روايات

رواية تاج الفهد الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية تاج الفهد الفصل الثاني عشر 12 بقلم مريم مصطفى الجلاب

رواية تاج الفهد البارت الثاني عشر

رواية تاج الفهد الجزء الثاني عشر

رواية تاج الفهد
رواية تاج الفهد

رواية تاج الفهد الحلقة الثانية عشر

سيا بتردد: لو عايزني اا. انزل البيبي علشان تغفرلي غلطتي دي انا. انا. موافقه انزله
فهد بجمود: تمام هكلم الدكتوره وتحددلنا معاد
سيا والدموع محبوسه ف عينها: تمام
فهد قام وقف وبص ع تاج اللي واقفه مصدومه من كلامه وانه فعلاً هيقتل روح وهيخاطر بحياه اخته وبعد ماخرج سيا انفجرت ف العياط
تاج وهي واخدها ف حضنها: اهدي ياسيا مش انتي اللي قولتي يعمل كده
سيا: انا قولتله كده علشان عارفه اني لما اخلف كان كل ماهيبص ف وش ابني هيفتكر غلطي ويفتكر سليم واللي عملوا فيا ومش هيسامحني مدي حياته
تاج: مين قالك كده فهد مبيحبش حد ف الدنيا غيرك ومسمحك من زمان
سيا: فهد اخويا وانا عارفها كان قدامي هيقول انه مسامحني بس قلبه مش هيسامح
تاج: طب نامي دلوقتي وارتاحي وانا هروح اشوفه واشوف هنعمل اي
تاج طلعت من اوضه سيا وفضلت تدور ع فهد ف المستشفي لحد مالقيته قاعد ف اوضه لوحده وسرحان
تاج: احم احم فهد انت كويس
فهد وهو بصص للارض: انا مش كويس وعمري ماكنت كويس ديما شايل هم كل اللي حواليا حتي اختي وبنتي الصغيره وصاحب عمري واخويا وجعوني بااللي عملوا انا عمري ماكرهت سليم حتي بعد كل اللي بيعملوا لسه بخاف عليه.. فهد بدا يعيط وهو بيتكلم.. حتي لما حبيبت لاول مره كنت بروح احكي لسليم وهو اللي خلاني اعترفلها بحبي وبعد اللي حصل بنا كانت هي برضو معايا بس انا انشغلت عنها ف مشاكلي مع سليم هو اوبوه وف اني اكبر الشركه ونستها خالص كانت بتيجي تتخانق معايا وتعاتبني ع بعدي ليها بس غصب عني وف مره سليم سمعنا واحنا بنتخانق علشان مقصره ف حقه فالعب ع كده علشان تكرهني وتبعد عني لانه عارف اني محبتش ولاهحب حد زيها فاقرار يخدها مني
(تاج حست ان قلبها اتوجع وعرفت ان فهد عمره ماهيحبها)
فهد كمل يوم بعد يوم كانت المشاكل بنا بتقل لانها كانت منعت تكلمني اوتيجي الشركه
تاج بصوت مكتوم عياط: محولتش تكلمها
فهد: حاولت كتير بس كانت بترفض تكلمني
تاج: وبعدين
فهد: عرفت ان هي وسليم بقوا صحاب وبعد فتره ارتبطوا
تاج بصدمه: يعني سليم حابها
فهد: سليم مبيحبش حد غير سيا ولسه بيحبها وانا متاكد هو بس بيكابر مع نفسه وعلشان كده خلها تبعد عني وتحبه هو علشان يعذبني زي مابعدته عن سيا.
تاج: وهو لسه مرتبط بيها
فهد: لا ماهو سبه بعد ماعرف اني خلاص كرهتها
تاج: وانت فعلا كرهتها
فهد بصلها وسكت وااترمي ف حضنها من غير ولا كلمه حتي تاج مقدرتش تقاوم حضنه حست انه محتاجه وهي كمان حست انها محتاج امان وهروب من العالم
فضل فهد ف حضن تاج لفتره وتاج حضنه بكل قوتها لحد مااستوعب اللي قالوا واللي هو بيعملوا وطلع من حضنها بسرعه
فهد بحده: اي اللي انتي بتعملي ده
تاج بااستغراب: انت الي حضنتن….
فهد قطع كلامها:انا اي ها حضنتك حكيت معاكي ف حاجات مبحكهاش لحد لا برافو بتعرفي تستغلي اللي قدامك ف وقت ضعفه علشان توقعي ماهي شغلتك اصلا
تاج بقوه ضربت بعد ع وشه بالقلم لانه لتاني مره يجرحها بكلامه
فهد وهو بيبصلها وعنيها بطلع شر ليها
فهد:المره دي مش هعديها والعقاب هيبقا اشد من المره اللي فاتت
تاج بتوتر:ه هتعملي اي
فهد قرب منها وبص ف عيونهاوهي بترجع لورا لحد اخر الحيطه ومره واحده حط ايده ف وسطها وشدها ليه جامد وهجم ع شفايفها ببوسه عمقيه
تاج زقته بكل قوتها وبصتله وهي بتعيط وجت علشان تمشي فهد شدها لحضنه تاني
فهد:لو كلمه اتقالت من اللي حكتها دي لحد عقابك هيبقا اكبر
وزقها وطلع بره الاوضه وبره المستشفي كلها
“عند سليم”قاعد ف مكتبه وبيفكر ف كلام سيا ليه وبيتقرر كلام سيا ف دماغه
بكرهك ياسليم بكرهك بكرهك بكرهك
سليم بعصبيه: خلاص كفااااااااايه بقا.. لا ياسيا استحمل كل حاجه ف الدنيا الاكرهك ليا وكل اللي حصل بنا مش علشان اكسر فهد لا علشان متكونيش لحد غيري علشان مفيش حاجه تبعدنا عن بعض..( قلع السلسلة اللي فيها صورتها وخدها ف حضنه).. لسه مقلعتش سلسلتك اللي جبناها مع بعض ووعدنا بعض اننا منشلهاش من رقبتنا وهي لسه معايا اهي ياسيا.. سليم خد السلسله ف حضنه وفضل سرحان ف كل ذكريتها م سيا..
ف المستشفي ف اوضه سيا قاعده ع السرير وماسكه سلسله وفيها صوره سليم وبتبصلها بحزن
سيا: مش عارفه اشلها من رقبتي بتخنق لما بشلها بس خلاص انت بوظت كل حاجه بااللي عملتوا حتي اللي كان هيربطني بيك بيك هنزله بس للااسف مش عارفه اكرهك مش عارفه
دخلت تاج عليها وهي عيونها بيان عليها العياط فاسيا بصتلها
سيا: مالك ياتاج
تاج: لا مفيش حاجه
سيا: هو انتي حبيتي فهد
تاج وهي بتتجنب كلام سيا: انتي بتقولي اي ياسيا لا طبعاا وسيبك انتي من الموضوع ده وفاهميني ليه عملتي كده وقولتي ليه لفهد انك عايزه تنزلي البيبي
سيا: توهي ف الموضوع ياتاج بس هسيبك ع راحتك لحد ماتحكيلي
تاج: برضو ليه قولتي لفهد كده
سيا: علشان كرهت سليم ومش عايزه اي حاجه تفكرني بي وكمان علشان خايفه ان فهد ميلقيش حل
تاج بعدم تفكير: ومين قالك انو ملقيش حل انا وهو كنا هنتجوز
سيا بصدمه: تتجوزا؟؟ ازاي مش فاهمه حاجه
تاج استوعبت اللي قالته: طب انا هروح اشوف الدكتور واشوف هتخرجي امته وكمان معاد العمليه
سيا: تاااج بلاش انا علشان عارفه انك بتخرجي بره الموضوع احكيلي كل حاجه بالتفاصيل بدل ما اروح لفهد واخلي يحكيلي
تاج: فهد لا بلاش فهد مش عايزة يعرف اني حكتلك حاجه
سيا بضحك: لدرجه دي خايفه منه
تاج: انا مبخفش بس اخوكي غريب
سيا: طب قولي وانا مش هقوله اني عرفت حاجه
تاج: هو قالي اننا هنتجوز لمده سنه وبدات تاج تحكلها كل حاجه) وبس ياستي هو ده اللي حصل
سيا بصدمه: هو فهد فكر كده
تاج: ااها اخوكي ده دماغه سم
سيا: ومين قالك ان هو عمل كده علشان يحل مشكلتي فهد يقدر يعمل اي حاجه وعندو مليون حل بس هو عايز يتجوزك ويقرب منك فهد بيحبك ياتاج
تاج سرحت وافتكرت اللي عملوا معاها فهد من شويه وكلامه ليه وان كل ده كلام وان عمره ماهيحبها
سيا: تااااااااااااج
تاج: ايي ف اي
سيا: سرحتي ف اي
تاج: مفيش كنتي بتقولي اي
سيا: بقولك فهد بيحبك
تاج: لو بيحبني وعايز يقرب مني زي مابتقولي ليه واقف ع انك تنزلي البيبي
سيا: معرفش بقا محدش يقدر يفهم فهد بيفكر ف اي
تاج: انا هروح اشوف الدكتوره واشوف هتخرجي امته
خرجت تاج من الاوضه وهي بتفكر ف كلام سيا وسيا رجعت لفكاره وذكريتها مع سليم
ف شركه” الفهد جروب ”
فهد قاعد ف مكتبه بيتكلم مع الموظفين بعصبيه
فهد: يعني اي محدش راح استلم الشحنه لحد دلوقتي
الموظف: يامستر فهد حضرتك مكنتش موجود علشان تمضي ع تسليم الشحنه
فهد: نصار باشا كان فين مش المفروض اني دي تبع الاسهام اللي ف الشركه يعني كان المفروض يمضي عليها
الموظف: حصل يا فندم بس هو رفض تماما يمضي ع الصفقه دي
فهد بذهول: ازاي نصار ديما بيحب انه يمضي ع الصفقات الكبيره علشان يكبر الاسهام بتاعه وحقه ف الشركه يكبر ازاي رفض صفقه زي دي
الموظف: للااسف يافندم معرفش هو قال مش عايز اسمي يتحط ع الصفقه دي
فهد: طب اتفضل انت
الموظف خرج من مكتب فهد وفهد سند راسه ع الكرسي وابتسم..
فهد لنفسه:اكيد نصار هيبدل الصفقه دي علشان يخسرني مفيش غير هو ده المبرر الوحيد اللي يخلي يعمل كده ويبعد نفسه عن الصفقه دي علشان ميتورطتش بعد كده بس ملحوقه انا هقلب اللعبه عليه
قطع تفكيره صوت فونه وكانت تاج
تاج:سيا هتخرج النهارده
فهد:وعمليه الاجهاض امته
تاج بحزن ف صوتها: كمان يومين
فهد حس انها زعلانه علشان سيا هتنزل البيبي بس رد ببرود
فهد:تمام هعدي عليكوا علشان نروح
تاج:ماشي.. وقفلت الفون
تاج لنفسها:لدرجه دي م حاسس بي او حتي فكر يعتذرلي عن اللي عملوا بس هيعتذر ليه ع رايه ده فهد السيوفي هيعتذر لوحدها او حتي يحبها وهو جايبه من كباريه
اتنهدت بحزن وراحت لسيا علشان تجهزها تلبس لحد مافهد يجي
“عند فهد”لسه ماسك موبيله وبيكلم نفسه
فهد:مبقتش عارف انا بحبك ولامش بحبك ولاعايز اي انتي لغبطتي كل مشاعري ياتاج بس كل اللي عارفه اني برتاح لما بقرب منك بس مش حاسس بااي حب منك ليا مش مبقتش فااهم حاجه من يوم ما شوفتك
فاق من تفكيره وخد مفاتيح عربيته وطلع من مكتبه ومن الشركه وراح المستشفي علشان ياخد سيا وتاج للبيت
فهد: ها خلاص نتحرك
سيا: اها تمام
فهد وتاج سندوا سيا بس بعد شويه فهد حس ان سيا مش قادره تمشي فابتلقايه شلها وهي ابتسمت ليه
سيا: شكرا يافهد
فهد: هو انتي فاكره نفسك كبرتي عليا انا هفضل اشلك عمري كله مهما حصل منك اخطاء انا سندك انا اللي بقويكي مش اضعفك.
سيا بدون رد حضنته وهو شايلها
تاج كانت ماشيه جمبهم بتبص عليهم بإبتسامة وانهم قريبن لبعض كده. بس من جواها كان نفسها يكون ليها عيله زي دي واخ يخاف عليها كان نفسها تلاقي سند ف ضهرها.. وليه اهلها روموها كده لوحدها ف الدنيا كده فانزلت منها دمعه بس بسرعه مسحتها…
بس فهد كان متابع كل ملامح وشها وشافه وهي عينها بدمع فاحاول انه يقطع تفكيرها
فهد بغمزه: ماتيجي اشيلك
تاج: نعم؟؟
فهد: بص لسيا اشيلك كده ع طول لحد العربيه ورجع بص لتاج نعم اي انا بكلم اختي
تاج: ماتكلمها وانا مالي
فهد:اصل سمعتك بتتكلمي
تاج بكدب:انا كنت افتكر سيا بتكلمي فارديت عليها
سيا:ماخلاص بقا انتو مش بتبطلوا خناق ف بعض
فهد:توتو
خرجوا من المستشفي وفهد قعد سيا ورا علشان تعرف ترتاح اكتر وتاج جت تقعد جمبها فهد رفض
فهد:مش سواق انا علشان حضرتك تقعدي ورا
تاج:وانا م عايزه اقعد جمبك
فهد:وانا اللي هموت اوي وتقعدي جمبي
سيا:ماتخلصوا بقا انا زهقت من خناقتكوا
فهد شد تاج من ايدها وقاعدها جمبه ولف قعد جمب تاج وساق وطول الطريق فهد وتاج بيتخانقوا ع اتفه الاسباب وسيا كل شويه بتحاول تفصل بنهم
بعد شويه وصلوا القصر وفهد شال سيا طلعها اوضتها وسماح كانت ف النادي وبعد ماتاج اطمنت ع سيا راحت اوضتها وبدان تلم هدومه علشان ترجع لورد صحبتها
فهد راح لتاج اوضتها علشان يشوف بتعمل اي بس اتفاج انها بتلم حاجتها وماشيه
فهد: رايحه ع فين
تاج: مهمتي خلصت من قبل ماتبدا اصلا فاوجودي ملوش لازمه
فهد وهو بيقرب منها: بس انا هتجوزك…..

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج الفهد)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى