رواية تاج الفهد الفصل الحادي والثلاثون 31 بقلم مريم مصطفى الجلاب
رواية تاج الفهد البارت الحادي والثلاثون
رواية تاج الفهد الجزء الحادي والثلاثون
رواية تاج الفهد الحلقة الحادية والثلاثون
الحارس: اسمه مصطفي الدالي وعايزها ف موضوع شخصي
سماح: ده صاحب شركه الادويه والمستشفي صح
تاج: اها هو بس موضوع شخصي يخصني انا ليه
سماح: رحي شوفي وخدي معاكي الحارس
تاج: حاضر عن اذنك..
سيا وهي فرده نفسها ع الكنبه وحاطه ايدها ع بطنها والايد التانيه بتاكل بيها موز: مين مصطفي ده ياماما
سماح وهي بتبصلها بأستغراب: خليكي انتي ف الموز اللي بتاكلي حاسه انك هتجبلني قرود مش بني ادمين
سيا: حرام عليكي ياماما ولاد سولي هيطلعوا حلوين لاابوهم
سماح وهي بتكلم نفسها بهمس: حالتها ميتسكتش عليها لازم دكتور نفسي يطمنا..
سيا: بتقولي حاجه ياماما
سماح: ها.. لا ياحبيبتي كلي انتي بس بالهنا والشفا
………
تاج:اتفضل يا دكتور انت واقف ع البوابه ليه كده ميصحش
مصطفي وهو بيبصلها بحب:لا يابنتي انا مرتاح كده
تاج: طب هو خير ف حاجه
مصطفي بتوتر: خير يابنتي بس انا مش عارف ابدا ازاي
تاج بأستغراب من كلامه: ابدا من اي حاجه وانا هفهم حضرتك لاني كده قلقت بصراحه
بصلها مصطفي وخبط ع ازاز العربيه: انزلي يا حبيبتي
نزلت وهي لبسها فستان اسود شبيه لفستان تاج وطرحه سودا علشان العزاء ووقفت قدام تاج بصدمه…
تاج وهي مش قادره تحرك لسانها من الصدمه: انا.. انا… اتنين ..
الحارس اللي واقف ورا تاج فضل مبرق ليهم بصدمه ومش مستوعب الشبه دي نسخه منها دي مرايه واقفها قدامها مش شخصين…
جميله وهي بتبص لتاج: ازاي!!!!
مصطفي:دي اكيد مش صدفه وحتي لو صدفه مش هيبقا الشبه مطابق لدرجه دي اكيد
تاج وهي باصه لجميله: انا مبقتش فاهمه حاجه هو ف اي
مصطفي: تسمحيلي نقعد ونتكلم وكلنا هنفهم كل حاجه
تاج وهي مبلمه: اها طبعا اتفضلوا ف الجنينه
مشيت قدامهم وجميله ماشيه وراها وكل شويه تاج تبصلها وتبص قدامها تاني وجميله منزلتش عيونها من عليه…
تاج: اتفضلوا
مصطفي: اسمحيلي يابنتي اعرف عنك طفولتك اهلك مين حياتك اي ارجوكي متخبيش عني حاجه
تاج بصتله بشك وبدا قلبها يدق: انا هحكيلك كل حاجه
جميله قاعده ف وشها بصه ليها ولحركاتها وطريقه كلمها حست انها بتشوف نفسها ف المرايا..
تاج: وانا عندي خمس سنين او عشره ع مااتذكر اهلي رموني ف الشارع اللي حكالي الست اللي ربتني الله يرحمها
مصطفي وهو بيتكلم بصعوبه: كملي كملي يابنتي
تاج : لقيني واحد خدني عنده ومراته هي اللي ربتني لحد ماكبرت ولما ماتت خدني غصب عني علشان اشتغل ف الكباريه بتاعه بس قدرت اهرب منه.. انا حكتلك المهم والمختصر لاني عايزه افهم ف اي
مصطفي: يعني انتي عارفه ان دول مش اهلك
تاج: اها
مصطفي وهو بيبلع ريقه: طب انتي مش فاكره شكلك اهلك اي ابوكي امك اي حد
تاج: لا وم عايزه افتكرهم اللي يرمي لحمه ف الشارع خساره اني اشغل نفسي او تفكيري بيهم
مصطفي: طب اسم الراجل اللي رباكي اي
تاج: فارس حيدر
مصطفي وهو بيستجمع ذاكرته: هو فارس انا ازاي ملحظتش غيابه ازاي مفهمتش ان كل اللي حصل ده كان من تخطيطها
تاج بعصبيه: حضرتك انا مبقتش فاهمه حاجه جيبلي واحده شبهي وعمال تسألني ع حياتي وكمان بتقول كلام مش فاهمه ارجوك وضح
جميله بسخريه: مش معقول شكلك غبيه وده الفرق بيني وبينك واللي بيميزنا عن بعض
تاج بغيظ:اي! غبيه ياريت متتخطيش حدوك معايا
جميله:انا اصلا مش عايزه اتكلم معاكي اصلي مبحبش اتكلم مع اغبياء كل حاجه واضحه قدامك وانتي لسه مفهمتيش
تاج: وانتي ب…
مصطفي: بس يابنات احترموا وجودي ع الاقل ف اي دي اول مقبله بينكوا ارجوك اهدوا علشان افهمكوا كل حاجه
تاج بعصبيه: انا عايزه افهم كل حاجه دلوقتي
مصطفي بتوتر: فارس حيدر ده كان عامل عندي ف شركتي زمان وكان السواق الخاص لمراتي قدريه
جميله وهي بتبص لتاج: مراته التانيه انا امي الاوله
مصطفي: جه بعد فتره واختفا ولما سألت قدريه قالتلي انه سرق ورفضته بدل مااسجنه صدقتها للاسف ومركزتش قولت ده سواق يعني
تاج:ايوه انا مالي بكل ده
مصطفي: صفاء مراتي كانت حامل ف اتنين توأم بنات وبعد ماولدت حصلها شويه مشاكل وجالها شلل فانا اتجوزت قدريه علشان تقدر تهتم بالبنات
جميله بسخريه وهي عيونها مدمعه: قصدك تهتم بيك
بصلها بندم وكمل كلامه:لحد ما ف يوم صحيت ملقتش واحده منهم قلبت الدنيا وبرضو مكنش ليها اثر بس مشكتش للحظه انها توصل بيها لكده وتخطف بنتي وترميها واي السببب
تاج بدموع مش عارفه تتكلم بتص لجميله وساكته
مصطفي باصص ف الارض: انتي بنتي توأم جميله…
*******#مريم مصطفي الجلاب#
وصل فهد قصر نصار وعم محمد دخلوا الجنينه جوا.. دخل لقي نايم ف الارض حوالينا الصور
فهد وهو بيقعد جمبه: انكل نصار…
نصار: فهد تعاله يابني
فهد: اي اللي منيمك هنا
نصار: حاسس اني مرتاح هنا اكتر…
فهد: طب اتفضل
نصار: ورق اي ده
فهد: دي الاسهم اللي انا خدتها منك وده نصيب سليم الله يرحمه ف الشركه وانت االي هتمسك مكانه..
نصار: لا يابني انا م عايز حاجه انا مش هشتغل تاني
فهد: لاطبعا ده حقك.. وبعدين انت مش هتقعد لوحدك انت هتنزل الشركه وتشتغل وتكبرها اكتر معايا
نصار: اسمعني بس لاني واخد قراري كل ده هيتحول لحساب سيا
فهد: سيا؟ ليه هي ليها نصيبها ف الشركه
نصار: دول مش علشانها دول لاحفادي حقهم من ابوهم وجدهم وهي هتكون الوصيا عليهم لحد مايكبروا
فهد: متشغلش دماغك ياانكل نصيبهم محفوظ اتفضل انت حقكك بس
نصار: قولت لا وكمان هتيجي معايا علشان ابيع كل حاجه لسيا علشان احفادي انا خليت سليم يعاني لوحده بس هعمل اي حاجه علشان اعوضه ف ولاده
فهد باستسلام: حاضر هعملك كل الي انت عايزو
نصار: فهد هي سيا هتخليني اشوفهم
فهد: اكيد انت ليك فيهم اكتر من اي حد انا مقدرش لاانا ولاسيا نمنعك من شوفتهم
نصار: اصيل يابني… ربنا يقومها بالسلامه
فهد: يارب.. استأذن انا علشان ف كام حاجه هخلصهم ف القصر لو احتجت اي حاجه كلمني وكمان الحراس معاك..
نصار: حاضر يابني
مشي فهد وهو بيبص ع نصار اللي حاله اتغير بالالم وركب عربيته وراح ع القصر
*************
تاج بصوت عالي مكتوم عياط: اطلعوااا بره بنتك اي وتوام اي انتو جايين تمثلوا عليا براااااا
سماح سمعت صوت تاج فاطلعت بسرعه هي وسيا تشوف اي
سماح: ف اي مالك ياتاج *بصت قدامها بصدمه لقيت جميله*
سماح بارتباك: هو ف اي مين فيكوا تاج وف اييي
سيا واقفه وراها مبلمه وفاتحه بوقها مش عارفه تستوعب اللي شايفها..
تاج:الدكتور جي وجيبلي بنته اللي شبهي ويقولي اني بنته واني دي توأمي
سماح: بنته؟
مصطفي: ياسماح هانم افهميني انتي عارفه اني راجل ليا مكانتي اكيد مش جي انصب يعني
سماح: طب اتفضل بس اقعد وانا افهم ف اي
تاج: لااا انا مش عايزه اسمع حاجه ولو حتي هو ابويا فعلا انا مش عايزها اعرفه مش هسمحه بعد كل اللي شوفته ف حياتي…
دخل فهد وهو مستغرب من صوتهم العالي وكلهم واقفين ليه كده
فهد: ف اي… مصطفي باشا خير ان شاءالله
جميله وهي بتقف:اقولك انا ف اي علشان نخلص من الحوار الهابط ده
فهد: تاج انتي بتتكلمي ليه كده
جميله: انا مش تاج انا جميله تاج مراتك واقفه وراك *انا مش كريم انا كرم😂*
فهد بصدمه: نعم:؟!
جميله: بص وراك وانت هتفهم
بص فهد وراها وهو مش فاهم حاجه لقي تاج واقفه بتعيط.. بصلها وبص تاني لجميله
فهد: ف اي تاج مالك
تاج وهي بترشف من العياط: الانسان ده جاي يقولي انه ابويا بعد كل السنين دي والعذاب اللي شوفته لا وكمان اي دي اختي وتوامي…
خدها فهد ف حضنه: اهدي وانا هفهم كل حاجه ممكن
هزت راسه بموافق… وامرهم انهم يقعدوا بهدوء
سماح: سيا اقفلي بوقك وتعالي اقعدي
سيا: هاا.. اها حاضر جايه اهو
فهد: ياريت بقا تفهمني ف اي بالظبط
مصطفي وهو بيبص لتاج بدموع: بدا يحكيله كل حاجه
فهد: وانا مقدرش ادي مراتي لااي واحد يجي يقولي انه ابوها حتي لو ف اثبات الشبه ده كمان
مصطفي : مفيش صدفه هتكون بالشبه ده اكيد
فهد: يخلق من الشبه اربعين يامصطفي باشا
مصطفي:: وصدفه كمان ان اللي ربها يكون السواق بتاعي زمان
فهد بتفكير: ينفع تسبيلي الموضوع ده وانا هتصرف وهعرف الحقيقه.
مصطفي: وتاج؟
فهد بحزم: تاج مراتي ومش هسبها لحد…
مصطفي: بس ع الاقل اخدها ف حضني يعلم ربنا اني مقصرتش ودورت عليها ف كل مكان
فهد: قولت لا انت ف نظري راجل غريب لحد دلوقتي . اتفضل وانا هعرف الحقيقه كلها وهكلمك ابلغك باللي حصل..
قام مصطفي وخد جميلة علشان يمشوا بس جميلة سابت ايده وطلعت من شنطتها كارت واديتوا لتاج
جميلة: حاسه انك هتحتجيني ده رقمي خلي معاكي
بصتلها تاج وهي ف حضن فهد وبترشف من العياط..
سماح:اهدي ياتاج كل حاجه هتبقا كويسه
فهد: انا هحاول اعرف الحكايه كلها
سيا وهي بتكلم نفسها:يعني انا لما اخلف هيبقوا شبه بعض كده واتلغبط بينهم واقعد اعيط… احيه
فهد:انتي ربنا يكون ف عونهم لما يتولدوا
ضحكتك تاج من بين عياطها: احنا ف اي وانتي ف اي بس
سيا: ياستي فرفشي كده ده انا لسه مش مصدقه الفيلم الهندي اللي حصل من شويه ده
وسابتهم ومشيت طلعت اوضتها
فهد: انا مش قادر اصدق انها بتضحك وفرحانه كده حاسس انها فيها حاجه..
سماح: شكل الصدمه هي لسه مش قادره تستوعبها بس
فهد: انا كلمت دكتور وهيجي يتابع حالتها
سماح: كويس انك عملت كده… انا هروح بقا علشان عندي ميتنج مع المواردين هنتشعاء ونتكلم ف الشغل
فهد: تمام
مشيت سماح وفهد بص لتاج بإبتسامة وشلها وخدها ع فوق
تاج وهي لفها ايدها حوالين رقبته: هتفضل تشيلني كل شويه كده
فهد: اها وبعدين اسكتي خالص انسي كل اللي حصل من شويه ياتاج لانك طول ماانتي معايا متخفيش
تاج بارتيااح: حاضر يافهد
حطها ف ع السرير وقعد جمبها ومسك ايدها
فهد: تاج انتي قبليني وبتحبني ولا لا
تاج: اكيد يافهد انت جوزي وحبيبي وانا بحبك
فهد: يعني نقدر نتمم جوزانا دلوقتي
تاج بخجل وهي بصه ف الارض: اهاا
************
سيا وهي بتكلم ف الفون: اي ياحسام برن عليك ماترد من اول مره ولازم تعمل فيها مهم
حسام: خير ياسيا ف حاجه ولااي
سيا: اديني سلييم
حسام بارتباك: اي سليم
سيا: قبل ماتحور عليا انا عارفة انه عندك ومعاك و اللي قايلي ده انت الي راسم الخطه كلها
حسام: اها ياسليم الكلب بتسلمني
سيا: حسابنا بعدين.. بس سبني اكلمه دلوقتي
حسام: استني اصحي
حسام وهو بيخبطه ع وشه بالقلم: انت يابغل اصحااا
سليم: اييي ياحمار انت حد يصحي حد كده
حسام وهو مقرب الفون ع ودنه: مانت اللي نمت مش واعي بنفسك م بعد ماالبنات اللي كانت معاك مشيت
سيا: بناااات؟ بتخوني تاني تاني ياسليم تاني
سليم بعدم فهم: بنات اي ياض ف اي والفون حطه ع ودنك ليه سليم بشك: انت بتكلم مين
حسام: دي سيا بتسأل عليك
سليم هو بيقوم من ع السرير وبيطير ع حسام: يخربيتك هتوديني ف داهيه هاتي التلفون
سليم: ياسيا…
سيا: بنااااات ياسليييم حتي وانت ميت
حسام قاعد ع الكرسي هيفطس من الضحك ع شكل سليم وهي سيا بتهزاءه
سليم: بنات اي بس يروحي ف اللي انا ف ده؟ وبعدين انا مش وعدتك اني مش هعرف حد تاني
سيا بهدوء: اها
سليم: ولا هو اها بتصيحي ورا العبيط ده ليه
سيا بدلع: بغير عليك ياسليم
سليم بضحك: نبره صوتك دي ودلعك ده هيخلني اجيلك دلوقتي فاهمدي
سيا: تعاله انت وحشني اوي
سليم: اقفلي ياسيا اقفلي انا جيلك
قفلت سيا وهي فرحانه ان خطتها نجحت وان سليم هيجيلها
********#مريم مصطفي الجلاب#
حسام: رايح فين ياعم الدنچوان انت المراقبه ع الراجل هتبدا بليل
سليم وهو بيقفل الچاكت: 12ونص هكون عندك سلام ياكوكو
حسام وهو بيشاور ع نفسه : كوكو انا يتقالي كوكو الله يحرقك ياسليم
***********
مصطفي: جميله محدش يعرف بموضوع تاج دلوقتي
جميله: اي خايف من قدريه هانم لسه بتخاف منها
مصطفي: انتي مش فاهمه حاجه قدريه لو عرفت اني وصلت لتاج اكيد هتعمل حاجه علشان تبعدها تاني…
سابها مصطفي وطلع من اوضتها وهي قعدت ع السرير سرحانه لحد ما دخل زين
زين: انا عايز اعرف ف اي وكنتي فين انتي وبابا النهارده
جميله: تصدق شبهي اوي
زين: هي اي
جميله: هحكيلك بس السر ده مش زي باقي الاسرار اللي انت تعرفها يعني يازين الكلام ده ميطلعش بره حتي لقدريه
زين: احنا اصحاب ياجميله وعمري ماطلعت سرك لحد انا راجل وقد كلمتي …
بصتله وبدات تحكيله كل الي حصل عند تاج…
زين: انا امي تعمل كل ده انا اها عارف انها بتغلط كتير بس توصل ببها انها ترمي طفله ف الشارع ازاي
جميله: لو اتاكدنا انها اللي عملت كده هتواجه وتقف ضددها
زين: مش عارف انا مش قادر اصدق ان امي كده
خدته جميله ف حضنها وهي بتبطط عليه هو بالنسبالها ابنها
مش اخوها وبس ومهما كبر هيفضل حضنها اللي بيخفف عنه
**********
تاج حضنها فهد ووشها احمر من الكسوف
فهد: هتفضلي ماسكه فيا كده
تاج وهي بتهز راسها: اممممم
فهد بضحك عليها: طب ماانا لازم اقوم اخد دش واجهز كده علشان عندي مشوار مهم
تاج: مشوار اي؟
فهد وهو بيقف: لما ارجع هقولك..غمزلها وهو ماشي: مبروك ياتاجي
اتكسفت تاج وفضلت قاعده مكانها لحد مافهد جهز وخل لبس
تاج: هتتاخر
فهد وهو واقف قدام المرايه بيحط برفيوم: لا ياروحي مش هتأخر
قرب فهد باس جبينها: كل حاجه هتبقا كويسه
سابها ونزل تحت وامر رعد يحضرله عربيه كامله فيها بودي جارد ورعد يفضل مع ف عربيته… اتحركوا كل العربيات ورا فهد لحد ماوقف قدام نيت كليب..
دخل فهد ومعا رعد…
فهد وهو بيسأل الويتر: فهد حيدر فين
الويتر: ع البار هناك يابشا
بصله فهد بشر:…..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الفهد)