي مع بنتي الى ماتت حتي قبل ما اشوفها أو احضنها امى عملت كدا علشان كانت خايفة من حاتم و اهله جيتي مليتي حياتي و قلبي بس طالع حاتم الموضوع مش موضوع خلفة تو حاتم عمره ما حبني عايش معايا اجباري للاسف عرفت دا بعد ما جيتي حياتي امشي يا بنتي دوري على اهلك كفاية انهم اتحرمو منك سنين انا مش عايزكي
تالا مذلة مصدومة نزلت على الأرض حطت راسها على رجل خديجة و قعدت تبكي:ـ علشان خاطري قولي اى حاجة غير كدا انتي امى انا معرفش غيرك من يوم ما جيت الدنيا و انا مشوفتش غيرك انتي بتقولي كدا علشان زعلانه مني انا اسفة يا امى حقك عليا والله ما ها هزعلك مني تانى بس بلاش الهزار البايخ دا
خديجة بعدتها عنها بدموع و قالت بقسوة مزيفة:ـ انا معنديش عيال انا بنتي ماتت سامعةة ماتت و شبعت موت نتي غريبة عني امشي من وشي و إياك إياك اشوفك تانى حتي لو بالصدفة
تالا قامت هزت راسها بالنفي:ـ لا لا مش همشي ولا هسيبك مش هسيبك انتي امى و انا بنتك سواء برضاكي أو غصب عنك فانا بنتك و مفيش حاجه أو حد يقدر يقول غير كدا بلاش الكلام دا ارجوكي يا امي
خديجة بقسوة:ـ قولتت امشي من وشي مش بتفهمي ااي بتكلم هندي غوري بقااا امشي يا تالا لو بتحبني و امك صح امشي حالا و الا هتزعلي
تالا قامت بصدمة و دموع و جريت بره البيت و رحت على بيت اهل فرح في سطح البيت
” فى العيشة”
فرح:ـ هببتي اي يا مصيبة الشلة
تالا و هى بتولع الس.جارة:ـ مش بنتها يا فرح
ميرا:ـ دا الى هو ازاي هو احنا هنشحت الكلام منك
تالا حكت ليهم كل حاجة بيسمعو بدهشة و عيونهم متسيعة
شاهيناز:ـ دا بجد ولا بتهزري يعني انتي بنتهم و مش بنتهم
فرح:ـ هى اكيد مش قصدها بس انتي لسانك يخسر بلاد مش بلد
ميرا:ـ على رايى صابر باشا احنا شيلة ضايعين و عايزين تربية حديثه انتي مش خايفه يا فرح ل طنط تطب علينا
شاهيناز:ـ أو جوزك مثلا و الهانم الى مسافرة الصعيد يعني المفروض انه في شغل و راجع و منظركم زبالة الصراحة
تالا:ـ و بالنسبة لى بتشرب حاجات تانية اي نظامها
فرح:ـ قوليلهم يا بنتي هو مش المفترض انك توبتي يا يختي
تالا:ـ بس بقا لاني والله مخنوقه اطلعه في دى احسن ما أطلعه في البشر
فجأة مامت فرح جت:ـ انتوا اي اي مش بتتهدو اتهببتو و الى فيكم فيكم اهبب اي ( و تقول بصوت عالي و هى بتمسك العصاية) في العيشة ياااا فرررررح
و قعدت تضرب و كسرت العيشة على دماغهم و نزلت بعد شوية كانت تالا و فرح و اصحابهم بيصلحو العيشة
مامت فرح:ـ ناس مش بتجي غير بالعين الحمرة اعملي بذمة يا بت منك ليها والله ما عارفه انتوا فاتحين بيوت ازاي
تالا:ـ يا خالتي مضيقيش ماغك بقا يعني حرام نفسك عن نفسنا شوية
فرح:ـ مش معقول يعني الزفت و هنا دا اي دا خليكي ڤري يا ماما عادي يعني مكنتش سجا.رة
مامت فرح:ـ طب والله ل تصل بيه اخليه يجيلك انا عارفه مستحمل جنانك اهلك ازاي شايفكي يا ميرا
مامت فرح قعدت تضربهم بالعصاية
شاهيناز:ـ طب انا مالي يا خالتي هما الى شربو و قعد اقولهم لا لكن ابدا
تالا: والله اومال العسل دي بتهبب اي معاكي بالتفاح
مامت فرح:ـ بسسس العيشة زى ما هببتوها تصلحوها و تنضفوها سامعين يا موكوسة منك ليها
بعد وقت بين الضحك و الهزار كل واحدة ظبط نفسها و مشيت
فى عربية مراد
تالا:ـ انت كويس
مراد بهدوء غريب:ـ تمام و انتي مش عارف ليه حاسس ان في ريحة غربية و زبالة اوى
تالا لنفسها:ـ يخرب بيتك انت لحقت تقفش
مراد:ـ قربنا نوصل اخبار مامتك اي
تالا:ـ مش عارفه امي مالها لم نوصل هبقا احكيلك
مراد:ـ لو و انا سامعك تمام
بعد شوية وصلوا البلد و دخلوا البيت
باسم شاف تالا و قال:ـ انتي بتطلعي لاهلي من انهي مصيبة
تالا:ـ اهلا هو انت ازيك يا استاذ و ازى مدام حضرتك الا بالحق هى مش معاك ليه
باسم وشه بقا الوان من التوتر:ـ هى مش مراتك برضو ولا انا غلطانة حتي اسمها اسمها اسمها اي اه فيفي
باسم جبينه بقا بيصب عرق من الخوف
مروان:ـ هو سؤال انتي بتطلعي منين يعني لو عفريتة مش هلقيكي كل شوية في وشي يعني يوم ما يتجوز يتجوز السحلية دى
مراد جاه:ـ مين الى سحلية
تالا:ـ قول متخفش
مروان:ـ مراتى مراتي اتجننت على جنانها و عايزة تجيب سحلية تعيش معانا مبروك يا مراد و ربنا يستر عليك من السحلية
مراد خد تالا و طالع
تالا:ـ متاكد انك كويس
مراد:ـ افتحي الشنطة
تالا باستغراب:ـ نعم
مراد فحت شنطة السفر بتاعتها:ـ مراد اي دا
تالا بتوتر:ـ اي دا يا مراد انا معرفش اي دا ولا اسمه حتي
مراد:ـ رردى عليا بقولك
تالا:ـ دى مش بتاعتي دى
مراد ببرود:ـ بتاعت فرح أو ميرا تمام بس دا في العيشة الى في بيت فرح اقدر اعرف دى معاكي بتهبب اي
تالا
في اوضة باسم
رباب مسكت الفون بتاعه و هى بتقرا الرسايل بينه و بين فيفي
باسم خرج من التواليت:ـ مالك يا حبيبتي رباب انا بكلمك
رباب بصت له و رفعت الفون قصده:ـ طلاقني يا باسم……..

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على ؛ (رواية تالا المراد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى