رواية تاج الفصل الثاني 2 بقلم إيمان شلبي
رواية تاج البارت الثاني
رواية تاج الجزء الثاني
رواية تاج الحلقة الثانية
-احمدي ربنا ياتاج لولا وجودك النهارده في نفس المكان كنتي هتفضلي معلقه نفسك بحبال دايبه صدقيني ده خير ليكي
دموعي كانت نازله علي خدي وانا باصه قدامي بشرود وحزن العالم كله في قلبي
مش قادره انسي شكلهم وهما خارجين من الكافيه وهو حاطط أيده علي ظهرها عشان يعديها من جنب الشباب اللي. واقفين
رفعت راسي وانا ببص لاختي بدموع :
-ليه علقني بيه ؟
قربت مني ومسكت ايدي وهي بتبصلي بشفقه وحزن :
-اهو ده اللي أنا كنت خايفه منه ياتاج ،كنت طول الوقت بحذرك منه واقولك متعلقيش نفسك بحبال دايبه ومتتعشميش أنه ممكن يحبك
قولتلك أنه حتي لو بيحبك فعشان انتي بنت عمه وشايفك اخته الصغيره مش اكتر
عيطت وانا برد بصوت متقطع :
-ب بس ب بس هو بس هو كلامه كله كان بيدل أنه معجب بيا
أفعاله ونظراته ليا لما بيشوفني ،كلامه كل يوم معايا بالساعات كل ديه كانت أشياء كفيله تخليني اتعلق واتعشم
انا معشمتش نفسي من فراغ هو السبب
هو اللي خلاني احس أن مفيش غيري في حياته ،ليه عمل فيا كده ،انا آذيته في ايه ،ليه يعشمني لما هو مش بيحبني
اخدتني في حضنها وانا ما صدقت انفجرت في العياط لحد ما نمت من غير ما احس في حضنها
تاني يوم الصبح صحيت من النوم كان عندي درس مقدرتش اروح
كنت هلكانه من كتر الوجع والعياط طول الليل
فتحت الفون لقيته باعت “صباح الخير ” كالعاده
ابتسمت بسخريه وانا بفتح الماسدج ومحتاره ارد أو لا؟؟
اصلا محتاره اعرفه انا شوفته ولا معرفهوش
وبعد تفكير كبير جدا قررت اعرفه
اخدت نفس عميق ومسحت دمعه نزلت من عيوني وانا برد علي الماسدج وقلبي بيترعش من التوتر والحزن
-صباح النور
شافها فوراً ورد عليا :
-ايه الاخبار
-تمام وانت
-الحمد لله
-مش انا شوفتك امبارح
-ايه ده بجد شوفتيني فين ؟!
رديت عليه والدموع بتلمع في عيني :
-كنت قاعد في كافيه مع بنت ،انا كنت هناك اصلا بس محبتش اجي
-طب مجتيش ليه؟
رديت بهزار عشان ميحسش اني زعلانه :
-لا ياعم محبتش اكون عزول
-لا يابنتي عادي كنتي تعالي سلمي عليا
رديت عليه بأيموشن بيبص لفوق :
-المهم بس نقول يادبله الخطوبه
ضحك ورد:
-يعني لسه شويه فتره تعارف بس الاول
-امممممم عرفتوا بعض ازاي ياخبيث ياللي كل ما أسألك تقولي مش مرتبط اخس عليك بجد
-والله يابنتي مش حكايه خبث ده لسه الموضوع من يومين
هي كانت واحده زميلتي في امريكا وبعدنا فتره كبيره لما انا جيت هنا ،كلمتني بقي من يومين قالتلي انها نزلت مصر وعايزه تقابلني وكده
-امممممم طب ايه مرتاح ؟
-اه هي كويسه
-ربنا يفرحك يارب الف مبروك ياصديقي
-مبروك علي ايه يابنتي لسه
رديت بهزار وانا قلبي بيتحرق :
-لا لسه ايه انا حضرت الفستان خلاص
ضحك ورد ب الكلمه اللي بتعصبني :
-ماشي ياعم عقبالك ياصغنن
بعتله قلوب وخرجت من الشات وانا بعيط بصمت
كان احساس صعب اوي مكنتش اتمني أوصله في يوم من الايام
قابلني بوست وكأنه كان اشاره من ربنا عشان يقولي متزعليش
كان بيتكلم عن الصدف
من ضمن الجمل اللي كانت موجوده
أن مكانش صدفه انك تروح مكان معين فتشوف شخص معين وتكتشف أنه بيكذب عليك وبيخدعك !
مفيش حاجه اسمها صدفه في حياتنا ،كلها اقدار ،ترتيب من ربنا
اخدت البوست كوبي ونزلته علي استوري الواتس وطبعا كالعاده كان أول واحد يشوفه ويرد
“اكيد طبعا مفيش حاجه بتحصل بالصدفه كلها ترتيبات ربنا ”
اخدت نفس طويل ورديت ودمعه من عيوني بتنزل علي الشاشه
-اكيد
كنت عماله انزل في استوريهات حزينه
،اغاني ،بوستات ،اشعار بتوصف حالتي ،كلام كتير كان كله يدل أني عرفت الحب وجربت فراقه !
-انتي كويسه؟!
كانت ماسدج منه بعتهالي بليل علي استوري كنت منزلاها
اول ما شوفتها قلبي اتنفض ورديت بحزن :
-اه
-متأكده؟؟
-متقلقش
-لا انتي مش كويسه مالك في ايه
-مفيش حاجه بجد انا مخنوقه بس شويه
-من ايه
-عادي فكك
-لا مالك احكيلي مش احنا اخوات
-اكيد
-يبقي تقوليلي
حاولت أتوه في الكلام وبالفعل قدرت اعمل كده وشويه وقفلت علي اساس هذاكر بس انا مقدرتش افتح الكتاب في اليوم ده
كنت كل ما احاول اعمل اي حاجه بفشل
كنت بعيط طول اليوم علي حظي ،مشاعري اللي راحت هدر مع شخص مكانش شايفني من ضمن أحلامه
فات يوم ورا الثاني ورا الثالث حاولت اتأقلم علي الوضع
كنت بروح دروسي واذاكر واضحك واهزر مع اصحابي
كنت بحاول اعمل كل حاجه عكس اللي جوايا !
كان صعب عليا اعمل كده بس كنت مضطره
في العاده مبحبش أبين ضعفي لاي شخص حتي لو كان أقرب حد ليا
بفضل اقول في كلام عكس اللي جوايا عشان بس ابين أن الفراق مش بيشغلني وان اللي راح هو اللي خسرنا وخسر طيبتنا وجدعنتنا وأخلاقنا وعمره ما هيلاقي زينا في يوم
يمكن هو كلام حقيقي وبيتحقق مستقبلاً بس وقتها مفيش اي كلام ممكن يداوي جرح لسه جديد
-انتي بقالك فتره مش عجباني في ايه بجد ؟
-مفيش حاجه صدقني انا كويسه
-لا مش مصدقك وعلي فكره انا لو في حاجه باجي احكيلك علي طول عشان احنا صحاب مالك ياتاج احكيلي
-يابني عادي والله ضغط الثانويه بس والامتحانات قربت وكده
-ربنا معاكي ويقويكي يارب متقلقيش انتي عملتي اللي عليكي وانا واثق فيكي
-يااارب
المهم طمني عليك انت ايه اخبارك
-انا بخير والله الحمد لله
-يارب دايماً
واخبار المزه ايه
ضحك ورد :
-كويسه الحمد لله
-طب الحمد لله ياكش نلبس الفستان قريب بقي عايزه اعمل لولولولولي فرح
-قريب أن شاء الله
-ربنا يسعدكم يارب
قفلت الشات معاه وبصيت لقيت اختي قاعده جنبي وبتبصلي بضيق
-ايه مالك ؟
-انتي لسه بتتكلمي مع نوح
-ايوه عادي ازيك عامل ايه وخلاص
ردت بعصبيه:
-وليه اصلا تردي عليه مش قولنا خلاص مش هنتكلم معاه تاني
-مينفعش يابنتي يقول عليا ايه
-ما يقول اللي يقوله انتي خايفه علي زعله اوي
-انا مش عايزاه يحس بحاجه يا ايه
-ما يحس ولا يولع
-ايه بالله عليكي سبيني اذاكر عشان عندي بكره امتحان
اتنهدت وهي بتبصلي بحزن وبتقولي قبل ما تخرج من الاوضه
-انتي اللي غاويه تتعبي قلبك بقي وتعشمي نفسك زياده وانتي اصلا ولا في دماغه براحتك ياتاج
قالت كلامها وخرجت من الأوضه وفي الحقيقه كان عندها حق
انا بصراحه مش فاهمه انا بعمل كده ليه ؟
ليه حتي بعد ما عرفت حقيقه اني مش في باله مكمله في الكلام
انا ليه بهدر في مشاعري علي الفاضي
طب ليه قلبي مش قادر يبعد
ليه كل ما افكر اخد قرار البعد واني مش هرد عليه تاني بماسدج واحده منه كياني يتشقلب
انا ليه كنت ضعيفه اوي كده
ليه كنت ماشيه ورا قلبي ولاغيه عقلي والمنطق وكلام اهلي وحتي اصحابي المقربين اللي حكتلهم
انا عمري ما كنت كده ابداً
كنت اعقل واحده قبل ما احبه
بالرغم من صغر سني إلا أني كنت عاقله وبفكر في الحاجه قبل ما اعملها
ليه هو بالذات كنت بلغي عقلي ومنطقي وكل حاجه واخلي مشاعري هي اللي تتحكم فيا بالشكل المُهين ده !
اتنهدت بحزن وكملت مذاكره وانا بحاول بكل جُهدي مفكرش في الموضوع
خلصت وفتحت الواتس لقيت ماسدج منه
-ممكن اعرف مالك بجد انتي مش عجباني خالص ؟
اتنهدت بتعب ورديت بحزن :
-انا كويسه
-لا مش كويسه والمره دي هتحكيلي مالك
-صدقني يانوح موضوع مش مستاهل
-لا احكيلي بس
-والله مفيش حاجه جديده هو بس ضغط المذاكره بتاع كل يوم
المهم بس طمني عليك ايه اخبارك انت
-انا كويس الحمد لله
-يارب دائما
-انا وانتي
بلعت ريقي وانا بسأله بحزن:
-اخبار المزه ايه
كنت مراقبه الشاشه وهو بيكتب ومن جوايا بتمني اجابه واحده بس ترضيني وتدب الروح فيا
-لا خلاص مفيش مزه
ابتسمت ابتسامه واسعه وانا برد بحزن مصطنع :
-ليه بس ايه اللي حصل
-يعني عادي دماغها غير دماغي متفاهمناش
-امممممم ربنا يرزقك ببنت الحلال
-انا وانتي يارب
-يارب
-مش هتقوليلي برضو مالك ؟؟
اتنهدت تنهيده طويله وانا برد بماسدج هتشقلب كياني :
-هحكيلك عشان انا تعبانه اوي …..
يتبع….
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية تاج)